Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Har du kännt odören tryffel ger ifrån sig? :D
En av de bästa dofter som finns
 
E
Nej.
 
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En av de bästa dofter som finns
Jag var på en restaurang Utanför Turin, där alla huvudrätter innehöll tryffel. Det var första gången jag smakade på denna gravt överskattade vegetabilie. Jag blev bjuden och försökte hålla masken så gott det gick. När jag var halvvägs igenom risotton kom den lille sadisten till ägare och skivade i ett lass till, samtidigt som han log ondskefullt.

Staffan
 
  • Haha
  • Gilla
JA”Snabbe” och 4 till
  • Laddar…
E
Ärligt talat blir jag lite sugen på Ris-Otto med riven Tryffel nu, kanske bäst att passa på innan The Corona strikes.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag var på en restaurang Utanför Turin, där alla huvudrätter innehöll tryffel. Det var första gången jag smakade på denna gravt överskattade vegetabilie. Jag blev bjuden och försökte hålla masken så gott det gick. När jag var halvvägs igenom risotton kom den lille sadisten till ägare och skivade i ett lass till, samtidigt som han log ondskefullt.

Staffan
Fan vad gott, käkade en tryffelmeny på mancini under tryffelveckan, risotton var höjdpunkten. Kan varit på denna lunch jag blev smittad btw, det var på fredagen, på tisdagen hade jag min dag med feber.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag var på en restaurang Utanför Turin, där alla huvudrätter innehöll tryffel. Det var första gången jag smakade på denna gravt överskattade vegetabilie. Jag blev bjuden och försökte hålla masken så gott det gick. När jag var halvvägs igenom risotton kom den lille sadisten till ägare och skivade i ett lass till, samtidigt som han log ondskefullt.

Staffan

Nått för dig

Skärmdump av ett nyhetsbrev med erbjudande om en truffelmeny istället för julbord från Restaurant Aubergine.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Kan man byta tryffeln mot någon annan magisk svamp?
 
  • Haha
nino och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
För att återgå till ämnet, verkar inte som välfärdssverige hjälper alla som har kroniska problem efter covid

[länk]
Artikeln är låst. På Danderyds sjukhus har de skapat en ny avdelning som just ska ta fram och samla kunskap om hur det verkar vara bäst att behandla långtidssjuka med allvarligare symtom. Problemet just nu är väl att ingen i världen riktigt vet vad man ska göra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Artikeln är låst. På Danderyds sjukhus har de skapat en ny avdelning som just ska ta fram och samla kunskap om hur det verkar vara bäst att behandla långtidssjuka med allvarligare symtom. Problemet just nu är väl att ingen i världen riktigt vet vad man ska göra.
Flera personer med långtidscovid har utförsäkrats av Försäkringskassan efter 180 sjukdagar. Något som gör Anette Fogelberg orolig varje gång hennes sjukskrivning ska förlängas. Beskedet från regeringen, om kommande regellättnader för just långtidssjuka, tar hon emot med viss skepsis.

– Det är väl bra. Samtidigt återstår det att se hur Försäkringskassan väljer att tolka de nya reglerna, och det hjälper inte dem som redan är utförsäkrade.

Framförallt hoppas Anette Fogelberg på bättre vård och ökade kunskaper om långtidscovid. Numera klarar hon av att arbeta halvtid, men de efterhängsna symtomen har påverkat livsglädjen negativt.

– Det låter kanske löjligt. Men jag som brukar vara positiv och glad känner mig nu ärrad på något vis. Och så är det ovissheten. Jag har blivit lite bättre, men jag undrar vilket liv jag kommer att kunna leva. Kommer jag någonsin att bli helt frisk?
Lite konstigt att en advokat som henne inte har privat sjukförsäkring, man klarar sig inte på försäkringskassan trots värdens högsta skatter
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Även om man har en försäkring så måste man väl vara sjukskriven?
 
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lite konstigt att en advokat som henne inte har privat sjukförsäkring, man klarar sig inte på försäkringskassan trots värdens högsta skatter
Inte speciellt.

Jag känner flera, med riktigt gott om pengar, som inte har en egen försäkring. Samt en som hade en, men sade upp den eftersom det kostade mer än det smakade. Lite plåster för pengarna.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Inte speciellt.

Jag känner flera, med riktigt gott om pengar, som inte har en egen försäkring. Samt en som hade en, men sade upp den eftersom det kostade mer än det smakade. Lite plåster för pengarna.

Staffan
Tja, blir du långtidsjuk är det inte så roligt klara dig på 80% av 378 400 per år vilket är taket. Man bör också ha en PBF fösäkring så att tjänstepensionen betalas in även vid sjukdom
 
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tja, blir du långtidsjuk är det inte så roligt klara dig på 80% av 378 400 per år vilket är taket. Man bör också ha en PBF fösäkring så att tjänstepensionen betalas in även vid sjukdom
Aj aj aj.
Jag missförstod dig. Eller också läste jag slarvigt. Jag kommenterade sjukvårdsförsäkringar. Drygt 300.000 om året blir man inte fet av.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Aj aj aj.
Jag missförstod dig. Eller också läste jag slarvigt. Jag kommenterade sjukvårdsförsäkringar. Drygt 300.000 om året blir man inte fet av.

Staffan
Skrev sjukförsäkring ovan, its all on you ;)
Privat sjukvårdsförsäkring kan hjälpa. Men de är inte lika bra som i länder med äkta privat sjukvårdsförsäkring.
I sverige får vi stå ut med risken att dö av oupptäckt cancer, osv
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.