Bor i en villa med en djupborrad vattenbrunn på tomten. Den förser mig allt vatten. Avloppet är kommunalt. Kommunala vattenledningar är dragen till under huset, bara att koppla på.

5 år sedan gick vattenpumpen sönder och blev utbytt.
Nu har nåt hänt. Har inget vattentryck. Det kommer vatten, men bara i en liten stril och man kan se, att pumpen går i gång, när öppnar en kran.

Hydrofonen ligger i cementrören över borrchacket. Ovanpå hydrofonen finns en liten röd tryckbunke, tyvärr har etiketten vittrat bort i årens lopp. Har fyllt bunken med kompressor, men det hjälper inte.

Huset är 20 år gammalt. Jag köpte den för 10 år sedan. Inget dokumenterat.

Vet nån vad felet är?
Jag vill spola toan utan att vänta 2 dagar och ha tvättmaskinen på nån gång.
Eller är det dags för kommunala vatten? Kostar skortan att ansluta samt använda.

Desperata Evalor

Har du möjligen en hydropress där blåsan gått sönder? Du borde dock ändå få ut vatten när pumpen går vid varje tappning.

Har du lika dåligt tryck/flöde vid alla tappställen?

Hur ser du att pumpen går igång? Möjligen borde du kunna höra det om du befinner dig vid hydroforen eller hydropressen. Finns det någon tryckmätare på tryckkärlet, så att du kan se om pumpen bygger upp tryck?

Kolla säkringarna, har du trefas kan en ha gått.

Tack så hemskt mycket för ditt svar.
Trycket är lika dåligt i alla tappställen. Jag trodde först att tvättmaskinen hade gått sönder, för den tog inte vatten, så slängde ut den och köpte en ny. Läste sen instruktionen att trycket skulle vara emellan 10-80 liter vatten i minut. Hos mig var det knappt 2 liter.
Det syns att pumpen går igång när öppnar kranen vid tvättstället, för det skakar i duschslangen.

Tänkte själv att blåsan har gått sönder.
Fyllde på med luft med kompressor i blåsan, men det hjälpte inte.

Förmodligen har jag hydropress där blåsan har gått sönder. Får ut vatten i kranarna, men lite. Det finns ingen tryckmätare vid kärlet, men en vattenmätare.

Ska kontakta en rörmokare för att byta blåsan.

Tack så hemskt mycket för ditt svar,

Till mogge_73

Tack så hemskt mycket, ska kolla direkt imorgon när det blir ljust ute!

Tusen tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.