10 213 läst · 142 svar
10k läst
142 svar
Direkttillverkad vätgas kopplad i vanliga bensin och dieselfordon. Någon som har den erfarenheten?
du menar alltså att istället för att skapa reaktion mellan vätgasen och syret så är det en vanlig injektorinsprutad motor?
typ som denna?
Vätgasdriven motor utan bränslecell - Motor-Magasinet
https://www.motormagasinet.se/article/view/788693/vatgasdriven_motor_utan_branslecell
typ som denna?
Vätgasdriven motor utan bränslecell - Motor-Magasinet
https://www.motormagasinet.se/article/view/788693/vatgasdriven_motor_utan_branslecell
Varför gå omvägen via vätgas? Den elen det kostar att spjälka vatten o alla förluster i systemet gör att det känns helt meningslöst. Om man ändå har el varför inte köra med elmotor direkt. Hela konceptet ger lite vibbar av Rossi, evighetsmaskin och lite troll på det
Toyota verkar tycka att detta är något att ha..K Keld skrev:
Kan du inte börja med att tala om vad du vet? Var har du läst om det? Polisstationen i vilket samhälle? Du måste väl ha sett några källor om du tror att det fungerar?P Psykoppout skrev:Ett av den bästa ”reklamen” för att pröva, var en polisstation i norra USA i ett litet samhälle. Eftersom samhället oxå betalar sina snutar budgeten, var den minskade bränsleåtgången populär. Snutstationen menade dom även fick bättre motoreffekt, längre livslängd på motorerna med ökad förbränning.
Dom sa ca25% av bränslekostnaderna i budgeten frilades.
Om det fungerar så bra är jag säker på att vi är många som är intresserade. Problemet är att det alltid är långväga historier om framgång. Detta med en hempulare som kommer på en enkel modifikation av en bilmotor som har så stora positiva effekter utan att biltillverkarna kan komma på hur det fungerar verkar ganska otroligt.
Toyotas koncept är att använda vätgasen som ett energilager i stället för batterier. Det finns både för och nackdelar med det jämfört med batterier. En av nackdelarna är att energiförbrukningen ökar jämfört med batterier. Konceptet det talas om här är att använda energi från motorn för att framställa vätgasen och sedan tillsätta vätgasen till motorn. Tills dess jag blir motbevisad tror jag att det är en idé av någon som inte riktigt förstår fysiken bakom. Alternativt någon som försöker luras. Men jag blir gärna motbevisad.Maskintok skrev:
Jag läser gärna om detta, men är inte alls intresserad av att testa en sådan motor i en bil... Men teknik och fordon är intressantA Avemo skrev:Toyotas koncept är att använda vätgasen som ett energilager i stället för batterier. Det finns både för och nackdelar med det jämfört med batterier. En av nackdelarna är att energiförbrukningen ökar jämfört med batterier. Konceptet det talas om här är att använda energi från motorn för att framställa vätgasen och sedan tillsätta vätgasen till motorn. Tills dess jag blir motbevisad tror jag att det är en idé av någon som inte riktigt förstår fysiken bakom. Alternativt någon som försöker luras. Men jag blir gärna motbevisad.
Som vanligt vanligt får man applicera termodynamik på sådana här frågeställningar.
Betrakta motorn som ett system. Om det påstådda skulle vara sant skulle vi alltså genom att ta ut en del av motorns uteffekt, via generatorn, producera vätgas som, när det tillförs motorn, ökar effektiviteten i förbränningen såpass mycket att bränsleförbrukningen minskar.
Läs detta igen.
Det är omöjligt. Om det skulle vara möjligt skulle vi nämligen kunna köra motorn vid samma bränsleförbrukning som innan vätgasen och då extrahera mer vätgas än vad som behövs för själva framdriften, och vips så har vi byggt en evighetsmaskin. Dessa är som bekant inte förenliga med dagens förståelse av termodynamik. Ett "genombrott" här skulle vara värt minst ett nobelpris.
Så, som amrisarna säger: I call bullshit.
Betrakta motorn som ett system. Om det påstådda skulle vara sant skulle vi alltså genom att ta ut en del av motorns uteffekt, via generatorn, producera vätgas som, när det tillförs motorn, ökar effektiviteten i förbränningen såpass mycket att bränsleförbrukningen minskar.
Läs detta igen.
Det är omöjligt. Om det skulle vara möjligt skulle vi nämligen kunna köra motorn vid samma bränsleförbrukning som innan vätgasen och då extrahera mer vätgas än vad som behövs för själva framdriften, och vips så har vi byggt en evighetsmaskin. Dessa är som bekant inte förenliga med dagens förståelse av termodynamik. Ett "genombrott" här skulle vara värt minst ett nobelpris.
Så, som amrisarna säger: I call bullshit.
Det går utmärkt att köra motorer på vätgas. Det går utmärkt att elda pannor och krematorier med vätgas också. Men man gör oftast inte det eftersom det krävs så mycket el för att framställa vätgasen. Man bör se vätgasen som en energibärare. Inte en energikälla.P Psykoppout skrev:
tommib skrev:Som vanligt vanligt får man applicera termodynamik på sådana här frågeställningar.
Betrakta motorn som ett system. Om det påstådda skulle vara sant skulle vi alltså genom att ta ut en del av motorns uteffekt, via generatorn, producera vätgas som, när det tillförs motorn, ökar effektiviteten i förbränningen såpass mycket att bränsleförbrukningen minskar.
Läs detta igen.
Det är omöjligt. Om det skulle vara möjligt skulle vi nämligen kunna köra motorn vid samma bränsleförbrukning som innan vätgasen och då extrahera mer vätgas än vad som behövs för själva framdriften, och vips så har vi byggt en evighetsmaskin. Dessa är som bekant inte förenliga med dagens förståelse av termodynamik. Ett "genombrott" här skulle vara värt minst ett nobelpris.
Tror även du missförstår saken. Det finns tillräckligt med elektrisk energi från generatorn att elektrolysera liten mängd vätgas som leds in kontinuerligt i inluften.
Vilka motorreglersystem känner av hur mycket bränsle som ska ledas in i förbränningen?
Så, som amrisarna säger: I call bullshit.
Det förekommer uppgifter som applicerar från oldsmobile med förgasare till injektorinsprut. Bland annat den erfarenheten vore bra med någon som provat, lyckats eller misslyckats.Maskintok skrev:
Nix, det krävs inte mer energi än som generatorn redan kan tillverka. Enligt uppgifterna.A Avemo skrev:
Jag tror det är du som har missförstått det hela. Det är fysikaliskt omöjligt att plocka ut en viss mängd energi från generatorn för att producera något som ger mer energi tillbaks till motorn.P Psykoppout skrev:
Kan du inte länka till några källor som stödjer dina påståenden?