Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Myndigheter brukar använda benämningen "råd" för något som ska följas om man inte kan följa den underliggande lagtexten på något annat minst lika bra sätt. Däremot så måste ju FHM ta hänsyn till att alla jobb inte kan utföras från hemmet och det gäller ju inte heller en lag så att polisen el.likn. kan ingripa om ett företag inte följer det. Lagen det gäller är ju Smittskyddslagen där det står typ att alla har ett ansvar för att minska spridningen.

Om du tycker att din arbetsgivare inte gör tillräckligt kan det vara bra att kontakta skyddsombud eller facket.
Sen används även ordet "bör", hur ska det tolkas, av min erfarenhet av det juridiska så är det något som ska följas. Men har dålig koll.
 
BirgitS
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Sen används även ordet "bör", hur ska det tolkas, av min erfarenhet av det juridiska så är det något som ska följas. Men har dålig koll.
Ja, det är väl som när Boverket skriver "bör", något man ska följa om man inte har en bättre lösning för hur man följer lagen.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är väl som när Boverket skriver "bör", något man ska följa om man inte har en bättre lösning för hur man följer lagen.
Precis, bör är ett ska om man inte har mycket goda skäl att inte följa det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
De flesta arbetsgivare brukar lyssna mer på skyddsombud och fackliga organisationer än på en enda anställd. De flesta arbetsgivare brukar inte gilla om tidningar skriver reportage om att de utsätter sina anställda för fara. Det handlar alltså om att skyddsombud och fack har större möjligheter att påverka ett företag än en enda anställd. Därmed inte sagt att det är så på alla företag.
Vad skulle fack eller skyddsombud ha för argument och stöd för sådant i detta läge?

Företagen (de flesta) har redan handlingsplaner och egna råd till de anställda som oftast är samma som FHM ger.
Social distans och tvätta händerna. De flesta har säkert gjort förändringar för fikarum och matsalar mm.

Du kommer inte en millimeter med dina argument i denna frågan. Möjligen hos företag som inte gjort ett skvatt men de är väldigt få om de ens finns.
Som skyddsombud eller facklig måste man kunna påvisa faran och det kan de inte i detta fallet.
Går fack eller skyddsombud ut till tidningar med lösa uppgifter bränner de sig bara själva.
 
optimum
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Precis, bör är ett ska om man inte har mycket goda skäl att inte följa det.
Kom ut i verkligheten med ett bör får du se hur det fungerar.

Jag följer dem i denna pandemi men inte alltid annars.
Vi har haft bör jobba hemma sedan i våras och efter semestern var det många som ville ha sin personal hela tiden på företagen. Samma bör men olika hantering.
 
optimum
Kan tillägga att om man köper en maskin av en tillverkare är ordet bör det sista man väljer som löfte..

Säger leverantören att maskinen bör fungera och ge den kravställda kvalitetsnivån så ska man inte gå in i en sådan affär.
Hahaha.

Andra förbjudna ord är
troligen, med stor sannolikhet, i bästa fall, nog, förhoppningsvis osv.

Jag tror ni förstår sådant.
Kommer jag med ett sådant i avtalet om en maskin jag köpt kommer jag få avsked.

Bör är inget bra ord i sådana sammanhang och egentligen inte nu heller men regeringen verkar sakna rätt mandat för att använda mer kraftfulla ord.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Vad skulle fack eller skyddsombud ha för argument och stöd för sådant i detta läge?

Företagen (de flesta) har redan handlingsplaner och egna råd till de anställda som oftast är samma som FHM ger.
Social distans och tvätta händerna. De flesta har säkert gjort förändringar för fikarum och matsalar mm.

Du kommer inte en millimeter med dina argument i denna frågan. Möjligen hos företag som inte gjort ett skvatt men de är väldigt få om de ens finns.
Som skyddsombud eller facklig måste man kunna påvisa faran och det kan de inte i detta fallet.
Går fack eller skyddsombud ut till tidningar med lösa uppgifter bränner de sig bara själva.
Jag bara kan beklaga att du har så dålig erfarenhet av skyddsombud och fackföreningars möjlighet att påverka företag. Vi har tydligen olika erfarenheter och det visas ju i vad vi skriver här. Vad som gäller på Darling McFluffs arbetsplats vet vare sig du eller jag.
 
  • Gilla
Disktrasan och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Kan tillägga att om man köper en maskin av en tillverkare är ordet bör det sista man väljer som löfte..

