Brukar säga såhär: Akta ni inte slår i nåt skadligt nästa gång ;)
 
De som bodde i huset innan oss gjorde köket halvklart. Men de satte skåpstommarna tätt intill väggarna.
Det innebär att ska man öppna luckan helt så slår handtaget i väggen innan samt lådor tar emot lite och ger små skrapmärken på väggen.
Annars älskar jag mitt kök på ca 40 kvm med enorm arbetsyta!
 
Touch-knappar på spisen. Känner mig som en levande död när jag trycker och trycker och spisen vägrar erkänna att jag finns. Saknar också min oversize-diskho från förra huset, där man fick ner en ugnsplåt med lätthet, så kunde den stå där utan att väcka förtret.
 
gaia skrev:
om du vill behålla dom gamla skåp så kan du få ett tips jag hittade i forum en gång.
Någon höjde arbetsbänken genom att höja socklen. Annat tips var att bygga uppåt och montera lådor under arbetsbänken så fick man bänken i önskad höjd :)
gaia
Tack för tipset, men det blir nog helt nytt ändå. Fler saker att förändra också, flytta om en del, lådor istället för skåp osv.

Ni som klagar på överlimmad diskbänk, vad rekomenderar ni istället? Och ni andra, är det ett problem överlag eller är det inte så farligt ändå?
 
Kullan skrev:
Ni som klagar på överlimmad diskbänk, vad rekomenderar ni istället?
jag klagade mest på disklådor/höar monterade i en bänk :). Om dom är över- eller underlimmade och om bänken är av trä, granit eller spånplatta spelar egentligen ingen roll. Ingen kombination slår en heltäckande diskbänk i rostfritt ......det är min rekommendation :).
gaia
 
Jag har laminatskiva med överlimmad diskho. Det är i mitt tycke den sämsta tänkbara kompromissen. Det är en kant som effektivt hindrar vatten på bänken från att rinna ner i hon. Skivan är näst efter trä den känsligaste man kan hitta. Olikt trä går det inte att slipa den snygg när den blivit sliten. Dessutom är det den fulaste skivan man kan hitta.

Jag tror att en stenskiva med planlimmad eller underlimmad ho är nästan lika bra som en hel rostfri diskbänk, men jag har inte haft det själv. Snyggt är det i alla fall.

Erik
 
Kan bara bekräfta det där med trä och överlimmad ho. Det var det i vårt kök innan vi gjorde om det. Den kanten kändes väldigt, väldigt ohygienisk. Jag tyckte det var äckligt att göra något på den bänken.
 
AstaS skrev:
Kan bara bekräfta det där med trä och överlimmad ho. Det var det i vårt kök innan vi gjorde om det. Den kanten kändes väldigt, väldigt ohygienisk. Jag tyckte det var äckligt att göra något på den bänken.
Ja kan hålla med om att det verkar svårt att torka rent med den kant som blir med överlimmad. Kollade runt lite nu och om man ändå vill ha bara bänskiva + ho och inte hel diskbänk verkar underlimmad vara det som gäller om man ska ha laminatskiva. Planlimmad verkar bara gälla om man har stenskiva. Som jag förstod det.
 
lavin skrev:
Touch-knappar på spisen. Känner mig som en levande död när jag trycker och trycker och spisen vägrar erkänna att jag finns. Saknar också min oversize-diskho från förra huset, där man fick ner en ugnsplåt med lätthet, så kunde den stå där utan att väcka förtret.
Jag hade samma problem tills jag insåg att grejen med Touch-knappar är just att man ska Toucha, inte trycka. :D
 
meea skrev:
Jag hade samma problem tills jag insåg att grejen med Touch-knappar är just att man ska Toucha, inte trycka. :D
Det är en teknikfråga att använda touchknappar. Ibland får disktrasan in den rätta tekniken. Ibland får vatten som kokar över in den rätta tekniken. Tekniken är något olika beroende på om det är blött på spisen eller inte. Eller om det har stått en varm kastrull över kontrollerna en stund. Det är just därför som touchknapparna är underlägsna vanliga vred. En apa kan använda vreden. Det är ingen teknikfråga utan alla kan använda dem direkt. Dessutom går det mycket fortare att vrida vredet ett halvt varv än att trycka sex gånger på touchkontrollen.

