nikasp
Vi är sambos med villa, torp och två små barn. Alla säger att vi borde gifta oss ögonaböj men varken det eller någon slags papper har vi fixat. Vi för över all lön och föräldrapenning till ett gemensamt konto och betalar det mesta därifrån. Vi lyckas köpa det vi är intresserade av utan att det blivit slitningar de senaste fyra åren.

Vi har huskonto och har bara lite på lönekontona som är kopplade till VISA. Handlar sedan allt som bara går på AMEX, vi har varsitt kort.Blir poäng som jag/vi kan flyga till mina syskon uppe i norr för istället.
 
Här går alla pengar in på samma konto, det vill säga hushållets ekonomi.
Hon bidrar till hushållets ekonomi genom att arbeta 100% precis som jag gör. Att jag sedan tjänar bra mycket mer anser jag är mindre viktigt.

När hon ville gå ner i tid för att VÅRA barn ska få mer tid hemma så var det något som belastar hushållets ekonomi och inte bara hennes. Hon såg det dock som självklart att hon tar lite mer av det oavlönade arbetet hemma i samma veva för att bidra.

Vi tänker våran familj, våra inkomster, våra utgifter och våran tid, avlönad som oavlönad.
 
  • Gilla
hempularen och 7 till
  • Laddar…
harry73
nikasp nikasp skrev:
Alla säger att vi borde gifta oss ögonaböj men varken det eller någon slags papper har vi fixat
Rådet att gifta er ögonaböj har nog inget att göra med att de inte litar på er förmåga att sköta er löpande ekonomi, men att saker arvsmässigt är ordnad ifall det otänkbara skulle inträffa.
 
J Jarlsgård skrev:
Utöver det så tjänar kvinnor procentuellt sämre än män gör. Så om man har ett par där båda utför exakt samma arbete, har varit anställa exakt lika länge och är exakt lika duktiga så tjänar kvinnan i de flesta fall ändå mindre. Men du tycker ändå att eftersom hon har sämre lön så ska hon få mindre fickpengar?
Har du någon källa på det? Mycket tyder på att det är tvärtom.
 
D Daniel 109 skrev:
Har du någon källa på det? Mycket tyder på att det är tvärtom.
Var nog inget bra exempel. Det är bättre att jämföra samtliga yrkesarbetande och då utifrån kvinno/manslöner så finns hittar man större skillnader då många yrkeskategorier inom kvinnoyrken är/var lägre betalda och ofta i kombination med olika former av deltidsarbete, men även eftersläpning i löneutveckling pga att man i större omfattning varit hemma med barn (både oavlönat och med ersättning). Att jämföra enbart exakt lika arbete under samma förutsättning ge ingen bra statistisk jämförelse i detta fallet även om man skulle kunna påvisa skillnader då det inte är här som det påverkande skillnaderna finns.

För övrigt går allt in i samma kassa, det enda störande är att vi inte kan ha gemensamma investeringar/fonder/etc av olika slag på ett enkelt sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Det håller jag med om, det är skor skillnad på lön i brancher som är mans respektive kvinnodominerade.

Men det är klent stöd för att det finns signifikanta skillnader för samma jobb. När man undersöker riktigt noga tenderar dessutom skillnaden att bli omvänd.

Edit: Jarlsgård postade visst mellan.
Den länken innehåller en hel massa orsaker till att skillnaden finns. Men det är inte så att samma jobb med samma förutsättningar ger den löneskillnaden.
 
J Jarlsgård skrev:
Att dela lika tycker jag är av respekt och kärlek ja. Jag tex är villig att gå ner till 80% längre fram, dels för att det hade varit skönt men framförallt för att barnen ska slippa spendera långa dagar på förskola/fritids.

Så du menar då att om jag fattar ett gemensamt beslut med min respektive som resulterar i att jag får mindre lön än henne var månad så ska jag då få mindre pengar att röra mig med?


