LAINE skrev:
Jawen, är du mästare på att silikona eller? Det tar oftast inte 5 minuter för att få det snyggt och det blir inte perfekt om man inte har tålamod och kunskap.

Varför ska TS dra silikon när han anlitat en entreprenör som tagit på sig jobbet att korrekt utföra installationsarbeten åt TS?.
Ja du Laine:

I.o.f sig har jag gjort över 1000 badrum, men i detta fall handlar det inte om det, även om det tar ca 5 min.

Innan blandaren är monterad så kommer man åt väldigt lätt, och eftersom jag uppfattade det att Björn_Nilsson var missnöjd/störde sig med tätningen så var mitt förslag detta.

Från Björn_Nilsson första inlägg:
"Citat"
Jag anser att som brickorna är monterade så gör den tätningen varken till eller från. Visst, rörgenomföringen i tätskiktet är ju tätad, men jag stör mig ändå. Och ena stjärnskruven var dragen till oigenkännlighet. Och blandaren lär ju peka något uppåt, smatidigt som det kommer att ligga fukt bakom hela brickan mest hela tiden. "slut citat"


Men du kanske inte läser så noga ?, måste vara svårt att besvara tråden utan.

Kanske är bättre att vi få fortfarande stolta yrkesarbetare inom byggnation på forumet, försvinner från forumet, då kan ju ni som blir kvar gå till ingenjjörer och bli rånade istället, eller bygga hus baserat på sann Matrin Timell anda.

MvH Jawen
 
Ericc
Det är ju så att när man lappar i så måste man kolla så rören är i våg regel #1, när man lappat klart kollar man igen innan det brinner regel #2.

Rörmokaren brukar ju vara så j-a på att prisolen ska rakt ut då dom ska ha sin stödhylsa i. Det känns som rören rört:) sig utåt och något har hänt i höjdled under själva lappandet.
 
Brädbitarna var borrade ganska exakt nu när jag kollade dem. Om hålen i brädbitarna är tajta runt rören, rakt borrade och om brädbitarna sitter fast ordentligt, kan väl inte prisolrören röra sig på annat sätt än utåt? Väggen är rak och slät...
I instruktionerna står det att om allt är monterat enligt anvisningarna, kan man demontera grejorna igen om man vill byta ytskikt. Jag ska be VVS-firman se om det går att få till det bättre.
Blandarbrickan är från FM Mattsson.
Jag är nu klar över att jag i största möjliga mån vill undvika, då livslängden är begränsad och det blir lätt muggigt...
 
Björn_Nilsson skrev:
Brädbitarna var borrade ganska exakt nu när jag kollade dem. Om hålen i brädbitarna är tajta runt rören, rakt borrade och om brädbitarna sitter fast ordentligt, kan väl inte prisolrören röra sig på annat sätt än utåt? Väggen är rak och slät...
I instruktionerna står det att om allt är monterat enligt anvisningarna, kan man demontera grejorna igen om man vill byta ytskikt. Jag ska be VVS-firman se om det går att få till det bättre.
Blandarbrickan är från FM Mattsson.
Jag är nu klar över att jag i största möjliga mån vill undvika, då livslängden är begränsad och det blir lätt muggigt...
Går det att demontera, blir det inga problem med att rätta till. Firman kan ha problem med den trasiga skruven.

Skriv gärna hur det gått!
 
jawen skrev:
Svårt att se om det är 100% korrekt, men i stället för att skapa en dålig relation mellan dig och hantverkaren ( som inte hjälper dig), så skulle jag själv fråga hantverkaren om han hade lite transparant silicon som du kunde få, och sedan maskera väggbrickan & väggen med 19mm målartejp,

Fyll i hålrum runt hela med silicon och dra av överskott med fingret,ta bort maskeringstejpen & doppa fingret i diskmedelslösning och låt fingret gå över ett varv till.

Tar dig mindre än 5 minuter
DU vet att det är perfekt
Relationen till hantverkaren förblir bra


Sen kan du be honom byta ut den dåliga skruven, så att det inte skapar problem i framtiden.

Blir mitt råd.

MvH Jawen

Man kan inte "fixa" allt med silicon, den sitter inte bra och en ful skruv.
Konstigt att inte hantverkare har bättre yrkesstolthelt ändå...
 
