Vi köpte vårt hus hösten 2011, allt var frid och fröjd till i förra veckan. Då knackade en kommungubbe på och meddelade att han skulle mäta förskolans tomtgräns. Det var min fru som öppnade så hon ställde inga följdfrågor men såg att gubben gick fram och tillbaka på förskolans tomt och även på vår tomt.

Idag pratade jag med grannen och hon var upprörd över att kommunen ska fälla en del träd som fungerar som skydd mot förskolan men skuggar tydligen förskolans odling. Nu fick jag även reda på att en del av det som vi trodde var vår tomt är en allmänning!!!! På denna allmänning står bl a vår friggebod, kompostlådorna, vår vedbod, en damm o s v. När vi köpte huset så stod det klart och tydligt i beskrivningen "påkostad trädgård med bl a stentrappa och en fin damm". Mäklaren har inte nämnt detta för oss och ägaren sa heller ingenting.

Borde vi ha kollat upp detta? Man kan ju rimligen tro att tomten man köper är där byggnaderna man köper står? Till saken hör att friggeboden stått där i över 20 år.

Nu är det ju inte säkert att kommunen kommer göra något mer än att bara fälla några träd och sen fortsätter allt som vanligt men bör vi göra något? Kan vi göra något eller kan vi bara skylla oss själva för att vi inte kollade upp exakt var tomtgränsen går?
 
O
Det tillhör undersökningsplikten att kontrollera hur tomtgränser och liknande går....
Man har väldiga skyldigheter när man köper hus.
 
  • Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
Står det som ts säger i objektbeskrivningen att det ingår en damm och denna nu visar sig vara placerad utanför fastigheten så har ts ett mycket bra case. Rent nonsens att påstå något annat!
 
Men behöver man verkligen dubbelkolla tomtgränsen om mäklaren säger att det ingår?
 
Men vad är nästa instans? Det är väl säljaren jag ska klämma på det ena eller andra sättet. Några idéer?
 
Till saken hör också att vi har ett staket längs vägen där vi trodde att tomtgränsen gick, delar av vårt staket hägnar dock in allmänningen. Förskolan har ett eget staket och det är mot detta staketet som vår friggebod och kompost står så naturligtvis tror man att gränsen går längs staketen. Vi vandrade även runt i "vår" trädgård tillsammans med mäklaren.
 
FatHurley skrev:
Men behöver man verkligen dubbelkolla tomtgränsen om mäklaren säger att det ingår?
Normalt så bör man undersöka tomtgräns, bygglov och liknande men undersökningsplikten minskar om säljaren gör tydliga utfästelser. Jag är inte kompetent att bedöma hur stark utfästelse prospektets och mäklarens utsaga räknas som.

Om ni inte får något riktigt bra svar här så satsa några timmar på att diskutera saken med en jurist. Även om ni kanske inte kan vinna en stämning mot säljaren så kanske ni kan få ut en del skadestånd genom en förlikning.
 
  • Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
Hände liknande sak för oss efter ett husköp. En del av tomten (som redan var minimal) visade sig tillhöra kommunen, och då fanns det ändå staket runt tomten som åtminstone hade 40 år på nacken. Gällde även grannens tomt, men han visste om att han hade "lånat" mark av kommunen. Vi gick tillsammans och bad att få köpa loss marken av kommunen och det var inga problem trots att det mer eller mindre var mitt i centrum (nästan). Så här i efterhand kan man vara efterklok och tänka att man skulle kontrollerat innan, men sådant hade man ingen tanke på då.
 
  • Gilla
Nilla Gyllström
  • Laddar…
Grundprincipen är att inte lita på någonting överhuvudtaget som en mäklare säger. Dubbelkolla precis allt.

Uppgifterna som mäklaren lämnar är oftast en vidarebefodring av uppgifter från säljaren, mäklaren är bara skyldig att kontrollera uppgifterna om han har skäl att misstro uppgifterna.

