Claes Sörmland
O Ossian K Olsson skrev:
Ideologin marknadsekonomi då? Att all elproduktion ska klara sig ekonomiskt 365 dagar om året.

Har så svårt att förstå att så många av er hellre har höga elpriser året om..
Jag förstår inte vad du menar.
 
  • Gilla
EvertL och 7 till
  • Laddar…
O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag förstår inte vad du menar.
Kärnkraften stängs ner för att den inte är ekonomiskt hållbar. Den klarar inte bära sina kostnader.

Hade den gjort det hade varenda pensionsfond i hela världen velat bygga kärnkraftverk.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Arg
Erik_91 och 14 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Ideologin marknadsekonomi då? Att all elproduktion ska klara sig ekonomiskt 365 dagar om året.
Som vindkraften menar du? Som ger noll kronor i vinst när det inte blåser, trots ett elpris helt utan tak. Däremot, när det blåser, då får man istället... noll kronor i vinst eftersom elpriserna sjunker mot negativa tal. Vindkraften är ju själva definitionen av motsatsen till marknadsekonomi. Att sen kärnkraften har svårt att bära sig beror ju bara på att de icke planerbara kraftslagen effektivt dödar lönsamheten för alla kraftslag...
 
  • Gilla
mnils och 24 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Kärnkraften stängs ner för att den inte är ekonomiskt hållbar. Den klarar inte bära sina kostnader.

Hade den gjort det hade varenda pensionsfond i hela världen velat bygga kärnkraftverk.
klart det inte blir ekonomiskt hållbart när de blivit straffskattade flera år i rad. Politikerna har skattat sönder kärnkraften så de har varit tvungna att stänga
 
  • Gilla
Tokslut och 19 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Kärnkraften stängs ner för att den inte är ekonomiskt hållbar. Den klarar inte bära sina kostnader.

Hade den gjort det hade varenda pensionsfond i hela världen velat bygga kärnkraftverk.
Sanning med viss politisk modifikation.
De röda + gröna la på massa skatt på kärnkraften, men de blåa under Reinfeldt avskaffade inte dessa skatter så typ lika skyldiga.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 11 till
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
klart det inte blir ekonomiskt hållbart när de blivit straffskattade flera år i rad. Politikerna har skattat sönder kärnkraften så de har varit tvungna att stänga
Tvåa på den... skriver långsamt 🙂
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O Ossian K Olsson skrev:
Kärnkraften stängs ner för att den inte är ekonomiskt hållbar. Den klarar inte bära sina kostnader.

Hade den gjort det hade varenda pensionsfond i hela världen velat bygga kärnkraftverk.
Eller så är den inte ekonomiskt hållbar för att politikerna har riggat systemet så att den inte blir det. Den mest galna avarten var ju effektskatt.

Men inte heller vind genererar ju några pengar. Så det är ett generellt problem i elproduktionssektorn.

Jag antar att vattenkraften går bra med sina gamla avskrivna anläggningar? Stämmer det?
 
  • Gilla
mnils och 11 till
  • Laddar…
N
O Ossian K Olsson skrev:
Kärnkraften stängs ner för att den inte är ekonomiskt hållbar. Den klarar inte bära sina kostnader.

Hade den gjort det hade varenda pensionsfond i hela världen velat bygga kärnkraftverk.
Hur går det för vindkraften då?

https://www.realtid.se/minst-1-000-vindkraftverk-pa-fallrepet/
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Klass0n skrev:
Sanning med viss politisk modifikation.
De röda + gröna la på massa skatt på kärnkraften, men de blåa under Reinfeldt avskaffade inte dessa skatter så typ lika skyldiga.
Man ska heller aldrig missa C. Det är ground zero för mycket av detta elände. Ett parti som har mycket att skämmas över.
 
  • Gilla
  • Älska
mnils och 25 till
  • Laddar…
O
K Klass0n skrev:
Sanning med viss politisk modifikation.
De röda + gröna la på massa skatt på kärnkraften, men de blåa under Reinfeldt avskaffade inte dessa skatter så typ lika skyldiga.
7 öre per kWh var den mig veterligen. 0,07 kronor.

Om det är det som gör att kärnkraften inte klarar sig så förstår jag att ingen pensionfond vill investera i kärnkraft.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
7 öre per kW var den mig veterligen. 0,07 kronor.

Om det är det som gör att kärnkraften inte klarar sig så förstår jag att ingen pensionfond vill investera i kärnkraft.
Oavsett exakt vilken eller vilka kostnader det var så var det politiska beslut som gjorde kärnkraften olönsam. De rödgröna var ju till och med stolta och skröt om det då det begav sig. Numera har de såklart INGENTING med saken att göra. 😂😂
 
  • Gilla
Tokslut och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O Ossian K Olsson skrev:
7 öre per kWh var den mig veterligen. 0,07 kronor.

Om det är det som gör att kärnkraften inte klarar sig så förstår jag att ingen pensionfond vill investera i kärnkraft.
"Kärnkraften blev alltmer olönsamt. Som mest utgjorde effektskatten cirka en tredjedel av driftkostnaden. Till slut blev trycket så stort att Ringhals och Oskarshamn fick stänga sina respektive reaktorer 1 och 2 i förtid."

https://www.tn.se/inrikes/20152/dokument-sa-slog-effektskatten-ut-karnkraftens-lonsamhet/
 
  • Gilla
GlennB och 12 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
7 öre per kWh var den mig veterligen. 0,07 kronor.

Om det är det som gör att kärnkraften inte klarar sig så förstår jag att ingen pensionfond vill investera i kärnkraft.
Nja... nästan rätt när den var som högst. Enkelt googlingsbart: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kärnkraftsskatt

Det stora problemet är att den här typen av baskraft snarare måste bli premierad, inte straffbeskattad för att den levererar i princip 24/7/365, med viss modifikation för tillgänglighetsfaktorn som kan variera litet mellan olika reaktorer - bara att googla. Men den är hög och icke väderberoende.

Det fina med baskraft är som sagt att den inte är väderberoende, går inte att jämställa med intermittent kraft över huvud taget i energimixen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Kärnkraft är naturligtvis lönsamt OM man inte hade straffbeskattat skiten ur den! Vindkraft är däremot helt och hållet olönsamt på alla plan, t om med subventioner så går det åt pipan.
Nuvarande regering försöker i alla fall ställa detta till rätta, svårt dock… S, V, MP kämpar febrilt med att pungslå sin befolkning ända in i det sista. Och ja, jag avskyr dem av hela mitt hjärta! Ah just det, glömde ju även icke-partiet C!
Svensk text om ny kärnkraft. Lagförslag, reservationer, politik, start 2024. Markerad titel och avsnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dizzy84 och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.