Jag höll på att skrika NEJ rakt ut.

För vad du än gör. BYGG INTE med luftvärme. Vill du verkligen ha susandet från värmesystemets fläktar dygnet runt? I synnerhet om några år med slitna lager och damm som får dem att gå ojämt och vibrera mer?

När du kan få ett helt tyst system som sprider värmen över hela golvet utan drag överallt. Nej stå på dig och kräv hellre i såna fall en ny hel platta.......
 
Har nu släppt det där med luftvärme. Det är bra iallafall att gå igenom alla alternativ...

Alla berörda väntar nu, mer eller mindre tålmodigt, på betong/golvspecialistens skriftliga redogörelse av hur proceduren för den nya plattan skall gå till.

Hade möte i Måndags morse där väl detaljerna för olika alternativ framgick ganska klart, men man vill ju ha allt på papper innan något annat sker.

Tänk om hantverkare var lika snabba med övrig dokumentation som med att skicka räkningar.

Känner mig nu ganska lugn för att det ordnar sig, tråkigt bara att allt skall dra ut så f-bannat på tiden. På måndag är det tre veckor sen vi egentligen skulle påbörjat stomresningen...

Magnus N:
Som jag nu lärt: man lägger aldrig trä i direktkontakt med betong. Träet (syllen) avskiljs från betongen med plast, vilket i vårt fall kommer innebära att "undersyllen" kläs in i plast.

/ Kibba
 
det enda alternativet som inte har någon risk är att bila upp och göra om, att bygga nytt hus och behöva riskera sprickor med mera ska inte behövas
nackdelen med "gör om gör rätt" är tidsfördröjningen men det brukar inte ta lång tid att hugga upp en sån platta om man har ordentliga maskiner.
Lycka till!
 
Något nytt att rapportera ?
 
Sorry, har inte haft tid med forumet på ett tag.

Vårt "lilla" problem med golvvärmeslingorna verkar nu närma sig sin lösning.
Rörmokaren har skriftligen garanterat oss att ordna en lösning vi är nöjda med, den sammankallade expertisen har lagt fram följande förslag:
a) Fimpa de gamla golvslingorna, plugga,
b) Stommontera till tätt hus, huset höjt 45 mm,
c) Nya golsvlingor (16 mm) monteras på den ursprungliga grunden
d) Flytspackla, specialistfirma kommer, Maxit, 45 mm.
e) Grund + nytt golvskikt torkar ut medans resten av husbygget pågår
f)  När tillräckligt torrt: på med golvet.
...Klart!!

Syllen kommer ej i kontakt med betong/flytspackel = plast emellan.

Detta är förslaget, vilket vi nu har dryftat med både mer eller mindre kunniga personer, och inga invändnigar ännu. Även KA känner sig lugn, vill bara kolla upp några småsaker innan vi skriver Ok.

En viktig sak, som vi krävt, innan stomresningen fick påbörjas var att rörmokaren garanterade oss att åstadkomma en lösning vi var nöjda med. Även om det så skulle innebära att (om ingen tillfredställande lösning kom fram) det stommonterade huset skulle plockas ner bit för bit och sedan grunden spettas upp och göras om. Med det pappret underskrivet och en till synes god lösning på gång startade stomresningen i måndags, och fredag lunch såg det ut så här:


Nu känns det kul igen att bygga hus  :cool:

/Kibba
 
Äh, får inte med bilden. Hur gör man?
Kanske bilden är för stor (1,9 mb)?

Kibba
 
aha...bilden ligger inte på nätet. Då får vi vänta tills man förutom hus oxå byggt hemsida :D

Kibba
 
kibba skrev:
Sorry, har inte haft tid med forumet på ett tag.

Vårt "lilla" problem med golvvärmeslingorna verkar nu närma sig sin lösning.
Rörmokaren har skriftligen garanterat oss att ordna en lösning vi är nöjda med, den sammankallade expertisen har lagt fram följande förslag:
a) Fimpa de gamla golvslingorna, plugga,
b) Stommontera till tätt hus, huset höjt 45 mm,
c) Nya golsvlingor (16 mm) monteras på den ursprungliga grunden
d) Flytspackla, specialistfirma kommer, Maxit, 45 mm.
e) Grund + nytt golvskikt torkar ut medans resten av husbygget pågår
f) När tillräckligt torrt: på med golvet.
...Klart!!

Syllen kommer ej i kontakt med betong/flytspackel = plast emellan.

