engs
Tror det är skillnad på delad och gemensam ekonomi när man träffas.

Är man gift med sin gymnasiekärlek blir det mer naturligt att man bygger upp en gemensam ekonomi från grunden.

Men om man träffas lite senare i livet där båda har sina invanda mönster, vanor, hobbies som man inte vill bryta helt med även om man hittat sitt livs kärlek. Är det bekvämt att ha en del av ekonomi man kan fortsätta sköta efter eget huvud och det därför är vanligare hos sådana par med delad ekonomi.

(Innan någon kommer med anekdoter på motsatsen, observera "tror" och "vanligare", finns det konkret statistik däremot kan jag gärna ändra mig).
 
  • Gilla
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det fungerar väl bra så länge det fungerar bra.
Men säg att din fru ruttnar på att löneslava och slutar jobba helt, för att hon vill vara hemma och njuta av livet med att beskära rosor och gå ut med hunden. Har du lust att försörja henne för resten av livet?
Hon tog ett sabbatsår och gick hemma på min bekostnad! Jag mådde inte dåligt av det så inga problem.
Nu vet jag att det inte är aktuellt men så länge vi har råd har jag faktiskt inga bekymmer med det. Jag trivs med att arbeta och vi är ett team och hade min fru mått bättre av att gå hemma så är det ok med mig.
 
  • Gilla
dicliff och 5 till
  • Laddar…
Är man "maka" och har samma grundsyn på ekonomi så finns ingen anledning att dela upp på en massa konton.
Har man inte den samsynen på pengar så finns det andra problem med i bilden.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
engs
M MagHam skrev:
Har man inte den samsynen på pengar så finns det andra problem med i bilden.
Låter lite väl kategoriskt / generaliserat. Mina föräldrar har delad ekonomi, de har hållit ihop sen... tja 17-20års ålder, idag pensionärer som lever loppan tillsammans.

Flera som har gemensam ekonomi verkar bli närmast aggresiva på de som har löst det på andra sätt. Kan inte se vad som får en att ens kommentera saken på det sättet. Räcker med att berätta hur man själv gör för att visa på de alternativ som finns då TS frågade. Svårt att tro att det är ett sätt som fungerar bäst för alla förhållanden.
 
  • Gilla
dicliff och 6 till
  • Laddar…
Hos oss delar vi på allt. Gifta, hus, 3 barn o katt.
Var sitt konto där respektive lön kommer in. Ett gemensamt spar/slask-konto.
Får man förmycket över, eller råkar sakna pengar på lönekontot tar man från det gemensamma.
Den som står närmast kassan när vi handlar betalar.
Huslån, el, försäkringar o sånt dras från mitt lönekonto.
Frun handlar oftast kläder till barnen från sitt.
Vi har aldrig bråkat om ekonomin. Funkat i 20år både i goda o dåliga tider.
Bygger nog på att man litar på varandra och att båda känner ansvar. Annars får man nog dela upp det.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
harry73
Våra löner kommer in på ett gemensamt konto. Det gör att man vid separation inte hamnar i fällan där den ena betalade maten och den andra prylar.
Sedan kan man därifrån såklart ge varandra privata pengar om man vill och har man dyra intressen kan det vara smart.
Vi känner inte det behovet och ofta får vi konstatera att pengarna tar slut i alla fall, så som vi lever just nu är det en ickefråga.
 
Gemensamt konto som går till gemensamma utgifter. Varje månad när det är dags att betala räkningarna så tittar vi hur det står till på kontot, och petar in lika mycket var för att ta det till en lagom nivå.

Vi är inte småpetiga med det, skulle hon köpa sig en tröja eller jag något litet verktyg så må det vara hänt, eller om man ibland tar en hushållskostnad på det privata kortet.

