Det blandarfästet jag avser att montera i mitt badrum ser likt ut det som visas i första bilden och detta är anpassat så att om läckage uppstår så skall det rinna ut nertill och upptäckas. Att lägga en silikonfog där skulle därför vara olyckligt och i min mening skadligt.
 
Är det någon som funderat på om väggen är exakt rak och slät där fästet sitter eller om det "bular" lite så att hur man än gör så kommer det att "glipa" åt något håll?

Inte ovanligt har jag sett där antingen kakel tandar eller den som putsat, målat lagat runt rörutloppet inte gjort det helt 100.
 
Glufsglufs skrev:
Är det någon som funderat på om väggen är exakt rak och slät där fästet sitter eller om det "bular" lite så att hur man än gör så kommer det att "glipa" åt något håll?

Inte ovanligt har jag sett där antingen kakel tandar eller den som putsat, målat lagat runt rörutloppet inte gjort det helt 100.
Även om den är lite snä , kan/bör brickan placeras närmare väggen. Silicon kan jag tänka mig att placera på ovansidan och sidorna.Men inte nertill.
 
Väggen är väldigt "platt" runt rören, bredspacklat och slipat... Brickan sitter dåligt helt enkelt...
 
Ja, dåså. gör om gör rätt :D
 
cust3000 skrev:
Jag håller med dig HEM2121, men jag kan inte låta bli att kommentera till Jawen om vad som ska vara "fackmannamässigt utförande"

Jag anser att definitionen "fackmannamässigt utförande" ska vara först och främst fullt funktionellt, och för det andra, som är lika viktigt som första, det ska inte se ut som att en total nybörjare har gjort jobbet. Och jag tror att ALLA konsumenter håller med mig....
Funktionellt betyder praktiskt handhavande och det är fel att värdera högst.
Säkert utförande är absolut viktigast.

cust3000.
Du kan omöjlit på dessa 2 kort se exakt hur slutresultatet ser ut, kortet visar ½ mm...........om vi talar om visuellt intryck/synintryck.


imported_jo_:

Alla väggbrickor oavsett tätningslist skall sikiconeras, för att försäkra att inte hudrester/tvålrester/avlagringar fastnar och bildar mögelpåväxt.

HEM2121:

Jag förstår vad du menar allmänt med att du tycker det ser "schabbigt ut ", men personligen live i detta badrum så uppfattar jag det inte som att jag skulle tycka det.
Badrummet har b.l.a väv och färg som ytskikt, och bara det uppfattas inte exklusivt, och jag tror inte någon skulle se en brist i det färdiga resultatet.

Sen är jag för noga, så jag skulle inte ens dra dit väggbrickan på detta sett, men att säga det är felaktigt utfört vad gäller regler, det kan jag inte göra med dessa kort.
 
optimum
När det gäller silicon vid hörnen och golv finns det flera med åsikt att sådant ska man inte använda då det efter ett tag blir fult och måste göras om efter ett tag.

Nu finns det flera och även hantverkare som tycker det är ok runt diskuterade blandarfästet.

Gäller det inte samma sak här?

Dessutom så ska väll underlaget skydda mot fukt och man kan aldrig skydda på utsidan av kakel mm. Det rinner ju bakom plattorna.

Eller finns det helt andra fysikaliska fenomen när det gäller hantverkare som slarvar?

Min åsikt:
Det kan bli fel när man bygger men om man gör fel och inte åtgärdar så är det byggfusk.

/Roland
 
jawen skrev:
Funktionellt betyder praktiskt handhavande och det är fel
imported_jo_:

Alla väggbrickor oavsett tätningslist skall sikiconeras, för att försäkra att inte hudrester/tvålrester/avlagringar fastnar och bildar mögelpåväxt.

Jawen , FEL!! blir ju kaka på kaka, du kan inte lägga silikon på en produkt som inte är avsedd för det. Finns redan tätning som är godkänd ska du inte lägga dit mer "bara för att vara säker", det gör amatörer.

När det gäller avlagringar så finns det nåt som kallas lokalvård. Man städar helt enkelt. Silikonfogar blir fula o skabbiga med tiden och ska "bytas" ut för att se bra ut ,och handen på hjärtat hur många gör det...
 
H
Svar till Jawens inlägg

Jawen skrev:
HEM2121:

Jag förstår vad du menar allmänt med att du tycker det ser "schabbigt ut ", men personligen live i detta badrum så uppfattar jag det inte som att jag skulle tycka det.
Badrummet har b.l.a väv och färg som ytskikt, och bara det uppfattas inte exklusivt, och jag tror inte någon skulle se en brist i det färdiga resultatet.

Sen är jag för noga, så jag skulle inte ens dra dit väggbrickan på detta sett, men att säga det är felaktigt utfört vad gäller regler, det kan jag inte göra med dessa kort.[/QUOTE]

HEM2121 SVARAR

"schabbigt ut " är inte något jag har skrivit. Skulle aldrig acceptera att fästet satt på det sättet, oavsett om det är ett "billigare" material eller om det är guld på väggarna, så skall arbetet var fackmannamässigt utfört.
Så om det är ett "billigt" mateial så acceptrar du ett slarvigt arbete?
Hoppas att du inte är hantverkareq(;^;)p.
 
Redigerat:
W
Personligen så skulle jag bara ta det lugnt å sansat i det här läget, ta bilderna och åka ner till företaget förklara hur läget är och säga att man inte tycker att det blev bra, förhoppningsvis så finns det även nån mer där nere på företaget som man kan snacka med.Talar lite av egen erfaranhet då det skar sig lite med ett jobb med en röris som skulle göras.
Vad jag menar är att ta det lugnt å sansat förklara hur det är å ta det andra sen när felet har rättats till, tror inte det optimala är att skälla ut rörmokaren.
 
Jag har varit i kontakt med VVS-firman och mannen som utförde installationen kollade på det. Han skulle återkomma och försöka få det bättre. Han lät väl inte glad direkt, men han verkade vara lite sur i allmänhet. Att blandaren är sned är inte så mycket att göra åt, så där får de dra av på fakturan, men brickan bör väl gå att åtgärda.

När jag först såg brickan stod jag 2 meter bort och trodde att han inte dragit dit den ännu och att den bara hängde på rören. Kände på den och insåg att den satt fast... Vad jag vill ha sagt är att den var så pass långt ut från väggen att jag trodde att den var lös. Jag kan med bestämdhet säga att den inte sitter så som en fackman skulle satt den = ej fackmannamässigt.. Och det där med fackmannamässigt är ju lite lurigt då fackmän som regel jobbar under tidspress och därmed ibland inte är lika noggranna som lekmännen som putsar, filar och justerar tills de är nöjda.
Silikon vill jag inte ha, då den ska skäras bort och bytas ut.
Vill än en gång poängtera att viljan att få dit brickan på rätt sätt är ännu större iom att mannen inte sade något om den, utan att jag själv fick upptäcka det. Nästan som om han mörkade...
Men vi får se om de kan få rätt på den.
 
Björn_Nilsson skrev:
Jag har varit i kontakt med VVS-firman...
Att blandaren är sned är inte så mycket att göra åt, ...
På vilket sätt är den sned?
 
Blandarbrickan är 4 mm sned på sina 200 mm:s längd. Rören har inte suttit i en vågrät linje. Och rören är ju fastgjutna, så det finns inget att göra.
 
Koppar är mjuk. Och viss krökning är ok. Det kräver dock specialverktyg. Det kanske går att rätta till. Bara rörisen kommer...

Lycka till!
 
1/ Läs monteringsanvisningen för blandarfästet.
2/ Gör som det står!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.