Man behöver inte 9 års grundskola för att misstänka att det här är en trolltråd.
 
S SueCia skrev:
Nåja, vi är 4 sidor in i tråden nu och har fortfarande inga bilder. Känner nog att lite mothugg är befogat ;)
Haha, förvisso.
 
B Boende45 skrev:
Man behöver inte 9 års grundskola för att misstänka att det här är en trolltråd.
Kollat övriga trådar av TS?
 
F Fnularen skrev:
Det vore ju enkelt men det funkar inte så. Försäkringsbolaget har ett avtal med dig och om det försäkrade inte är utfört på korrekt sätt så utgår ingen ersättning för detta. Vem som sedan har utfört det felaktiga arbetet och ev ansvar/skadestånd är en fråga mellan dig och det utförande företaget du hade avtal med.
Så var det inte för mig när jag hade en försäkringsskada från en felaktig tvättmaskinsinstallation. Hantverkaren var oförsäkrad, mitt försäkringsbolag ersatte mig, och drog hantverkaren till inkasso för att de skulle få sina pengar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Jag var beredd att betala badrummet själv för trodde inte på en krona.
Badrum från 74.
Men de ersätte allt förutom 6000.
Hade den stora försäkringen från Folksam
Ja, jag har förstått att just Folksams stora försäkring är oerhört generös. Det verkar som om man får igen ca 90% av värdet, oavsett ålder på badrummet.
 
T Troberg skrev:
Så var det inte för mig när jag hade en försäkringsskada från en felaktig tvättmaskinsinstallation. Hantverkaren var oförsäkrad, mitt försäkringsbolag ersatte mig, och drog hantverkaren till inkasso för att de skulle få sina pengar.
Då hade du nog tur och fick en mkt hjälpsam handläggare.
Jag kollade nämligen avs en kommande badrumsrenovering och de var tydliga med att det var mitt ansvar att ha koll på att arbetet utfördes fackmannamässigt o enl dagens regler för att man skulle få full ersättning vid en ev vattenskada.
De var även tydliga med att försäkringsbolaget inte har juridiskt ansvar att överta och driva in skadeståndsersättning från hantverkaren å mina vägnar.
 
F Fnularen skrev:
Då hade du nog tur och fick en mkt hjälpsam handläggare.
Jag kollade nämligen avs en kommande badrumsrenovering och de var tydliga med att det var mitt ansvar att ha koll på att arbetet utfördes fackmannamässigt o enl dagens regler för att man skulle få full ersättning vid en ev vattenskada.
De var även tydliga med att försäkringsbolaget inte har juridiskt ansvar att överta och driva in skadeståndsersättning från hantverkaren å mina vägnar.
Jag tror du missförstod hur det funkade för mig. Försäkringsbolaget ersatte mig, sedan drev de en process mot firman för att täcka sina kostnader.
 
T Troberg skrev:
Jag tror du missförstod hur det funkade för mig. Försäkringsbolaget ersatte mig, sedan drev de en process mot firman för att täcka sina kostnader.
Jag tror många skulle vilja veta vilket bolag du har.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Därför att det är arbetskraftsbrist i hantverkarbranschen som riktar sig till konsument. De som kan arbeta systematiskt och kan integrera läsande och skrivande i sitt arbete är för bra så de monterar inte golvbrunnar särskilt länge.

Kvar blir då att anställa lågkompetent arbetskraft, inte sällan med en annan bakgrund än från Sveriges skolsystem. Det spelar roll eftersom de då inte klarar av svenskan, de vet inte hur svensk standard för våtrum ser ut och även engelskan kan vara rejält knackig. Men kör på som man är van vid hemifrån och gissar och skarvar och missförstår sin kollegor.

Till detta kommer en svensk kultur i arbetsledning där vi är vana vid högkompetent självständig arbetskraft som jobbar ensamma. Det innebär att man inte får instruktioner av sin chef utan man får delegation. Man förväntas som anställd arbetare lösa den delegerade uppgiften självständigt utan att en förman detaljleder varje moment och löpande inspekterar.

