A
nanowire nanowire skrev:
Så kan det gå ibland. Men om den går sönder är den nog bortom räddning. Senco däremot har jag lagat ett par och särskilt de mer påkostade modellerna har riktigt bra byggkvalitet.
Visst är det så. Ja, det var ingen lyxpicka från senco jag köpte utan ngn budgetvariant.
 
Finns ingen anledning att köpa hela måttbandet :thinking: .
Ersättningsband för måttband från Hultafors i förpackning på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus

PS. Liket. Det gamla måttbandet läggs föstås undan för att kunna användas i framtiden när en skala behövs ;) .
Rullade måttbandsskalor avskurna för återanvändning på en verkstadsbänk med diverse verktyg och beslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DS
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders 1920-tal och 11 till
  • Laddar…
Det där har jag letat efter till mina blåa rullar. Finns det?
 
En självklar sak är förstås att kontrollera nya mätverktyg mot sina gamla innan pågående projekt färdigställs.
Ett vinkeljärn och måttband ligger på ett trästycke i en snickarbod för att kontrollera måtten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
Fotografen och 7 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
En självklar sak är förstås att kontrollera nya mätverktyg mot sina gamla innan pågående projekt färdigställs.
[bild]
Mvh Findus
Det där ser spännande ut. Vad ska det bli?
 
Det är ungefär som att svara på frågan som jag får från min särbo varje gång vi ses.
”Vad har du gjort på jobbet i dag :geek: .”
Jag svarar alltid samma sak.
”En dörr”

En ovanligt hög (2412) pardörr till befintlig karm. Ersätter en teakport från tidigt 1960-tal där faneren givit upp. Det blir ek invändigt. Målad utvändigt. Tyvärr var den gamla bortom restaurering. Bygger upp den nya på samma sätt. Har det hållit i ca 60 år så är det en bra metod. Dock utan regnskog.

Vet andra snickerier som gör liknande med enbart tunn ram i ytterkant. Efter att ha fräst ur alla glasöppningar i CNC står de och lägger i lister i hålen för att ha trä att fästa glaslister i. Inte stor mening med det i detta fallet.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
A
findus42 findus42 skrev:
Bygger upp den nya på samma sätt. Har det hållit i ca 60 år så är det en bra metod.
Ser riktigt bra ut! Du bygger verkligen med ett tänk jag gillar, hoppas jag kan få till samma tänk nu när jag är tillbaks (nåväl lite iaf) till massivträeran igen. Jag måste bara få säga det, men det är en grym känsla att bara stå och hyvla lite bitar, när man enbart sågat och sprutlackerat mdf i 20 år.
 
@mowatom
Planmöbler tillåter jag mig gissa :oops: att du tvingats pyssla med för länge. Enkelt men trist i längden. Såg att du kommit över en OTT fanerpress :ok:. Mycket användbar maskin.

Och en c-tapp. Den har jag svårare för. Står en där jag är nu som inte använts sedan 2014.
Verkstadsbild på en OTT fanerpress med träbit och justeringsverktyg i arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En med borrlådan ovanpå och manuell sekvens. Är du intresserad av en tredje så står den bara i vägen här ;) .

Mvh Findus
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
johel572 johel572 skrev:
[bild]
Skaffat mig en symaskin. Husqvarna 2000. Verkar vara i princip komplett. Jag hittar dock inte ett årtal på den. Någon som vet när den kan vara ifrån? Jag trodde det var en 80-tals maskin men de medföljande inspirationsliteraturen såg det mer ut som 60-tal (!)
Väldigt lik morsans som jag vet att hon köpte mitten av 60-talet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det där har jag letat efter till mina blåa rullar. Finns det?
Om det är ny skala till en gammal ”riktig” Talmeter. Då finns det hopp om att reservskalor till nya fungerar. Dra ut och mät. Om dragfjädern ryms på bredden borde det gå.
Måttband med utdragbar skala på träyta vid siffran två, möjlig reservskala för Talmeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gratulerar om så... de gamla är överlägsna på så många sätt.
Mvh Findus
 
findus42 findus42 skrev:
Om det är ny skala till en gammal ”riktig” Talmeter. Då finns det hopp om att reservskalor till nya fungerar. Dra ut och mät. Om dragfjädern ryms på bredden borde det gå.
[bild]
Gratulerar om så... de gamla är överlägsna på så många sätt.
Mvh Findus
Instämmer i hyllningskören för de "klassiska" 3m Hultafors!
Har några som används. :heart:
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Instämmer i hyllningskören för de "klassiska" 3m Hultafors!
Har några som används. :heart:
Jag har slarvat bort min blå :cry:
 
  • Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
Bjuder på denna teaser, även om det borde kalibrerats för x antal år sedan.
Blå måttband, kallad "tjänste-talmeter", på rutigt papper med ojusterad skala för fulmätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min "tjänste-talmeter" :cool:
Får enbart användas till "fulmätning" av konstruktioner och maskindelar.
 
Redigerat:
  • Gilla
pleqtiz och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Bjuder på denna teaser, även om det har ett tag sedan det borde kalibrerats för x antal år sedan.
[bild]
Min "tjänste-talmeter" :cool:
Min var äldre model med rund metallknapp för returmekanismen.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Om det är ny skala till en gammal ”riktig” Talmeter. Då finns det hopp om att reservskalor till nya fungerar. Dra ut och mät. Om dragfjädern ryms på bredden borde det gå.
[bild]
Gratulerar om så... de gamla är överlägsna på så många sätt.
Mvh Findus
Det ser ut att vara exakt samma bredd, så kanske kan det funka då.

Visst är det dock så att det bara går att byta på rullar där bandet/skalan är kvar - annars antar jag att det är omöjligt att få fatt på blecket där man fäster skalan i rullen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.