Varför gå omvägen via vätgas? Den elen det kostar att spjälka vatten o alla förluster i systemet gör att det känns helt meningslöst. Om man ändå har el varför inte köra med elmotor direkt. Hela konceptet ger lite vibbar av Rossi, evighetsmaskin och lite troll på det
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
A
K Keld skrev:
Varför gå omvägen via vätgas? Den elen det kostar att spjälka vatten o alla förluster i systemet gör att det känns helt meningslöst. Om man ändå har el varför inte köra med elmotor direkt. Hela konceptet ger lite vibbar av Rossi, evighetsmaskin och lite troll på det
Toyota verkar tycka att detta är något att ha..
 
P Psykoppout skrev:
Ett av den bästa ”reklamen” för att pröva, var en polisstation i norra USA i ett litet samhälle. Eftersom samhället oxå betalar sina snutar budgeten, var den minskade bränsleåtgången populär. Snutstationen menade dom även fick bättre motoreffekt, längre livslängd på motorerna med ökad förbränning.

Dom sa ca25% av bränslekostnaderna i budgeten frilades.
Kan du inte börja med att tala om vad du vet? Var har du läst om det? Polisstationen i vilket samhälle? Du måste väl ha sett några källor om du tror att det fungerar?

Om det fungerar så bra är jag säker på att vi är många som är intresserade. Problemet är att det alltid är långväga historier om framgång. Detta med en hempulare som kommer på en enkel modifikation av en bilmotor som har så stora positiva effekter utan att biltillverkarna kan komma på hur det fungerar verkar ganska otroligt.
 
Maskintok skrev:
Toyota verkar tycka att detta är något att ha..
Toyotas koncept är att använda vätgasen som ett energilager i stället för batterier. Det finns både för och nackdelar med det jämfört med batterier. En av nackdelarna är att energiförbrukningen ökar jämfört med batterier. Konceptet det talas om här är att använda energi från motorn för att framställa vätgasen och sedan tillsätta vätgasen till motorn. Tills dess jag blir motbevisad tror jag att det är en idé av någon som inte riktigt förstår fysiken bakom. Alternativt någon som försöker luras. Men jag blir gärna motbevisad.
 
  • Gilla
Lastbärarn och 4 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Låter lite för bra men vi kör på det..
Vad skulle alltså ha ändrats i motorn för denna typ av drivmedel?
Inte nåt, inluften blir tillsatt en liten kontinuerlig mängd vätgas. Mera autofahren, brum brum.
 
A
A Avemo skrev:
Toyotas koncept är att använda vätgasen som ett energilager i stället för batterier. Det finns både för och nackdelar med det jämfört med batterier. En av nackdelarna är att energiförbrukningen ökar jämfört med batterier. Konceptet det talas om här är att använda energi från motorn för att framställa vätgasen och sedan tillsätta vätgasen till motorn. Tills dess jag blir motbevisad tror jag att det är en idé av någon som inte riktigt förstår fysiken bakom. Alternativt någon som försöker luras. Men jag blir gärna motbevisad.
Jag läser gärna om detta, men är inte alls intresserad av att testa en sådan motor i en bil... Men teknik och fordon är intressant
 
A
P Psykoppout skrev:
Inte nåt, inluften blir tillsatt en liten kontinuerlig mängd vätgas. Mera autofahren, brum brum.
Ah en injektorinsprutad motor precis som vanligt alltså..
och inga problem med luftmassemätaren eller andra sensorer? :thinking:
 
P
P Psykoppout skrev:
Inte nåt, inluften blir tillsatt en liten kontinuerlig mängd vätgas. Mera autofahren, brum brum.
Vid närmare eftertanke….borde inte även andra förbrännande anläggningar kunna funka med extra vätgas i tillluften?
Vedpannor? Krematorier?
 
tommib
Som vanligt vanligt får man applicera termodynamik på sådana här frågeställningar.

Betrakta motorn som ett system. Om det påstådda skulle vara sant skulle vi alltså genom att ta ut en del av motorns uteffekt, via generatorn, producera vätgas som, när det tillförs motorn, ökar effektiviteten i förbränningen såpass mycket att bränsleförbrukningen minskar.

Läs detta igen.

Det är omöjligt. Om det skulle vara möjligt skulle vi nämligen kunna köra motorn vid samma bränsleförbrukning som innan vätgasen och då extrahera mer vätgas än vad som behövs för själva framdriften, och vips så har vi byggt en evighetsmaskin. Dessa är som bekant inte förenliga med dagens förståelse av termodynamik. Ett "genombrott" här skulle vara värt minst ett nobelpris.

Så, som amrisarna säger: I call bullshit.
 
  • Gilla
Lastbärarn och 5 till
  • Laddar…
P Psykoppout skrev:
Vid närmare eftertanke….borde inte även andra förbrännande anläggningar kunna funka med extra vätgas i tillluften?
Vedpannor? Krematorier?
Det går utmärkt att köra motorer på vätgas. Det går utmärkt att elda pannor och krematorier med vätgas också. Men man gör oftast inte det eftersom det krävs så mycket el för att framställa vätgasen. Man bör se vätgasen som en energibärare. Inte en energikälla.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
P
tommib tommib skrev:
Som vanligt vanligt får man applicera termodynamik på sådana här frågeställningar.

Betrakta motorn som ett system. Om det påstådda skulle vara sant skulle vi alltså genom att ta ut en del av motorns uteffekt, via generatorn, producera vätgas som, när det tillförs motorn, ökar effektiviteten i förbränningen såpass mycket att bränsleförbrukningen minskar.

Läs detta igen.

Det är omöjligt. Om det skulle vara möjligt skulle vi nämligen kunna köra motorn vid samma bränsleförbrukning som innan vätgasen och då extrahera mer vätgas än vad som behövs för själva framdriften, och vips så har vi byggt en evighetsmaskin. Dessa är som bekant inte förenliga med dagens förståelse av termodynamik. Ett "genombrott" här skulle vara värt minst ett nobelpris.

Tror även du missförstår saken. Det finns tillräckligt med elektrisk energi från generatorn att elektrolysera liten mängd vätgas som leds in kontinuerligt i inluften.

Vilka motorreglersystem känner av hur mycket bränsle som ska ledas in i förbränningen?

Så, som amrisarna säger: I call bullshit.
 
P
Maskintok skrev:
Ah en injektorinsprutad motor precis som vanligt alltså..
och inga problem med luftmassemätaren eller andra sensorer? :thinking:
Det förekommer uppgifter som applicerar från oldsmobile med förgasare till injektorinsprut. Bland annat den erfarenheten vore bra med någon som provat, lyckats eller misslyckats.
 
P
A Avemo skrev:
Det går utmärkt att köra motorer på vätgas. Det går utmärkt att elda pannor och krematorier med vätgas också. Men man gör oftast inte det eftersom det krävs så mycket el för att framställa vätgasen. Man bör se vätgasen som en energibärare. Inte en energikälla.
Nix, det krävs inte mer energi än som generatorn redan kan tillverka. Enligt uppgifterna.
 
  • Haha
lat och 2 till
  • Laddar…
P Psykoppout skrev:
Tror även du missförstår saken. Det finns tillräckligt med elektrisk energi från generatorn att elektrolysera liten mängd vätgas som leds in kontinuerligt i inluften
Jag tror det är du som har missförstått det hela. Det är fysikaliskt omöjligt att plocka ut en viss mängd energi från generatorn för att producera något som ger mer energi tillbaks till motorn.


Kan du inte länka till några källor som stödjer dina påståenden?
 
  • Gilla
Lastbärarn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.