connywesth connywesth skrev:
Om man vill ha ROT-avdrag så får leverantören INTE slå ihop arbetskostnad med andra kostnader utan det krävs av lagstiftaren/skatteverket att de redovisas separat på fakturan.

Sen är det ju oftast så att hantverkare är just hantverkare och inte jurister, så har sällan koll på alla juridiska lagtexter, precis som de flesta konsumenter.

Idealet skulle givetvis vara om alla leverantörer/hantverkare och alla konsumenter hade en fullständig juristexamen. Men så ser inte verkligheten ut.
Detta är intressant, Vad skatteverket primärt avser (tror jag) är att inte material skall vara avdragsgillt typ nytt parkettgolv.
Dock får arbete dras av typ snickare 500 kr/timmen. I priset ingår dock skyddskläder, handverktyg, OH, försäkringar, etc. Men var går gränsen map kalkylerad utrustning för att bedriva arbete?
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Detta är intressant, Vad skatteverket primärt avser (tror jag) är att inte material skall vara avdragsgillt typ nytt parkettgolv.
Dock får arbete dras av typ snickare 500 kr/timmen. I priset ingår dock skyddskläder, handverktyg, OH, försäkringar, etc. Men var går gränsen map kalkylerad utrustning för att bedriva arbete?
Vi får nog gå tillbaks till rättsfallen och studera hur högre instanser i domstolarna har tolkat detta. Prejudikaten från Hovrätt och HD.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/2943.html#references

Viss utrustning får inte ingå i underlaget
Kostnader för vissa enklare handverktyg som normalt är en förutsättning för att arbetet ska kunna utföras kan ingå i underlaget. Med handverktyg menas verktyg som hålls med en eller två händer. Det saknar betydelse om verktygen drivs med handkraft eller är motordrivna. Det innebär att t.ex. motorsåg, cirkelsåg, skruvdragare och liknande är redskap som inte behöver särskiljas vid underlaget för skattereduktion.

Däremot talar förarbetena tydligt om att flyttbilar, gräv- och borrmaskiner, snöplog, traktor eller gräsklippare eller liknande maskinell utrustning inte får ingå i underlaget till skattereduktion. Med gräsklippare kan jämföras markvibrator, jordfräs och liknande. Om det visar sig att utrustning till viss del ingår i underlaget till skattereduktionen får Skatteverket uppskatta en skälig arbetskostnad, se nedan under Uppskattning av skälig arbetskostnad.

Resor får inte ingå i underlaget
Inte heller resor får ingå i underlaget till skattereduktion. I de allra flesta fall har en utförare kostnader för resor till köparen eller för att köpa in material eller forsla bort avfall. Om utföraren inte debiterar köparen för dessa resor får de anses ingå i arbetskostnaden. Skatteverket kan då uppskatta en skälig arbetskostnad där hänsyn tas till resor, se nedan Uppskattning av skälig arbetskostnad.
 
Redigerat:
connywesth connywesth skrev:
Inte mer detaljerat än att man "specificerat" i lagens mening (vill man veta mer får man gå tillbaks till rättspraxis).

Det är också skillnad på VAD (redovisas ofta) leverantören gjort och NÄR det utförts (behöver inte redovisas).

Det finns ett krav och det är att tjänsten ska ha utförts INNAN den faktureras. Men leverantören kan ju även komma överens med kunden om att fakturera "á Conto" (d.v.s. i förskottsfakturering och förskottsbetalning, innan jobbet påbörjas, samma förfarande kan utföras för material), sen sker efterredovisning och fakturering efter att jobbet utförts och då sker en avräkning mot förskottsinbetalningen. Eventuellt överskott återbetalas av leverantören när jobbet är klart.

Men det bästa är att parterna kommer överens om detaljnivån innan avtalet undertecknas så det inte blir några onödiga disbyter om hur redovisningen av det nedlagda arbetet ska se ut.