Men såhär i efterhand så kan säljaren enkelt bara blåneka till att ha sagt "just så" till mäklaren, eller hävda att mäklaren har missuppfattat (vilket nog ofta är det som hänt).

Det innebär att det blir köparen som står med svartepetter. Mäklaren är inte ansvarig för uppgifter han fått från säljaren. Och säljaren är oftast inte ansvarig, efterssom uppgifterna varit för diffusa för att räknas som en utfästelse, eller så går det inte att bevisa att säljaren sagt något överhuvudtaget.

OM prospektet är en del av ert köpeavtal, ibland läggs det in som en bilaga till avtalet. Då är säljaren bunden av de uppgifter som finns i denna bilaga (han kan inte hävda att han var omedveten om vad som stod i prospektet). Men fortfarande måste uppgifterna då vara entydiga och klara. Det får inte finnas någon möjlighet till alternativ tolkning,
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Det brukar vara logiskt att kolla var tomtpinnarna sitter åtminstånde när man har köpt huset.
Dammen äger dom väl det har ju inte mäklaren ljugit om , däremot att den är felplacerad är ju en annan sak.
 
  • Gilla
Olivia0001 och 1 till
  • Laddar…
Vi har bara hittat en tomtpinne, den är mot grannen och vi trodde den representerade gränsen mellan våra tomter, det gör den förvisso men även ena hörnet av vår tomt. När man står vid den tomtpinne så är det åtminstone fem-sex meter till vår friggebod som vi trodde var på vår sida, så det är en relativt stor del av tomten som försvinner.
 
O
injonil skrev:
Står det som ts säger i objektbeskrivningen att det ingår en damm och denna nu visar sig vara placerad utanför fastigheten så har ts ett mycket bra case. Rent nonsens att påstå något annat!
Nja... jag måste nog säga emot dig....
Det är inte alls så säkert som du vill påskina. Tyvärr....
 
hempularen skrev:
OM prospektet är en del av ert köpeavtal, ibland läggs det in som en bilaga till avtalet. Då är säljaren bunden av de uppgifter som finns i denna bilaga (han kan inte hävda att han var omedveten om vad som stod i prospektet). Men fortfarande måste uppgifterna då vara entydiga och klara. Det får inte finnas någon möjlighet till alternativ tolkning,
Prospektet är inte en del av avtalet. Tittar man runt på nätet så ser man bl a på fastighetsbyråns hemsida att om mäklaren skriver in felaktiga uppgifter i prospektet så kan man rikta ett skadeståndsanspråk mot mäklaren som i sin tur får ta det via sin skadeförsäkring. Tyvärr har mäklaren sedan dess varnats två gånger och har nu gått konkurs så jag antar att gå direkt på säljaren är enda sättet.

Som jag ser det måste väl ändå säljaren vara ansvarig för uppgifterna som står i prospectet, det är trots allt säljaren som godkänner det. Att påstå något annat är nonsens. Sen om det håller rent juridiskt är en annan sak.

Ska fundera över helgen och därefter fatta beslut om hur jag ska gå vidare. Nu ska kommunen fälla några träd så det är ju inte alls säkert att det händer något mer i detta ärendet utan allt kanske rullar på som vanligt. Det värsta är väl om kommunen ska utöka förskolans tomt och vill att tar bort byggnader och återställer marken där dammen samt bäcken till dammen. Gubben som bodde innan har installerat en pump som göra att vattnet cirkulerar och rinner i en bäck ner i dammen. Det har även dragits el och grejer. I och med att vi inte byggt dessa så kan vi förmodligen inte hållas ersättningskyldiga för återställningen heller men man vet aldrig.
 
Innehåller prospektet uppgifter om friggebod och vedbod?
 
injonil skrev:
Innehåller prospektet uppgifter om friggebod och vedbod?
Nej, de står inte med där. Heller inte i avtalet vad jag kunde se när jag skummade igenom det igår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.