Jag har en djupborrad vatten brunn på 111meter det sitter en 3fas pump i borrhålet, när pumpen startar och har fyllt hudroforen och tryckströmbrytaren slått ifrån, så lyssnade jag i brunnen och låter som det rinner och bublar i borrhålet och undrar om det fenomenet skall vara så? har inga problem med vattnet annars bara funderar på om det kan vara ett läckage i brunnen?

Eller är det jag som tänker galet, och det låter så i brunnen när vattennivån fylls på?

B
Det ska ju vara en backventil som förhindrar att hydroforen läcker tillbaka till brunnen. Om den läcker så borde du märka det på att trycket faller utan att nån förbrukar vatten.

Möjligtvis skulle det kunna låta, även om det känns lite osannolikt. Min brunn är i alla fall tyst.

B BSOD skrev:
Det ska ju vara en backventil som förhindrar att hydroforen läcker tillbaka till brunnen. Om den läcker så borde du märka det på att trycket faller utan att nån förbrukar vatten.

Möjligtvis skulle det kunna låta, även om det känns lite osannolikt. Min brunn är i alla fall tyst.
ja precis hydroforen håller tätt, och den startar vid rätt tillslags tryck och slår ifrån vid rätt 4,2bar . Blev fundersam att det lät i brunnen i typ 5minuter efter påfyllnad, precis som det rinner ner mot vattenytan, har aldrig uppmärksammat det innan, pumpen sitter på 90meters djup. Men om slangen i borrhålet är trasig borde det väll låta även när pumpen fyller hydroforen?

Karrock
Hur stor är hydroforen?

Med normal brunnsdimension har du drygt 10L vatten per meter. Är det en stor tank så pumpar du kanske motsvarande några meter sänkning i brunnen åt gången. Inte alls otänkbart att en lite större spricka skvalar när den fyller tillbaka vattnet.

Att du inte har uppmärksammat det förut kan vara att det bara sker vissa delar av året när nivån är lägre i brunnen, under den glatt strilande sprickan.

Karrock Karrock skrev:
Hur stor är hydroforen?

Med normal brunnsdimension har du drygt 10L vatten per meter. Är det en stor tank så pumpar du kanske motsvarande några meter sänkning i brunnen åt gången. Inte alls otänkbart att en lite större spricka skvalar när den fyller tillbaka vattnet.
Hej, har en 300liters rostfri hydrofor, Ok låter fint isf.

V Valtraa92 skrev:
Hej, har en 300liters rostfri hydrofor, Ok låter fint isf.
Kopplar på en sakt till, Jag hade rörläggarna att sänka stosen 1meter ner för jag ändrade marknivån på tomten. sen en dag fyllde jag på luft i hydroforen , jag hade släppt ner vattennivån lite långt. sen när jag startade pumpen kom det ganska mycket flagor från pemslang ut i kranarna.Rörläggaren säger att det kanske ramlade ner i borrhålet när han kapade slangen, men var ganska mycket känns konstigt att det skulle bli så mycket, men han tror att det var nått gammalt som lossnade när jag fyllde på luften,kan det vara så?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.