Tycker verkligen att du ska ta tag i det innan du betalat. för senare kommer ingen ha tid att lyssna på dig. Man ska få de man betalar för
 
imported_jo:
Kom inte och prata om att skumplasten runt baksida väggbricka är av ångtätt material, och är ditsatt för att täta monteringen till 100%.

Skumplasten sitter där för att ta ut små ojämnheter i vägg, samt göra god anliggning, och självklart bistår den med att hjälpa till vid tätningen eftersom man då slipper då fylla hela bakstycket med silicon ( då det räcker med 2mm).

HEM2121:

Jag sade inte att du sagt ordet "schabbigt", det var jag som använde ordet för att påvisa hur jag tyckte monteringen av väggbrickan såg ut.

Sen att du angriper mig som person & yrkesgrupp accepterar jag inte.
Jag är en stolt hantverkare med 24 år inom bygg, och jag står stolt bakom många stora projekt som finns i sthlm-regionen.
Men jag har ALDRIG fått ett backjobb personligen, och tänker inte få det i fortsättningen heller.
Anledningen är att jag aldrig tar genvägar, och jag är heller aldrig snabbast eller billigast.


Björn_Nilsson

Citat från dig:
"Att blandaren är sned är inte så mycket att göra åt, så där får de dra av på fakturan, men brickan bör väl gå att åtgärda"

slut citat.


Så du menar att du ska lura VVS-firman att dra av på fakturan, bara för att din "grovis" har sabbat "rörfixeringen" när han kastat i puts i slitsen för att putsa upp väggen?.
Du har heller inte haft prisolrören fixerade tillräckligt, detta är redan nämnt.

Jag tycker allmänt i denna tråd att du bara "visar" oss det du vill att vi ska se,och berättar det du vill att vi ska veta.
Detta är fel då det totalt missvisar uppkomsten av det fullständiga problemet.

Har du flera kort att visa på ditt badrum under renoveringen, så skulle jag säkerligen hitta flera fel än det separerade flytspacklet och dom dåligt fixerade prisolrören.

Jag ska inte misskreditera dig fullständigt Björn, men jag har träffat så många människor genom mitt yrkesliv, att jag vet att inte alla är sanningsenliga i vad som har hänt.
Och att i ditt fall skylla på den som monterar väggbrickan 4mm snett, när egentligen din andra kille har orsakat felet, det är direkt felaktigt och på gränsen till stöld.
 
jawen skrev:
imported_jo:
Kom inte och prata om att skumplasten runt baksida väggbricka är av ångtätt material, och är ditsatt för att täta monteringen till 100%.

Skumplasten sitter där för att ta ut små ojämnheter i vägg, samt göra god anliggning, och självklart bistår den med att hjälpa till vid tätningen eftersom man då slipper då fylla hela bakstycket med silicon ( då det räcker med 2mm).

HEM2121:

Jag sade inte att du sagt ordet "schabbigt", det var jag som använde ordet för att påvisa hur jag tyckte monteringen av väggbrickan såg ut.

Sen att du angriper mig som person & yrkesgrupp accepterar jag inte.
Jag är en stolt hantverkare med 24 år inom bygg, och jag står stolt bakom många stora projekt som finns i sthlm-regionen.
Men jag har ALDRIG fått ett backjobb personligen, och tänker inte få det i fortsättningen heller.
Anledningen är att jag aldrig tar genvägar, och jag är heller aldrig snabbast eller billigast.


Björn_Nilsson

Citat från dig:
"Att blandaren är sned är inte så mycket att göra åt, så där får de dra av på fakturan, men brickan bör väl gå att åtgärda"

slut citat.


Så du menar att du ska lura VVS-firman att dra av på fakturan, bara för att din "grovis" har sabbat "rörfixeringen" när han kastat i puts i slitsen för att putsa upp väggen?.
Du har heller inte haft prisolrören fixerade tillräckligt, detta är redan nämnt.

