Hej!
Jag håller på och byter fönstersmyg i ett hus byggt 2010 och blev förvånad av vad jag såg bakom smygen gällande både ångspärr och fönsterdrev.
Ska det se ut så här som det gör på bilderna? Huset är byggt av en stor leverantör som byggt samma hustyp i hela området.

Öppen fönstersmyg med synlig ångspärr och isolering i ett hus byggt 2010. Frågeställning kring korrekt tätning och risk för fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster med synlig trästomme, plast och metallbeslag uppvisar potentiella installationsproblem med ångspärr och drevning.
Skapa konto
Närbild av fönsterkarm med synlig isolering och svart list; eventuella brister i ångspärr och tätning diskuteras.
Skapa konto

De frågor som direkt snurrar runt i huvudet:
- Borde inte ångplasten vara tätad och tejpad mot trästommen vid avslutet. och även alla hörn tejpade?
- Borde inte plasten täcka ner en bra bit in under golvet så att det blir tätt mot ångspärren under golvet?
- Det ser ut som att det är öppet rätt in mot isolering både nere vid golvet, men även ovanför fönstret med risk för fuktskador?

Gällande drevningen så syns det lite dåligt på bilden, men det är nån sorts svart list bakom hylsorna. Kan det vara den invändiga bottningslisten man ser? Eller saknas drevning helt, och framför allt borde det inte även vara tätat mot karmen?

Många funderingar blev det, men tänkte att det kanske finns några kloka här som direkt ser att det enkelt kan åtgärdas med ny plast och tejpning - alternativt att det ska vara öppet just där pga någon "konstig" konstruktionsdetalj.

/M

Det brukar ofta vara betydligt värre.

Men nej det borde inte vara sådär.

Ok, det var ju lite positiva nyheter - att det brukar vara betydligt värre :)

Men visst borde jag kunna fixa detta genom att utöka med ny ångspärr som tätas/tejpas ordentligt och ser till att den går ner under golvet och möter golvets ångspärr? Eller finns det risk att jag bygger in nåt problem genom att göra så.

Jag får visserligen öppna upp väggen en bit och golvet, men hellre det än att riskera fukt i isoleringen.

/M

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.