Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R
Ulltand Ulltand skrev:
Och med facit snart ihand gjorde FHM helt felt. Det finns i dag två bra läkemedel som aktivt används och tar ner dödligheten betydligt.Många fler i pipeline. Dessa fanns eller användes inte när vi hade det som värst med dödsfall.

Ja Oxfordteamets sannolikhetsbedömning föll ute med den lägre sannolikheten (vilket bla jag påpekat i ett tidigare inlägg att bedömningen ändrades till 50% men det har du så klart missat att ta upp) och vaccinet var inte klart i september. Men det ser ändå ut som det kan finnas ett fungerande vaccin på marknaden redan i år.

Om med det blir FHM bedömning igen amatörmässig. Om man har som bild att det kommer att ta flera år innan det finns ett vaccin och det visar sig gå på under ett år har man klantat sig rejält.

Vår nordiska grannläder däremot gjorde helt rätt att följa WHOs uppmaning att slå till hårt. De kan nu dra den fulla nyttan av utvecklingen.

Eller så ligger de bara efter som Tegnell brukar säga? De kommer ikapp till hösten. Vi får väl se vem som får rätt.
Ynkligt. Trots att du bevisligen hade helt fel så kan du inte erkänna det utan måste slingra dig. Vi har inget vaccin under September, punkt.

Du verkar dessutom tycka att det är en bra idé att ha fel ytterligare en gång i samma fråga. Jag kommer vid årsskiftet att påminna dig om att vi enligt dig borde ha ett vaccin.
 
  • Gilla
Tabors39 och 2 till
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Det är fel i i sak. Vi har nu en liten underdödlighet men alls inte i närheten av den total överdödligheten tidigare i år.

2020 är det dödligaste året sedan typ 1850. Men så inte i Danmark, Norge, Finland eller på Island.
Ta det med regionerna. Jag gör bara som du och återger vad de skriver.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J
Handyman 1 skrev:
Det finns väl exempel på äldreboenden där större delen av de boende avlidit av covid 19,du menar alltså att dom hade hursomhelst självdött i lika stor grad oavsett? är inte det att trivialisera dödsfallen,ganska kallt kan tyckas:thinking:
inget större problem alltså.
Nej men de hade varit döda tills vaccinet hade hunnit komma, eller faktiskt redan nu när det gäller en stor del. Kallt, ja kanske men sant. Många hade levt ett par månader till utan en skjuts av corona.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Bara skit som vanligt från dig. Vem är stresad? Vem vill skippa fas 3 studier?

Du borde prova att agrumentera utan att hitta på saker som andra inte har sagt eller tycker. Försök se till innehåll istället för till person i inläggen
Ljuger du själv lika mycket när det gäller andra saker? Du är ju påkommen med vita till halvgrå lögner och gliding av sanningen med din statistik och referat av insändare rakt genom senare delen av tråden. Sedan har du ju även kommit med bra saker så det förvånar att du orkar hålla på som du gör. Skämmes?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Och med facit snart ihand gjorde FHM helt felt. Det finns i dag två bra läkemedel som aktivt används och tar ner dödligheten betydligt.Många fler i pipeline. Dessa fanns eller användes inte när vi hade det som värst med dödsfall.

Ja Oxfordteamets sannolikhetsbedömning föll ute med den lägre sannolikheten (vilket bla jag påpekat i ett tidigare inlägg att bedömningen ändrades till 50% men det har du så klart missat att ta upp) och vaccinet var inte klart i september. Men det ser ändå ut som det kan finnas ett fungerande vaccin på marknaden redan i år.

Om med det blir FHM bedömning igen amatörmässig. Om man har som bild att det kommer att ta flera år innan det finns ett vaccin och det visar sig gå på under ett år har man klantat sig rejält.

Vår nordiska grannläder däremot gjorde helt rätt att följa WHOs uppmaning att slå till hårt. De kan nu dra den fulla nyttan av utvecklingen.