Jag tycker allmänt i denna tråd att du bara "visar" oss det du vill att vi ska se,och berättar det du vill att vi ska veta.
Detta är fel då det totalt missvisar uppkomsten av det fullständiga problemet.

Har du flera kort att visa på ditt badrum under renoveringen, så skulle jag säkerligen hitta flera fel än det separerade flytspacklet och dom dåligt fixerade prisolrören.

Jag ska inte misskreditera dig fullständigt Björn, men jag har träffat så många människor genom mitt yrkesliv, att jag vet att inte alla är sanningsenliga i vad som har hänt.
Och att i ditt fall skylla på den som monterar väggbrickan 4mm snett, när egentligen din andra kille har orsakat felet, det är direkt felaktigt och på gränsen till stöld.
Jag vet inte om du missat att det var VVS-killen som tillverkade mallar för rören av gamla brädor, monterade dessa på rören och skruvade fast brädbitarna i väggen. Han säkrade även rören med patentband längre ned i slitsen. Förutsatt att hålen i brädmallen är tillräckligt tajta alt. att brädmallen är riktigt tjock, kan man väl inte flytta rören mer än inåt och utåt. Kan man det är brädan inte fixerad tillräckligt.
Sedan lade min snickare i bruk i slitsen och bakom brädan. Jag vet inte varför du tror att snickaren förstörde rörfixeringen när han lade i bruk...
Jag kan acceptera misstag, men då ska man fan berätta det och inte låtsas som ingenting. Man kan t ex kontakta kunden och säga något som: "-Du, det blev inte helt bra det här. Jag vet inte exakt vad det beror på, men jag ska göra mitt bästa för att få till det."
Kan passa på att berätta att jag själv fick mecka med blandarna då de inte var justerade korrekt. När jag hade badkarspipen svängd över badkaret kom det vatten ur duschmunstycket och när jag svängde undan kranen kom det ur kranen (alltså på golvet bakom badkaret...). Samma i duschen. Hade detta varit monterat till en pensionär är risken överhängande att montören hade fått åka ut till kunden igen... Han har alltså inte provat grejorna han monterat... Inte bra.
 
Hej igen Björn

CItat från din skrift:
Förutsatt att hålen i brädmallen är tillräckligt tajta alt. att brädmallen är riktigt tjock, kan man väl inte flytta rören mer än inåt och utåt.

Slut citat

Rören flyttas oerhört lätt om dom får tryck innåt eller utåt på en 50cm rak sträcka, det behövs bara någon mm 45cm upp på väggen, för att utsticken ska röra sig 5-8mm i höjdled...hävarm kallas det i newton's lag.
Och det är din snickares skyldighet att kontrollera detta efter han "kastat" in bruk bakom, och spacklat upp väggen.

Sen ska absolut hantverkaren ta upp problemen med dig under färdigställandet, där finns inga tvivel.( men då var det redan försent= stenhårt)
Men att bara kasta skit på hantverkaren blir inte rättvist.

Jag vet att hantverkare precis som andra inte är felfria allmänt, men rätt ska vara rätt.

Jawen
 
  • Skillnad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jawen skrev:
Hej igen Björn

CItat från din skrift:
Förutsatt att hålen i brädmallen är tillräckligt tajta alt. att brädmallen är riktigt tjock, kan man väl inte flytta rören mer än inåt och utåt.

Slut citat

Rören flyttas oerhört lätt om dom får tryck innåt eller utåt på en 50cm rak sträcka, det behövs bara någon mm 45cm upp på väggen, för att utsticken ska röra sig 5-8mm i höjdled...hävarm kallas det i newton's lag.
Och det är din snickares skyldighet att kontrollera detta efter han "kastat" in bruk bakom, och spacklat upp väggen.

