Status
Tråden går ej att kommentera.
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vad menar du? Tror du alla hantverkare har råd att åka bil varje dag?
Jag känner inte till någon iaf. När jag jobbade med vägbyggen på 80-talet tjänade vi bättre än de flesta yrkesgrupper. Ändå hade vissa inte råd att använda sin egen bil utan snyltade på firmans arbetsfordon (skåp). Girighet kallas det.
 
Handyman 1 skrev:
Bara jävla såssar som kör porsche! Rolls är det som gäller(för åklagare) om man inte är en stackars statare...;)
Tror han menar bilmekaniker med sin yrkestitel :D
 
Livanbygger Livanbygger skrev:
Haha, milersättningen från Växjö till Östergötland äter nog upp inbesparingen är jag rädd för
Han kan väl flytta hit? Då slipper han bra hockey, he,he.
 
  • Haha
Livanbygger
  • Laddar…
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Jag känner inte till någon iaf. När jag jobbade med vägbyggen på 80-talet tjänade vi bättre än de flesta yrkesgrupper. Ändå hade vissa inte råd att använda sin egen bil utan snyltade på firmans arbetsfordon (skåp). Girighet kallas det.
Företagsledningen föregår med sitt beteende och det blir sedan en företagskultur bland alla anställda
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
K kortis skrev:
Företagsledningen föregår med sitt beteende och det blir sedan en företagskultur bland alla anställda
Schwammel och bortförklaringar!
K kortis skrev:
Fråga 1, Och hur många har blivit utan ersättning vid brand pga svartarbetande elektriker el hemmapulare.
Och om vi för enkelhetens skull kallar det behörighet så att alla förstår
 
optimum
Krille-72 Krille-72 skrev:
Som jag skrev. Inte ens 500 kr/ Tim räcker i de allra flesta fall. Du missade sem ersättningen i ditt räkneexempel. Sen har du oftast lite pensionsförsäkringar och grejer som ska till.
Japp, givetvis 5 veckors semester.
Försäkringar, lokaler och vinst. mm.
Ingen bedriver (ska inte) utan lönsamhet. Det kommer dåliga tider ibland och då ska man överleva utan att göra sig av med personalen mm.

En som tar typ 600 kr i timman bör anses som seriösare än 400 kr/tim.

En firma och dess anställda som gör bra jobb till justa priser får gärna åka fina bilar.
Det är de verkligen värda om de gör bra jobb till rätt pris.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
optimum
slaskman slaskman skrev:
Det finns en anledning att många specialbutiker typ färg, vvs kakel osv bjuder hantverkare på frukost. De målare vvs osv som måste kompleteringshandla på betald kundtid runt klockan 9. De får betalt för att äta gratis
Och det bidrager till bra sociala relationer.
Har man goda relationer ställer man givetvis upp när det krisar för den andre.
Däremot om de bjuder på oxfilé till lunch kan man börja fundera.
 
Skatteavdragen göder hantverkare!
Diskmaskinen gick sönder i förra veckan. Finns nu RUT-avdrag för reparation hemma - 50%. Taxan är 1.000 för att komma och titta - efter avdrag. En reparatör tar alltså 2.000 kr för att ta sig hem till mig.
Reservdelar tillkommer, praktiskt taget alltid minst 1.000 kr. Totalt alltså mellan 2.000 och 3.000 kr för att reparera maskinen.
Köpte en ny diskmaskin. Och miljöpartiet undrar varför.

En liten saga från 1980-talet:
Köpte ett gammalt hus med gamla elledningar. Kontaktade en elektriker för att dra om allt. Tar ca. 3 dar sa han och gav mig ett pris. Han gjorde jobbet medan jag var själv på jobbet och kunde inte kontrollera honom. Fick sen räkningen: Det gick på 2 dar så det blir 30% billigare var hans svar.
 