H
jawen skrev:
Svårt att se om det är 100% korrekt, men i stället för att skapa en dålig relation mellan dig och hantverkaren ( som inte hjälper dig), så skulle jag själv fråga hantverkaren om han hade lite transparant silicon som du kunde få, och sedan maskera väggbrickan & väggen med 19mm målartejp,

Fyll i hålrum runt hela med silicon och dra av överskott med fingret,ta bort maskeringstejpen & doppa fingret i diskmedelslösning och låt fingret gå över ett varv till.

Tar dig mindre än 5 minuter
DU vet att det är perfekt
Relationen till hantverkaren förblir bra


Sen kan du be honom byta ut den dåliga skruven, så att det inte skapar problem i framtiden.

Blir mitt råd.

MvH Jawen

Å så ska man skall bocka och niga för att hantverkaren kom och tog betalt, eller? q(;^;)p. Betalar man för fackmannamässigt arbete så skall det var utfört rätt!
 
jawen skrev:
Svårt att se om det är 100% korrekt, men i stället för att skapa en dålig relation mellan dig och hantverkaren ( som inte hjälper dig), så skulle jag själv fråga hantverkaren om han hade lite transparant silicon som du kunde få, och sedan maskera väggbrickan & väggen med 19mm målartejp,

Fyll i hålrum runt hela med silicon och dra av överskott med fingret,ta bort maskeringstejpen & doppa fingret i diskmedelslösning och låt fingret gå över ett varv till.

Tar dig mindre än 5 minuter
DU vet att det är perfekt
Relationen till hantverkaren förblir bra


Sen kan du be honom byta ut den dåliga skruven, så att det inte skapar problem i framtiden.

Blir mitt råd.
MvH Jawen
Jag ställer mig frågan till varför många tycker att man ska trippa på tå för dem som gjort fel för att bibehålla "god relation" dessutom när man är kund? fasen, det är väl hantverkaren som ska vara rädd om kundrelationen och göra rätt!!! jag får mer och mer taskiga vibbar mot hantverkare....
 
Redigerat:
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
jawen skrev:
I.o.f sig har jag gjort över 1000 badrum
Då antar jag att du jobbar/jobbade med detta proffesionellt?
I få fall tycker jag att det är skrämmande att du förordar att lösa ovanstående fel med silicon.
I mitt tycke är det bara en klåpare som skulle lösa problemet så.

Men observera att jag bara är en glad hemmapulare som bara byggt ett enda badrum och uppenbarligen har betydligt högre krav på mitt arbete än vad vissa hantverkare verkar ha.
 
Ett tips när man använder dessa blandarbrickor är att så fort rören är dragna så skala rören och trä på brickorna då är det lätt att se att dom är i våg och det blir garanterat rätt cc på rören, och lätt att justera låt givetvis rören sticka ut 10-15 cm.

Låt sen brickorna sitta där tills dom blir ivägen för (gips,puts m,m) sätt tillbaks dom direkt så blir det helt rätt svårare är det inte.

Felet är ju förmodligen att rören inte kommer ut i 90 grader

Mvh Tomas
 
Redigerat:
imported_jo, HEM2121, cust3000 samt Gabbe1:

Vad exakt är det ni har problem med ??

Gabbe1:
Man helsiliconerar ALLTID runt väggbrickan, som mitt första råd var.

Om inte så kan hudrester/avlagringar och tvålrester läga sig i skarven och mögla och få färg samt lukta illa, därför siliconerar man alltid runt väggbrickor så vattnet rinner av väggbrickan.

cust3000:
Man ska inte trippa på tå för dem som gjort fel för att bibehålla "god relation", men vem har gjort fel här ?.
Mitt första råd var att be hantverkaren att byta ut den dåliga skruven och det är det ända felet med säkerhet. ( och den skruven har jag inte ens sett, fasten 2 kort visades på hur dåligt vägbrickan var monterad)

HEM2121
Vilket moment är inte fackmannamässigt utfört ?

imported_jo:

Man ska använda silicon här, och vilken ful skruv har du sett ?

Till Björn_Nilsson:

Hade det borrats 2 st 18,5mm hål i en 2" X 4" regel d.v.s 45X95mm, så hade det absolut fungerat bra utan att syna av efter iputsning av slitts.

Men du har med största sanolikhet använt 1" x 4" som bara är 21-22mm tjock, eller kanske t.o.m 12mm bräda.

