1/ diskho inlimad i en laminatskiva. Laminatskivan klarade sej fint i mååånga år men diskhon var mycket opraktiskt. Gick ej att bara svabba slasket från bänken över till hon för en del fastnade just i kanten. Vatten som hamnade utanför diskhon rann så klart ner på golvet för det inte fanns någon upphöjd kant i bänkskivan. Ooooooo vad jag hatade den lösningen.
Och några till :
2/För lite arbetsplats mellan diskho och spis.
3/ Diskho framför fönster - rutor var ofta prickiga av vattenstank. Nu har jag min stora arbetsytan framför fönster och njuter av dagsljus och utsikt medan jag står där och lagar mat :). Diskbänken flyttat till sidan om.
4/ har 50cm mellan spis och fläkt men skulle vilja ha mer - bättre insyn i grytor :). Nästa gång lyfter jag upp alla överskåp minst 10cm.
gaia
 
De snygga kantiga handtagen (som häftklammer i borstat stål modell jättestora) som sitter på underskåpens alla lådor är vidriga att gå in i - jag har blåmärken på låren hela tiden!
 
Jo, nu kom jag på en sak till.

Gillar inte de där larviga "silarna" som sitter i slasken/diskhon i vår stora rostfria diskbänk (Intra). Vad är det för knäpp idé med "lock" som är utformade som silar och som ALLT fastnar i? De är uräckliga att lyfta upp och slänga innehållet ur!

Tacka vet jag gammaldags såll som sitter fast och som man kan ta en slask-skrapa eller ett hushållspapper och fånga upp potatisskal och annat klägg med.
 
Min 60-cm induktionshäll som är FÖR LITEN. Kastruller och stekpanna krockar hela tiden! I nästa kök blir det en 70-cm, om jag kan lösa det med bänkskåpen.
 
AnneFi
Lycke skrev:
Jo, nu kom jag på en sak till.

Gillar inte de där larviga "silarna" som sitter i slasken/diskhon i vår stora rostfria diskbänk (Intra). Vad är det för knäpp idé med "lock" som är utformade som silar och som ALLT fastnar i? De är uräckliga att lyfta upp och slänga innehållet ur!

Tacka vet jag gammaldags såll som sitter fast och som man kan ta en slask-skrapa eller ett hushållspapper och fånga upp potatisskal och annat klägg med.
Får man fråga vilken modell du har? Jag är själv sugen på en Intra frame. men det är kanske det lilla vanliga locket du stör dig på?
 
Dom där små silarna i de lite nyare diskhoarna. Helt värdelösa. IFÖ har riktiga diskbänkar med dan gamla modellen på sil. Finns att köpa på Rinkaby Rör.

Liten ho, varför inte två stora.

Touchkontroller på hällen. Vred är mkt bättre och lättare att hantera.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Att vi i köket..

.. bara har vedspis
.. ingen annan värme
.. eller diskmaskin
.. eller vettig fläkt, för den delen....
Ja det är hårt.
Men ni får säkert elström till Gotland med, vilket årtionde som helst ..... :D
 
Vår gård fick minsann el redan 1956! Snart indraget i köket! Ska bara reda ut det här med plus och minus.. Har en röd och en svart..:S
 
mycke_nu skrev:
Vår gård fick minsann el redan 1956! Snart indraget i köket! Ska bara reda ut det här med plus och minus.. Har en röd och en svart..:S
Jag gillar din prioritering. 100mbit fiber till lekrummet men lägereld i köket för att laga mat. d^_^b
 
alacs skrev:
Min 60-cm induktionshäll som är FÖR LITEN. Kastruller och stekpanna krockar hela tiden! I nästa kök blir det en 70-cm, om jag kan lösa det med bänkskåpen.
Jag håller med. Stekpanna och potatiskastrull krockar vilket gör att båda hamnar snett i kokzonerna. Satsa på 70 brett...
 
Blodsoppen
Ikeas spishällar. Det är värdelöst att dom inte säljer någon där den största plattan är längst ut(mot magen). Trodde det var en vanesak, men efter ett år stör jag mig fortfarande på att stå och steka när man har en gryta framför.
 
villvinnapålotto skrev:
Ikeas spishällar. Det är värdelöst att dom inte säljer någon där den största plattan är längst ut(mot magen). Trodde det var en vanesak, men efter ett år stör jag mig fortfarande på att stå och steka när man har en gryta framför.
det är fler än bara ikea som har arangerat sina hällar på det sätt. Orsak: för att kunna placera touchknappar närmast på sidokanten och det tar plats. Jag har vanliga vred ( en golvspis) och den stora ringen är framme.
Jag köper en häll först när reglaget kan monteras separat i ögonhöjd på köksfläktens kant :). Barnsäkert, kladdfritt och läsbart på långt hål :). Ser inget praktiskt i det som säljs idag....
gaia
 
Redigerat av moderator:
Det finns väl uteslutande designmässiga fördelar med inbyggnadshäll jämfört med en konventionell spis. Alla funktionella aspekter är sämre eller i bästa fall likvärdiga. Hällen försvinner snyggt och diskret i bänkskivan men plattorna sitter närmare varandra så att stora kärl krockar. Touchkontroller är snyggare och möjligen lättare att göra rent. Däremot är det djävulens avkomma när det kommer till att reglera värmen på plattorna. På en så vital del av köket som spisen vill inte jag göra avkall på funktion för att vinna designmässiga fördelar.

Erik
 
villvinnapålotto skrev:
Ikeas spishällar. Det är värdelöst att dom inte säljer någon där den största plattan är längst ut(mot magen). Trodde det var en vanesak, men efter ett år stör jag mig fortfarande på att stå och steka när man har en gryta framför.
Har precis köpt en Framtid HIN4S och tycker "plattorna" är bra plasserade. De flesta andra verkar också ha "stekplattan" mot fronten.
 
gaia skrev:
1/ diskho inlimad i en laminatskiva. Laminatskivan klarade sej fint i mååånga år men diskhon var mycket opraktiskt. Gick ej att bara svabba slasket från bänken över till hon för en del fastnade just i kanten. Vatten som hamnade utanför diskhon rann så klart ner på golvet för det inte fanns någon upphöjd kant i bänkskivan. Ooooooo vad jag hatade den lösningen
Du menar en sådan som är överlimmad? Dvs inte plan eller underlimmad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.