Det fick bli en sax idag, väldigt trevlig att jobba med.

20170130_210905_zpswahu7ey3.jpg
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Emil_K skrev:
Mycket fin sats.

Jag är själv på jakt efter något liknande men med metriska mått eftersom jag av ren princip försöker hålla mig undan från forntida måttenheter i största möjliga utsträckning.
Jag brukar också välja det metriska systemet där jag tycker det har någon betydelse, här har det enligt mitt förmenande lika liten betydelse som exempelvis storlek på bildskärm och fälgar.;)
 
E
ceson skrev:
Jag brukar också välja det metriska systemet där jag tycker det har någon betydelse, här har det enligt mitt förmenande lika liten betydelse som exempelvis storlek på bildskärm och fälgar.;)
Men om jag ska sammanfoga två stycken med skruv så vill jag bara kunna kolla måtten på skruvförpackningen och välja lämplig borr därefter, utan att behöva jämföra skruv och borr eller räkna om inch till millimeter.

Allt blir enklare om man använder samma måttenhet överallt.
 
Emil_K skrev:
Men om jag ska sammanfoga två stycken med skruv så vill jag bara kunna kolla måtten på skruvförpackningen och välja lämplig borr därefter, utan att behöva jämföra skruv och borr eller räkna om inch till millimeter.

Allt blir enklare om man använder samma måttenhet överallt.
Klistra över inch-måtten i lådan med maskeringstejp och skriv mm där i stället.......;)
 
S
Emil_K skrev:
Men om jag ska sammanfoga två stycken med skruv så vill jag bara kunna kolla måtten på skruvförpackningen och välja lämplig borr därefter, utan att behöva jämföra skruv och borr eller räkna om inch till millimeter.

Allt blir enklare om man använder samma måttenhet överallt.
och samma "el" slippa olika kontakter och volt/watt
 
E
Kane skrev:
Klistra över inch-måtten i lådan med maskeringstejp och skriv mm där i stället.......;)
Vid vilket antal decimaler drar man gränsen? Eller ska man skriva ut t.ex 4,365625mm?
 
Emil_K skrev:
Eller ska man skriva ut t.ex 4,365625mm?
Klockren, skriv 4-4,5 mm.
 
Emil_K skrev:
Vid vilket antal decimaler drar man gränsen? Eller ska man skriva ut t.ex 4,365625mm?
Förstår inte riktigt varför det skulle bli så långa decimalutvecklingar? En inch är ju definerad som exakt 25,4mm. Inch nissarna brukar sen dela in dem i 1/2, 1/4, 1/8, 1/16 osv. Sällan används något mindre mått än 1/32. För riktigt små (eller noggranna) mått brukar man använda 1/1000 eller 1/10000 inch,

Ser inte att något av detta genererar irrationella tal?
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Emil_K skrev:
Vid vilket antal decimaler drar man gränsen? Eller ska man skriva ut t.ex 4,365625mm?
Det beror ju på vilken toleransnivå man har.
Så länge det inte är flygplan eller rymdraketer man jobbar på så räcker det nog med en decimal.
 
E
vectrex skrev:
Förstår inte riktigt varför det skulle bli så långa decimalutvecklingar? En inch är ju definerad som exakt 25,4mm. Inch nissarna brukar sen dela in dem i 1/2, 1/4, 1/8, 1/16 osv. Sällan används något mindre mått än 1/32. För riktigt små (eller noggranna) mått brukar man använda 1/1000 eller 1/10000 inch,

Ser inte att något av detta genererar irrationella tal?
Satsen i fråga har enligt bilden borr i storlekarna 9/64 och 11/64.
Självklart valde jag en av dessa enbart pga antalet decimaler. Som sagt så är det av ren princip jag försöker hålla mig undan från inch. Av än större anledning nu sedan ett par veckor tillbaka.
 
vectrex skrev:
En inch är ju definerad som exakt 25,4mm.
Är det 25,40 eller 25,4. 25,4 kan ju vara 25,44 lika väl som 25,36. ;)
 
Robert-san01 skrev:
Är det 25,40 eller 25,4. 25,4 kan ju vara 25,44 lika väl som 25,36. ;)
Nej, inte när jag skriver exakt. Det är 25,4 exakt. Sen kan du lägga på hur många nollor du vill.
 
  • Gilla
hyggabus och 2 till
  • Laddar…
Ang. den borrförsänkarsatsen som bilden visar så är den mycket riktigt i tum. Den har också koniska borr för förborrning till träskruv. Dom äldre Svenska träskruvarna följer ganska väl dom Engelska och Amerikanska måtten för träskruv så tanken är att dessa ska lira ihop.

Ang. tum så har vi ju vår CEJ som hade en stor påverkan att det blev just 25,400mm som en tum är. Lånat från Wikipedia "men genom C.E. Johanssons insatser kunde England och USA till slut enas om att konverteringsfaktorn mellan tum och mm, skulle uppgå till exakt 25,400 mm = 1 tum. Detta fastställdes som internationell standard 1933 av ASA (American Standards Association)"
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Snailman
Snailman skrev:
Har beställt en förlängning till skivhiss XXL (några sidor tidigare) från ebay, kostade ungefär 600kr med frakt
Har fått hem den för några dagar sedan
Monteringsanvisning på tyska här http://www.wiltec.de/media/manuals/50/50789/DE/50789_Plattenhebererweiterung.pdf nån som har en på engelska eller svenska?

Röd metallkonstruktion avsedd för montering, med synlig vajer och klämmekanism, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittade en fin Inca på Blocket som jag hämtade idag. Perfekt nu när den gamla Deltan ska renoveras.:) Inca bandsåg bredvid en grön bandsåg i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.