FatHurley skrev:
Om det stämmer så får man väl hoppas att förskolan inte kommer utnyttja sin mark i framtiden heller, vet inte hur de resonerar men jag antar att de inte sätter förskolorna direkt i anslutning till privata villatomter.
Där jag är uppvuxen köpte kommunen en vanlig villa och gjorde om den till dagis/förskola, detta var -78/79. Dagiset/förskolan låg där till -85 då nya skolan stod färdig. Den nya skolan (förskola-6) byggdes intill två villatomter. Detta är på landsbygden (mellersta Öland).
 
Nerre skrev:
hempularen, så att mäklaren visar runt köparen på kommunens mark och visar upp den fina damm som ligger där och pratar om hur marken (som är kommunens!) kan användas och att säljaren lämnar kvar redskap i byggnaderna som står på kommunens mark är inte att se som antydningar om att den marken ingår i köpet?
Mäklaren kan vara lika felunderrättad som köparen, han kan tro att marken ingår. Skillnaden mellan köpare och mäklare är att mäklaren har ingen skyldighet att undersöka hur det ligger till, men köparen har undersökningsplikt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Visst har köparen undersökningsplikt men säljaren har även godkänt prospektet där delar finns inskrivna som säljaren faktiskt inte äger.
 
Hur vet du att han har godkänt prospektet? Kan du bevisa att han granskat och godkänt prospektet, så kanske du har ett case.
 
När jag anlitat mäklare så har det vanliga förfarandet varit att mäklaren skickar över ett förslag som man får tycka till om.

Ska se om jag kan hitta någon som sålt via den mäklaren för att få en kopia på ett standardavtal. Eventuellt kan man kontrollera via någon av branschförening om det måste skrivas in i avtalet att säljaren ansvarar för bad som står prospektet.
 
FatHurley skrev:
Visst har köparen undersökningsplikt men säljaren har även godkänt prospektet där delar finns inskrivna som säljaren faktiskt inte äger.
Fast vad är det som säger att säljaren inte äger det som står på kommunens tomt?
Förråd och damm tillhör köparen, sedan är det en annan fråga om det står på mark som man äger..
Jämför med folk som arrenderar mark, man kan äga byggnaderna utan att äga marken de står på.
 
Om man vänder på frågan då, vad är det som säger att säljaren äger/ägt dammen och friggeboden? Vi har inte med varken damm eller friggebod i avtalet fast säljaren genom prospektet marknadsfört fastigheten som att detta skulle ingå.
 
FatHurley skrev:
...jag antar att de inte sätter förskolorna direkt i anslutning till privata villatomter.
Vi bor i ett område byggt 2007-2012 och här har man lagt förskolan direkt granne med 5-6 villor.

Varför skulle man inte kunna göra det?
 
  • Gilla
Olivia0001 och 1 till
  • Laddar…
O
Oavsett... så känns det som en ganska tung väg att gå... Din skyldighet att kontrollera fastigheten är väldigt tung. När det gäller att kolla tomtgränsen så är det en sak man är skyldig att göra.
Jag ser inget i det TS har skrivit som skulle kunna göra att den delen av inspektionen kunde skippas.

Om det hade stått skrivet att tomten är si eller så stor så hade det funnits ett case...
 
FatHurley skrev:
Vi har bara hittat en tomtpinne, den är mot grannen och vi trodde den representerade gränsen mellan våra tomter, det gör den förvisso men även ena hörnet av vår tomt. När man står vid den tomtpinne så är det åtminstone fem-sex meter till vår friggebod som vi trodde var på vår sida, så det är en relativt stor del av tomten som försvinner.
Såvida inte gränsen flyttats sitter väl tomtpinnar alltid i hörn?

Det där med staket som stått tidigare i tråden ger jag inte mycket för. Vi har uppfart och gräsmatta som tillhör kommunen (cirka 100 kvm). För den som inte vet ser det definitivt ut som om det tillhör oss. Vi har också fått tillstånd från kommunen att göra vad vi vill utom att uppföra byggnader så länge vi ser till att det är snyggt på denna markbit. Att det är kommunens mark skulle säkert lätt kunna glömmas bort någonstans på vägen om vi säljer till någon som i sin tur säljer vidare till någon som i sin tur säljer vidare. Tomtgräns är dock utsatt, så det skulle inte vara omöjligt att upptäcka för en köpare.

I TS fall kan det ju vara så att säljaren trodde att den kommunala mark vi diskuterar här faktiskt tillhörde villatomten.
 
Jag lånar denna gamla tråd.

Vi tittar just nu på ett hus som vi funderar på att köpa, ligger bra till och med en bra tomt med stor gräsmatta.

Tomten är ca 1000 kvm.

På bilderna känns tomten mycket stor och luftig och den finns kanske en anledning till det... Det ser ut som att man annekterat delar av kommunens mark...

Capture.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ser även ut som del av friggeboden eventuellt ligger utanför tomten.

Det framgår tydligt i objektbeskrivningen att tomten omfamnas av staket, staketet går längs den röda ytterlinjen.



Hur skulle ni agera i detta läge?
 
Jag skulle köra på, om en ev. framtida förlust av den annekterade ytan känns acceptabel. Men givetvis justera priset en del. Räkna också med att friggeboden kan behöva rivas eller flyttas.

Om den är byggd enl friggebodsreglerna så håller inte det. En friggebod får inte byggas så nära kommunal mark överhuvudtaget, om det är en privat ägare till grannfastigheten så skulle det kunna vara OK om den grannen har godkänt placeringen.

Men dte är väl lämpligt att konfrontera mäklaren med vad du upptäckt om tomten. Det är ju möjligt att säljare/mäklare har rätt, och din bild som är fel.
 
hempularen skrev:
Jag skulle köra på, om en ev. framtida förlust av den annekterade ytan känns acceptabel. Men givetvis justera priset en del. Räkna också med att friggeboden kan behöva rivas eller flyttas.

Om den är byggd enl friggebodsreglerna så håller inte det. En friggebod får inte byggas så nära kommunal mark överhuvudtaget, om det är en privat ägare till grannfastigheten så skulle det kunna vara OK om den grannen har godkänt placeringen.

Men dte är väl lämpligt att konfrontera mäklaren med vad du upptäckt om tomten. Det är ju möjligt att säljare/mäklare har rätt, och din bild som är fel.
Tomten gränsar mot en smal remsa (max 20m) som tillhör kommun A, söderut gränsar det mot ett skogsområde i kommun B.

Kommun A kommer aldrig kunna göra något med denna mark, risken ligger nog endast i att ta bort staket och flytta friggeboden.

Pruta på detta innan budgivning känns lite lönlöst, kanske man ska spara denna info till besiktning är gjord...
 
Du ska iaf ta med i beräkningen att kommunen endera dagen kräver att få använda sin mark, och din möjlighet att nyttja den som tomtmark bara är tillfällig.

Sedan Eniro lade upp fastighetsgränserna i sina flygbilder är det många kommuner som blivit uppvaktade av sina medborgare om dylika "orättvisor", där någon upptäckt att vissa fastighetsägare använder kommunal mark som sin egen, och kräver att kommunen agerar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Dock ska man ta dessa kartor med en stor nypa salt. Tittar jag tex på min fastighet så ligger gränserna flera meter fel åt alla håll. Dom kanske stämmer bättre i tätbebyggt /detaljplanerat område men jag skulle inte lita på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.