Finland verkar fått fart på Olkiluoto 3 igen
 
  • Gilla
David Wallin och 4 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Kärnkraft är naturligtvis lönsamt OM man inte hade straffbeskattat skiten ur den! Vindkraft är däremot helt och hållet olönsamt på alla plan, t om med subventioner så går det åt pipan.
Nuvarande regering försöker i alla fall ställa detta till rätta, svårt dock… S, V, MP kämpar febrilt med att pungslå sin befolkning ända in i det sista. Och ja, jag avskyr dem av hela mitt hjärta! Ah just det, glömde ju även icke-partiet C!
[bild]
Att V, MP och C tar denna ståndpunkt förvånar mig föga, däremot att S hoppar på detta tåg är närmast obegripligt. Sitter man fast i gamla band med MP som ett slags psykologiskt bekymmer man inte riktigt rett ut?

Vad C anbelangar så ligger de och hovrar så nära spärren att de gjort sig irrelevanta i denna och andra frågor.
 
  • Gilla
TommyC och 6 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
7 öre per kWh var den mig veterligen. 0,07 kronor.

Om det är det som gör att kärnkraften inte klarar sig så förstår jag att ingen pensionfond vill investera i kärnkraft.
Jo det låter ju dom en tramsigt låg siffra. Men en kvalificerad killgissning är att det blir många procent av produktionskostnaden.

Att vi konsumenter betalar ett helt annat pris på elräkningen beror ju på skatt och moms och lite överföringsavgifter och nån skatt till för säkerhetsskull...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Att V, MP och C tar denna ståndpunkt förvånar mig föga, däremot att S hoppar på detta tåg är närmast obegripligt. Sitter man fast i gamla band med MP som ett slags psykologiskt bekymmer man inte riktigt rett ut?

Vad C anbelangar så ligger de och hovrar så nära spärren att de gjort sig irrelevanta i denna och andra frågor.
Ja, jag kan inte för mitt liv förstå vad S håller på med? Skäms för vad S har blivit men är än mer förvånad över att dom besitter så starkt stöd fortfarande. (Senaste mätningen)
Är det hatet mot SD som styr så starkt tro?
 
  • Gilla
David Wallin och 5 till
  • Laddar…
C curzondax skrev:
Och självklart var problemen inte löst vid båda reaktorer för Nordpool sätt priserna för Torsdag. Därför blir det riktigt dyrt i morgon.
Så du tror inte att den minskade vindproduktionen under gårdagen motsvarande drygt 3xR4 påverkar dagens pris?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vespa Vespa skrev:
Håller helt med, men varför alltid nedtid när dom behövs som mest? Har aldrig hört om nedtid under sommaren?
Flera reaktorer är avställda för underhåll på sommaren, så rejält mycket nere i så fall. Dock finns det billig alternativ el då.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Som vindkraften menar du? Som ger noll kronor i vinst när det inte blåser, trots ett elpris helt utan tak. Däremot, när det blåser, då får man istället... noll kronor i vinst eftersom elpriserna sjunker mot negativa tal. Vindkraften är ju själva definitionen av motsatsen till marknadsekonomi. Att sen kärnkraften har svårt att bära sig beror ju bara på att de icke planerbara kraftslagen effektivt dödar lönsamheten för alla kraftslag...
Du har fel i precis allt.
Att vindkraftens produktion påverkar priset är ett tydligt exempel på hur marknadsekonomi fungerar, inte definitionen på motsatsen.
Jag tror nog att kärnkraften bär sig för tillfället. För några år sedan, när reaktorer lades ner, var priserna på en helt annan nivå.
 
  • Gilla
pedber och 1 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Sanning med viss politisk modifikation.
De röda + gröna la på massa skatt på kärnkraften, men de blåa under Reinfeldt avskaffade inte dessa skatter så typ lika skyldiga.
De inte bara struntade i att ta bort den, de höjde den de också.
 
  • Gilla
Zlatje och 7 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
7 öre per kWh var den mig veterligen. 0,07 kronor.

Om det är det som gör att kärnkraften inte klarar sig så förstår jag att ingen pensionfond vill investera i kärnkraft.
Produktionskostnaden var väl 20-25öre för den befintliga kärnkraften
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har fel i precis allt.
Att vindkraftens produktion påverkar priset är ett tydligt exempel på hur marknadsekonomi fungerar, inte definitionen på motsatsen.
Ja, jag uttryckte mig dåligt. Det jag menar är naturligtvis att vindkraftens "betalningsmodell" - att "aldrig få betalt" är väldigt inkompatibel (förenklat med "motsatsen") med marknadsekonomin. Som du påpekar så visar ju vindkraften på ett mycket tydligt sett hur marknadsekonomi fungerar.
 
  • Gilla
start79
  • Laddar…
Det är ju fördelen med marknadsekonomin. När vindkraften nu levererar bra när behovet i systemet är lågt så missgynnas vindkraft. Det är exakt så marknadsekonomi ska fungera. Andra kraftslag får bättre betalt för sin el.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
A
Och 80% av vindkraften ligger ner pga att det inte blåser snacka om planerbart...
Vi behöver 5ggr så många vkv, dvs från 6000 till36000st
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är väl knappast planerat underhåll vi ser på reaktorerna vintertid.

Man får väl tro att en reaktor är ganska avancerad. Även för dem som kan googla en video på youtube.

Att man då stänger ner för att inte chansa och köra på och eller strunta i varningarna skall vi nog vara tacksamma för. Hade vi haft några fler reaktorer hade vi inte märkt av det alls förutom kanske en rubrik i en tidning.


När det gäller påslaget på effektskatten så är det ju ganska avgörande om den läggs på hos producent i början eller hos brukare i slutet…

Om fler bara börjar tänka igenom vad som sägs innan man svarar något.

Men det är nuförtiden vekar det viktigast att vara först. Har man rätt eller fel eller om det verkar rimligt/ orimligt är av mindre vikt.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Kärnkraften stängs ner för att den inte är ekonomiskt hållbar. Den klarar inte bära sina kostnader.
Du har redovisat att en skatt på 7 öre döda kk.
Vad kostar det per kwh att producera?

Vilket energislag ska tillgodose behovet under vintern när alla går över till nån form av elektrisk uppvärmning?
 
A Alexn72 skrev:
Du har redovisat att en skatt på 7 öre döda kk.
Vad kostar det per kwh att producera?

Vilket energislag ska tillgodose behovet under vintern när alla går över till nån form av elektrisk uppvärmning?
Tidigare i tråden har det länkats till info om 20-25 öre/kWh i prod kost.

Ny kärnkraft verkar vara betydligt dyrare.
Enligt följande
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/fem-myter-om-karnkraften/

kostar ny kärnkarft 50-110 öre/kWh.
Sen kanske en del ser länken som propaganda mot kärnkraft.

Jag är generellt för, men tycker att man ska vara ärlig med att det blir väldigt dyrt. Nya reaktorn i Finland kostade ca 100 miljarder (beräknat 30) och lär visst kvala in på top 10 listan över världens dyraste byggnader.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.