Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A Abies koreana skrev:
Nu har jag tittat på Diamond League som idag hade Stockholm som arrangör. Hela alltet präglades av Corona, pappgubbar och pappgummor utgjorde publik, hälsningar och gratulationer framfördes med armbågshälsningar, inga kramar som brukligt är.

Avstånden under intervjuerna med Pops var minst två meter, överlag såg man att alla var måna om att hålla distans.

Många bar munskydd men här brast omdömet, en del tog av sig munskyddet när de pratade, andra hade det bara över munnen och alldeles för många hade det under hakan, antar att det blev varmt.

Ett skydd är inte starkare än den svagaste länken och kan allmänheten inte lära sig hur man använder ett munskydd korrekt så är det ett sämre alternativ än att upprätthålla den nödvändiga distansen.

Men varför ses inte det i någon forskning då? Rimigen borde väl någon studie ha plockat upp att smittrisken ökar iställer för att den misnkar om så var fallet? Och varför har alla missat det inkl WHO?

Det du skriver är också en subjektiv iaktagelse och bedömning. Ett munskydd kan i teorin så klart ge en nettoförbättring även om det inte hanteras optimalt. Det kan man veta väldit lite om utan studier.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du får uppdatera dig när det kommer ny forskning och inte tro att en enda studie visar hela sanningen: [länk]

Lustigt detta är ju ingen nyhet men publiceras som en sådan. :)

Det har varikt känt sedan länge och uppe i tråden gtidigare. Det är patienter som behöver syrgas som blir betydligt hjälpta av remsesevir. Det vet vi redan. Hade du missat det Birgitt?

I forskningen ovan har man just undersökt patienter som INTE behöver syrgas. Dessa blir bara måttligt hjälpa.Precis som vi redan viste.

Men nu är det en ganska stor grupp som behöver syrgas så därför är läkemedlet mycket användbart.

 
tusenett skrev:
Jag läste häromdagen om ungdomar i länder som hade munskydd. När de ska in och handla och hade glömt munskydden så lånar de helt enkelt munskydd av varandra.

Inte optimalt med egentligen inte så dumt. Sannolikheten att någon i butiken har smittan är betydligt högre än att ens nära kompis har det. Och har den nära kompisen corona så är sannolikheten ändå väldigt stor att hen smittat dig redan.
 
J Jocke Best skrev:
[länk]

Kan inte alls utläsa det du skrev att det flesta ändå skulle ha varit döda nu i (augusti). Hur ser du att de landat i det? Vilket ju heller inte är i närheten av var data säger (givetvis)
 
Ulltand Ulltand skrev:
Lustigt detta är ju ingen nyhet men publiceras som en sådan. :)

Det har varikt känt sedan länge och uppe i tråden gtidigare. Det är patienter som behöver syrgas som blir betydligt hjälpta av remsesevir. Det vet vi redan. Hade du missat det Birgitt?

I forskningen ovan har man just undersökt patienter som INTE behöver syrgas. Dessa blir bara måttligt hjälpa.Precis som vi redan viste.

Men nu är det en ganska stor grupp som behöver syrgas så därför är läkemedlet mycket användbart.
Nu funderar jag om du verkligen läste artikeln?
Det finns frågetecken på om den är så bra som sägs. Det finns andra mediciner tydligen som eventuellt är lika bra. Men där fanns inga undersökningar som jämförde.
Problemet är enligt de som kan är att det finns bara 2st undersökningar. Varav den ena inte var klockrent gjort.
De saknar alltså studier för att kunna säga att den så Klockren. Det finns som jag förstod. En hyfsat stor som ligger till grund för godkännandet. Sedan en mindre och inte lika bra gjord. Men du behöver inte mina ord, utan läs artikeln igen och ordentligt.
Sen det känns som det går prestige i att just den medicinen ska fungera.? Men jag kan ha missuppfattat dig.
Men det jag ändå tror att du håller med mig. Det viktiga är att vi hittar en eller flera mediciner som. Fungerar.

Sen undrar jag vad fhm har med det hela att göra?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Men varför ses inte det i någon forskning då? Rimigen borde väl någon studie ha plockat upp att smittrisken ökar iställer för att den misnkar om så var fallet? Och varför har alla missat det inkl WHO?

