R Rkarlsson skrev:
Förbannat tråkig och dålig vana det där med webshop. Jag uppmanar alla att handla mer i butik för det kommer att slå mot oss i framtiden när allt är digitalt.
En fördel dock är väl att många producenter ser nackdelar med produktion i Kina så de tar hem produktion så gott de kan.
Vanliga förkylningar är ungefär densamma här omkring.

När allt är över så hoppas jag inte att Svensken blir mer tillbakadragande än den redan är. Nu är det ju dessvärre de som är mest rädda tittar på alla andra som om de hade spetälska.

Barnafödandet hoppas vi ju blir bra =) Och att folk köper närproducerat.
Jag shoppade mycket online redan innan (både från svenska/lokala och utländska företag). Ogillar shoppingcenter och de andra affärerna (som jag uppskattar och saknar, de lokala småbutikerna ”på landet”) blir utkonkurrerade av shoppingcentrerna!

Det som blev annorlunda för mig/oss (inom shoppping) var att vi började beställa maten online, ist för att gå in på affären. Men vi handlar på samma lokala butik/er för det :)(y) (kött köper vi av grannen sedan innan och grönsaker odlar vi).

Odling har blivit stort i Sverige nu - och det hoppas jag stannar! Det är nyttigt och kul.. och väldigt lokalproducerat hehe.

Nej de behöver inte bli mer tillbakadragna, men de behöver heller inte krama o pussa kända som okända .. hur som helst. Räcker med normal hyfs och trevlig attityd :)

Förskylningar/influensa och även andra ”årsbaserade sjukdomar” har varit obefintliga här.. vissa bekanta har inte vabbat på ett år, vi har själva (peppa peppar) inte varit sjuka el förkylda på ett år heller.. (det var jag som hade febertopp en vecka då.. innan dess var det innan covid.. de andra har varit pigga hela tiden).

Jag brukar alltid bli sjuk annars (flunsa/halsfluss)

Det kommer ju bli mer normalt igen så sakterligen.. men ändå ett ”nytt normalt” :)
 
Snigla Snigla skrev:
Jag shoppade mycket online redan innan (både från svenska/lokala och utländska företag). Ogillar shoppingcenter och de andra affärerna (som jag uppskattar och saknar, de lokala småbutikerna ”på landet”) blir utkonkurrerade av shoppingcentrerna!

Det som blev annorlunda för mig/oss (inom shoppping) var att vi började beställa maten online, ist för att gå in på affären. Men vi handlar på samma lokala butik/er för det :)(y) (kött köper vi av grannen sedan innan och grönsaker odlar vi).

Odling har blivit stort i Sverige nu - och det hoppas jag stannar! Det är nyttigt och kul.. och väldigt lokalproducerat hehe.

Nej de behöver inte bli mer tillbakadragna, men de behöver heller inte krama o pussa kända som okända .. hur som helst. Räcker med normal hyfs och trevlig attityd :)

Förskylningar/influensa och även andra ”årsbaserade sjukdomar” har varit obefintliga här.. vissa bekanta har inte vabbat på ett år, vi har själva (peppa peppar) inte varit sjuka el förkylda på ett år heller.. (det var jag som hade febertopp en vecka då.. innan dess var det innan covid.. de andra har varit pigga hela tiden).

Jag brukar alltid bli sjuk annars (flunsa/halsfluss)

Det kommer ju bli mer normalt igen så sakterligen.. men ändå ett ”nytt normalt” :)
Jag tror ändå att det kommer bli precis som innan, ja med skillnaden på näthandel. Men vi har ju i historien haft det värre än nu och då var vi ju ändå där folk pussa på okända.

Jag handlar i våra vanliga butiker, veckohandlingen sker på nätet på samma ställe.
Bokade in en ny cykel i butik förra veckan som kommer snart, skulle aldrig få för mig att köpa en sådan sak på nätet =)
Kläder endast butik om det inte är just skor som inte går att köpa i butiken.

Vi har 2 vab, en är pga dagis lokaler och en riktig förkylning.

Jag lär min son att man ska krama sina närmaste och vinkar på de som inte är närmast. Jag tycker det är oerhört viktig att visa omtanke med beröring trots viruset.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Har handlat mycket online innan, och fortsätter med det, vissa saker som jag vill klämma på innan köper jag då i butik (går jag in i en butik för att klämma på nått så anser jag att jag får handla där med)

Mitt jobb har motvilligt insett att de kommer behöva låta folk jobba hemifrån till viss del, innan var det endast i undantagsfall och då enstaka tillfälle. (Sen att vi jobbade tillsammans över kontorsgränser och landsgränser så att alla möten innehöll ändå videosamtal kändes rätt bakvänt)
 
BirgitS
Det här citatet av en mikrobiolog kan ju passa i sammanhanget:
– Vi kommer nog få leva med det här viruset många, många år framöver. När vi kan börja leva som vanligt är jättesvårt att säga. Kanske i värsta fall tills vi har utvecklat nya antivirala medel mot det här och det kan dröja ett, två eller tre år, säger Niklas Arnberg.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...emins-slut-i-varsta-fall-kan-det-droja-tre-ar
 
R Rkarlsson skrev:
Förbannat tråkig och dålig vana det där med webshop. Jag uppmanar alla att handla mer i butik för det kommer att slå mot oss i framtiden när allt är digitalt.
En fördel dock är väl att många producenter ser nackdelar med produktion i Kina så de tar hem produktion så gott de kan.
Vanliga förkylningar är ungefär densamma här omkring.

När allt är över så hoppas jag inte att Svensken blir mer tillbakadragande än den redan är. Nu är det ju dessvärre de som är mest rädda tittar på alla andra som om de hade spetälska.

