betongplatta 50-70 mm tjock med klinker på, ca 100 mm frigolit under o under den en betongplatta 100 mm tjock (fd garage) den är isolerad från kanten och 600 inåt runt omkring, annars oisolerad
 
Stringfellow skrev:
Nu kanske jag kommer med dåliga nyheter...

Lögnen från firmorna som säljer avjämningsmassor ang deras torktider har varit känt några år nu, spacklar man över 20 mm är torktid ett stort problem. Vid 45-50 mm bör ni nog räkna med minst 100 dygn för att klara 85% RF, gränsen för bl.a. tätskikt i badrum.

Det finns mycket att läsa om detta, t.ex. SBUF eller LTH.
[länk]

Ang låt-vct-betong t.ex. vct 0,35 så är det ganska svår att stålglätta, detta eftersom dessa betongkvaliteter har en tendens att härda från ytan, det gör att man inte kan köra på plattan med tunga maskiner men samtigt stelnar ytan väldigt snabbt, ett klart dilemma. Avjämning är mer regel än undantag på dessa plattor.
Flytspacklade badrummet för 1 månad sedan och hade tänkt prima igår kväll, tänkte dock efter före och tog med en fuktmätare från jobbet idag för att försäkra mig att allt är ok...
Ytan är helt OK 10-16% WME (wood moisture equivalent) men vid djupkontroll visade det sig ligga på 26%. Gräns för mögeltillväxt i trä ligger på 20%.
Vad använder "proffsen" för att avgöra godkänd fukthalt? Eller kör badrumsföretagen full gas med skygglappar för att bli färdiga med projekten? Det är i alla fall den uppfattning jag fått vid vänners renoveringar som tagit 2 v totalt.
Nu står jag i alla fall med 40 mm fuktigt Uniplan så jag får kontakta Mapei imorgon och kolla vad de har att säga.
Alternativet för mig verkar vara att sätta på golvvärmen för att driva ut fukten då avfuktaren jag har haft kört den senaste veckan inte har "bitit" på djupet. Golvärmetipset står på Deitermanns produkter som dessutom rekommenderar 2 månader mellan gjutning och fuktspärr varav en månad med golvvärme.

Tacksam för kommentarer/tips!

Tonny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.