J JockeHX skrev:
Jag har lärt mig tillräckligt om badrumsrenovering nu att en besiktningsman ska vara med i alla steg för att se till så det går rätt till, från det att avlopp dras i bjälklag, till våtrumstätning, och även när kaklet är på plats. Då borde allt kunna fixas i tid utan att entreprenören måste riva allt för att hålla på och fixa. Win win.
Det låter som en rätt onödig kostnad.
 
  • Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
T
Om företaget är medlem och följer tex Säker vatten regler så kontakta dom och be att dom kontrollerar deras medlems arbete.

Följer inte företaget reglerna så kan dom inte vara medlem och ta jobb som kräver detta medlemskap.
Kan fungera som lite påtryckning för att få respons.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Om företaget är medlem och följer tex Säker vatten regler så kontakta dom och be att dom kontrollerar deras medlems arbete.

Följer inte företaget reglerna så kan dom inte vara medlem och ta jobb som kräver detta medlemskap.
Kan fungera som lite påtryckning för att få respons.
Mycket bra förslag!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Kan du inte driva det som ett försäkringsärende, så driver försäkringsbolaget i sin tur ärendet mot företaget.
Nu? 16 år efter bygget?
 
K Kane skrev:
Nu? 16 år efter bygget?
I 15 år har jag levt i tron att golvbrunnarna är rätt och riktigt monterade. När man anlitar företag som säger sig vara behöriga att göra våtrum och då dessutom lämnar ifrån sig kvalitetsintyg att de följt byggkeramikrådets regler för våtrum så valde jag att lita på dem och att de gjort ett professionellt jobb. Det var först nu när en utomstående med kunskap i ämnet reagerade och spontant säger mig att ”det där ser inte bra ut”.
Så, har först nu anledning att kontakta försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
I 15 år har jag levt i tron att golvbrunnarna är rätt och riktigt monterade. När man anlitar företag som säger sig vara behöriga att göra våtrum och då dessutom lämnar ifrån sig kvalitetsintyg att de följt byggkeramikrådets regler för våtrum så valde jag att lita på dem och att de gjort ett professionellt jobb. Det var först nu när en utomstående med kunskap i ämnet reagerade och spontant säger mig att ”det där ser inte bra ut”.
Så, har först nu anledning att kontakta försäkringsbolaget.
Jag förstår vad du menar men vad är skadan som ska ersättas? Om det är tätt så är det ju svårt. Skadan i så fall är det minskade värdet när man jämför en tät golvbrunn och en tät golvbrunn enligt regelverket.....

Och detta då i ett 15 år gammalt badrum. Om du själv skulle köpa ett femton år gammalt badrum, hur mycket extra hade du betalt för att den täta golvbrunnen skulle vara godkänt installerad? Jag tror inte så många skulle betala mycket pengar för det.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Han har haft ett fungerande badrum i 15 år och den rimliga ersättningen för felet är att han ska betala 0 kr för det och få ett nytt badrum? 🤔

Det låter helt oproportionerligt och det tror jag ingen domstol skulle säga.
Vi får hoppas att TS driver ärendet mot fuskarna på rätt sätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det här är bland det konstigaste jag läst på länge. Mitt försäkringsbolag anser att ett badrum som är 18 år gammalt har ett värde av 0 kr. Ditt är 15 år. Har funkat och tjänat dig i 15 år. Gör något bättre med din tid och energi och börja skissa på hur nästa badrum ska se ut istället?
 
  • Gilla
total och 6 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Mitt försäkringsbolag anser att ett badrum som är 18 år gammalt har ett värde av 0 kr. Ditt är 15 år.
Stämmer detta verkligen? Jag fick helt nytt badrum efter 17 år och med marginell sjäkvrisk. Fbolaget räknade på 30 år.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
I 15 år har jag levt i tron att golvbrunnarna är rätt och riktigt monterade.
Och i 15 år har badrummet använts och fungerat problemfritt, eller?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nu? 16 år efter bygget?
Ingen aning, men ärligt talat spelar det ingen roll. OP blir kompenserad, sedan är det upp till försäkringsbolaget vad de gör.
 
Släpp det här med försäkringsbolaget nu.....i ts fall finns det ingen skada (än) De ersätter inga byggfel på det viset.
 
På vilket vis är det ett försäkringsärende? Finns det någon skada?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
H
J Jocke Best skrev:
Här är Trygghansas tabell för åldersavdrag:

[länk]
Trygg Hansa är väl inte det bästa FB för privatpersoner. En annan sak som vi har lärt oss är att FB ska inte kunna skicka ut vilket företag som helst för att åtgärda skador, de tar den billigaste offerten utan att veta hur kompetent företaget är, sen står försäkringstagaren där med mer skador än man hade från början och måste driva skadeanspråk mot det företaget själv, man ska kunna välja vilket företag själv som ska åtgärda skadorna, givetvis med en offert som FB godkänner och betalar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.