Det du skriver är också en subjektiv iaktagelse och bedömning. Ett munskydd kan i teorin så klart ge en nettoförbättring även om det inte hanteras optimalt. Det kan man veta väldit lite om utan studier.
Du måste lära dig att skilja på teori och praktik. Sen ge dig ut på stan. Och gör din egna undersökning. För den borde väl vara perfekt. För min del gillar jag mina egna.
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Kan inte alls utläsa det du skrev att det flesta ändå skulle ha varit döda nu i (augusti). Hur ser du att de landat i det? Vilket ju heller inte är i närheten av var data säger (givetvis)
Jo. Nu är du ju selektivt faktaresistent så jag bryr mig inte nämnvärt om du förstår texten. Sedan använder du återigen fula medel och sätter in nya ord för att det ska passa dig. Mina ord var en stor del, medan du bytte ut det till de flesta. Inte första gången detta händer. En stor del kan vara de flesta men behöver inte vara det. Varför ljuger du? Men för oss andra kommer ett kort referat. Innan nämns som sagt att endast i 15 procent av fallen är corona direkt dödsorsak. Sedan detta :
”I några fall kan covid-19-diagnosen ha bidragit till att dödsfallet skedde tidigare än det annars skulle ha gjort. Granskningen visar att väldigt många av dem som avlidit med covid-19 utanför sjukhus hade förväntad kort överlevnad. Men varje dödsfall är givetvis sorgligt för de närstående”, säger Stefan Franzén, medicinsk direktör i Region Östergötland, i ett pressmeddelande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hellacopter och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Vaccinet kommer i vilket fall (om det fungerar) långt tidigare än vad FHM gissat när man släppte fram smittan och alla dödsfall.
Nu försöker du dig på någon slags fuling. :mad:
FHM har aldrig släppt fram någon smitta, de har hela tiden försökt bromsa.
 
  • Gilla
Hellacopter och 4 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jo. Nu är du ju selektivt faktaresistent så jag bryr mig inte nämnvärt om du förstår texten. Sedan använder du återigen fula medel och sätter in nya ord för att det ska passa dig. Mina ord var en stor del, medan du bytte ut det till de flesta. Inte första gången detta händer. Men för oss andra kommer ett kort referat. Innan nämns som sagt att endast i 15 procent av fallen är corona direkt dödsorsak. Sedan detta :
”I några fall kan covid-19-diagnosen ha bidragit till att dödsfallet skedde tidigare än det annars skulle ha gjort. Granskningen visar att väldigt många av dem som avlidit med covid-19 utanför sjukhus hade förväntad kort överlevnad. Men varje dödsfall är givetvis sorgligt för de närstående”, säger Stefan Franzén, medicinsk direktör i Region Östergötland, i ett pressmeddelande.
Ok jag mindes fel men inte att en stor del skulle varit döda nu ändå går att finns i texten. Såvida förväntad kort överlevnad är definierat.

Det ses inget alls av i underdödlighet vi har nu så fel måste det hur som vara
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu försöker du dig på någon slags fuling. :mad:
FHM har aldrig släppt fram någon smitta, de har hela tiden försökt bromsa.
Genom att bromsa bara lite släpper man fram smitta.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Ok jag mindes fel men inte att en stor del skulle varit döda nu ändå går att finns i texten.
Nu vet vi iofs att nära framtid för dig betyder kanske fram till nästa år men för oss andra är det inte så. I första inlägget ang detta skrev jag att lagom till vaccinet kommer så lär de vara döda men en stor del redan nu.
"Den troligaste förklaringen till detta, säger Tomas Johansson, befolkningsstatistiker på Statistiska centralbyrån (SCB), är den ovan nämnda. Att en betydande andel av dem som avlidit till följd av pandemin var så gamla och sköra att flera av dem som dog i våras, hade avlidit i en nära framtid ändå."
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Nu vet vi iofs att nära framtid för dig betyder kanske fram till nästa år men för oss andra är det inte så. I första inlägget ang detta att lagom till vaccinet kommer så lär de vara döda men en stor del redan nu.
"Den troligaste förklaringen till detta, säger Tomas Johansson, befolkningsstatistiker på Statistiska centralbyrån (SCB), är den ovan nämnda. Att en betydande andel av dem som avlidit till följd av pandemin var så gamla och sköra att flera av dem som dog i våras, hade avlidit i en nära framtid ändå."

Nej det var ju inte under det här halvåret iaf

vi får se när överdödligheten är kompenserad.

Så lång är knapp 5800 döda i överdödligheten för året.
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det var ju inte under det här halvåret iaf

vi får se när överdödligheten är kompenserad.

Så lång är knapp 5800 döda i överdödligheten för året.
Den som lever får se :p
 
Ulltand Ulltand skrev:
Så lång är knapp 5800 döda i överdödligheten för året.
Förtydliga gärna hur den kan vara det? I början av året hade vi underdödlighet (färre döda än normalt), bl.a. pga en svag influensa i vintras. Sedan kom coronapandemin med hittills knappt 5800 döda - men många av dem hade förtås dött ändå under den perioden av andra orsaker). Och just nu har vi underdödlighet igen.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.