harry73
När man har en hund finns det en stor del utgifter man har oavsett om man har pengarna eller inte. Likaså med bilen.

Då behöver man oavsett vara överens om att det är OK att skaffa hunden eller bilen och hur man hanterar förändringar i ekonomin som gör att ni behöver dra ner på utgifterna.
 
harry73 harry73 skrev:
När man har en hund finns det en stor del utgifter man har oavsett om man har pengarna eller inte. Likaså med bilen.

Då behöver man oavsett vara överens om att det är OK att skaffa hunden eller bilen och hur man hanterar förändringar i ekonomin som gör att ni behöver dra ner på utgifterna.
Det är la klart. Det kan komma stora oväntade utgifter men samtidigt så är en hund oftast mer ett gemensamt intresse än tex en häst. En bil (vet jag inte vad du syftar på, vardagsbil eller hobbybil) kostar ju såklart också men är kanske också ett nödvändigt ont?

Men en hund kostar inte i närheten av vad en häst kostar i normalkostnad. Och en bruksbil kan man komma att behöva men en hobbybil är inget man måste ha, det är ju som sagt en hobby.

Har man inte ekonomi till att ha en hobbybil och häst samtidigt så tycker jag inte att den ena ska behöva backa. Sen kanske det kan vara så att den ena är serienörd och känner att det är rätt gött när den andre är hos hästen. Ja då har man ju hittat ett mellanläge där den ena har större utgifter än den andra.

Men att den ena ska få roa sig med sin hobby medan den andre sitter hemma och rullar tummarna känns inte som någon bra lösning.
 
H hablam skrev:
Om den andre lägger sig ens hobby och det blir bråk om det bör man ju endå valt fel partner? Så känner jag iallafall.
Jag håller med dig. Då har man olika syn, på inte bara pengar, utan egoistiska särintressen som man vill lasta över på den andre.
I det läget kommer det snart fler konflikter och problem än rent ekonomiska.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Man bor tillsammans och då ska man inte särbehandla varandra bara för att den ena tjänar si och så. Eller är pengar viktigare än kärlek och respekt?
Det här förstår jag inte riktigt. Menar du att det är kärlek och respekt att ha tillgång till lika mycket pengar? I såna fall mäter du kärlek i pengar (?).

Det gör vi inte i vårt förhållande, vi älskar varandra men har olika mycket "egna" pengar utefter hur mycket vi väljer att jobba. Pengarna har ingen koppling till kärleken.

Jag har valt att jobba 100% så jag har mer lekpengar än sambon som har valt att jobba 50%. Hon gör saker på sin fria tid som inte kostar pengar så hon har aldrig haft synpunkter på att hon har tillgång till mindre stålar. Jag har mer pengar över och har inga synpunkter på att jag har mindre ledig tid.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Jag har valt att jobba 100% så jag har mer lekpengar än sambon som har valt att jobba 50%. Hon gör saker på sin fria tid som inte kostar pengar så hon har aldrig haft synpunkter på att hon har tillgång till mindre stålar. Jag har mer pengar över och har inga synpunkter på att jag har mindre ledig tid.
Det är väl inte självklart att, i ett ojämlikt förhållande som det ju blir om man håller sin egen del av inkomsterna, den som får mindre pengar vill/vågar "ha synpunkter" på just fördelningen av pengarna. Personligen tycker jag det verkar sjukt men jag förstår att det är många som tycker det är ett bra system... åtminstone om man är den som tjänar mest.

Som gift/sambo är man ju ett team, man jobbar för ett "vi"... då är det ju konstigt att unna sig själv mer än sin partner. Men, men...
 
  • Gilla
Buford och 2 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
då är det ju konstigt att unna sig själv mer än sin partner.
Det är inte ett dugg konstigt eftersom
1) unnandet inte behöver mätas i pengar
2) det man unnar sig kan skilja sig i värde

Kort: sambon påtar gärna i trädgården. Det kostar ingenting. Jag håller till i garaget, vilket kostar en del med verktyg och material.

Självklart gör vi också saker tillsammans, då delar vi lika.

Hoppas det blev begripligt så.
 
S
V videopac skrev:
Det är väl inte självklart att, i ett ojämlikt förhållande som det ju blir om man håller sin egen del av inkomsterna, den som får mindre pengar vill/vågar "ha synpunkter" på just fördelningen av pengarna. Personligen tycker jag det verkar sjukt men jag förstår att det är många som tycker det är ett bra system... åtminstone om man är den som tjänar mest.

