hsd
Med tanke på att pandemin icke klingade av till sommaren och hur folk börjat resa omkring världens alla hörn så tror jag att covid kommer att vara i flera år, så långt framåt planerar inte jag
 
hsd hsd skrev:
Med tanke på att pandemin icke klingade av till sommaren och hur folk börjat resa omkring världens alla hörn så tror jag att covid kommer att vara i flera år, så långt framåt planerar inte jag
Det kommer troligen aldrig att försvinna, har det en gång dykt upp bland människorna brukar det hålla sig kvar. Men förhoppningen är ju att det allvarligaste "klingar av" med tiden i och med nya kunskaper, mediciner, resistans, vacciner osv.

Covid-19 i sig är nog här för att stanna tyvärr.

Så det man planerar för är bara en ny sorts framtid, för troligen kommer den aldrig bli densamma som innan Covid-19 dök upp.. det blev lite av en näsknäpp till människan och resultatet är väldigt bra (om vi bortser från just de som insjuknat allvarligt i covid-19).. men alla andra "smittosjukdomar" har minskat.. vinterkräksjukan slutade innan den knappt börjat..

Vem hade kunnat tro att om vi bara lärde oss hålla lite avstånd och framförallt.. lärde oss tvätta händerna så skulle vi slippa vara så förkylda och sjuka som vi var innan.

Det nya normala is on its way..
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Man undrar förstås hur den nya tillvaron kommer att påverka små barns förmåga att utveckla ett starkt immunförsvar...
 
Staffans2000
Sockerhög Sockerhög skrev:
Man undrar förstås hur den nya tillvaron kommer att påverka små barns förmåga att utveckla ett starkt immunförsvar...
De är ju redan marinerade i bakteriedödande kemikalier av överbeskyddande föräldrar. Så Coronan gör nog varken till eller från. Immunförsvaret skolgång består ju redan av ständiga håltimmar..

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
De är ju redan marinerade i bakteriedödande kemikalier av överbeskyddande föräldrar. Så Coronan gör nog varken till eller från. Immunförsvaret skolgång består ju redan av ständiga håltimmar..

Staffan
Min unge får möga ner sig så mycket han vill och utsättas för lite skit är bra.

Att immunförsvar för småbarn skulle påverkas negativt av detta är bara bullshit och ännu ett tramsigt försök för att skrämma upp överbeskyddade föräldrar.
Låt ungar snora och äckla sig på varandra så sköter det sig självt.
Vi missade vattkoppor för han var hemma för ögoninflammation :( Bättre lycka nästa vända.
 
Staffans2000
R Rkarlsson skrev:
Att immunförsvar för småbarn skulle påverkas negativt av detta är bara bullshit och ännu ett tramsigt försök för att skrämma upp överbeskyddade föräldrar.
Just det. Det är illa nog som det är.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Just det. Det är illa nog som det är.

Staffan
Ja det har man märkt när man träffat andra föräldrar på diverse träffar. Speciellt de runt 20 års åldern.

Ser man sen tillbaka till pandemier som var sju resor värre än denna så har det alltid repat sig, folk glömmer och går tillbaka till snarlika rutiner igen.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Min unge får möga ner sig så mycket han vill och utsättas för lite skit är bra.

Att immunförsvar för småbarn skulle påverkas negativt av detta är bara bullshit och ännu ett tramsigt försök för att skrämma upp överbeskyddade föräldrar.
Låt ungar snora och äckla sig på varandra så sköter det sig självt.
Vi missade vattkoppor för han var hemma för ögoninflammation :( Bättre lycka nästa vända.
Ja, det verkar helt osannolikt. Trots att dagis¹ nu har ganska nära nolltolerans mot snuvor och hostor så är det i regel mellan ett fåtal och upp till hälften av barnen som är hemma en godtycklig dag, så någonstans smittar de varandra. De små krälar runt och geggar runt som vanligt, biter på leksaker tillsammans och delar kroppsvätskor på allehanda sätt. Att komma ihåg att tvätta händerna efter att man varit och rotat i sand, jord eller skog är inte lätt, så jag tror inte att immunförsvaret får en lugn stund.

Som en anekdot kan nämnas att dottern fick vattkoppor (i otroligt lindrig och begränsad omfattning) trots att hon är vaccinerad (som man gör i Australien, där hon är född) men sedan upptäckte vi att jag tydligen aldrig haft vattkoppor. Det var många år sedan jag blev kallad "lille gubben" av en sjuksköterska. Tydligen är det inte bra alls att få vattkoppor när man är 35+.

¹ Ja, jag vet. Detta är ett personalkooperativ och de kallar sig själva för fröknar, och institutionen i fråga för ett dagis.
 
halper halper skrev:
Ja, det verkar helt osannolikt. Trots att dagis¹ nu har ganska nära nolltolerans mot snuvor och hostor så är det i regel mellan ett fåtal och upp till hälften av barnen som är hemma en godtycklig dag, så någonstans smittar de varandra. De små krälar runt och geggar runt som vanligt, biter på leksaker tillsammans och delar kroppsvätskor på allehanda sätt. Att komma ihåg att tvätta händerna efter att man varit och rotat i sand, jord eller skog är inte lätt, så jag tror inte att immunförsvaret får en lugn stund.