Säger leverantören att maskinen bör fungera och ge den kravställda kvalitetsnivån så ska man inte gå in i en sådan affär.
Hahaha.

Andra förbjudna ord är
troligen, med stor sannolikhet, i bästa fall, nog, förhoppningsvis osv.

Jag tror ni förstår sådant.
Kommer jag med ett sådant i avtalet om en maskin jag köpt kommer jag få avsked.

Bör är inget bra ord i sådana sammanhang och egentligen inte nu heller men regeringen verkar sakna rätt mandat för att använda mer kraftfulla ord.
Du har uppenbarligen mindre koll än mig på tolkningen av ordet bör i en föreskrift.
 
  • Gilla
Disktrasan och 1 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Bör är för svagt.
Kanske för ditt företag, men hos oss har man behövt L1-manager-approval för tjänsteresor (vilket i praktiken betyder "nej") sedan länge, och det gäller minst till årsskiftet...
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Jag bara kan beklaga att du har så dålig erfarenhet av skyddsombud och fackföreningars möjlighet att påverka företag. Vi har tydligen olika erfarenheter och det visas ju i vad vi skriver här. Vad som gäller på Darling McFluffs arbetsplats vet vare sig du eller jag.
Nej jag har mycket goda erfarenheter av både fackliga representanter och skyddsombud.

Speciellt på det företag jag nu arbetar på. Mycket bra samarbete har vi och sällan de behöver ifrågasätta något.
Ett mycket bra samarbete gagnar alla parter men deras makt är begränsad till saker som regleras i avtalen.
 
optimum
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Förmedlar ett inlägg från vår allas kära Lars48

"Skulle inte vi klara oss bättre på hösten än grannländer?!
Flockfiaskot fortsätter.

Fler coronadöda i Sverige än i övriga Norden tillsammans"


[länk]

Hoppas verkligen vi får stopp på den här utvecklingen.
Vad är poängen med att agera någon slags proxy för någon som inte skriver här?

Tänker du att man ska svara på Flashback, eller förmedlar du svaren till honom?

Nä, det var ett märkligt inlägg.
 
  • Gilla
  • Wow
Jocke Best och 6 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Kanske för ditt företag, men hos oss har man behövt L1-manager-approval för tjänsteresor (vilket i praktiken betyder "nej") sedan länge, och det gäller minst till årsskiftet...
Tjänsteresor är rätt så reglerade hos oss också.
Endast företagskritiska resor tillåts och det är alltid respektive chef som godkänner sådant.

Där tolkar vi inte FHM:s bör utan har ett eget nej till de flesta resorna.
Jag själv har inte rest sedan i mars men har inte affärskritiska besök som säljsidan har.

Det var nära nu att vi skulle släppa på detta nu i höst men med den ökning vi såg i Europa behöll vi detta regelverk.
I våras reste inte ens säljsidan som nu har ca 20% mot tidigare resor.
 
optimum
T tanaris skrev:
Vad är poängen med att agera någon slags proxy för någon som inte skriver här?

Tänker du att man ska svara på Flashback, eller förmedlar du svaren till honom?

Nä, det var ett märkligt inlägg.
Man lovordar vår strategi och när den misslyckades med många som avled. så påstod man att vi befann och på ett annat läge i förhållande till våra grannländer. Underförstått att där skulle antalet avlidna där snart nå upp i motsvarande nivåer.
En jävla bortförklaring och skamligt att vi har så många som mist livet på grund av slapphet i vår hantering av denna smitta.
Min åsikt och du får tycka precis vad du vill.
 
  • Älska
Staffans2000
  • Laddar…
Ett bör är mycket svagare än ett skall i juridikensvärld.
Nu är tror jag att man inte kan skriva skall i allmänna råd.
Sen är egentligen smittskyddslagen ganska tandlös vid Pandemier
Om man är smittad så kan de beslutas om karantän. Men om man inte är smittad finns inte mycket att göra.
Sen är det en vårdlag, inte brotts balken.
Frågan är hur många fler som kan jobba hemifrån. Än vad vi hade i våras? Några till men många behövs på plats. Sen är det några som inte riktigt har den disciplin som krävs.
Själv hade jag gärna jobbat hemifrån
.. Men tror det blir svårt (jobbar som fastighetsskötare) kanske kan tvinga arbetsgivaren:p
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.