Min sämsta köksdetalj är helt klart fläktkåpan i rostfritt och glas. Den var ren när den kom, sen inte mer :)
 
evasch skrev:
Min sämsta köksdetalj är helt klart fläktkåpan i rostfritt och glas. Den var ren när den kom, sen inte mer :)
På nått sätt känns det som om det är självförvållat....
 
jhenrikj skrev:
På nått sätt känns det som om det är självförvållat....
Jag önskar att det var så....men den blir aldrig riktigt fläckfri, inte ens när man gnuggat sig blå. Sedan kokar man pastavatten och det blir en massa kondens så att den blir helt flammig
 
Brist på källsorterings utrymme och efter att vi skaffade gasspis så har vi märkt att alla öron på kastrullerna är för små, de bli glödheta, man ska ha kastruller med längre öron helt enkelt ( och trähandtag på stekpannan)
 
Milkshaken
Oj. ja var ska vi börja?? Killen vi köpte huset av blott 18 år, hade precis satt in köket.. Inte använt det än.
När vi första ggn skulle laga lite käk, drar på en platta, sen på med nästa så PANG... Säkringen... ok, i med ny huvudsäkring och testar igen, och ja det går bra i en halv minut sen. Pang igen... kollar nere i el-dosan, får se... Hmm en "Gummislang" 1,5 kvm ihopkopplad med inbyggnadsugnen ihop med hällen ihop med Kylskåpet ihop med micron... Allt på en enda fas... Det var så det höll på att smälta i dosan...
Fasen, få tag i en elektriker.... sagt o gjort han fixade det efter mycket svordomar över folks inkompetens..
Köpte en diskmaskin, skulle montera in den i sitt hål.... Nope... 1,5 cm för smalt.... Fasen, rev ut alla underskåp, inkl, de med ugnen flytta, flytta, slipa ned sidostycket på hörnskåpet (Diskbänksskåpet) Med nöd och näppe gick det få in maskinen. Dock med det att det går inte att ha maskinen i minsta lilla öppet läge , utan den måste vara tillknäppt annars går inte skåpsluckan till diskbänksskåpet att öppna, detta gör att man ofrivilligt knäpper på diskmaskinen allt som oftast, likaså måste man stänga luckan helt som sagt när man ska hämta diskmaskinsmedel, för det är ju såklart placerat under diskbänken.. När vi besiktade huset alla inblandade så märkte jag att en av klinkerplattorna var lite lös... Jag frågade varför... och vad han hade haft för bruk... "Bruk??? Nej jag frågade en snickare och han sa att PL400 är det bästa, så det använde jag " Följden är nu att i princip alla plattor är lösa, och självklart inget fogbruk kvar längre...
Han köpte jättefint kakel, 10x 10... blev jättefint men.... självklart så fattas det en platta, och plattorna finns inte längre i sortimentet..... :(
Elen hade han glömt bort ... Jag frågade vad han hade tänkt ha till alla extrautrustning i köket.... Han blev riktigt lång i ansiktet och sa "Ja jag hade tänkt ha skarvsladdar"...... Följden blev att vi drog nytt överallt, dock gick det inte att fälla in överallt...
Hällen och ugnen är Gorenje, Sicket skit... Ugnen gick sönder efter något år i kretskortet, och det fixade teknikern fast Gorenje sa nej... Sen har ett gångjärn gått sönder på luckan... Hällen är touch, och funkar ibland och ibland inte för mig,,, blir lätt att allt stängs av...
Dock är jag nöjd med laminatskivan (Svart granit) med små porer i.. snygg och lätt att hålla ren, det sitter en överlimmad diskho med en liten grönsaksbalja och en större ho, Funkar oklanderligt och inga som helst problem att få väck vattnet från bänken...

Vi prutade såklart saftigt på huset, killen var tvungen att sälja så det gick ju bra...
Vi kommer om några år börja med planering av nya grejer... Vi har ca 25-27 kvm att bygga i...

Höll på att glömma,,, han hade lyckats göra bakfall av avloppsvattnet med följd av att det blev vattenskada nere i den av mig nyrenoverade källaren... Men ok, Försäkringen tog det...

Jo just det, han hade köpt ett inbyggnadskylskåp med, jättefint att ha vanliga ekluckan istället för att se en trist kylskåpsdörr...
Gorenje även den, men maken till sämre utrymme och planering av ytor i det, det får man leta efter... Det sålde jag på blocket och gjorde skafferi av det skåpet istället.... Har nu istället separat kyl och frys från Cylinda borstad rostfritt.. Kanonsnyggt och lätt att få rent..
 
Redigerat:
klaskarlsson skrev:
Jag har provat "en lätt touch" också - tyckte inte det blev lättare.
Dessutom tycker jag att hårdheten i "trycket" inte borde spela ngn roll egentligen - om det skall vara användarvänligt alltså...

Jag skall prova en än lättare touch nästa gång, så får vi se om det hjälper...

/K
Har hittat tricket nu tror jag.
Man "lägger" fingret (antar att det kan kallas touchar) en kort sekund på "knappen".
Är man för snabb så reagerar den inte, men låter man fingret vila kvar ett litet tag så behöver man inte trycka :)

Ok, kanske gillar jag hällen lite bättre nu iaf :)

/K
 
Klas, på vår häll är det just som du skriver med av/på-knappen - på den ska man hålla kvar fingret någon sekund för att den ska reagera och det är väl avsiktligt gjort så för att den inte ska kunna slås på eller av så lätt av misstag. Höj/sänk- och boosterreglagen är däremot snabbare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.