Barnafödandet hoppas vi ju blir bra =) Och att folk köper närproducerat.
Om alla butikerna kunde ha vettiga priser och faktiskt de varor man söker i lager så håller jag med.

Annars känns det som nu när vaccinationen kommer igång på allvar ser man ljuset i tunneln. Hoppas det börjar öppna upp sig i sommar!
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om alla butikerna kunde ha vettiga priser och faktiskt de varor man söker i lager så håller jag med.

Annars känns det som nu när vaccinationen kommer igång på allvar ser man ljuset i tunneln. Hoppas det börjar öppna upp sig i sommar!
Tja, med tanke på att de vill ha löner och lokaler för din skull så kostar det lite mer.
Att de inte finns något på lager nu handlar ju om ett visst stort land som rört om i grytan.
Cykelmarknaden är helt förstörd då det inte finns containers på rätt plats tex.

Jag betalar gladeligen 500 kr mer för ett par löparskor om de hjälper mig att prova ut ett par i butik, men det finns riktiga rövhål som går och tar den hjälpen tar upp personals tid för att sen beställa på nätet.

Jag hoppas verkligen att efter sommaren så är det chill för de flesta. Jag har inte påverkats mer än att vi handlar maten på butikens sida, munskydd på sjukhuset typ.
Ja det är kanske lite tråkigt att det inte finns något badhus eller lekland, men desto bättre att vi faktiskt är utomhus mer istället =)
 
R Rkarlsson skrev:
Tja, med tanke på att de vill ha löner och lokaler för din skull så kostar det lite mer.
Att de inte finns något på lager nu handlar ju om ett visst stort land som rört om i grytan.
Cykelmarknaden är helt förstörd då det inte finns containers på rätt plats tex.

Jag betalar gladeligen 500 kr mer för ett par löparskor om de hjälper mig att prova ut ett par i butik, men det finns riktiga rövhål som går och tar den hjälpen tar upp personals tid för att sen beställa på nätet.

Jag hoppas verkligen att efter sommaren så är det chill för de flesta. Jag har inte påverkats mer än att vi handlar maten på butikens sida, munskydd på sjukhuset typ.
Ja det är kanske lite tråkigt att det inte finns något badhus eller lekland, men desto bättre att vi faktiskt är utomhus mer istället =)
Lite extra i butik är okej men inte löjligt som hos vissa. Men många butiker har okej pris. Då handlar det om dom har "rätt" sortiment som jag tycker är ovanligt. Fast jag tillhör den petiga skaran av konsumenterna
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lite extra i butik är okej men inte löjligt som hos vissa. Men många butiker har okej pris. Då handlar det om dom har "rätt" sortiment som jag tycker är ovanligt. Fast jag tillhör den petiga skaran av konsumenterna
Jo jag är rätt petig med. Det går tex inte hem med nike eller adidas i skor :p Biltemacykel duger inte alls. osv.
Men jag försöker ändå handla det i butik. Försök få service på en nätköpt cykel tex.
 
Inget att planera för här, Coronan har inte påverkat min livsstil nästan alls, ska bli skönt att slippa maskerna dock. Jag har jobbat som vanligt i kontoret, jag tycker in det skulle funka att jobba hemifrån, det är mer om det är något som krisar det kommer till nytta. Värst var väl att loppisarna stängde.

Brukar gå till en affär som heter Sko Ekstra i korsholm för skoinköp, gått dit sen jag var barn.... Har aldrig fastnat för att handla kläder på nätet, så bökigt och jobbigt. Isåfall något billigt från överskottslagret. Trots jag jobbar inom IT och webbhandel nu. Kanske just därför...
 
Nissens
H heimlaga skrev:
När förändringens vindar blåser bygger somliga vindskydd medan andra bygger väderkvarnar. Så brukar det sägas.
Hur tänker ni er tiden efter coronakrisen och på vilka grunder tänker ni er att ekonomin skall byggas upp på nytt?
Känns rätt avlägset faktiskt. Ändå är det ett år sedan du skrev trådstarten..
 
Vi kan ju hoppas att Kina lyssnar på WHO och förbjuder levande vilda djur på marknader i fortsättningen. Men de är inte direkt kända för att lyssna på omvärlden...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
B b8q skrev:
Vi kan ju hoppas att Kina lyssnar på WHO och förbjuder levande vilda djur på marknader i fortsättningen. Men de är inte direkt kända för att lyssna på omvärlden...
Ja, men detta drabbade ju dem själva rätt illa, så det är inte omöjligt att det ligger i deras egna intresse. :)
 
Nissens
H heimlaga skrev:
När förändringens vindar blåser bygger somliga vindskydd medan andra bygger väderkvarnar. Så brukar det sägas.
Hur tänker ni er tiden efter coronakrisen och på vilka grunder tänker ni er att ekonomin skall byggas upp på nytt?
Så, nu två år efter ditt inlägg börjar det bli dags att lämna pandemin. Vilken ekonomi skall byggas upp igen menar du? Ekonomin var ju uppbyggd innan. Om du tänker på landets ekonomi alltså.
 
Jag tänker på mer fokus på nödvändig produktion och mindre fokus på lyxkonsumtion. Mer verkstäder mindre restauranger och färre turistfällor.
 
H heimlaga skrev:
Jag tänker på mer fokus på nödvändig produktion och mindre fokus på lyxkonsumtion. Mer verkstäder mindre restauranger och färre turistfällor.
Vore väl trevligare med riktiga resturanger istället för 50 pizzerior i en småstad =) Lite kvalitet istället för en flottig pizza.

Verkstäder kan vi nog glömma, för där är visst folk som står över oss som arbetar för full kraft för att stänga ner all produktion vi har.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.