Knappar och vred passar bra till olika saker och till spisplattor är vreden bättre.

Erik
 
Avemo skrev:
Det är en teknikfråga att använda touchknappar. Ibland får disktrasan in den rätta tekniken. Ibland får vatten som kokar över in den rätta tekniken. Tekniken är något olika beroende på om det är blött på spisen eller inte. Eller om det har stått en varm kastrull över kontrollerna en stund. Det är just därför som touchknapparna är underlägsna vanliga vred. En apa kan använda vreden. Det är ingen teknikfråga utan alla kan använda dem direkt. Dessutom går det mycket fortare att vrida vredet ett halvt varv än att trycka sex gånger på touchkontrollen.

Knappar och vred passar bra till olika saker och till spisplattor är vreden bättre.

Erik
Ja men hur häftigt är det, med gammalmodiga vred:S.
Jo jag känner igen mig, och vårt kök är inte färdigt än, men jag har lyckats handla alla de där tokiga grejorna, som Whirlpools fläkt med en enorm svängd glasskiva = 1 meter bred. Jag hade en del räknande innan jag fick till det med centrering av hällen som är 75 cm bred, och allt sitter uttill på köksön. Nu är här högt i tak, därför hamnade fläkten 70 cm över hällen. En annan detalj, jag var emot när de kom för en 15 år sedan, är de där pop ut reglagen = barnsäkert, jo men dom blir väldigt rickiga med tiden, så därför ville jag inte ha sådana, men likväl har Whirlpool det på både ugn och micron (kollade inte upp detta innan) = extramoment, Trycka in, vrida, och trycka in igen! eller de kanske skall vara ute:rolleyes:
 
Avemo skrev:
Det är en teknikfråga att använda touchknappar. Ibland får disktrasan in den rätta tekniken. Ibland får vatten som kokar över in den rätta tekniken. Tekniken är något olika beroende på om det är blött på spisen eller inte. Eller om det har stått en varm kastrull över kontrollerna en stund. Det är just därför som touchknapparna är underlägsna vanliga vred. En apa kan använda vreden. Det är ingen teknikfråga utan alla kan använda dem direkt. Dessutom går det mycket fortare att vrida vredet ett halvt varv än att trycka sex gånger på touchkontrollen.

Knappar och vred passar bra till olika saker och till spisplattor är vreden bättre.

Erik
Jo men ur renhållningssynpunkt är touchknapparna överlägsna. Kokat över har inget gjort här sedan vi skaffade induktionsspisen. Nu när jag lärt mig tekniken är mitt största kökshatobjekt min bästa köksdetalj.

Min sämsta köksdetalj är ikeas sopsorteringsanordning. Den är kass.
 
meea skrev:
Min sämsta köksdetalj är ikeas sopsorteringsanordning. Den är kass.
Vad gör den så kass? Är nyfiken eftersom vi snart får köket och ännu inte bestämt oss för sopsorteringslösning.
 
Jondy skrev:
Vad gör den så kass? Är nyfiken eftersom vi snart får köket och ännu inte bestämt oss för sopsorteringslösning.
Har alltså ikeas utdragslösning rationell för källsortering. Själva lådan, http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20110743, man ställer sorteringshinkarna i åker isär stup i kvarten.
Tror att denna variant http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S99868822 fungerar bra däremot, men jag ville ju ha hela skåpluckor i alla bänkskåp, därför blev det inga lådor under diskbänken.
 
meea skrev:
Har alltså ikeas utdragslösning rationell för källsortering. Själva lådan, [länk], man ställer sorteringshinkarna i åker isär stup i kvarten.
Tror att denna variant [länk] fungerar bra däremot, men jag ville ju ha hela skåpluckor i alla bänkskåp, därför blev det inga lådor under diskbänken.
Håller fullständigt med. Ikeas sopsortering är ett under av kasshet. Vet inte hur jag ska dra i den för att få ut den utan att den ska ramla ut. 0 passform. Själva behållaren passar ju inte med hinkarna. Och locket till komposthinken pajade efter ett par dagar - fastnar så hårt att det går av på sidan. Vi funderar på att slänga de nya och stoppa i de gamla... Också de Ikea men mycket bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.