Som gift/sambo är man ju ett team, man jobbar för ett "vi"... då är det ju konstigt att unna sig själv mer än sin partner. Men, men...
Fast i det här fallet var det ju frun som unnade sig mer fritid och mannen som unnar sig mer pengar. Vad är då problemet? Dom har ju tagit medvetna beslut och gjort sina prioriteringar.
 
Problemet? Skrev jag inte det? Det är inte säkert att den ena, eller andra, vågar/vill säga något om fördelningen. Det är väl som med mycket annat; man är olika drivande/starka som individer och den ena parten kan mycket väl tro att allt är frid och fröjd för den andra säger inget. För den "starka" finns det ju inget problem, den personens beslut och prioriteringer upplevs som gemensamma.

Jag säger inte att det är så alltid, eller ens ofta, men att säga att man är överens och har beslutat tillsammans är inte självklart så för båda.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
V videopac skrev:
Det är inte säkert att den ena, eller andra, vågar/vill säga något om fördelningen.
Är det verkligen en så främmande tanke; att vi är två vuxna människor som kommit överens efter samtal hur vi vill ha det, vi litar på varandra och känner varandra så väl att vi förstår och respekteras varandras prioriteringar?

Den här tråden blir bara märkligare och märkligare.
 
Vi har upplägget att jag betalar alla räkningar, huslån osv.
Hon brukar få swisha över slant när hon får lön. Storleken på summan varierar varje gång, beror på vilket humör jag är på :)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Är det verkligen en så främmande tanke; att vi är två vuxna människor som kommit överens efter samtal hur vi vill ha det, vi litar på varandra och känner varandra så väl att vi förstår och respekteras varandras prioriteringar?

Den här tråden blir bara märkligare och märkligare.
Läsförståelsen är svag verkar det som. Så här skrev jag:

V videopac skrev:
Jag säger inte att det är så alltid, eller ens ofta, men att säga att man är överens och har beslutat tillsammans är inte självklart så för båda.
Vad är det som är märkligt här? Du kanske tror att jag skriver explicit om just ditt fall?
 
V videopac skrev:
Vad är det som är märkligt här? Du kanske tror att jag skriver explicit om just ditt fall?
Det du säger är alltså att i enstaka fall så är man inte överens även fast den ena parten säger att man är det.

Kors i taket.
 
F Fagerfjäll skrev:
Det är en läggningsfråga hos den som tjänar mest, inget annat. Vi har gemensamma konto till 100% och trivs med det. Kan man dela säng kan man väl dela pengar, det förstnämnda är väl ändå så mycket mer intimt att några kronor hit och dit kan kvitta. Men som sagt det hänger på personligheten hos den som har högst inkomst.
Vad har delad säng med delade pengar att göra? En delad ekonomi ger en del oberoende, man behöver inte redovisa alla pengar hit eller dit. Vilket skulle försvåras av att hon bara betala med plastpengar medan jag betalar i princip allt kontant.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det du säger är alltså att i enstaka fall så är man inte överens även fast den ena parten säger att man är det.

Kors i taket.
Visst är det chockerande? :rofl:
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det här förstår jag inte riktigt. Menar du att det är kärlek och respekt att ha tillgång till lika mycket pengar? I såna fall mäter du kärlek i pengar (?).

Det gör vi inte i vårt förhållande, vi älskar varandra men har olika mycket "egna" pengar utefter hur mycket vi väljer att jobba. Pengarna har ingen koppling till kärleken.

Jag har valt att jobba 100% så jag har mer lekpengar än sambon som har valt att jobba 50%. Hon gör saker på sin fria tid som inte kostar pengar så hon har aldrig haft synpunkter på att hon har tillgång till mindre stålar. Jag har mer pengar över och har inga synpunkter på att jag har mindre ledig tid.
Att dela lika tycker jag är av respekt och kärlek ja. Jag tex är villig att gå ner till 80% längre fram, dels för att det hade varit skönt men framförallt för att barnen ska slippa spendera långa dagar på förskola/fritids.

Så du menar då att om jag fattar ett gemensamt beslut med min respektive som resulterar i att jag får mindre lön än henne var månad så ska jag då få mindre pengar att röra mig med?


Utöver det så tjänar kvinnor procentuellt sämre än män gör. Så om man har ett par där båda utför exakt samma arbete, har varit anställa exakt lika länge och är exakt lika duktiga så tjänar kvinnan i de flesta fall ändå mindre. Men du tycker ändå att eftersom hon har sämre lön så ska hon få mindre fickpengar?


Nädu. Dela lika och se till att man har ett bra liv och ett arbete man trivs med är i mina ögon viktigare, och det är inget man ska bli straffad för.
 
Redigerat:
  • Gilla
dicliff och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.