Status
Tråden går ej att kommentera.
P prosnickers skrev:
Med tanke på hur många gånger jag har fått sätta mig ner en fredag klockan 19.00 vid matbordet själv när resten av familjen redan ätit middagen, suttit där och funderat på vad fan man egentligen sysslar med, om man ändå inte skulle ta en anställning igen och kunna leva ett ”normalt” liv. Men sen kommer måndagen och det ringer en ny kund med ett spännande uppdrag som får igång något i mig, en möjlighet att utvecklas ytterligare, något jag förmodligen aldrig skulle få som anställd, att få ta i projektet från början till slut, att få rita, sitta med konstruktören, att bolla idéer som sedan skall utföras praktiskt.
När månaden sen närmar sig slutet och det är dags för lön sitter man där igen och undrar vad fan man håller på med, 15.000:- in på kontot. Måndagen kommer och man är återigen igång med jobbet man brinner för och den där trötta fredagen och att man inte har en fet plånbok är glömt, man har anpassat sitt liv efter företagandet, det har blivit en livsstil där livet har fått anpassa sig utefter hur väl jag har skött företaget.
Alla borde någon gång i livet prova på att driva ett företag, att försöka läsa sig till en förståelse är helt omöjligt. Det behöver utövas praktiskt.
Hade du varit min Ue så hade jag givit dig en kurs precis som jag gör till grabbarna som startat eget och bara behöver jobba 4 dagar/v.

Att vara egen är en livsstil. Ingen jävel kan säga åt en vad som måste göras. Vill man vara ledig så är man det. Sjukt bra helt enkelt.

Men på köpet får man dessa förbannade kunder. Ställer till det så drömmen spricker. Tar ingen hänsyn och ringer 24-7.

Men egentligen är allt så mycket enklare. Satsa pengarna på börsen. Allt går upp och det finns inga faror. Då har man helt plötsligt råd man en hantverkare.
 
K
Krille-72 Krille-72 skrev:
Men egentligen är allt så mycket enklare. Satsa pengarna på börsen. Allt går upp och det finns inga faror. Då har man helt plötsligt råd man en hantverkare.
Var du inte åklagare med Porsche, golfbil och rolls?

Alla vet väl att det är bitcoin man ska satsa på nu! Gärna med lånade pengar. Buy the dip!
 
fyh fan vilken massa sjuka männikor de finns i detta land.hur kan de blitt så fel i huvét hos så många är de inavel eller nån mp eller annie l psykos
 
Sittställning Forlowt skrev:
"Det är så många konsumenter på detta forum som vet precis hur en hantverkslåda ska bedrivas så det verkligen borde vara läge att ge sig in i denna guldgruvebransch. Skulle jag se samma möjlighet i någon annan bransch skulle jag sadla om direkt."


Om man kan driva men inte vill starta av olika skäl, är man då dömt till ett liv av att hålla käften ?

Hur ofta har du inte själv sagt "man skulle gjort....." Men man när aldrig dit av diverse anledningar.

Men annars är du tillbaka till att företagande inte kan vara en guldgruva ? Alla borde vara anställda av stora anonyma bolag, där en alla nöja.
”Om man kan driva men inte vill starta av olika skäl, är man då dömt till ett liv av att hålla käften ?”
Ibland är jag avundsjuk. Ibland har inser jag att jag har tur. Tänk att driva en Ica butik där kunderna aldrig kan hålla käften. Behövs förklara att en syltburk är 2 kr dyrare än hos en konkurrent trots att mina apelsiner är billigare än konkurenternas.

”Hur ofta har du inte själv sagt "man skulle gjort....." Men man när aldrig dit av diverse anledningar”

varje dag tar jag fel beslut och har fel. Det är så man utvecklas.

”Men annars är du tillbaka till att företagande inte kan vara en guldgruva ? Alla borde vara anställda av stora anonyma bolag, där en alla nöja.”

Var har jag skrivit det? Poker kan vara en guldgruva, eget förstag kanske? Aktier en annan.
Men inte för alla. Det behöver inte heller vara det för alla. Vissa njuter av att vara egna trots att dom kanske tjänar bättre som anställda.
Pengar är inte allt här i världen.

Så håll inte käften. Testa dina drömmar.kör bara men förvänta dig inga mirakel. Det här är inte Lotto.
 
  • Gilla
michael öhrström
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
:crysmile: dels för att de som startar eget vill jobba mindre (jobbar hälften av tiden som flera sa tidigare).

Visst har jag stött på nyblivna företagare som startar upp och börjar med att jobba mindre. Det är fiskeresor, lediga fre och allt vad det kan vara. Men sanningen kommer snabbt ikapp dom. Ibland blir sanningen så obehaglig att det blir kk.

Vi använder en hel del Ue. Det har blivit några lektioner i företagande för vissa Ue genom åren.

Men har man en rik fru så kanske man kan klara att jobba 50%. Annars är nog 150% vanligare i den här guldgruvebranchen. :rofl:
Om man nu vill kunna ta ut en normal månadslön förstås.

Det finns många skuttar som skulle tjäna bättre på att ta en anställning. Men vissa trivs nog och väljer att gnugga på.
150%? Lite tidigt än att gå ner i arbetstid
Att vara företagare är inte för alla, man måste vara beredd på att vara tillgänglig dygnet runt. Precis suttit mellan 18:30-19;30 med en kund, som vi ska börja jobba hos i augusti, naturligtvis obetalt. Vill se den anställde som jobbar en fredagkväll utan ersättning och gnäll.
 