Då finns det mycket stor chans att det rör på sig lite vid arbete runt slitts när man lappar i, 15mm prisolrör är exakt 18mm med plasten på och kanske har det borrats 20 mm hål som garanterat glappar.

Och med bara ett litet tryck mitt på dina rör under ilappning så "spretar" dom lite, och brinner fast så, sen kan rörkillen få ett helvete med att få ditt väggbrickan.


Jag är också ofta nuförtiden missnöjd med hantverkare som jag betalar för tjänster, men det gäller hela samhället och inte specifikt hantverkare.

Banker, försäkringar, matvaror, polisen, politiker, snöröjning,elpriser, och 100 till.

Men jag betalar i alla fall heldre en hantverkare 350 kr/tim och får saker gjorda ävan om inte allt blir perfekt, än att betala banken 2% ränta när dom själva lånar för 0,25-0,5% och rånar mig på mellanskillnaden utan att göra något för mig.

Eller svindyra försäkringar som i alla fall knappt gäller när någonting händer.
Eller betalar 1,91 kr/kwh för elpriser som om allt elkraft var köpt kolproducerad, fast 99,9% är vår egen tillverkade vatten och kärnkraft.


Ne, innan ni "dissar" alla hantverkare, så är det i alla fall upp till er att göra lite "reseach" på tidigare gjorda referenser och inte välja dom billigaste, kattguld är inte guld och det är ingen tillfällighet att dom billigare har en anledning att vara just billigare.
Kvalitet på utfört arbete kostar tid som i slutänden blir pengar, så är det bara.

Tråkigt att tråden spårat ur och istället handlar om mina åsikter & råd, men det här var mitt sista inlägg i tråden känner jag.

Lycka till Björn_Nilsson

MvH Jawen
 
jawen skrev:
imported_jo, HEM2121, cust3000 samt Gabbe1:

Vad exakt är det ni har problem med ??

Gabbe1:
Man helsiliconerar ALLTID runt väggbrickan, som mitt första råd var.

Om inte så kan hudrester/avlagringar och tvålrester läga sig i skarven och mögla och få färg samt lukta illa, därför siliconerar man alltid runt väggbrickor så vattnet rinner av väggbrickan.
Som svar på din fråga.

Jag håller med om att silicon runt brickan är bra av samma anledning som du själv skriver.

MEN mitt problem är att jag anser att om en bricka kan anslutas så den ligger snyggt och fint mot väggen så ska man göra det och inte nöja sig med en sämre lösning, även om den sämre lösningen kan döljas med silicon.

Men åter igen, jag är inte proffs och kanske har för höga krav, men personligen hade jag aldrig lämnat efter mig ett sådant arbete, eller accepterat att någon annan lämnade det så hos mig.
 
Vad är grejen?

Be hantverkaren rätta till det. Är rören felkrökta kan han rikta till dem.
Jag har sett en gång ett verktyg hos en LB.hus vvs montör.
Och det var många år sen. Den såg ut så här.

Han bara tryckte in den, rättade till och klart.
Om TS montör saknar det, då börjar jag ifrågasätta hans kompetens.
 
  • riktare.jpg
H
Jawen

Du skrev: Vilket moment är inte fackmannamässigt utfört ?

Det är inte värt någon möda att förklara detta för dig om du ändå inte förstår!
 
HEM2121 skrev:
Jawen

Du skrev: Vilket moment är inte fackmannamässigt utfört ?

Det är inte värt någon möda att förklara detta för dig om du ändå inte förstår!
Jag håller med dig HEM2121, men jag kan inte låta bli att kommentera till Jawen om vad som ska vara "fackmannamässigt utförande"

Jag anser att definitionen "fackmannamässigt utförande" ska vara först och främst fullt funktionellt, och för det andra, som är lika viktigt som första, det ska inte se ut som att en total nybörjare har gjort jobbet. Och jag tror att ALLA konsumenter håller med mig....
 
Det jag menade var att en korrekt utförd montering av plattan , alltså rakt mot vägg kräver liten silikonfog under kanten, men det jag tyckte var fel var att när det sitter felaktigt monterad ska man inte "ösa" dit silikon för att försäkra sig om at det blir tätt. det ser bara ännu djävligare ut.
Dessutom finns det plattor med inbyggd tätningslist runt kanten på insidan, då behövs inte silikon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.