Utöver det så tjänar kvinnor procentuellt sämre än män gör. Så om man har ett par där båda utför exakt samma arbete, har varit anställa exakt lika länge och är exakt lika duktiga så tjänar kvinnan i de flesta fall ändå mindre. Men du tycker ändå att eftersom hon har sämre lön så ska hon få mindre fickpengar?


Nädu. Dela lika och se till att man har ett bra liv och ett arbete man trivs med är i mina ögon viktigare, och det är inget man ska bli straffad för.
Känns som Jarlsgård har summerat ihop allt perfekt här.

Mitt eget anekdotiska exempel: Jag och frugan är gifta, har hus och 3 barn. Jag tjänar ~ 8 kkr mer än henne ut per månad. Hon kör 87,5 % för då tycker vi att hämtning och lämning på förskolan flyter på väldigt bra. Jag lämnar och hon hämtar. Ingen av oss behöver stressa. Vi lägger in allt i en gemensam pott. Sen tar vi 3 kkr var i månaden som vi kan handlar exakt vad vi vill för. Jag nördar på kameror/cyklar/verktyg/aktier/betting. Hon på kläder och smink... (helt ofattbart tråkigt för en annan... :geek:) Hon får göra exakt vad hon vill med det.
Resten betalas från gemensamma kassan.
Sen är väl jag sjukt mkt snålare men på konstiga saker. Hon vill åka till Kanarieholmarna för 50 kkr (ja, det är ruskigt dyrt med 3 barn). Jag tycker det låter tokigt dyrt. Men däremot vore det fräckt att köpa en kamera och juste objektiv för 50 kkr... :crysmile:
Dock verkar det som Kanarieholmarna vann... :lying:

Hur som helst så har jag full respekt för dem som fixar sin uppdelning på andra sätt också. Men för mig är det, som Jarlsgård skriver, lite konstigt om man är tillsammans med någon och vill dela sitt liv med denna men vill inte att denne ska ha samma förutsättningar som en själv.. Lite märkligt.
:beer::beer:
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Det kan hända att det kommit upp till en likanivå, är faktiskt inte tillräckligt insatt för att kunna säga varesig bu eller bä i den frågan i dagsläget. Men jag vet att för inte speciellt längesen fanns det skillnader, även om de inte var gigantiska.


Hur som än haver så tycker jag man ska leva som ett team :) har man en bostad så äger man den 50/50, räkningar 50/50 så då känns det inte mer än rätt att dela lika på inkomsterna också. Nu kanske jag är partisk då jag är den som tjänar minst i vårat hushåll (hutlösa 8400kr/år :crysmile:).

Men alla gör som de själva behagar, det är bara min syn på det :) jag är för jämställdhet, därför tar jag ut halva föräldraledigheten också. Mitt fokus är min familj och jobbet kommer i andra hand :) (detta innebär inte att jag vill äta knäckebröd o vatten hela livet ;))
 
Det beror på hur man mäter. Det är inte svårt att komma fram till att det finns skillnader om man vill ha det resultatet.
 
nikasp
Självklart är det så. Allt har gått rätt snabbt så vi/jag har inte riktigt hunnit med frieri än.

harry73 harry73 skrev:
Rådet att gifta er ögonaböj har nog inget att göra med att de inte litar på er förmåga att sköta er löpande ekonomi, men att saker arvsmässigt är ordnad ifall det otänkbara skulle inträffa.
 
J Jarlsgård skrev:
Hur som än haver så tycker jag man ska leva som ett team :) har man en bostad så äger man den 50/50, räkningar 50/50 så då känns det inte mer än rätt att dela lika på inkomsterna också.
Även i fall där den ena frivilligt väljer att jobba betydligt mindre än vad som är möjligt?
Det är detta jag inte riktigt får ihop hur ni resonerar.

Inkomsten är beroende på bland annat utbildning och kön, det är faktorer som är svårare att påverka sent i livet. Men en stor faktor som påverkar inkomsten är hur mycket man väljer att jobba.