Sittställning Forlowt skrev:
"Det är så många konsumenter på detta forum som vet precis hur en hantverkslåda ska bedrivas så det verkligen borde vara läge att ge sig in i denna guldgruvebransch. Skulle jag se samma möjlighet i någon annan bransch skulle jag sadla om direkt."


Om man kan driva men inte vill starta av olika skäl, är man då dömt till ett liv av att hålla käften ?

Hur ofta har du inte själv sagt "man skulle gjort....." Men man när aldrig dit av diverse anledningar.

Men annars är du tillbaka till att företagande inte kan vara en guldgruva ? Alla borde vara anställda av stora anonyma bolag, där en alla nöja.
vad får dig att tro att du kan driva företag om du inte provat? Det är ju rena guldgruvan, och bara gröna skogar så långt ögat når, bara o blåsa på! Eller vill inte du också känna hur de känns när pengarna bara forsar in på kontot?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Hantverkarna jobbar i Sverige och ska således ha lön efter svenska normer. Annars bör ju du flytta till polen men det är du ju för snål för
Precis! De svenska normerna har tillåtits skena iväg och däri ligger problemet. Alldeles för höga löner för byggjobbare. LöneIndex i byggbranschen har ökat dubbelt så mycket som i andra branscher de senaste decennierna. Och så undrar folk varför de inte har råd att köpa en bostad...?

Sänk lönerna genom att tillåta riktig konkurrens! Sätt fler i arbete! Sänk skatterna så att folk har tillräckligt i plånboken. Så blir det bra för alla utom fackpamparna och skattehöjarpolitikerna.
 
A
N Nisken skrev:
Precis! De svenska normerna har tillåtits skena iväg och däri ligger problemet. Alldeles för höga löner för byggjobbare. LöneIndex i byggbranschen har ökat dubbelt så mycket som i andra branscher de senaste decennierna. Och så undrar folk varför de inte har råd att köpa en bostad...?

Sänk lönerna genom att tillåta riktig konkurrens! Sätt fler i arbete! Sänk skatterna så att folk har tillräckligt i plånboken. Så blir det bra för alla utom fackpamparna och skattehöjarpolitikerna.
Har du händelsevis högskolepoäng?
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Precis! De svenska normerna har tillåtits skena iväg och däri ligger problemet. Alldeles för höga löner för byggjobbare. LöneIndex i byggbranschen har ökat dubbelt så mycket som i andra branscher de senaste decennierna. Och så undrar folk varför de inte har råd att köpa en bostad...?

Sänk lönerna genom att tillåta riktig konkurrens! Sätt fler i arbete! Sänk skatterna så att folk har tillräckligt i plånboken. Så blir det bra för alla utom fackpamparna och skattehöjarpolitikerna.
Genom att sänka skatterna tjänar ju byggubbarna ännu mer än dig:crysmile::crysmile::crysmile:
 
Sittställning
buspojken buspojken skrev:
vad får dig att tro att du kan driva företag om du inte provat? Det är ju rena guldgruvan, och bara gröna skogar så långt ögat når, bara o blåsa på! Eller vill inte du också känna hur de känns när pengarna bara forsar in på kontot?

Äsch bättre att vara hemmafru, ska satsa på det är tanken.
 
P prosnickers skrev:
Du är på riktigt svagbegåvad om du tror att en enmansföretagare jobbar färre timmar än en anställd.
En hantverkare (eller vad man du nu var) som kallar mig svagbegåvat...
FYI har mer skola/utbildning än du kan räkna. Men det spelar ingen roll i dagens samhället...

Kolla vad andra skrev tidigare om bekanta som blir egenföretagare för att själv bestämma över sin tid och kunna jobba mindre.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Fråga din murarpolare hur långt ett snöre är. Eller fråga honom hur lång tid det tar att putsa ett badrum.
Är han murare sä vet han garanterat svaret på båda frågorna.
Det finns givna tabeller på hur lång tid varje moment tar. Dessa används när de lämnar offerter. Han jobbar på en stor firma med bra renommé. De är långt ifrån billiga men då deras fakturor överensstämmer med verkligheten så har de alltid jobb. Min poäng var att om man har gjort samma jobb hundra gånger så borde man väl veta hur lång tid ett jobb tar. Varför försvara att yrkesutövare kryddar offerter på ett vis som inte stämmer överens med verkligheten? Det jag menar är att man kan väl ge ett pris från början som faktiskt är det pris som gäller. Det är som upplagt för giffel där den som är billig i verkligheten blir dyr för man har varit för snål med timmarna. Ska man som lekman verkligen behöva ha den kunskapen huruvida offerten stämmer eller inte? Jag anser inte det. Det är därför det finns professionella yrkesmän.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Tur det finns två sidor av myntet som denna person verka ha hittat:D
 
K Kallebo skrev:
Var du inte åklagare med Porsche, golfbil och rolls?

Alla vet väl att det är bitcoin man ska satsa på nu! Gärna med lånade pengar. Buy the dip!
Har du hört talas om mångsysslare? En smart Åklagare lägger inte alla ägg i samma korg...
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Kanske lite skillnad att ha läst el - tele för 40 år sedan och koppla el varje dag
Fanns det el för 40 år sedan? Elen kom väl med flugan internet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.