Det är superviktigt att parterna kommer överens om alla villkor och vad som förväntas av motparten, samt upprättar ett skriftligt avtal om det INNAN uppdraget påbörjas. Då undviken man säkert 95% av alla onödiga tvister.
Struntprat , tråden avser ett avtal mellan näringsidkare och konsument.
Konsument har rätt till bekräftelsehandlingar som utvisar när tjänsten utfördes , vad som
utfördes och av vem . Detta är nödvändiga handlingar vid reklamation , tvist och
försäkringsärende .Allt som begränsar konsumentens skydd och rätt till att kunna göra en relevant bedömning av den utförda tjänstens art och omfattning eller på annat sätt medför
en obalans till konsumentens nackdel är utan verkan . Samma gäller för vad som försvårar
konsumentens rätt att föra sin talan . Villkor som i jämförelse med konsumentlagarna är
till nackdel för konsument är utan verkan . Konsumentlagarna är inte dispositiva vilket
innebär att det inte med verkan kan avtalas om sämre villkor för konsumenten än vad lagarna föreskriver.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
E Elvvsbygg skrev:
Wow vilken tråd! 176 inlägg om en bilmaskin
Tråden avser : Frågan om Entreprenörs rätt att efter utförd tjänst men utan avtal efterdebitera
hyra av verktyg
som konsumenten tror ingår i den av entreprenören offererade tjänsten som konsumenten
har accepterat.
Det är detta vidare begrepp som inläggen juridiskt handlar på detta konsumentforum
Hyra av Bilmaskin är bara exempel på objekt.
Jag vill här påtala att i konsumentärenden gäller konsumentens utsaga tills annat är
visat. Bevisbördan ligger alltid på entreprenören om avtal saknas eller att avtal framgår
av andra omständigheter.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag kan sympatisera med detta. Juristernas begrepp är ofta inte pedagogiska. Det är t ex ett litet elände att de här populära och allmänt spridda begreppen "dolt fel" och "undersökningsplikt" inte finns i lagtexterna. Värre är att de låter som något annat än de är.
Håller med , det finns anledning till varför lagstiftarna valt att inte använda dessa samlingsord.
Begreppet Undersökningsplikt avser inte plikt eller skyldighet utan skall förstås som en
rekommendation att med en normalbegåvad persons ögon och lekmannakunnande göra en
relevant bedömning av köpeobjektet innan avtal. Det står köpare fritt att avstå.
Begreppet Dolt fel är en avvikelse utöver det normala för en jämförbar fastighet /lägenhet
som köparen borde ha upptäckt och kunnat påverka köparens värdering av objektet.
Dolt fel är om det funnits omständigheter som skulle befria köparen från att undersöka objektet
eller delar av det och kunnat påverka köparens bedömning av objektet.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag kan sympatisera med detta. Juristernas begrepp är ofta inte pedagogiska. Det är t ex ett litet elände att de här populära och allmänt spridda begreppen "dolt fel" och "undersökningsplikt" inte finns i lagtexterna. Värre är att de låter som något annat än de är.
 
P PNF skrev:
Säkert lite sent svar men, en fingervisning av vad man kan räkna med ingår i ett Timpris för löpande räkning avseende verktyg och redskap kan finns överenskommet och publiceras av Sveriges byggindustrier ([länk]).

Ja, Den skall avtalas.
Ja, den används vad jag vet oftast B2B

Övrigt kommer sådeles redovisas och faktureras separat...
Konsuments avtal om köp av vara eller tjänst av näringsidkare . Villkor som är sämre för konsumenten än villkoren i konsumentlagarna är utan verkan.
 
J J Sirkka skrev:
Har haft helentrepenad vid badrumsrenovering. Vi visste att bilning av golv var en löpande arbetskostnad och har blivit fakturerade för det. Vad vi inte fått veta, varken muntligt eller skriftligt, var att vi som kund ska betala hyran av maskiner till bilningen. Har ifrågasatt detta och svaret var att kunden "givetvis" står för detta. Vadå givetvis? Hur kan vi som kund veta när en byggfirma behöver hyra verktyg? Man utgår ju från att en byggfirma tillhandahåller verktygen, eller? Ska vi betala för hammaren som användes också?

Någon som kan ge input på hur vi ska gå tillväga? Är nöjda i övrigt.
Tyvärr är detta sätt allt vanligare
-Se bara på riskkapitalbolagsägda veterinärkliniker - de debiterar extra för vartenda bomullstuss och har avgifter för att gå över tröskeln in i byggnaden...

-Byggföretag hyr väldigt mycket maskiner, men långt ifrån alla debiterar extra för dem.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej

Den där maskinen kostar ca 25k att köpa.
Förmodligen har du smarta byggare som hyr en värsting vid behov för att alltid ha se bästa verktygen och göra det billigt för kunden.
De skaffade stoftavskiljare vilket tyder på att de inte är amatörer.
Om du frågar varför du ska betala den fakturan föreslår jag att du gör det på ett väldigt ödmjukt sätt.
Givet att du är nöjd med arbetet, att det är rätt utfört och i tid så tycker jag nog att du får betala den där fakturan.

Sen tycker jag du gör rätt, att alltid fråga om kostnader som du inte förstår, rätt frågat får du rätt svar.

