Status
Inte öppen för fler kommentarer.
"
  • Arbetsgivare bör vidta åtgärder som att uppmana personalen att arbeta hemifrån, erbjuda utökade förutsättningar för att arbeta hemifrån och att tjänsteresor, konferenser och andra fysiska möten skjuts upp."

Från FHM

Vad innebär denna texten? Hur ska den tolkas?
 
D
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
"
  • Arbetsgivare bör vidta åtgärder som att uppmana personalen att arbeta hemifrån, erbjuda utökade förutsättningar för att arbeta hemifrån och att tjänsteresor, konferenser och andra fysiska möten skjuts upp."

Från FHM

Vad innebär denna texten? Hur ska den tolkas?
Gör ert bästa för att bidra, kanske?
 
  • Gilla
ch0klad och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
"
  • Arbetsgivare bör vidta åtgärder som att uppmana personalen att arbeta hemifrån, erbjuda utökade förutsättningar för att arbeta hemifrån och att tjänsteresor, konferenser och andra fysiska möten skjuts upp."

Från FHM

Vad innebär denna texten? Hur ska den tolkas?
Förutom det djac skrev så betyder det väl att arbetsgivare ska se till att så många det bara går jobbar hemifrån även om det innebär ökade kostnader och att alla tjänsteresor etc. ställs in.

Något särskilt du undrade över?
 
  • Gilla
ch0klad och 2 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
"
  • Arbetsgivare bör vidta åtgärder som att uppmana personalen att arbeta hemifrån, erbjuda utökade förutsättningar för att arbeta hemifrån och att tjänsteresor, konferenser och andra fysiska möten skjuts upp."

Från FHM

Vad innebär denna texten? Hur ska den tolkas?
Vad är det mer specifikt som är oklart?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
Tittar man på worlometers.info, ser man de första tendenser att smittspridningen har nåt toppen i Nederländerna, Belgien, Frankrike och även Spanien, dödsfall är lite svårare att se men även där verkar det stämma. Vi får se om tendensen håller i sig.
I Sverige går det fortfarande upp, men vi är fortfarande på låga nivåer. Ska vi gissa att alt lugnar ner sig under december och att vi kanske får en liten våg under våren?
 
optimum
D djac skrev:
Gör ert bästa för att bidra, kanske?
Troligen inte ens det.
Företagen ser nog helst att personalen är kvar på företagen.
Bör är för svagt. Men skall finns inte möjlighet för regeringen att utkräva.

Tjänsteresor kommer fortsätta så länge de är för företagens fortsatta verksamhet och det inte är lämpligt att köra det via digitala medier.

Dagens presskonferens var för klen. Få ser någon större fara utav det som presenterades.
Jag lyssnade på den och tycker den var rätt så svag.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Tittar man på worlometers.info, ser man de första tendenser att smittspridningen har nåt toppen i Nederländerna, Belgien, Frankrike och även Spanien, dödsfall är lite svårare att se men även där verkar det stämma. Vi får se om tendensen håller i sig.
I Sverige går det fortfarande upp, men vi är fortfarande på låga nivåer. Ska vi gissa att alt lugnar ner sig under december och att vi kanske får en liten våg under våren?
De länderna har väl haft mycket restriktioner ett tag väl?
I så fall är det ju förväntat att smittspridningen minskar för det är ju vad som händer när man minskar kontakten mellan människor. Sen ligger ju inskrivningar på sjukvården och dödsfallen förskjutna i tiden.

Hur det blir i Sverige beror ju på hur folk reagerar på den ökande smittspridningen, sjukhusinläggningarna och de hårdare råden.

Som jag minns det så var det i någon av regionerna som togs upp på presskonferensen idag under förra veckan mer än 10 gånger fler fall än under mars/april. Så om din tidigare uppskattning av att man nu hittar 10 gånger mer fall så är den regionen nu på en högre nivå än i våras.
 
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag minns det så var det i någon av regionerna som togs upp på presskonferensen idag under förra veckan mer än 10 gånger fler fall än under mars/april. Så om din tidigare uppskattning av att man nu hittar 10 gånger mer fall så är den regionen nu på en högre nivå än i våras.
Vet du vilken region det var? Det var ju många regioner som hade relativt lindriga problem under våren. Blekinge hade t ex nästan ingen smittspridning alls då
BirgitS BirgitS skrev:
De länderna har väl haft mycket restriktioner ett tag väl?
Nja, visst har de ökad restriktioner igen, men inte till samma nivå som innan sommaren. Det är snarare så att de minskade restriktionerna rejält och nu behövde återinföra dem igen.
Sverige hade en mycket jämnare nivå på restriktionerna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Förutom det djac skrev så betyder det väl att arbetsgivare ska se till att så många det bara går jobbar hemifrån även om det innebär ökade kostnader och att alla tjänsteresor etc. ställs in.