Som en anekdot kan nämnas att dottern fick vattkoppor (i otroligt lindrig och begränsad omfattning) trots att hon är vaccinerad (som man gör i Australien, där hon är född) men sedan upptäckte vi att jag tydligen aldrig haft vattkoppor. Det var många år sedan jag blev kallad "lille gubben" av en sjuksköterska. Tydligen är det inte bra alls att få vattkoppor när man är 35+.

¹ Ja, jag vet. Detta är ett personalkooperativ och de kallar sig själva för fröknar, och institutionen i fråga för ett dagis.
Vår har ju gått med hosta hela tiden. Förutom just precis i början pga ovetande personal. Nu för bara nån vecka sen fick vi äntligen en läkare som prickade rätt på medicin och hostan är över.

Att de fortfarande snorar är ju vad jag gissar att barnen dreglar, tuggar och byter nappar med varandra. Det har hänt ett par ggr att någon annan har pågens napp (specialnapp för att vi ska veta)

Men det finns personal som fortfarande gnäller över barn som snorar när de är utomhus i kyla och vind, isåfall borde jag med stanna hemma efter varje träningspass =)

Vattkoppor är inte att leka med i vuxen ålder.
Jag har haft det och i vuxen ålder erfarat bältros, det var inte att leka med och det var bara 5x5 cm.
 
Börjar vi se slutet av "krisen"?

Vad tror folket?
 
Violina Violina skrev:
Börjar vi se slutet av "krisen"?

Vad tror folket?
Nej, tvångsvaccineringen har fått godkänt av EU så snart jagar de alla människor. Efterspel av förspelet.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Börjar vi se slutet av "krisen"?

Vad tror folket?
Nä inte än, men det beror lite på vad man ska räkna in..

Den akuta delen ligger nog o gränsar på toppen.. men kommer nog hänga kvar ett tag till (påskens bravader kommer förhoppningsvis inte sätta igång skiten igen.. men kite rörelse kommer vi nog se).

Sedan kommer det nog jämna ut sig lite.. bli lite bättre.. (både pga antikroppar, vaccinationer och sommaren..)

”Resultatet” av covid har inte kommit än.. den delen lkanske kommer igång framåt vintern/jul? !

Dvs vissa långtidsaspekter av covid.. skador/mentalt/fysiskt pga covid, långsiktiga grejer.. även mer siffror och ev konsekvenser bieffekter/sjukdomar av vaccinationerna.

Allt sådant lär väl hålla på några år framöver.. :/
 
Tänkte att det vore kul med lite reflektioner såhär (typ) ett år efter den här trådens start..

Jag tror inte heller det är över än, men tror det är bra om man har en plan för hur man ska hantera läget i samhället när allt väl är "över"..

De långsiktiga (samhälleliga) effekterna av covid lär vi inte märka av riktigt än, och de lär vara ett tag också..
 
Ev skilsmässosiffror pga covid bör börja dyka upp på slutet av året.. likaså resultat av barnafödandet under covidtiden.

Arbetssituationen kommer bli lurig, men kan ju inte ses förrän hjälppengarna/stödet från staten är slut (då man ser hur många som kan stå på egna ben och ha kvar sina anställda).

Jag har ju hela tiden trott att vi aldrig kommer återgå till det som var... mycket kommer återgå till hur det var innan men inte allt.. folk har fått nya vanor, webbshopping är här för att stanna (var på väg ’uppåt’ redan innan covid.. men fick en megaskjuts upp av covid).. tror också fler kommer att arbeta hemifrån .. nu när både de och arbetsgivaren ser att det funkar!
Tror också vi kommer fortsätta hålla lite distans (till dem vi inte känner).

Jag hoppas, önskar o tror att de fortsätter tvätta händerna o anv sprit.. (fatta va det har hjälpt våra vanliga förskylningar, influensa, vinterkräksjuka osv.. de har nästan varit obefintliga!)
 
  • Älska
Violina
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ev skilsmässosiffror pga covid bör börja dyka upp på slutet av året.. likaså resultat av barnafödandet under covidtiden.

Arbetssituationen kommer bli lurig, men kan ju inte ses förrän hjälppengarna/stödet från staten är slut (då man ser hur många som kan stå på egna ben och ha kvar sina anställda).

Jag har ju hela tiden trott att vi aldrig kommer återgå till det som var... mycket kommer återgå till hur det var innan men inte allt.. folk har fått nya vanor, webbshopping är här för att stanna (var på väg ’uppåt’ redan innan covid.. men fick en megaskjuts upp av covid).. tror också fler kommer att arbeta hemifrån .. nu när både de och arbetsgivaren ser att det funkar!
Tror också vi kommer fortsätta hålla lite distans (till dem vi inte känner).

Jag hoppas, önskar o tror att de fortsätter tvätta händerna o anv sprit.. (fatta va det har hjälpt våra vanliga förskylningar, influensa, vinterkräksjuka osv.. de har nästan varit obefintliga!)
Förbannat tråkig och dålig vana det där med webshop. Jag uppmanar alla att handla mer i butik för det kommer att slå mot oss i framtiden när allt är digitalt.
En fördel dock är väl att många producenter ser nackdelar med produktion i Kina så de tar hem produktion så gott de kan.
Vanliga förkylningar är ungefär densamma här omkring.

När allt är över så hoppas jag inte att Svensken blir mer tillbakadragande än den redan är. Nu är det ju dessvärre de som är mest rädda tittar på alla andra som om de hade spetälska.

Barnafödandet hoppas vi ju blir bra =) Och att folk köper närproducerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.