Hoppas allt övrigt blev bra :)
 
Jag håller fullständigt med dig! Har haft en byggfirma i 10 år och vi hyr in de senaste maskinerna. Detta specas dock i offerten ut mot kund, efter att jag själv har fått in ett pris från uthyrningsfirmorna.

När jag var ”grön” missade jag en hel del liknande poster men då bjöd jag kunderna på det. Det var ju mitt fel att offerten var bristfällig.

Här tycker jag att byggfirman ska stå för den ynka kostnaden på ca 2’kr, förutsatt att de vill ha nöjda, återkommande kunder.
 
  • Gilla
  • Älska
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
T torkelb skrev:
Nu blev det dags med en kommentar: det är alltså skillnad mellan privatpersoner och "professionella beställare"! Skillnaden är förstås att de professionella beställarna inte betalar själva, vilket privatpersonerna gör. De professionella beställarna gör sitt arbete åt någon annan och till slut är det även där privatpersoner som får betala, men missförstånd och dåliga upphandlingar drabbar inte de "professionella beställarna", utan privatpersonerna men flera led senare och de har bara att betala eller låta bli att betala lägenheten eller huset och bo kvar. Dålig och bristfällig information är tyvärr alltför vanligt; även i professionella sammanhang.
Jag håller med om att det görs mycken dålig upphandling vid stora byggen och med proffesionella beställare också.
Det finns absolut en jättestor förbättringspotential. Jag tror att vi har minst 20% för dyrt byggande i snitt, ja kanske dubbelt också 40%, bara för en massa dåligheter inom beställning, projektering, uppföljning, kostnadskontroll osv osv.

Men vad jag nu menade i det inlägg du citerade var lite mer elementära saker.
T.ex. som regel tas det ut 10% extra påslag på fakturor från underentreprenörer som anlitas. Ty dessa ska ju fortfarande instrueras, arbetsledas och kontrolleras, och det blir ju en extra belastning för entreprenören som anlitar denna underentreprenör.
Och detta vet man ju i branschen, på denna nivå, så ifall entreprenören har glömt att ange detta i något avtal så är det ändå ingen som bråkar sen när fakturan kommer. För alla är medvetna om detta förhållande.
Och så är det ju med lite olika hyrmaskiner osv med.

Så man kan säga att byggföretag som arbetar inom entreprenadsvängen lever lite liksom i en skyddad verkstad, de kan glömma en hel del vid sin avtalsbildning men det fungerar ändå.
Sen kan det bli gnissel när de letar sig ut till jobb i annan marknad, där man plötsligt förväntar sig korrekta och fullt täckande avtal, vilket jag menade på kanske hänt här, det som tråden handlar om.

ps
Oaktat vad jag nu skrev, så betyder det inte att entreprenörer kan leja bort valfritt av sin entreprenad till underentreprenörer och sen bara sitta och håva in extra pengar.
Ofta sitter det ett anbud/offert i basen, som man ska uppfylla utan extra tillägg.
Men det är vid löpande arbete, extra tillkommande arbeten och när beställaren godkänt ett extra uppdrag som entreprenören kan passa på och ta in en extra underentreprenör och ta 10% extra, eller hyra maskiner som vid dessa tillfällen går att få ersättning för.
Men visst, det finns sämre beställare som sällan ifrågasätter lite halvt märkliga tillkommande kostnader, vilket de borde ha bättre koll på.
Men drivna beställarföretag låter sig sällan luras - så länge det ligger inom det anbudets gräns.
 
  • Gilla
Nicoletta
  • Laddar…
Mikael_L
Snigla Snigla skrev:
Fick fundera lite en stund, vad jag eg tyckte om situationen.
Jag tycker det är givet att jag t ex får stå för hyran för en skylift.. eller container eller byggnadsställning (och andra liknande saker som är kostsamma och som jag inte förväntar mig att alla små enskilda hantverkare har hemma i sin maskinpark).

Men var går gränsen egentligen (det var jag fick fundera lite på). Jag skulle skratta ut en hantverkare (av bara farten) om denne tog betalt, specificerat, för sin skruvdragare (hur fin den än må vara), hammare, slagborr eller något annat som jag faktiskt förutsätter att alla har (nu när vi pratar om hantverkare som gör badrum).

För det för oss in på ett helt annat område!

Dvs företagarens prissättning och timdebitering. Om denne skyltar med småsaker och tar betalt för dem synligt.. så är dennes timdebetering helt fel. Som egen företagare så finns vissa saker man ska tänka på när man sätter sin timdebetering från början (när man startar sitt företag).. och det är grundutbudet av utrustning som behövs för att kunna praktisera sitt yrke, det är ev bilkostnader.. som slitage, servicar, ev lokalhyra, larm, telefon osv.. (dock inte mil/bensin). De ska liksom aldrig en privatperson behöva se.. de ska bara se den timdebeteringen som hantverkaren tar.. och antal timmar denne jobbat.

