Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael_L
Pestbakterien och pest (dvs samma som digerdöden) finns fortfarande. Finns i några tiotal länder i världen.
Idag har vi dock verksamt antibiotika som fungerar bra om sjukdomen börjar behandlas tillräckligt snabbt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Yersinia_pestis

Jag ser också i wikipediaartikeln att det anses finnas ett visst mått av luftburen smitta. Så munskydd anbefalles vid vård av pestsmittade antar jag ... :)


Digerdöden/pest är offtopic i denna tråd som istället handlar om virus. Så jag släpper detta sidospår nu.
Läs wikipedia och googla är tipset för den som vill veta mer.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man vet inte allt helt säkert. Det var ändock för 700 år sedan .. ;)

Men man tror att smittvägarna var
råtta-lus-råtta-lus-människa (valfritt antal steg och blandning av värddjur mellan lopparna)
Kontaktsmitta mellan människor (och kanske råttor) genom sår och upphostat blod, dvs inte luftburet, utan att man tar på den sjuke (på samma vis som ebola förs vidare).

Råtta/lus och båtar och skepp antas varit den huvudsakliga spridningsvägen för långdistansspridning. Men sen väl inne i samhällen/byar osv så kan kontaksmitta ha blivit dominerande.
Javisst och den där lustiga dräkten lär till viss del skydda dig till från löss och upphostat blod.

En illustration av en historisk pestdoktor i karaktäristisk dräkt med mask som liknar ett fågelhuvud och en stav i handen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Jag tycker du ska vända dig till vården och upplysa dem om att de måste börja använda näbbmasker med kryddor och blommor i, samt långa svarta fotsida dräkter i lin.
Du är nog något på spåren, sitt inte på hemligheten själv, du måste sprida din visdom till där det har avgörande betydelse.



edit
Nu börjar du närma dig att bli kandidat på att bli den allra första användare som jag blockar ...
Jag vill nog läsa sånt som driver tråden framåt. Tramset nu (som jag också är skyldig till, då jag lockades med) passar bättre i humorhörnan.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt det jag har läst tidigare ska man i Indien endast tillverka vaccin för låg- och mellaninkomstländer, och dit räknas inte något EU-land förstås.
Det har jag också läst. Serum Institut är dessutom bara en vaccinproducent, så de lever ju på att andra stora läkemedelsföretag utvecklar Vacciner och skickar dem någon 1-milliliter som de sedan kan producera i maskiner de köpt från väst. Så det är väl helt i sin ordning att industrin delar upp världsmarknaden.

Alternativet skulle bli att låginkomstländer inte hade råd vaccin och blev utan.
 
S Skandiamannen skrev:
Nja jag har inte glömt Remdesivir, det har inte visat sig ha någon övertygande eller betydande effekt. Behandlingen är dessutom behäftad med en del biverkningar. Jag står fast vid mitt påstående och anser mig ha 100% rätt

Det är därför USA har köpt upp hela lagret och Sverige använder de doser vi fått osv Lev gott i bubblan du befinner dig i.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Fas 3 studier tar ca 3-6 månader, så det är väl bara att räkna månader på fingrarna om man vet när studierna började.
Om fas 3 studier ska göras på olika åldersgrupper så tar det också tid. Man kanske inte vill börja vaccinera barn innan man sett att det är säkert på vuxna etc.

Då gör vi det. Jag tar 3 månader som max eftrsom allt görs så mycket snabbare idag under pandemin. Augusti, September Oktober

I oktober/november som senast lär vi få svar på de fas 3 studier som nu drar/dragit igång.

Jag tror det är bra att börja vaccinera vårdpersonal, riskgrupper och sedan i åldersgrupper uppifrån och ner. Under 50 år är generellt vinsten litan att vaccinera.
 
Redigerat:
R RoAd skrev:
Detta skrev du exempelvis den 29:e april ([länk])

"Det är den springande punkten. Om man bortser från vaccinationsteamet bedömning om 80 % chans med vaccin till september och bestämmer sig för att inga av de läkemedel som testas kommar att ha en avgörande effekt. Verkar Sveriges linje lite mindre konstig"

Och med facit snart ihand gjorde FHM helt felt. Det finns i dag två bra läkemedel som aktivt används och tar ner dödligheten betydligt.Många fler i pipeline. Dessa fanns eller användes inte när vi hade det som värst med dödsfall.

Ja Oxfordteamets sannolikhetsbedömning föll ute med den lägre sannolikheten (vilket bla jag påpekat i ett tidigare inlägg att bedömningen ändrades till 50% men det har du så klart missat att ta upp) och vaccinet var inte klart i september. Men det ser ändå ut som det kan finnas ett fungerande vaccin på marknaden redan i år.

Om med det blir FHM bedömning igen amatörmässig. Om man har som bild att det kommer att ta flera år innan det finns ett vaccin och det visar sig gå på under ett år har man klantat sig rejält.

Vår nordiska grannläder däremot gjorde helt rätt att följa WHOs uppmaning att slå till hårt. De kan nu dra den fulla nyttan av utvecklingen.

Eller så ligger de bara efter som Tegnell brukar säga? De kommer ikapp till hösten. Vi får väl se vem som får rätt.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
De flesta av de 5000 hade varit döda av sig själva redan nu, oberoende av corona, rent krasst..
Det är fel i i sak. Vi har nu en liten underdödlighet men alls inte i närheten av den total överdödligheten tidigare i år.

