Status
Tråden går ej att kommentera.
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Schwammel och bortförklaringar!
Dåliga chefer o företag med dålig kultur brukar säga just det samtidigt som de går hem tidigt, kommer sent och man ser presenterna strömma in vid budgivning, chefer som lånar bilar handlar egna verktyg till landet. Nej nej vad säger jag det förekommer väl inte.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du menar att vi ska lägga ner elsäkerhetsverket så att elektriker från Grekland eller Bulgarien kan komma hit och dra trådarna efter deras standard? Kan du inte ägna en 1 min för att läsa i länken jag skickade till dig innan du svarar.
Du kan ju ögna igenom vad jag har skrivit. Jag tycker inte något. Jag skriver vad jag tror kan komma att hända till följd av den lobbingen som Eldöretagen bedriver och som Elsäkerhetsverket köper nästan rakt av och dessa höga kostnader som en ”vanlig” arbetare inte har en möjlighet att betala.
 
I Ionut skrev:
Jag tror snarare att det är så för att dels ökar jobben (för att fler fixar hemma med hjälp av hantverkare och inte själva som man gjorde förr i tiden), dels för att de som startar eget vill jobba mindre (jobbar hälften av tiden som flera sa tidigare).
:crysmile: dels för att de som startar eget vill jobba mindre (jobbar hälften av tiden som flera sa tidigare).

Visst har jag stött på nyblivna företagare som startar upp och börjar med att jobba mindre. Det är fiskeresor, lediga fre och allt vad det kan vara. Men sanningen kommer snabbt ikapp dom. Ibland blir sanningen så obehaglig att det blir kk.

Vi använder en hel del Ue. Det har blivit några lektioner i företagande för vissa Ue genom åren.

Men har man en rik fru så kanske man kan klara att jobba 50%. Annars är nog 150% vanligare i den här guldgruvebranchen. :rofl:
Om man nu vill kunna ta ut en normal månadslön förstås.

Det finns många skuttar som skulle tjäna bättre på att ta en anställning. Men vissa trivs nog och väljer att gnugga på.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Dåliga chefer o företag med dålig kultur brukar säga just det samtidigt som de går hem tidigt, kommer sent och man ser presenterna strömma in vid budgivning, chefer som lånar bilar handlar egna verktyg till landet. Nej nej vad säger jag det förekommer väl inte.
Jag har sett mycket av det på insidan av ett företag i Helsingborg ja. Sen har vi ju exakt samma mönster högst upp i näringslivet. Tråkigt när det blir någras vardag.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
I Ionut skrev:
Jag tror snarare att det är så för att dels ökar jobben (för att fler fixar hemma med hjälp av hantverkare och inte själva som man gjorde förr i tiden), dels för att de som startar eget vill jobba mindre (jobbar hälften av tiden som flera sa tidigare).
Tror gör man i kyrkan eller om man inte vet..
Innan du gör inlägg borde du starta eget företag ett antal år.
Sen kan du återkomma med utvärdering och kommentar...
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
O Olof B skrev:
Tror gör man i kyrkan eller om man inte vet..
Innan du gör inlägg borde du starta eget företag ett antal år.
Sen kan du återkomma med utvärdering och kommentar...
Dagens smartaste kommentar :ok:
 
  • Gilla
Repeter
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
[...] ”En person kan mycket väl vara knäpp, två personer med.. men vid tre.. ja då får man börja se över sig själv!”
"50 miljarder flugor kan inte ha fel. Ät skit!"

Edit: Eftersom jag ibland har för förtydliga och förklara så gör jag det preemtivt här: :p
Saker blir inte sant eller rätt bara för att man hittar en käck formulering eller slogan.
jag vill naturligtvis inte att någon äter sk*t.
 
Redigerat:
G Gooli skrev:
Eftersom hantverkare är ett så enkelt och välbetalt skrå, så är det konstigt att inte fler utbildar sig till dessa yrken. ;)
Rätt många gör ju det. Populära utbildningar på gymnasiet. Många av dessa ungdomar säger just det, att man kommer att tjäna så bra.
 
I ilcretzzo skrev:
Jag tror snarare att det är så för att dels ökar jobben (för att fler fixar hemma med hjälp av hantverkare och inte själva som man gjorde förr i tiden), dels för att de som startar eget vill jobba mindre (jobbar hälften av tiden som flera sa tidigare).
Jo, vi som har egen firma vill gärna jobba mindre. Jag skulle bli väldigt glad om jag kunde trappa ner till att jobba 40 timmars veckor....
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
D Dodger skrev:
Jo, vi som har egen firma vill gärna jobba mindre. Jag skulle bli väldigt glad om jag kunde trappa ner till att jobba 40 timmars veckor....
Och det är inget fel på det. Jag sa bara att det bl a bidrar till att kunderna upplever vara svårt att hitta (duktiga) hantverkare
 
O Olof B skrev:
Tror gör man i kyrkan eller om man inte vet..
Innan du gör inlägg borde du starta eget företag ett antal år.
Sen kan du återkomma med utvärdering och kommentar...
Om man måste veta innan man skriver på byggahus då kan de lägga ned den här sidan för de allra flesta tror, tycker o känner eller har en åsikt.
Veta absolut rätt det är de få som gör.
 
