Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
optimum optimum skrev:
Man lovordar vår strategi och när den misslyckades med många som avled. så påstod man att vi befann och på ett annat läge i förhållande till våra grannländer. Underförstått att där skulle antalet avlidna där snart nå upp i motsvarande nivåer.
En jävla bortförklaring och skamligt att vi har så många som mist livet på grund av slapphet i vår hantering av denna smitta.
Min åsikt och du får tycka precis vad du vill.
Som framgår av artikeln du länkade till så var det fler avlidna i Danmark än i Sverige under oktober när man tar hänsyn till folkmängd.

Dessutom helt irrelevant att som i artikeln skriva om det som en kommentar till det som sas på presskonferensen eftersom det var en jämförelse med t.ex. Belgien. Var du glad att vi inte har det som i Belgien och se till att följa alla råd, inkl. att bara träffa den du bor med, så att vi slipper se en sån utveckling i Sverige.
 
R
optimum optimum skrev:
En jävla bortförklaring och skamligt att vi har så många som mist livet på grund av slapphet i vår hantering av denna smitta.
Håller med, slappt var ordet. Det finns ju t.o.m. de som är hemma hos bekanta och festar för att sedan ta taxi hem :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Det kommer inte att vända i Sverige innan ni når flockimmunitet, eller alternativt inför riktiga restriktioner. Det visste vi i grannländerna redan i våras men när vi påpekade det blev vi mest idiotförklarade. Tegnell och er folkhälsomyndighet lever i nån slags utopi om att Sverige ser ut som det gjorde 1950 och att alla strävar efter vad som är bäst för "folkhemmet"

Ni kommer redan denna vecka att rapportera in runt 25000 fall, det betyder 30-40 döda om dagen tre veckor från nu. Det är enkel matematik som vem som helst kan göra om man är intresserad. Med nästan fördubbling av fall varje vecka så kan ni fundera vartåt det bär iväg.

Mitt råd är att sparka Tegnell och lägg in nån som vet vad han håller på med. Han har inte haft några rätt sen dag ett och är totalt faktaresistent. Allt är bara arrogans och prestige. Ni använde ju för h-lvete inte ens munskydd ännu...
Smäll på ett munskydd och visa medmänsklighet och förståelse för andra människor. Andra som kanske inte klarar att bekämpa viruset lika bra som ni själv gör? Hur svårt kan det vara att förenas som en nation och dra åt samma håll?

Men, ja. lycka till.
 
  • Gilla
ch0klad och 2 till
  • Laddar…
R
F Finndjävel skrev:
Smäll på ett munskydd och visa medmänsklighet och förståelse för andra människor. Andra som kanske inte klarar att bekämpa viruset lika bra som ni själv gör?
Munskydd igen. Du kanske har bättre tur än andra mask-ivrare att visa upp statistik på att det faktiskt hjälpt till att bromsa smittan någonstans?

För mig verkar det inte direkt som om de länder som har sådana krav klarat sig bättre än de som inte har det.
 
  • Gilla
Hellacopter och 3 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Det kommer inte att vända i Sverige innan ni når flockimmunitet, eller alternativt inför riktiga restriktioner. Det visste vi i grannländerna redan i våras men när vi påpekade det blev vi mest idiotförklarade. Tegnell och er folkhälsomyndighet lever i nån slags utopi om att Sverige ser ut som det gjorde 1950 och att alla strävar efter vad som är bäst för "folkhemmet"

Ni kommer redan denna vecka att rapportera in runt 25000 fall, det betyder 30-40 döda om dagen tre veckor från nu. Det är enkel matematik som vem som helst kan göra om man är intresserad. Med nästan fördubbling av fall varje vecka så kan ni fundera vartåt det bär iväg.

Mitt råd är att sparka Tegnell och lägg in nån som vet vad han håller på med. Han har inte haft några rätt sen dag ett och är totalt faktaresistent. Allt är bara arrogans och prestige. Ni använde ju för h-lvete inte ens munskydd ännu...
Smäll på ett munskydd och visa medmänsklighet och förståelse för andra människor. Andra som kanske inte klarar att bekämpa viruset lika bra som ni själv gör? Hur svårt kan det vara att förenas som en nation och dra åt samma håll?

