Vi har en ganska så gammal varmvattenberedare i huset som har fungerat felfritt fram tills nu. Den fungerar fortfarande och ger ganska så varmt vatten. Dock inte så varmt som den borde ge när termostaten står på max.
Jag vill gärna tro och hoppas på att det bara är termostaten som inte fungerar som den ska. Men börjar väl inse att själva värmaren kanske har gjort sitt?
Ska man göra de rätta så ska man ju byta ut den med tanke på åldern, men vi har mycket annat nu som också har hög prioritet. Så om man kan fixa den på nåt sätt och kan köra ett par månader, kanske 1 år vore de toppen.
Jag vet dock inte riktigt hur jag ska mäta, och vart för att få fram vad som kan vara fel.
Tar jag hit en VVS:are kommer han ju bara säga att den ska bytas ut.
Jag vill gärna tro och hoppas på att det bara är termostaten som inte fungerar som den ska. Men börjar väl inse att själva värmaren kanske har gjort sitt?
Ska man göra de rätta så ska man ju byta ut den med tanke på åldern, men vi har mycket annat nu som också har hög prioritet. Så om man kan fixa den på nåt sätt och kan köra ett par månader, kanske 1 år vore de toppen.
Jag vet dock inte riktigt hur jag ska mäta, och vart för att få fram vad som kan vara fel.
Tar jag hit en VVS:are kommer han ju bara säga att den ska bytas ut.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 947 inlägg
Jag tror också på blandningsventilen. Är det mot förmodan inte det, och beredaren är en bra gammal i cu så hade jag börjat med att titta på termostaten sedan elpatronen. Ibland när patronen börjat kalka ihop så kan man ställa upp tempen 5-10c för att få den att hålla några månader till . Sedan brukar patronen bränna ihop när det byggt på så mycket kalk att värmen inte har någonstans att ta vägen. Då går proppen =)
Ska kolla ventilen lite mer noggrant ikväll.
Men känns konstigt att en sån typ av ventil bara kan bli dålig? Alltså har svårt och se vad som kan bli dåligt i den helt plötsligt sådär. Vet i försej inte hur den är uppbyggd inuti..
Men själva funktionen då. Om man öppnar ventilen helt så blir vattnet varmare ur kranarna, och tvärtom om man stänger den? Har jag förstått funktionen rätt då?
Men känns konstigt att en sån typ av ventil bara kan bli dålig? Alltså har svårt och se vad som kan bli dåligt i den helt plötsligt sådär. Vet i försej inte hur den är uppbyggd inuti..
Men själva funktionen då. Om man öppnar ventilen helt så blir vattnet varmare ur kranarna, och tvärtom om man stänger den? Har jag förstått funktionen rätt då?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 947 inlägg
Det står + och - tecken och pilar på svarta vredet. Motionera lite så kanske den fungerar igen, annars demontera och om du är snål byt bara känselkroppen och gör rent inne i huset+fjäder. Men detta är inte lönt, då en helt ny inte kostar många hundralappar. Enklaste och billigaste först, är regel nr 1 i felsökning =)
Och ja du har rätt, det är relativt ovanligt med fel på blandningsventiler. Är vattnet hårt så är det mycket vanligare med kalkavlagringar på patronen. Prova också mitt tidigare tips om att ställa upp tempen på termostaten till 65 eller 70. Får du 60c i kranen då så har termostaten börjat glida eller så har patronen börjat kalka på.
Och ja du har rätt, det är relativt ovanligt med fel på blandningsventiler. Är vattnet hårt så är det mycket vanligare med kalkavlagringar på patronen. Prova också mitt tidigare tips om att ställa upp tempen på termostaten till 65 eller 70. Får du 60c i kranen då så har termostaten börjat glida eller så har patronen börjat kalka på.
Redigerat:
Det är nog inte helt ovanligt att de kärvar ihop. Vitsen med ventilen är att du ska kunna ha exempelvis 90 grader i beredaren men bara släppa ut 55-60 till tappställena.Haas84 skrev:Ska kolla ventilen lite mer noggrant ikväll.
Nu är vattnet varmare igen. Det berodde på blandningsventilen.
Den satt väldigt knepigt till. Öppna man bara själva luckan så såg man inte den alls, utan man var tvungen att ta loss hela sidopanelen för att kunna komma åt och skruva på den.
Vredet stod helt fel så inte så konstigt att vattnet aldrig blev tillräckligt varmt. Förra ägaren måste ju också ha undrat?
Allt är i sin ordning nu i alla fall.
Tack för alla svar!
Den satt väldigt knepigt till. Öppna man bara själva luckan så såg man inte den alls, utan man var tvungen att ta loss hela sidopanelen för att kunna komma åt och skruva på den.
Vredet stod helt fel så inte så konstigt att vattnet aldrig blev tillräckligt varmt. Förra ägaren måste ju också ha undrat?
Allt är i sin ordning nu i alla fall.
Tack för alla svar!
Hej, jag har samma problem hemma nu. När vi fyller upp badkaret 150liter så tar varmvattnet slut. Beredaren är på 300liter ish och inställd på 85 grader så att varmvattnet tar slut efter ett bad indikerar ju att det är ngt som inte stämmer. Kan jag ha samma problem som dig eller ligger problemet antagligen i beredaren?
Mvh William
Mvh William
Ibland kan varmvattenberedar-tillverkarna ange t.ex. 300 Liter varmvatten av 43 grader C. men själva volymen på varmvattnet i varmvattenberedaren är då bara 120 Liter. Är det en elektrisk varmvattenberedare ni har? Fabrikat och typ? Det är givetvis för att ställa sin vara i bättre ljus jämfört andra tillverkares.
Du nämner inte om det hänt just nu att ni inte får tillräckligt med varmvatten och alla tidigare år inte varit några problem alls med varmvattnet.
Du nämner inte om det hänt just nu att ni inte får tillräckligt med varmvatten och alla tidigare år inte varit några problem alls med varmvattnet.
Redigerat:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 339 inlägg
Jag hakar också på tråden. Vi har en "äldre" beredare i huset vi köpte där en av fasernas säkringar var borttagen. Beredaren ger varmt vatten som räcker till dusch vilket är tillräckligt. Men orsaken till att den inte går på alla tre faser vad kan det vara? Jag har inte vågat stoppa dit den tredje säkringen.
Det satt kanske en elektrisk varmvattenberedare som drevs 3-fasigt tidigare, och som pajat, och bytts ut mot en som endast använder 2 faser. Eller kanske endast elpatronen pajat och bytts ut. Som föregående talare säger kanske du kan se på databladet för din varmvattenberedare hur den ska kopplas. Men givetvis bäst att se hur det är kopplat nu i verkligheten, och görs av elkunnig.
Vanlig modell av varmvattenberedare med 2-fas. Enkelt att koppla om vredet mellan 1-fas (230 V) respektive 2-fas (400 V) som ger 1000 W respektive 3000 W från el-patronen. Har man bara en mindre varmvattenförbrukning räcker 1000 W långt men ska flera duscha direkt efter varandra kan 3000 W behövas.