Hade jag varit din fru hade jag nog bara testat detta på pin kiv och slutat jobba helt för att se om du fortfarande var villig att betala allt och hur länge.
 
T tompaah7503 skrev:
Även i fall där den ena frivilligt väljer att jobba betydligt mindre än vad som är möjligt?
Det är detta jag inte riktigt får ihop hur ni resonerar.

Inkomsten är beroende på bland annat utbildning och kön, det är faktorer som är svårare att påverka sent i livet. Men en stor faktor som påverkar inkomsten är hur mycket man väljer att jobba.

Hade jag varit din fru hade jag nog bara testat detta på pin kiv och slutat jobba helt för att se om du fortfarande var villig att betala allt och hur länge.
Jag vet inte med mig att jag någonstans sagt någonting om att gå ner så mycket i tid att ekonomin inte går ihop? Eller sluta arbeta helt. (det är så jag tolkar ditt uttalande)

Har man möjligt till en konstellation där den ena jobbar mindre än den andre utan att man för den delen använder den sista inkomsten på räkningarna så tycker jag inte att det gör något.

I vårat fall så är min sambo en arbetsnarkoman. Hon älskar sitt arbete medan jag känner lite sisådär för mitt. Jag må vara flitig och engagerad när jag väl är på plats men att gå ner i tid hade inte tagit emot, det hade det för min sambo. Utan jag ser snarare det som ett mycket möjligt framtida scenario i vårt hushåll att det blir så, där jag då tar en liten hemmapapparoll den tiden jag minskat i arbete. Detta för att barnen ska slippa spendera för långa dagar hemifrån.

Rent ekonomiskt så är väl det klart att det har en inverkan. Samtidigt så kommer vi ändå ha det ekonomiskt bättre än vad vi har idag då jag är pappaledig och tar ut 5 dagar i veckan.


Där är en till frågeställning. När den ene partnern är föräldraledig, fördelar ni jämnt då eller får den ena leva på sin fjuttiga föräldrapenning medan den ena kan leva ett "lyxliv"?

Andra tankar, ni som har olika "månadspeng", hur ser fördelningen i hushållsarbetena ut? Vem lagar mat, städar, tvättar, tar barnen på aktiviteter etc.? Tid är pengar..
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
S
T tompaah7503 skrev:
Även i fall där den ena frivilligt väljer att jobba betydligt mindre än vad som är möjligt?
Det är detta jag inte riktigt får ihop hur ni resonerar.

Inkomsten är beroende på bland annat utbildning och kön, det är faktorer som är svårare att påverka sent i livet. Men en stor faktor som påverkar inkomsten är hur mycket man väljer att jobba.

Hade jag varit din fru hade jag nog bara testat detta på pin kiv och slutat jobba helt för att se om du fortfarande var villig att betala allt och hur länge.
Är tämligen övertygad att den här diskussionen hade sett helt annorlunda ut på ett kvinnodominerat forum ifall det var kvinnan som tjänade mest och maken bara ville jobba 70%.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Jag vet inte med mig att jag någonstans sagt någonting om att gå ner så mycket i tid att ekonomin inte går ihop? (det är så jag tolkar ditt uttalande)
Nej, jag menar att er ekonomi går ihop fastän hon väljer att sluta jobba.
Alltså att det endast är din inkomst som försörjer hela familjen. Hade du accepterat detta?

J Jarlsgård skrev:
Där är en till frågeställning. När den ene partnern är föräldraledig, fördelar ni jämnt då eller får den ena leva på sin fjuttiga föräldrapenning medan den ena kan leva ett "lyxliv"?
Har inte barn och kommer inte ha, men förstår frågan. Vissa år har hon inte jobbat alls och då har hon bekostat det löpande livet med sparade pengar. Hon gick in i boet med betydande belopp som i praktiken gör henne ekonomiskt oberoende. Det är inte min förutsättning, så jag har lån på vårt gemensamma hus och är även den som 100%-igt betalar dessa lån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.