Eller så ligger de bara efter som Tegnell brukar säga? De kommer ikapp till hösten. Vi får väl se vem som får rätt.
Det är lätt att ha rätt med facit i hand.
Men jag undrar vad fhm har med läkemedel att göra?

Men dessa läkemedel är väl antivirala?
Det verkar vara ganska generösa med tillstånd läkemedelsverket
 
T
B Byggdjuret skrev:
Det är lätt att ha rätt med facit i hand.
Men jag undrar vad fhm har med läkemedel att göra?

Men dessa läkemedel är väl antivirala?
Det verkar vara ganska generösa med tillstånd läkemedelsverket
FHM skulle naturligtvis ha stängt ner landet och väntat på medicinerna som skulle komma i maj och vaccinet som skulle komma i september. Åtminstone lät det så i april, men nu verkar det som att vi får vänta lite till på facit.

(Vissa facit har vi ju fått, t ex talades det ju väldigt varmt om klorokinin ett tag. Nu talas det inte om det alls.)
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det är därför USA har köpt upp hela lagret och Sverige använder de doser vi fått osv Lev gott i bubblan du befinner dig i.
Bara för att USA köpt upp det betyder det tyvärr inte att det har en väldokumenterad effekt. Tror det kan diskuteras vem av oss som befinner sig inuti bubblan
 
  • Gilla
Hellacopter och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Remdesevir. Ett bra läkemedel för Coronasjuka som behöver syrgas.

[länk]
Ett bra läkemedel för att minska beläggningen på sjukhusen och lidandet, men inte dödstalen. Den räddar alltså inga liv vilket talas så mycket om i tråden.

Remdesivir godkändes först i USA utan slutförda studier för det nya användningsområdet. Man tyckte om inte man kunde låta bli att använda den - av etiska skäl och ekonomiska skäl. Har varit uppe i tråden tidigare.
Läkemedelsverket kan ge licenser för att använda en medicin som ej är godkänd eller försatt användas på ett annat sätt, eller för en annan sjukdom än den är godkänd för, om inga andra behandlingsalternativ finns. [Beredskapslicens beviljad med anledning av covid-19, Läkemedelsverket]
 
Redigerat:
Nu har jag tittat på Diamond League som idag hade Stockholm som arrangör. Hela alltet präglades av Corona, pappgubbar och pappgummor utgjorde publik, hälsningar och gratulationer framfördes med armbågshälsningar, inga kramar som brukligt är.

Avstånden under intervjuerna med Pops var minst två meter, överlag såg man att alla var måna om att hålla distans.

Många bar munskydd men här brast omdömet, en del tog av sig munskyddet när de pratade, andra hade det bara över munnen och alldeles för många hade det under hakan, antar att det blev varmt.

Ett skydd är inte starkare än den svagaste länken och kan allmänheten inte lära sig hur man använder ett munskydd korrekt så är det ett sämre alternativ än att upprätthålla den nödvändiga distansen.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A
A Abies koreana skrev:
Nu har jag tittat på Diamond League som idag hade Stockholm som arrangör. Hela alltet präglades av Corona, pappgubbar och pappgummor utgjorde publik, hälsningar och gratulationer framfördes med armbågshälsningar, inga kramar som brukligt är.

Avstånden under intervjuerna med Pops var minst två meter, överlag såg man att alla var måna om att hålla distans.

Många bar munskydd men här brast omdömet, en del tog av sig munskyddet när de pratade, andra hade det bara över munnen och alldeles för många hade det under hakan, antar att det blev varmt.