2020 är det dödligaste året sedan typ 1850. Men så inte i Danmark, Norge, Finland eller på Island.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Då gör vi det. Jag tar 3 månader som max eftrsom allt görs så mycket snabbare idag under pandemin. Augusti, September Oktober

I oktober/november som senast lär vi få svar på de fas 3 studier som nu drar igång.

Jag tror det är bra att börja vaccinera vårdpersonal, riskgrupper och sedan i åldersgrupper uppifrån och ner. Under 50 år är generellt vinsten litan att vaccinera.
Om du är så otroligt stressad över vaccin. Så får du flytta till Ryssland de är redan klara med sitt. Att fas 3 skippades är väl bra? De tar bara massa tid
Jag tror att vi är många som hellre väntar ett tag till. Tills alla tester är klara. Så man vet att det fungerar.
Mask fundera på vad man missar när man stressar fram ett vaccin på 6mån? Sen är det prestige att komma först. Å det är värt bra mycket
 
B Byggdjuret skrev:
Om du är så otroligt stressad över vaccin. Så får du flytta till Ryssland de är redan klara med sitt. Att fas 3 skippades är väl bra? De tar bara massa tid
Bara skit som vanligt från dig. Vem är stresad? Vem vill skippa fas 3 studier?

Du borde prova att agrumentera utan att hitta på saker som andra inte har sagt eller tycker. Försök se till innehåll istället för till person i inläggen
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
J Jocke Best skrev:
De flesta av de 5000 hade varit döda av sig själva redan nu, oberoende av corona, rent krasst. Skillnaden mellan mig och dig, som ju har corona som specialintresse är att jag är lika ledsen för dom som hade dött i hjärtsvikt eller liggsår.
Det finns väl exempel på äldreboenden där större delen av de boende avlidit av covid 19,du menar alltså att dom hade hursomhelst självdött i lika stor grad oavsett? är inte det att trivialisera dödsfallen,ganska kallt kan tyckas:thinking:
inget större problem alltså.
 
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Vår nordiska grannläder däremot gjorde helt rätt att följa WHOs uppmaning att slå till hårt. De kan nu dra den fulla nyttan av utvecklingen.
Men det märkliga är ju att folks rörlighet minskade lika mycket i Sverige med våra lite mjukare rekommendationer som det minskade i Norge och Finland med deras lite mer drakoniska åtgärder.

Så oavsett att man införde sina åtgärder på olika vis blev resultatet hur mycket folk rörde sig runt och träffade varandra ungefär lika.
Så hur förklarar du då de olika siffrorna?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Om med det blir FHM bedömning igen amatörmässig. Om man har som bild att det kommer att ta flera år innan det finns ett vaccin och det visar sig gå på under ett år har man klantat sig rejält.
Det var WHO:s bedömning i våras, inte något som FHM hittade på själva. Anser du då att WHO gör amatörmässiga bedömningar?

Nu får man väl anta att de som köper in vaccin för EU:s räkning är de som vet tidplanen för vaccinering bäst och det jag senast såg från Sveriges vaccinsamordnare gällde att leveranserna börjar i liten skala till EU i januari och vaccineringen kan påbörjas förhoppningsvis i januari eller februari i Sverige. Han är tveksam till om de första vaccinerna, t.ex. AstraZenecas, är lämpliga för alla grupper, t.ex. för dålig effekt på äldre, och tror därför att det dröjer till någon gång under vintern 21/22 innan alla kan få vaccinera sig. Det kommer då att ha gått ung. 2 år sen det nya coronaviruset blev känt.

Det är förstås den tidpunkten som är intressant och inte när vaccineringen börjar.

Medicinska riskgrupper (om vaccinet kan ges till dem) och personal inom sjukvård och äldreomsorg är prioriterade. De kanske kan ha vaccinerats innan sommaren nästa år.

Allt detta förutsätter förstås att vaccinerna som ligger först kan godkännas och det dröjer några månader till innan vi vet det.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Handyman 1 skrev:
Det finns väl exempel på äldreboenden där större delen av de boende avlidit av covid 19,du menar alltså att dom hade hursomhelst självdött i lika stor grad oavsett? är inte det att trivialisera dödsfallen,ganska kallt kan tyckas:thinking:
inget större problem alltså.
Visst kan det låta krasst men det betyder inte att någon anser att det inte är ledsamt att folk har avlidit.

Faktum är att det var en underdödlighet de första månaderna i år och den stora anledningen till det är att det var en mild influensasäsong. Om det hade varit en mer normal, och ändå mer om det hade varit en svår influensasäsong förstås, så hade många av de skröpligaste avlidit under årets första kvartal. I år var det många av dem som fick leva några månader till.

På sidan https://www.socialstyrelsen.se/stat...m-covid-19/statistik-relaterad-till-covid-19/ kan du se en graf över antal avlidna per 100 000 innevånare under de 6 senaste åren. Där syns underdödligheten tydligt under de första 10 veckorna i år. Syns också mycket tydligt när man kollar i graferna i Excel-filerna för dem som är över 70 år resp. för dem på särskilt boende eller med hemtjänst.
I grafen för dem som är över 70 år kan man också se en underdödlighet under juli. Den andra är inte uppdaterad under sommaren.

Av dem som insjuknat på särskilt boende är det färre än hälften som har avlidit (även i gruppen minst 85 år) så det kan inte vara många boenden där en majoritet har avlidit. Har du någon källa till ditt påstående?
https://www.socialstyrelsen.se/stat...tik-om-covid-19-bland-aldre-efter-boendeform/
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.