Tillkommer såklart en ev parkeringsavgift, bensin/mil - plus de här stora extra grejerna jag talade om innan (byggställningar osv).

Men när en kostnad tillkommer för att kunna utföra sitt jobb så ser jag det som företagarens skyldighet att informera om att de inte har den utrustning som krävs - och att det därför kan komma att tillkomma en extra avgift för hyra av den.

Det kostar dem liksom inget att nämna det för kunden innan, istället för att det ska bli sura miner och tjafs när fakturan ska betalas.

Men det här med kommunikation är inte alltid lätt, inte på någon sida..

Men det finns ju ett skäl till varför kunderna kommer till en, det är för att de inte vill/kan göra jobbet själva och alla har inte ens intresse av att det görs ens (mer än att de vill ha ett badrum / kök i sitt hus).. då kan man inte förvänta sig att de vet vad som är brukligt att en hantverkare har i sin bil eller inte.. (och med det: vilka kostnader som tillkommer och inte!)

Nu skulle jag personligen betalt det ändå om jag var nöjd med jobbet i övrigt, men jag hade nämnt för hantverkaren att denne borde ha talat om att det tillkom en sådan hyresavgift... när de ändå visste att de skulle bila och de hade tackat ja till jobbet!
Jag håller med dig.

Och jag kan också lite skämmigt erkänna att jag själv är dålig på vara öppen och transparent med mina kostnader, men å andra sidan avhåller jag mig från att ta ut en hel del olika kostnader för att slippa diskussioner efteråt. T.ex. tar jag ingen bilkostnad, eller milkostnad eller parkering etc, om det inte är långt att köra eller dyrt att parkera (och då nämner jag det redan när vi börjar komma överens om uppdraget).
Mina fakturor blir ofta på timmar samt material, inget mer.
Men är det ROT-jobb så tillkommer det bilkostnad, då skatteverket i praktiken kräver detta. Detta informerar jag också om då i början.

Men en sak jag faktiskt tycker är lite märkligt, det är att jag så väldigt sällan får någon fråga om vad jag kostar, t.o.m sällan att någon frågar om min timpenning, nästan aldrig fråga om andra avgifter eller påslag (gäller både från privatpersoner och andra företag, just nu ska jag sätta igång och skriva en faktura ställd på en liten byggfirma som anlitade mig för två små grejer, han frågade inte dyft om mina debiteringar ...).

Jag har nog frågat alla jag anlitat om åtminstone timpenningen. Nu har jag inte så stor erfarenhet av att beställa utförare så ... :)
 
Mikael_L
L Limpan4all skrev:
Ett bra oscilloskop kostar runt 250.000:- och håller i tio år
Och minst 2500kr/år i kalibrering ... :)
Men nog håller det bra mycket längre än 10 år väl..? Det kanske möjligen inte passar i verksamheten längre om kraven har ändrats (du skrev ju EMC sen), men då går det fortfarande att sälja till ett inte helt oväsentligt pris.
 
Mikael_L
Igen Igen skrev:
Trodde man måste bestrida hela fakturan om man inte godtar allt.
Man betalar lämpligen allt som är ostridigt, med detta bevisar man snabbt sin egen goda vilja, vilket är gynnsamt vid en ev framtida process. Dvs man har råd och man betalar för sig, men inte det som man inte är överens om.

Sen tillställer man företaget någon form av skrivelse eller information om att man bestrider någon del av beloppet, anger orsak (gärna utan att brodera för mycket om anledningen, utan helst kortfattat utan att det blir rent kryptiskt).

T.ex,
Har datum åå-mm-dd betalt kronor xx.xxx:cc för utfört arbete enligt offert nnnnn.
Beloppet xxx.cc avseende nnnn nnnn har strukits då det ej var överenskommet.

Per person, smålilla



Sen är bollen deras, sov gott och ta det lugnt tills det ev händer något. Det är 100% riskfritt så här långt.
 
Mikael_L
J jugge37 skrev:
Tar de 250kr i timmen så lär de knappast betala skatt!
Om hantverkaren debiterar bilkostnaden och alla verktyg förutom en liten grunduppsättning på säg 10-20.000kr så kan 250/timme räcka till ca 28.000/månad i lön vid 100% beläggning. Så inte vet jag om det verkligen krävs svartarbete.

Men visst, 100% beläggning är ju svårt, men med precis rätt slags typ av arbeten och kunder kan man nog hamna nära i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.