  • Gilla
bime och 4 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om du läser mitt inlägg till dig igen så ser du att jag citerar en sak du skriver. Så visst berör inlägg #66 dig i allra högsta grad. Du har kontaktat 8 olika firmor men lyckas inte få napp.

Man jag kan besvara ytterliga en sak i ditt föregående inlägg:

”-Firmor där beställning läggs i god tid före utförandet men där firman sedan varken dyker upp eller hör av sig”

Det borde inte vara så väldigt vanligt förekommande. Om en entreprenör bryter ett avtal eller kontrakt så kallas det för avtalsbrott eller kontraktsbrott.
Det låter inte så smart i mina öron eftersom det dessutom kan bli kostsamt för företaget,
Det du skrev om i inlägg 66 berör inte mig. Du hänvisar till någon som skulle måla sitt hus och ansåg att färgen var för dyr o.s.v.
Sen valde du ut en punkt av mina punkter som du citerade ja. Och jag tyckte det var märkligt att du valde just den av alla...
Jag har själv varit egenföretagare och entreprenör så du behöver inte antyda att jag skall fråga mig själv vad jag kan göra annorlunda o.s.v....jag vet vad som gäller.

Att tvinga en entreprenör att komma och jobba när dom uppenbarligen inte vill komma och jobba enl. överenskommelsen är ingenting jag tänker göra. Tror du att dom gör ett särskilt bra jobb då?
Tänker inte driva någon juridisk fajt heller. Det går tillräckligt mycket energi åt till att bara försöka hitta tillräckligt intresserade entreprenörer.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
K kortis skrev:
När andra länder förstår att det är konkurrens hämmande och deras regler harmoniserar med våra så tror jag att det kommer upp i EU domstolen
Du menar att vi ska lägga ner elsäkerhetsverket så att elektriker från Grekland eller Bulgarien kan komma hit och dra trådarna efter deras standard? Kan du inte ägna en 1 min för att läsa i länken jag skickade till dig innan du svarar.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
[länk]

Du får börja med att läsa på här. Sen får du fundera vidare på vad det är som inte skulle hålla i Eu domstolen.
Med detta sagt blir det lite svårt för TS att välja bort "vita" elektriker med kulmage och fet plånbok. Men å andra sidan växer en dold "svart" arbetskraft fram i form av alla hempulare som använder sig av ett eget så kallat "darknet" i form av Bygga Hus för att byta erfarenheter och uppmuntra varandra att göra fula elinstallationer som innebär att inga försäkringar gäller om olyckan skulle vara framme.

Men å andra sidan, har man satsat de intjänade slantarna rätt någonstans på Jersey eller annat skatteparadis med hög ränta så kanske detta går jämnt upp med vad man kan förvänta sig att få i ersättning från försäkringsbolaget...
 
  • Haha
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
D Dalf skrev:
Skatteavdragen göder hantverkare!
Diskmaskinen gick sönder i förra veckan. Finns nu RUT-avdrag för reparation hemma - 50%. Taxan är 1.000 för att komma och titta - efter avdrag. En reparatör tar alltså 2.000 kr för att ta sig hem till mig.
Reservdelar tillkommer, praktiskt taget alltid minst 1.000 kr. Totalt alltså mellan 2.000 och 3.000 kr för att reparera maskinen.
Köpte en ny diskmaskin. Och miljöpartiet undrar varför.

En liten saga från 1980-taletrde det utan kvitto åt dig.
Köpte ett gammalt hus med gamla elledningar. Kontaktade eker för att dra om allt. Tar ca. 3 dar sa han och gav mig ett pris. Han gjorde jobbet medan jag var själv på jobbet och kunde inte kontrollera honom. Fick sen räkningen: Det gick på 2 dar så det blir 30% billigare var hans svar.
Den elektrikern var nog uppfinnaren av dagens ROT -avdrag. Han tänkte till lite redan då trots att han garanterat gjorde jobbet svart åt dig
 
optimum optimum skrev:
Japp, givetvis 5 veckors semester.
Försäkringar, lokaler och vinst. mm.
Ingen bedriver (ska inte) utan lönsamhet. Det kommer dåliga tider ibland och då ska man överleva utan att göra sig av med personalen mm.

