Jag står i startgropen att isolera en gammal fastighet, planen är så här:
Ytterpanel-luftspalt-Västkustskiva-Vindduk-Gammal fasaden-
(insidan börjar)
diffusionsspärr- isolering-plast-OSB-Gips

Det jag funderar på är diffusionsspärren, sett att det finns många olika lev. Men är en sån bättre än en vanlig byggplast?

Det jag tänker att huset är gammalt kommer aldrig få diffusionsspärr 100% tät det är omöjligt en traditionell byggplast är hel tät. diffusionsspärr är öppen åt ett håll om jag förstått det rätt att det kankse då är bättre att köra en sån så ev fukt/kondens kan röra sig.
Även om den diffusionsspärr är mycket dyrare så kankse det är värt de än då?


Vad säger ni kunniga?
 
R
Åldersbeständig byggfolie = diffusionsspärr
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Ska byggnaden vara uppvärmd året om? Annars ska du ha ångbroms innanför isolering, ej plast, ej diffspärr. Om uppvärmd bara ett lager diffspärr/plast innanför isoleringen.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
B berne88 skrev:
Jag står i startgropen att isolera en gammal fastighet, planen är så här:
Ytterpanel-luftspalt-Västkustskiva-Vindduk-Gammal fasaden-
(insidan börjar)
diffusionsspärr- isolering-plast-OSB-Gips

Det jag funderar på är diffusionsspärren, sett att det finns många olika lev. Men är en sån bättre än en vanlig byggplast?

Det jag tänker att huset är gammalt kommer aldrig få diffusionsspärr 100% tät det är omöjligt en traditionell byggplast är hel tät. diffusionsspärr är öppen åt ett håll om jag förstått det rätt att det kankse då är bättre att köra en sån så ev fukt/kondens kan röra sig.
Även om den diffusionsspärr är mycket dyrare så kankse det är värt de än då?


Vad säger ni kunniga?
Att mecka in diffspärr i ett äldre hus 🤔 nää .
Använd ångbroms istället 👍
Om du fortfarande vill köra diffspärr så måste du göra ngt åt ventilationen , mekanisk sådan .
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
surris
B berne88 skrev:
Jag står i startgropen att isolera en gammal fastighet, planen är så här:
Ytterpanel-luftspalt-Västkustskiva-Vindduk-Gammal fasaden-
(insidan börjar)
diffusionsspärr- isolering-plast-OSB-Gips

Det jag funderar på är diffusionsspärren, sett att det finns många olika lev. Men är en sån bättre än en vanlig byggplast?

Det jag tänker att huset är gammalt kommer aldrig få diffusionsspärr 100% tät det är omöjligt en traditionell byggplast är hel tät. diffusionsspärr är öppen åt ett håll om jag förstått det rätt att det kankse då är bättre att köra en sån så ev fukt/kondens kan röra sig.
Även om den diffusionsspärr är mycket dyrare så kankse det är värt de än då?


Vad säger ni kunniga?
Diffusionsspärr är tät (spärr), ångbroms är det du tänker på. Men du ska inte ha två lager av plast eller ångbroms. Vad du ska ha beror på hur befintlig yttervägg ser ut samt hur mycket isolering du ämnar att lägga på.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ska byggnaden vara uppvärmd året om? Annars ska du ha ångbroms innanför isolering, ej plast, ej diffspärr. Om uppvärmd bara ett lager diffspärr/plast innanför isoleringen.
Japp det kommer den vara med värmegolv på hela övervåningen och 90% av nedre

Tanken är att köra västkustskiva utvädnigen, sedan gammal panel sen så ska det komma isolering inåt, har inte måtten i huvudet med 50cm bör jag kunna få innan osb och gips. Kan styra lite i måtten då det sak reglas upp mot den bärande konstruktion för att få det rakt

Ytterpanel-luftspalt-Västkustskiva-Vindduk-Gammal fasaden-
(insidan börjar)
ångbroms- isolering-OSB-Gips
blir de rätt?
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Att mecka in diffspärr i ett äldre hus 🤔 nää .
Använd ångbroms istället 👍
Om du fortfarande vill köra diffspärr så måste du göra ngt åt ventilationen , mekanisk sådan .
Tanken är att borra venthål ett på vadre sida av gavle, sen blir det autofläkt i badum
 
surris surris skrev:
Diffusionsspärr är tät (spärr), ångbroms är det du tänker på. Men du ska inte ha två lager av plast eller ångbroms. Vad du ska ha beror på hur befintlig yttervägg ser ut samt hur mycket isolering du ämnar att lägga på.
Som det var när vi började riva så var utefrån sätt
Lockläkt-panel-plast lite här och var- isolering-spån

Tanken är att köra panel-luftspalt-västkustskiva-vidpapp sen är det lite öppet:p
 
Prata med isover så nu har jag koll på läget.


Det kommer bli följande:
Panel
Luftspalt
västkustskiva 50
vindduk
gammalvägg
regla upp med 145 fylla med 145 isolering
ångbroms
45x45 för att dra el osv
sedan fylla med 45 isolering
osb/gips

Fick även tips att struta i OSB och gips och köra gyproc habito istället.
Men dom skivorna var inte billiga så det blir traditionell osb och gips
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
En ångbroms är inte en magisk lösning på problem. I många fall är det en sämre och dyrare lösning.
 
surris
Håller med om ångbromsen. Du kommer att ha 240mm isolering plus bef vägg, på det borde du ha åldersbeständig byggfolie.

Sen hade jag rådigt dig till att nöja dig med 50mm på utsidan och sedan 45mm på insidan alternativt 70mm. Det kommer att ta många år innan du sparar in energikostnaderna för den högra investeringen med reglar och 145mm isolering. Samt att du förlorar mycket yta och får en mer riskfylld konstruktion ur fuktsynpunkt.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Tomture61
Läs på om äldre hus före ni kommer med rekommendationer .

En ångbroms andas men samtidigt bromsar den vindens påverkan att blåsa bort värmen i huset + isoleringen kan göra sitt jobb utan att det blåser rätt igenom den .

Bor själv i en "plastpåse" och har 20 - 25 % RH på vintern 🙄
 
Du lär inte hitta någon seriös information om att ångbroms är bättre. Bara en massa påståenden om att det är så, helt utan källor eller rimlig motivering.
 
Tomture61
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Läs på om äldre hus före ni kommer med rekommendationer .

En ångbroms andas men samtidigt bromsar den vindens påverkan att blåsa bort värmen i huset + isoleringen kan göra sitt jobb utan att det blåser rätt igenom den .

Bor själv i en "plastpåse" och har 20 - 25 % RH på vintern 🙄
Hur menar du att RH inomhus skulle påverkas av valet av ångspärr/broms? Den är ju en funktion av tillgänglig fukt i utomhusluften och temperaturen inne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.