Då blir det så här.
Nästan så att Claes i Sörmland behöver lite fördjupning inom värdegrund.

(Lite) mellan raderna verkar Claes anse att alla dessa utländska hantverkare som finns mest överallt inte skulle vara lika skickliga yrkesmän som etniska svenskar.

Allas lika värde!
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
T Troberg skrev:
Så var det inte för mig när jag hade en försäkringsskada från en felaktig tvättmaskinsinstallation. Hantverkaren var oförsäkrad, mitt försäkringsbolag ersatte mig, och drog hantverkaren till inkasso för att de skulle få sina pengar.
Men då hade du ju en skada? Det är väl en skillnad här?
 
lunnabo lunnabo skrev:
Nästan så att Claes i Sörmland behöver lite fördjupning inom värdegrund.

(Lite) mellan raderna verkar Claes anse att alla dessa utländska hantverkare som finns mest överallt inte skulle vara lika skickliga yrkesmän som etniska svenskar.

Allas lika värde!
Skickligheten varierar stort både bland svenskar och övriga. De duktigaste brukar inte jobba mot privatpersoner då risken för krångel och missförstånd är stor. Vad har din värdegrund med saken att göra?
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Skickligheten varierar stort både bland svenskar och övriga. De duktigaste brukar inte jobba mot privatpersoner då risken för krångel och missförstånd är stor. Vad har din värdegrund med saken att göra?
Min värdegrund har absolut inget med saken att göra.
Om TommyC bemödigat sig om att läsa mitt inlägg så hade TommyC säkert noterat att det handlade om att Claes Sörmland sannolikt behöver lära mer om värdegrund.
 
H hempularen skrev:
Jag tror många skulle vilja veta vilket bolag du har.
Folksam, vid det tillfället.

Har tyvärr behövt byta när jag flyttade för fem år sedan, då nya huset inte funkade med deras kostnadsberäkningsmodell. Betalar 15kkr/år nu, Folksams modell ville ha 80kkr/år, på grund av att den till stor del utgick från golvyta. Skulle dock byta tillbaka direkt om de kunde ge ett konkurrensmässigt pris.
 
Claes Sörmland
lunnabo lunnabo skrev:
Nästan så att Claes i Sörmland behöver lite fördjupning inom värdegrund.

(Lite) mellan raderna verkar Claes anse att alla dessa utländska hantverkare som finns mest överallt inte skulle vara lika skickliga yrkesmän som etniska svenskar.

Allas lika värde!
Verkligen inte! Jag är aktiv i en del av samhället där utlänningar i princip har konkurrerat ut svenskar. Och detta av goda skäl, dessa individer som råkar vara inte svenskar är helt enkelt mer motiverade, arbetsamma och välutbildade än de svenskar som de har konkurrerat ut.

Det varierar således med bransch. Vad gäller arbetare aktiva i hemrenovering så är grundläggande svenska och engelska språkkunskaper väldigt viktiga färdigheter men det är en bristvara att hitta sådan arbetskraft. Alla sådana yrken skapar ett hinder för utländsk arbetskraft.

Har inget med värdegrund att göra.
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Verkligen inte! Jag är aktiv i en del av samhället där utlänningar i princip har konkurrerat ut svenskar. Och detta av goda skäl, dessa individer som råkar vara inte svenskar är helt enkelt mer motiverade, arbetsamma och välutbildade än de svenskar som de har konkurrerat ut.

Det varierar således med bransch. Vad gäller arbetare aktiva i hemrenovering så är grundläggande svenska och engelska språkkunskaper väldigt viktiga färdigheter men det är en bristvara att hitta sådan arbetskraft. Alla sådana yrken skapar ett hinder för utländsk arbetskraft.

Har inget med värdegrund att göra.
Av ren nyfikenhet.... vilken branch är det? Det vanliga i de sammanhangen är ju snarare att svenskar inte vill ha de jobben och inte av yrkesskicklighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.