Allemansrättens framtid

  • Antal röster
    174
skoge skoge skrev:
Jo det märks på trådarna i forumet, de flesta där allemansrätten behandlas så har man problem med allmänhet
Och hur många tror du nyttjar allemansrätten helt problemfritt för friluftsliv, bär- och svampplock, utan att det skapas någon tråd här på forumet? ;)
 
  • Gilla
kashieda och 19 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Bönder och hästägare har ju även vissa problem med allemansrätten då djur skräms och att folk tar sin väg över gårdsplan
Är det inte bättre att lösa dom problemen då än att förbjuda folk att plocka svamp?
 
  • Gilla
NICKH och 8 till
  • Laddar…
Går vägen över gårdsplanen så är det ju inte så konstigt. Det var ju den normala dragningen av vägar förr, innan bilar blev vanliga.
 
  • Gilla
Jonas Westbom och 6 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Jo precis,privata som plockar sina bär,fiskar är sällan ett större problem...
Bönder och hästägare har ju även vissa problem med allemansrätten då djur skräms och att folk tar sin väg över gårdsplan
"Vissa problem". Jag har, om jag vill se på det ögat, också vissa problem med att leva bland människor. Men för den maximerade lyckans skull så tolererar vi varandra.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Marginella problem ändå. Verkar främst vara ett behov av att pissa revir. Ur ett allmänintresse bör den vara kvar som den är.
Det finns kommunala skogar ni kan hålla er till
 
  • Ledsen
  • Haha
  • Gilla
Jonas Westbom och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det inte bättre att lösa dom problemen då än att förbjuda folk att plocka svamp?
Du läste inte vad jag skrev?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Du kan bosätta dig i ett land med andra regler om du vill. Du behöver inte äga skog i Sverige. De här har gällt långt innan du ägde mark.
 
  • Gilla
  • Älska
nisseklossen och 28 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Du läste inte vad jag skrev?
Jag har läst vad du och Maskintok har skrivit i andra trådar. Ni vill ha taggtråd runt era skogar och sitta med hagelgeväret och bevaka så varken människor eller oönskade djur tar sig in,
Det är tråkigt att en del människor tycker ett sånt samhälle är något att sträva efter.
 
  • Gilla
  • Älska
NICKH och 38 till
  • Laddar…
B bonnen skrev:
valde alternativet att markägare skall kunna inskränka allemansrätten, jag avser dock att man skall endast få göra inskränkningar för kommersiellt nyttjande. ex eventföretag, professionella bärplockar osv

Detta alternativ tycker jag fattas med.
dvs Markägare får endast göra inskränkningar i allemansrätten mot/för? kommersiellt nyttjande.

Personligen tycker jag att allemansrätten är bra som den är.
Har hittills inte sett ett enda bra argument som talar för att den ska inskränkas.
Och det är trots att min familj och släkt har ägt & äger idag massor med skog.
 
  • Gilla
NICKH och 16 till
  • Laddar…
Jag tycker egentligen att det bara finns två alternativ. Antingen allemansrätt eller också inte allemansrätt. Där jag absolut tycker att allemansrätten ska vara kvar!
 
  • Gilla
Elon Musk och 6 till
  • Laddar…
Att använda allemansrätten med sunt förnuft borde vara självklart för alla. Ibland kan jag känna att det går lite väl långt när vissa individer tror sig kunna dra sina rättigheter hur långt som helst. T ex att trampa in på gårdar och fastigheter där det uppenbarligen stör de boende. Även om allemansrätten gäller handlar det om hänsyn också.

Allemansrätten är dock överlag något bra och något vi ska vårda och omhulda.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Allemansrätten är dock överlag något bra och något vi ska vårda och omhulda.
inte bara vårda, vi ska vara riktigt stolta över den och med det kommer ett stort ansvar. Vi borde bli bättre på att informera om både rättigheter och begränsningar i rätten, men vi ska absolut inte inskränka den så märklig omröstning detta. Gick ju inte rösta..
 
  • Gilla
NICKH och 9 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
näpp.
Inte för markägare.
vilket även RoAd borde känna till.
Förlåt, vad borde jag känna till?
 
Helt enig med dig aldabergr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.