Ta även bort höger sida så ser du ännu bättre
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Så här ser det ut nu.

Inre del av en tvättmaskin med synlig motor, ledningar och anslutningar, öppnad för underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre komponenter av en diskmaskin med fokus på vattenanslutning och mekaniska delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av diskmaskin med öppen front, synliga slangar och elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en maskin med synliga kablar, motor och kopplingar, utan skyddsplåtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska jag vrida på inkommande vatten och se om det droppar någonstans? Kan man testköra maskinen med plåtarna borta?
 
A
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Så här ser det ut nu.

[bild] [bild] [bild] [bild]

Ska jag vrida på inkommande vatten och se om det droppar någonstans? Kan man testköra maskinen med plåtarna borta?
aha du har den som det sitter en generator från en rysk stridsvagn i! (utseende)
din tätningsring runt tempgivaren behöver bytas (den röda med blåkablar)
sen får du kolla de grova slangarna mellan tråg och pumpar
 
  • Gilla
Håbbe01 och 1 till
  • Laddar…
Bingo. Tätningsringen ser inte helt frisk ut.

Är det den som smält och bildat den orangea droppen man ser på bilden ovan? Finns ett par mindre orangea droppar även vid de grövre slangarna, vilket kanske tyder på samma problem där? Fantastiskt att tillverka en diskmaskin som inte tål diskmedel... :mad:


Skadad tätningsring och del av mekanism med synliga smält-droppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bästa hade ju varit och provkört den först..
 
Det kan jag fortfarande göra. Men vad är det jag ska titta efter då? Och kan jag göra det med plåtarna borta?
 
Om det är bara denna tätning som är otät.. ja, varför skulle du inte kunna ?
 

Bästa svaret

Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Det kan jag fortfarande göra. Men vad är det jag ska titta efter då? Och kan jag göra det med plåtarna borta?
Du kan köra maskinen utan plåtarna, men jag tyckte inte det var lätt att lokalisera läckan/orna. När jag höll på och meckade med min gamla elux så läckte den väldigt lite vid varje disk så när jag torkat rent kunde vi använda maskinen i en månad innan det var dags att torka rent igen. Sen trodde jag att jag hade hittat läckan, köpte och bytte del bara för att få larm igen efter en månad. Sen byta en annan del... Så där höll det på tills att elgiganten kom med en bra kampanj på diskmaskiner :D
Tips1: dra alltid ut sladden när du ska in och torka, jag lyckades få en ordentlig stöt en gång, inte roligt.
Tips2: det finns andra ställen än elux att köpa reservdelarna från som är billigare, har för mig att jag köpte från nån dansk webbutik. Googla reservdelar diskmaskin!
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Vonelffors Vonelffors skrev:
Om det är bara denna tätning som är otät.. ja, varför skulle du inte kunna ?
Jag vet inte, det är därför jag frågar. ;) El och vatten känns som en farlig kombination. I min värld skulle svaret lika gärna kunna varit: "Är du helt galen!! Kör du diskmaskinen utan plåtar?!?"
 
D Dublin skrev:
Du kan köra maskinen utan plåtarna, men jag tyckte inte det var lätt att lokalisera läckan/orna. När jag höll på och meckade med min gamla elux så läckte den väldigt lite vid varje disk så när jag torkat rent kunde vi använda maskinen i en månad innan det var dags att torka rent igen. Sen trodde jag att jag hade hittat läckan, köpte och bytte del bara för att få larm igen efter en månad. Sen byta en annan del... Så där höll det på tills att elgiganten kom med en bra kampanj på diskmaskiner :D
Tips1: dra alltid ut sladden när du ska in och torka, jag lyckades få en ordentlig stöt en gång, inte roligt.
Tips2: det finns andra ställen än elux att köpa reservdelarna från som är billigare, har för mig att jag köpte från nån dansk webbutik. Googla reservdelar diskmaskin!
Stort tack!
 
Nu har jag kört Intensive-programmet i drygt 10 minuter. Inte en droppe än så länge! Men det kanske kommer vid tömning? :thinking:
 
A
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Bingo. Tätningsringen ser inte helt frisk ut.

Är det den som smält och bildat den orangea droppen man ser på bilden ovan? Finns ett par mindre orangea droppar även vid de grövre slangarna, vilket kanske tyder på samma problem där? Fantastiskt att tillverka en diskmaskin som inte tål diskmedel... :mad:


[bild]
det är mjukgöraren som dunstar och ja det sker på alla gummidetaljerna
 
A
Vonelffors Vonelffors skrev:
Bästa hade ju varit och provkört den först..
det behövs inte i detta fallet då det är uppenbart
 
A
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Det kan jag fortfarande göra. Men vad är det jag ska titta efter då? Och kan jag göra det med plåtarna borta?
du har redan sett att de övriga gummina är i upplösningstillstånd så nä provkörning i detta läge ger inget ytterligare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.