Men, ja. lycka till.
Bara för att det är pandemi behöver man inte bli nationalist
 
  • Gilla
Poxeman
  • Laddar…
Det är ju lätt att säga att man borde kräva hårdare restriktioner, som i vissa andra länder, när sanningen är att vår lagstiftning inte medger det. I Sverige kan vi t.ex. inte förbjuda någon att gå till jobbet, eller att träffa sin 75-åriga mamma.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är ju lätt att säga att man borde kräva hårdare restriktioner, som i vissa andra länder, när sanningen är att vår lagstiftning inte medger det. I Sverige kan vi t.ex. inte förbjuda någon att gå till jobbet, eller att träffa sin 75-åriga mamma.
Det behöver ni inte heller. Det hade räckt ifall ni drog åt samma håll.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Man lovordar vår strategi och när den misslyckades med många som avled. så påstod man att vi befann och på ett annat läge i förhållande till våra grannländer. Underförstått att där skulle antalet avlidna där snart nå upp i motsvarande nivåer.
En jävla bortförklaring och skamligt att vi har så många som mist livet på grund av slapphet i vår hantering av denna smitta.
Min åsikt och du får tycka precis vad du vill.
Jaså, var det din åsikt? Jag tyckte precis du skrev att det var någon annans.

Flockdiskussionen är så tröttsam, den behöver vi väl inte älta en gång till?
 
R
F Finndjävel skrev:
Det behöver ni inte heller. Det hade räckt ifall ni drog åt samma håll.
Ja jag jag tror också att man skulle komma långt om alla bara följde FHMs råd (drog åt samma håll) och inte hittade på egna undantag från dem, vilket vi sett minst ett par exempel på i denna tråden de senaste dagarna.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
T
R RoAd skrev:
Håller med, slappt var ordet. Det finns ju t.o.m. de som är hemma hos bekanta och festar för att sedan ta taxi hem :)
Myndigheterna har ju bara sagt att man bör låta bli...
 
B Byggdjuret skrev:
Sen är egentligen smittskyddslagen ganska tandlös vid Pandemier
Om man är smittad så kan de beslutas om karantän.
Njä, karantän har man enbart för folk som inte är bekräftat smittade.
 
  • Haha
Talvan
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja jag jag tror också att man skulle komma långt om alla bara följde FHMs råd (drog åt samma håll) och inte hittade på egna undantag från dem, vilket vi sett minst ett par exempel på i denna tråden de senaste dagarna.
Det gör ni däremot inte. Ni har delat in er i två grupper som står och kastar skit på varandra. Bland annat här i den här tråden det senaste halvåret.

Tror du att det spelar nån roll om munskydd "hjälper", eller om det finns tillräckligt med forskning som visar det? Man använder dom för att påminna om att det endast med gemensamma krafter går att övervinna viruset. Det handlar om solidaritet. Ett ord som svenska socialdemokrater gärna har använt sig historiskt av, men som verkar som bortblåst nu?

Gör man det tillsammans så fungerar det, men ni tycker ju mest om att älta samma saker om och om igen för att visa vem som vet bäst.
 
  • Haha
Talvan
  • Laddar…
R
T tanaris skrev:
Myndigheterna har ju bara sagt att man bör låta bli...
Ja, och egentligen är jag ju glad att jag inte bor i Kina eller nordkorea. Men ibland vetitusan ;)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Kan tillägga att om man köper en maskin av en tillverkare är ordet bör det sista man väljer som löfte..

Säger leverantören att maskinen bör fungera och ge den kravställda kvalitetsnivån så ska man inte gå in i en sådan affär.
Hahaha.

Andra förbjudna ord är
troligen, med stor sannolikhet, i bästa fall, nog, förhoppningsvis osv.

Jag tror ni förstår sådant.
Kommer jag med ett sådant i avtalet om en maskin jag köpt kommer jag få avsked.

Bör är inget bra ord i sådana sammanhang och egentligen inte nu heller men regeringen verkar sakna rätt mandat för att använda mer kraftfulla ord.


"Allmänt råd
Folkhälsomyndigheten kan också ta fram så kallade allmänna råd som anger hur någon kan eller bör göra för att uppfylla en bindande regel i en lag, förordning eller föreskrift. Allmänna råd är inte bindande, men om man väljer att inte göra på det sätt som står i det allmänna rådet ska man kunna visa att samma resultat uppnås på annat sätt."

https://www.folkhalsomyndigheten.se...a-rad/om-lagar-forordningar-och-foreskrifter/
 
  • Gilla
ch0klad och 5 till
  • Laddar…
R
F Finndjävel skrev:
Det gör ni däremot inte. Ni har delat in er i två grupper som står och kastar skit på varandra. Bland annat här i den här tråden det senaste halvåret.

Tror du att det spelar nån roll om munskydd "hjälper", eller om det finns tillräckligt med forskning som visar det? Man använder dom för att påminna om att det endast med gemensamma krafter går att övervinna viruset. Det handlar om solidaritet. Ett ord som svenska socialdemokrater gärna har använt sig historiskt av, men som verkar som bortblåst nu?

Gör man det tillsammans så fungerar det, men ni tycker ju mest om att älta samma saker om och om igen för att visa vem som vet bäst.
Så du hävdar att munskydd skulle vara någon slags verkningslös symbolhandling? Kan vi inte bara hitta på en ny färg på de band vi redan använt för bröstcancer och liknande i så fall?
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.