  • Gilla
Olof B
  • Laddar…
I ilcretzzo skrev:
Dagens smartaste kommentar :ok:
Om du inte får ha en åsikt om något som du inte har sysslat så får du väl inte jaså måna åsikter. Eller hur.
Ex många har en åsikt om hur invandrare är men ser väl sällan någon och brottslighet som de blir upprörda över kommer de aldrig i kontakt med förutom när de arbetar svart och begår momsbedrägerier själva
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Att ha eget företag är inte ett jobb, det är en livstil du tar med dig hem.. in i familjen. Alla familjer klarar inte en egen företagare..

Skälet till att många startar - är att det låter lätt och bekvämt.. du bestämmer dina arbetande timmar.. du kan ta vilken lön du vill osv.

Det är också skälet till att så många företag går omkull och skulderna/personliga konkurser/prickar hos kronofogden.. (hos privatpersoner /enskilda firmor) ökat. De klarar sig några år.. innan livet hinner ifatt dem.

De förstod inte vad det eg innebar att starta ett företag.
Så bra skrivet och så sant. Att driva företag är inte som ett 40 timmars jobb där man kan gå hem klockan 16 och knäppa en öl och leka med barnen.

Som egen tar man med sig jobbet 24/7 i huvet och det kan vara svårt att koppla av. Detta märker hela familjen
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
K kortis skrev:
Du kan ju ögna igenom vad jag har skrivit. Jag tycker inte något. Jag skriver vad jag tror kan komma att hända till följd av den lobbingen som Eldöretagen bedriver och som Elsäkerhetsverket köper nästan rakt av och dessa höga kostnader som en ”vanlig” arbetare inte har en möjlighet att betala.
”Jag skriver vad jag tror kan komma att hända till följd av den lobbingen som Eldöretagen bedriver och som Elsäkerhetsverket köper nästan rakt av och dessa höga kostnader som en ”vanlig” arbetare inte har en möjlighet att betala”

Nu kan jag inte låta bli. Snälla lilla ponken. Du måste väl kunna avvara åtminstone 1 min till länken jag skickade. Nu börjar det bli så mycket konspirationsteorier så det är dags för dig att presentera lite fakta över dina påståenden. Det blir helt enkelt lite löjligt annars. Eller barnsligt kanske är ett bättre ord i just ditt fall.

OM jag nu ska försöka tolka ditt inlägg seriöst så påstår du att elföretag pysslar med Lobbying mot elsäkerhetsverket som i förlängningen leder till att du som vanlig arbetare inte har råd att anlita en Elektriker?
Men om Eu domstolen tittade på detta så är risken stor att du helt plötsligt skulle ha råd att anlita en elektriker?

Eftersom du i andra inlägg undrar om detta med Sveriges elsäkerhet skulle hålla i Eu domstolen och om det inte gör det, skulle leda till billigare elektriker, funderar jag på hur du tänker?

Det är redan fullt med hantverkare från andra länder som söker lyckan i detta land. Så länge det ligger mygel bakom så pressas priserna. Men när utländska firmor ska konkurrera på samma villkor så blir det helt plötsligt betydligt svårare.

Så för att din konspirationsteori ska vinna framgång så vet jag inte riktigt vad som krävs.

Men om du vill ha billigare fakturor från hantverkare så vet jag vad som krävs.

Du får helt enkelt rösta på något parti som vill avskaffa kollektivavtal. Kanske rent utav förbjuda fackförbund.
Partiet bör vara villiga att förändra arbetsvillkoren för Sveriges arbetare vilket inkluderar sänkta löner. För säkerhets skull bör detta parti även vilja avskaffa Arbetsmiljöverket då deras regler också leder till högre priser.
Sen får vi inte glömma sjukförsäkringar. Partiet måste vilja flytta över ansvaret för sjukpenning till försäkringskassan blixtsnabbt.

Momsen bör partiet också vilja ta bort. Och skatten på bränsle. Möjligen bör partiet också kämpa för att alla hantverkare ska köra Trabant.:rofl:

Finns några punkter till med nu har du lite att leta efter i partiprogrammen.

Det är snart val. Detta är ett lysande forum att starta din lobby verksamhet i. Det gäller bara att hitta rätt parti eller starta ett eget.

Lycka till!
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
LAS vill man ju redan förändra till det sämre och det är ju bra för det gynnar ju alla, både köpare och säljare.

Den grupp som inte gynnas är alla gästarbetare som redan lever med dessa villkor, möjligtvis att den "vite" svensken med kulmage och fet plånbok får lite mer förståelse för arbetsvillkoren som en gästarbetare har
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.