Resten av pengarna är egna, som vi gör vad vi vill med.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det är en läggningsfråga hos den som tjänar mest, inget annat. Vi har gemensamma konto till 100% och trivs med det. Kan man dela säng kan man väl dela pengar, det förstnämnda är väl ändå så mycket mer intimt att några kronor hit och dit kan kvitta. Men som sagt det hänger på personligheten hos den som har högst inkomst.
 
  • Gilla
uplj och 6 till
  • Laddar…
F Fagerfjäll skrev:
Men som sagt det hänger på personligheten hos den som har högst inkomst.
Du har fel.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du har fel.
Jaha där ser man. Men jag tror att det genomgående är den med högst inkomst (normalt mannen) som vänder sig mot att dela, inte säng men väl pengar.
 
  • Gilla
uplj och 3 till
  • Laddar…
Tänk jag tror att det överlag är den som är mest förnuftig med hur pengar ska sparas och spenderas som är mest emot att dela på allt.
 
  • Gilla
polarfredde och 5 till
  • Laddar…
F Fagerfjäll skrev:
Det är en läggningsfråga hos den som tjänar mest, inget annat. Vi har gemensamma konto till 100% och trivs med det. Kan man dela säng kan man väl dela pengar, det förstnämnda är väl ändå så mycket mer intimt att några kronor hit och dit kan kvitta. Men som sagt det hänger på personligheten hos den som har högst inkomst.
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du har fel.
Håller fullständigt med dig. Det fungerar fantastiskt bra med gemensam ekonomi för gemensamma utgifter och delad ekonomi för hobbies. Min fru insisterar på att betala hälften av (de flesta) räkningar, amortering, ränta, diesel m.m. Hon tjänar kanske 7000 mindre än mig men jag betalar några fler räkningar.

Vi har ungefär lika mycket fickpengar kvar efter sparande etc. Behöver vi köpa något större tillsammans så delar vi på det, som en semesterresa eller en ny tvättmaskin.

Vi tycker båda att det är väldigt skönt att kunna ha våra hobbies och kunna lägga egna pengar på dem utan att den andra lägger sig i.

Förstår inte hur man kan vara så negativt inställd till hur andra sköter sin ekonomi.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
D Drosen skrev:
Håller fullständigt med dig. Det fungerar fantastiskt bra med gemensam ekonomi för gemensamma utgifter och delad ekonomi för hobbies. Min fru insisterar på att betala hälften av (de flesta) räkningar, amortering, ränta, diesel m.m. Hon tjänar kanske 7000 mindre än mig men jag betalar några fler räkningar.

Vi har ungefär lika mycket fickpengar kvar efter sparande etc. Behöver vi köpa något större tillsammans så delar vi på det, som en semesterresa eller en ny tvättmaskin.

Vi tycker båda att det är väldigt skönt att kunna ha våra hobbies och kunna lägga egna pengar på dem utan att den andra lägger sig i.

Förstår inte hur man kan vara så negativt inställd till hur andra sköter sin ekonomi.
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tänk jag tror att det överlag är den som är mest förnuftig med hur pengar ska sparas och spenderas som är mest emot att dela på allt.
Och det råkar i ert fall vara du? ;-) Plus att du har högst inkomst...
I vårt fall har vi inga som helst problem trots att vi använder pengarna helt olika. Hustrun vill inte ha en Porsche, jag vill och vi har en. Hustrun vill resa massvis, det klarar jag mig utan men nog reser vi massvis. Båda vill vi slippa banklån på husen och då har vi amorterat bort dem, men hade bara en velat det så hade vi nog gjort det ändå.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Jag bodde med en hårdnackad feminist som insisterade på att vi skulle betala exakt lika mycket. Jag tjänade i storleksordningen 10 kkr/mån mer än henne men löste det genom att i smyg skjuta till mer pengar. Alla glada. ☺
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Själv vill jag ha en egen säck med pengar (storleken eller procentuellt förhållande till min partners är inte så viktigt) av den enkla anledningen att jag gärna lägger pengar på rena dumheter som jag inte ens kan motivera för mig själv.
 
  • Gilla
dicliff och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.