Detta är förslaget, vilket vi nu har dryftat med både mer eller mindre kunniga personer, och inga invändnigar ännu. Även KA känner sig lugn, vill bara kolla upp några småsaker innan vi skriver Ok.

En viktig sak, som vi krävt, innan stomresningen fick påbörjas var att rörmokaren garanterade oss att åstadkomma en lösning vi var nöjda med. Även om det så skulle innebära att (om ingen tillfredställande lösning kom fram) det stommonterade huset skulle plockas ner bit för bit och sedan grunden spettas upp och göras om. Med det pappret underskrivet och en till synes god lösning på gång startade stomresningen i måndags, och fredag lunch såg det ut så här:
[bild]

Nu känns det kul igen att bygga hus :cool:

/Kibba

Nu kanske jag kommer med dåliga nyheter...

Lögnen från firmorna som säljer avjämningsmassor ang deras torktider har varit känt några år nu, spacklar man över 20 mm är torktid ett stort problem. Vid 45-50 mm bör ni nog räkna med minst 100 dygn för att klara 85% RF, gränsen för bl.a. tätskikt i badrum.

Det finns mycket att läsa om detta, t.ex. SBUF eller LTH.
http://www.sbuf.se/projectdocuments/info/4_4_05-18.pdf

Ang låt-vct-betong t.ex. vct 0,35 så är det ganska svår att stålglätta, detta eftersom dessa betongkvaliteter har en tendens att härda från ytan, det gör att man inte kan köra på plattan med tunga maskiner men samtigt stelnar ytan väldigt snabbt, ett klart dilemma. Avjämning är mer regel än undantag på dessa plattor.
 
c/c 250mm för 16 slang? är inte det väldigt glest? jag har 20 slang med C/c 150 mm och det känns kallt på en del ställen. 16 ska väl läggas tätare än 20? epoxi skulle då inte jag vilja ha i en platta i ett bostadshus :( :(
 
Du menar väl c/c 300mm för din 20-slang, detta torde vara det vanligaste måttet. Skulle tro att det blir lite svårt med böjradien annars...

Wirsbos site:
Wirsbo Golvvärme 20 kan läggas på alla betonggolv oavsett storlek. Beprövade systemlösningar finns för olika typer av betonggolv och betongbjälklag. Till Wirsbo Golvvärme 20 finns pump- och shuntgrupper för ytor upp till 450 m2. Wirsbo Golvvärme 20 passar därför lika bra för egna hem och flerfamiljshus, som för stora idrottsanläggningar, sjukhus och andra offentliga byggnader. Wirsbo Golvvärme 20 installeras med c/c avstånd 300 mm mellan rören. I stora hallar som sporthallar, verkstäder och liknande lokaler med lågt värmebehov, kan man öka avståndet mellan rören till det dubbla i en inre zon 3-4 m från ytterväggarna.
 
förmodligen har du rätt! det var i slutet på förra vintern jag la dom så minnet sviktar lite. kanske därför det känns svalare på vissa ställen...











 
Nu kanske jag kommer med dåliga nyheter...  

Lögnen från firmorna som säljer avjämningsmassor ang deras torktider har varit känt några år nu, spacklar man över 20 mm är torktid ett stort problem. Vid 45-50 mm bör ni nog räkna med minst 100 dygn för att klara 85% RF, gränsen för bl.a. tätskikt i badrum.  

Det finns mycket att läsa om detta, t.ex. SBUF eller LTH.
[länk]

Ang låt-vct-betong t.ex. vct 0,35 så är det ganska svår att stålglätta, detta eftersom dessa betongkvaliteter har en tendens att härda från ytan, det gör att man inte kan köra på plattan med tunga maskiner men samtigt stelnar ytan väldigt snabbt, ett klart dilemma. Avjämning är mer regel än undantag på dessa plattor.
Stringfellow: menas i artikeln betong eller flytspackel? Vi kommer ha trägolv resp klinker/kalksten så emissioner av lim är jag  inte orolig för. Ev försening pga torktid förorsakad av denna "skada" har vi vite för...

c/c 250mm för 16 slang? är inte det väldigt glest? jag har 20 slang med C/c 150 mm och det känns kallt på en del ställen. 16 ska väl läggas tätare än 20? epoxi skulle då inte jag vilja ha i en platta i ett bostadshus
Pellefant: vad har du för golv? har ju viss betydelse för värmespridningen...

gokväll / Kibba
 
GLÖMDE EN SAK: GOTT NYTT ÅR!!!

/KIBBA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.