Ett skydd är inte starkare än den svagaste länken och kan allmänheten inte lära sig hur man använder ett munskydd korrekt så är det ett sämre alternativ än att upprätthålla den nödvändiga distansen.
Jag läste häromdagen om ungdomar i länder som hade munskydd. När de ska in och handla och hade glömt munskydden så lånar de helt enkelt munskydd av varandra.
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är därför USA har köpt upp hela lagret och Sverige använder de doser vi fått osv Lev gott i bubblan du befinner dig i.
Du får uppdatera dig när det kommer ny forskning och inte tro att en enda studie visar hela sanningen: https://www.lakemedelsvarlden.se/manga-fragor-kvar-om-remdesivir/
Dessa skillnader var statistiskt signifikanta, men forskarna tolkar dem med stor försiktighet. De skriver att ”skillnaden var av osäker klinisk betydelse”.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Nu har jag tittat på Diamond League som idag hade Stockholm som arrangör. Hela alltet präglades av Corona, pappgubbar och pappgummor utgjorde publik, hälsningar och gratulationer framfördes med armbågshälsningar, inga kramar som brukligt är.
Jag lyssnade på radion under tiden jag var ute och jobbade. Blev lite irriterad efter ett tag när det var samma publikjubel som spelades upp vid varje hopp/kast/målgång.
 
  • Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Ett skydd är inte starkare än den svagaste länken och kan allmänheten inte lära sig hur man använder ett munskydd korrekt så är det ett sämre alternativ än att upprätthålla den nödvändiga distansen.
Det är bra att du och andra orkar diskutera vidare i försöken att trumma in ett förnuftets och eftertankens simpla budskap, men jag tror att i det här fallet är det nog lättare att diskutera med en tegelvägg.
Har i verkliga livet sett (de få jag sett) maskbärare som har den fel, oftast pillar på den mest hela tiden och också då tror att avståndet kan man ju glömma då masken trollar bort den aspekten.
Misstänker också att de flesta maskbärare har den i tron att de skyddar dem själva.

Pestläkarnas utstyrsel hjälper nog bättre än en uselt använd mask, där måste jag nog ge hyltran ett halvt rätt, samt att vitlök och örter trollar bort din egen dåliga andedräkt. I övrigt framstår den utstyrseln lika effektiv som en ärtbössa mot ett framrusande tåg.

Och återigen, maskförespråkarna är nog mest ute efter att alla andra skall använda, så att de också kan ha utan att sticka ut för mycket från mängden.
 
R RoAd skrev:
Ynkligt. Trots att du bevisligen hade helt fel så kan du inte erkänna det utan måste slingra dig. Vi har inget vaccin under September, punkt.

Du verkar dessutom tycka att det är en bra idé att ha fel ytterligare en gång i samma fråga. Jag kommer vid årsskiftet att påminna dig om att vi enligt dig borde ha ett vaccin.

Jag tyckte bestämt att jag skrev att Oxfordsgruppen bedömning (som jag fortsatt anser vara den bästa man kan göra) inte utföll.

Men vad sade man egentligen? Jo att ett vaccin kan kommen under hösten. Hösten sträcker sig som bekant mellan september och november. Varför är september uppe hela tiden? Jo därför att det är en höstmånad som befinner sig i spannet som forskarna uttalde sig om. Jag borde varit tydligare och skrivit att ett vaccin kan komma tidigast i september, enligt forskarna.

Nu kommer det fortfarande inte under september men det är full möjligt att det kan finnas under hösten dvs i november.

Jag har svårt att se nyttan av att disuketar utfallet av deras bedömning som kan visa sig bli korrekt. Om om det istället bril klart i december eller januari är det i min välrd ganska ointressant.

Vaccinet kommer i vilket fall (om det fungerar) långt tidigare än vad FHM gissat när man släppte fram smittan och alla dödsfall. Trotsa att froskarna själva sagt att det är på G. Visste inte FHM om projektet? Eller hur kunde man helt missa en så viktig sak som redan pågick innan pandemin. Det frågor t betydligt intresantare än september eller november.
 
Redigerat:
J Jocke Best skrev:
Ta det med regionerna. Jag gör bara som du och återger vad de skriver.

Länka gärna det då annars ser det ut som det är din uppgift!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.