Något särskilt du undrade över?
Ja man vill ju veta om det är ett måste eller något som rekommenderas.

I min värld fluffigt formulerat, jag gillar dock fluff men inte detta.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Vet du vilken region det var? Det var ju många regioner som hade relativt lindriga problem under våren. Blekinge hade t ex nästan ingen smittspridning alls då
Det var något av de län som fick nya lokala råd idag.

Sen jag skrev det inlägget har jag tittat närmare på FHM:s statistik och ser att för hela Sverige så var det under förra veckan ungefär 10 gånger fler fall än i slutet av mars. Förra veckans topp var i fredags och då var det lite mer än 4000 fall och det är mer än 10 gånger fler än den 27 mars, som var den veckans topp. Den 27 mars hade vi haft restriktioner i ungefär 10 dagar.

harry73 harry73 skrev:
Nja, visst har de ökad restriktioner igen, men inte till samma nivå som innan sommaren. Det är snarare så att de minskade restriktionerna rejält och nu behövde återinföra dem igen.
Det vet jag utan jag menade typ att återinförandet av restriktionerna verkar ha fått effekt till slut.

harry73 harry73 skrev:
Sverige hade en mycket jämnare nivå på restriktionerna.
Fast inte svenskarnas sätt att bry sig om dem, så på det sättet har det ju varit lite som att restriktionerna har varit minskade,
 
BirgitS
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Ja man vill ju veta om det är ett måste eller något som rekommenderas.

I min värld fluffigt formulerat, jag gillar dock fluff men inte detta.
Myndigheter brukar använda benämningen "råd" för något som ska följas om man inte kan följa den underliggande lagtexten på något annat minst lika bra sätt. Däremot så måste ju FHM ta hänsyn till att alla jobb inte kan utföras från hemmet och det gäller ju inte heller en lag så att polisen el.likn. kan ingripa om ett företag inte följer det. Lagen det gäller är ju Smittskyddslagen där det står typ att alla har ett ansvar för att minska spridningen.

Om du tycker att din arbetsgivare inte gör tillräckligt kan det vara bra att kontakta skyddsombud eller facket.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Ja man vill ju veta om det är ett måste eller något som rekommenderas.

I min värld fluffigt formulerat, jag gillar dock fluff men inte detta.
Problemet är att det inte finns något lagligt stöd att tvinga folk i allmänhet att hålla sig på/ifrån vissa platser. Därför blir det bara starka rekommendationer.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Om du tycker att din arbetsgivare inte gör tillräckligt kan det vara bra att kontakta skyddsombud eller facket.
De kan inte göra ett smack åt detta då det är arbetsgivaren som bestämmer hur arbetet ska utföras.
Möjligen skyddsombud om en större smittspridning finns på företaget.

Men du får gärna komma med någon källa som anger att skyddsombud eller facket kan göra något åt detta som nu pågår.
Vad jag vet så finns det inget så länge det bara är råd om hur mans ska agera.
 
useless useless skrev:
Problemet är att det inte finns något lagligt stöd att tvinga folk i allmänhet att hålla sig på/ifrån vissa platser. Därför blir det bara starka rekommendationer.

...Och i smittskyddslagen står det:
"4 § Isolering enligt 1 eller 3 § ska ske på en vårdinrättning som drivs av en region."

Vilket såklart gör det orimligt att tvinga alla smittade eller misstänkta smittade till karantän. Regionernas vårdinrättningar har bättre saker att göra.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
De kan inte göra ett smack åt detta då det är arbetsgivaren som bestämmer hur arbetet ska utföras.
Möjligen skyddsombud om en större smittspridning finns på företaget.

Men du får gärna komma med någon källa som anger att skyddsombud eller facket kan göra något åt detta som nu pågår.
Vad jag vet så finns det inget så länge det bara är råd om hur mans ska agera.
De flesta arbetsgivare brukar lyssna mer på skyddsombud och fackliga organisationer än på en enda anställd. De flesta arbetsgivare brukar inte gilla om tidningar skriver reportage om att de utsätter sina anställda för fara. Det handlar alltså om att skyddsombud och fack har större möjligheter att påverka ett företag än en enda anställd. Därmed inte sagt att det är så på alla företag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.