En som tar typ 600 kr i timman bör anses som seriösare än 400 kr/tim.

En firma och dess anställda som gör bra jobb till justa priser får gärna åka fina bilar.
Det är de verkligen värda om de gör bra jobb till rätt pris.
Det där med fina bilar. Vad är en fin hantverksbil? Vår röris har valt Mercedes. Det är nästan lustigt ibland att höra vilka kommentaren din har fått. Anledningen till att han valde Mercedes denna gång var för att den var billigare än VW transporter som dom hade tidigare.

Vi är tillbaks på VW transporter. Vi körde Citroën föra svängen. Ganska mycket billigare. Vi kanske hade otur med det kändes som att bilarna inte gjorde annat en att stå på verkstan. 1 av bilarna fick rostproblem på flera ställen. Efter ca ett år hade det rostat sönder runt antennen så den lossnade. Men jag vet andra som är nöjda med sina Citroën bilar så vi råkade få måndagsexemplaren kanske.

Vad ska man ha för Serviceåk för att det inte ska sticka i ögonen på Herr eller Fru konsument?
 
H hakan_o skrev:
Det du skrev om i inlägg 66 berör inte mig. Du hänvisar till någon som skulle måla sitt hus och ansåg att färgen var för dyr o.s.v.
Sen valde du ut en punkt av mina punkter som du citerade ja. Och jag tyckte det var märkligt att du valde just den av alla...
Jag har själv varit egenföretagare och entreprenör så du behöver inte antyda att jag skall fråga mig själv vad jag kan göra annorlunda o.s.v....jag vet vad som gäller.

Att tvinga en entreprenör att komma och jobba när dom uppenbarligen inte vill komma och jobba enl. överenskommelsen är ingenting jag tänker göra. Tror du att dom gör ett särskilt bra jobb då?
Tänker inte driva någon juridisk fajt heller. Det går tillräckligt mycket energi åt till att bara försöka hitta tillräckligt intresserade entreprenörer.
Du har kontaktat 8 målare och har svårt att få en offert. Du skriver om att du beställer arbeten i god tid men entreprenören vill inte komma och jobba när tiden är inne. Sen tycker du att inlägg # 66 inte berör dig?

Men gubben jag hänvisade till har gjort sig till känna i denna tråd. Han heter @Uno Mögel. Han var väl uppe i 12 målare och lyckats få in en offert som det var diverse fel på. Du får gå in och läsa hans tråd. Kanske kan ni ge varandra råd för att lyckas bättre nästa gång. Tror faktiskt ni möjligen kan ha en del gemensamt.


#311 Tipsar jag dig att lösa i denna tråd. Där kanske du kan finna lite råd från en privatare.

En av de bästa meningarna jag läst på länge finns där:

”En person kan mycket väl vara knäpp, två personer med.. men vid tre.. ja då får man börja se över sig själv!”
 
I Ionut skrev:
Om det är så tufft att driva företag varför är det så många som "startar eget", inte minst i handverkarbranchen. Och det blir fler och fler med tiden verkar det som.
Att ha eget företag är inte ett jobb, det är en livstil du tar med dig hem.. in i familjen. Alla familjer klarar inte en egen företagare..

Skälet till att många startar - är att det låter lätt och bekvämt.. du bestämmer dina arbetande timmar.. du kan ta vilken lön du vill osv.

Det är också skälet till att så många företag går omkull och skulderna/personliga konkurser/prickar hos kronofogden.. (hos privatpersoner /enskilda firmor) ökat. De klarar sig några år.. innan livet hinner ifatt dem.

De förstod inte vad det eg innebar att starta ett företag.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.