Sen ska absolut hantverkaren ta upp problemen med dig under färdigställandet, där finns inga tvivel.( men då var det redan försent= stenhårt)
Men att bara kasta skit på hantverkaren blir inte rättvist.

Jag vet att hantverkare precis som andra inte är felfria allmänt, men rätt ska vara rätt.

Jawen
Jag är väl medveten om Newtons lag och även att det är svårt att rita något med exakthet i Paint, men det kan väl aldrig se ut som på högra illustrationen om hålen är borrade efter prisolrörens ytterdiameter, förutsatt att man borrar rakt i brädbiten? Och om brädbiten sitter väl förankrad i väggen, med tajta hål i brädbiten så rubbar man inte röret genom att kasta bruk i slitsen. Det är min åsikt och den ändrar jag inte.
Och en snickare ska naturligtvis se till att inget rör sig när han arbetar på eller i närheten av rören, men har rörmokaren ansträngt sig något är risken liten.
Men jag begär inte att snickaren ska kolla rörens position. Han förutsätter säkert, precis som jag gör, att rören sitter rätt. Speciellt när rörmokaren i fråga har poängterat för mig hur viktigt det är att rören är rätt placerade.

Finns det förresten inga färdiga mallar att köpa för rörmontering eller är det något som rörmokaren alltid måste göra på plats? Kunde vara all idé med fabrikstillverkade bitar körda i CNC-maskin, för att eliminera en felkälla iaf.

Nåja, jag ska få ett samtal av VVS-firman och vi ska diskutera detta, bl andra saker, så vi får se hur det går.

Edit: Och angående fler fel under renoveringen, så har jag bara använt erkända firmor, förutom vid rivningen som jag jag själv gjorde. Så alla fel du skulle hitta, skulle vara orsakade av slarviga hantverkare... Frågan är om jag vill veta om dessa.
 
Redigerat:
Jawen, är det snickarns ansvar att rätta till efter rörisen om rörisen satt mallen fel också?... Eftersom ingen vet hur mallen satt innan så är det svårt att hävda att rörisen satt den rätt innan snickaren var där? Förstår inte dessa heta spekulationer... Björn Nilsson är missnöjd och han borde kanske inte gå endat på rörisen utan få dit båda hantverkarna och ta diskussionen på plats med båda så de kan dividera om vem som gjort fel... Vi på forumet kan då inte avgöra det... Det ända som är säkert är att han inte gjort det?

O/T : För övrigt vet jag inte vad Newtons rörelselagar har med hävarmar att göra, det var Archimedes som sade "ge mig en fast punkt och jag skall rubba jorden" 1800 år innan newton publicerade sina lagar... Om nu rätt ska vara rätt? :)
 
imported_jo skrev:
Jawen , FEL!! blir ju kaka på kaka, du kan inte lägga silikon på en produkt som inte är avsedd för det. Finns redan tätning som är godkänd ska du inte lägga dit mer "bara för att vara säker", det gör amatörer.

När det gäller avlagringar så finns det nåt som kallas lokalvård. Man städar helt enkelt. Silikonfogar blir fula o skabbiga med tiden och ska "bytas" ut för att se bra ut ,och handen på hjärtat hur många gör det...
Brickan ska tätas med silikon! dock ska man inte dra ett helvarv runtom.
 
I tex FMM:s monteringsanvisning står det att där ska vara silikon om glipan är större än 1mm.
 
Att lägga silicon runt om hela brickan är fel. Som man ser på bilden är det skumplast på baksidan av väggbrickan och den har även två spår för avrinning nedåt.
Vad är det för vägg? Jag tycker det ser ut som det kan vara borrat för grundt och skruvarna inte bottnat. Om rören varit för långa skulle brickan böja sej mot skruvhålen.
 
Monteringsanvisningen _är_ rätt, läser man den så har man gjort det man ska.
 
Det känns som det här med brickan är diskuterat färdigt nu.
En del tycker si o en del så, det är konstaterat nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.