Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Jag tror om man måste välja så är det viktigare att den friska har bästa skyddet.
Behöver man inte välja och kan så ska båda köra med FFP3

Och har man inga skydd alls så borde man på något sätt skydda så den sjuka inte sprider smitta, typ vid hostningar. mm.

Detta är min teori och du får gärna förklara varför du tror på något annat.
Det är enkelt. Det är den som är smittad som är "farlig". Alltså den bästa masken där. För att inte smitta andra. Tänk om det kommer någon utan mask? (han kanske blev rånad på sina) med ditt resonemang så utsätts den här människan för en onödig risk.
 
BirgitS
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
optimum
B Byggdjuret skrev:
Bra att du tänkte till tidigt. Och kör med riktigt filter. Enligt mig är skyddsmask det som räknas.
En fundering brukar inte dessa masker vara okej att använda fler ggr? Eller det kanske inte gäller det skyddet? Jag funderar ärligt eftersom jag inte vet
Nej jag tror att dessa masker fungerar några timmar. Sedan avtar skyddsförmågan.
Men tillräcklig länge för den situation som var då vi skaffade dem.

Möjligen att använda några kortare gånger om de inte utsatts för smitta men där är jag osäker om nyttan mer än symbolvärdet.
Men fullgott skydd? 4-5 timmar kanske.
De ligger fortfarande kvar i sina plastförpackningar så de är fortfarande användbara.

Jo vi tänkte över vår resa till Thailand och som vanligt gott om handsprit vilken fungerar både på magsjuka där och coronan.
Ett gäng engångs plasthandskar och ett gäng riktiga munskydd.
Reseförsäkring med rätt nivå.
Dock inga avbeställningsskydd extra extra. De vi hade funkade bara om UD avrått. Men sådant är bara pengar.
Och sedan höll jag mig väl informerad om utvecklingen. Vår bedömning överträffades och det var säkrare än vi bedömt.
Högre säkerhetsnivå där än här hemma.
Lite tragiskt att se att de länder som man ofta uppfattar som lägre kunniga hade högre beredskap för detta än vi har i Sverige.

Jo jag känner att vi var bra förberedda för att åka iväg och komma hem säkert.

Men som svar på din fråga. Nej skyddsmasker avtar nog rätt så fort att fungera som ett bra skydd.
De med ventil lite längre än de utan.
Kanske längre om man är sjuk och för att inte sprida smittan för långt. Men för den som vill skydda sig kortare tid med riktig mask. De där gröna lapparna ger jag inte mycket för som personligt skydd. Precis som de som tror man kan använda enklare skydd vid hantering av lösningsmedel. Då krävs riktiga skydd.
 
B Byggdjuret skrev:
Bra att du tänkte till tidigt. Och kör med riktigt filter. Enligt mig är skyddsmask det som räknas.
En fundering brukar inte dessa masker vara okej att använda fler ggr? Eller det kanske inte gäller det skyddet? Jag funderar ärligt eftersom jag inte vet
https://www.who.int/emergencies/dis...9/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks

Jag använder enklare masker men såhär ska man göra med dessa enligt WHO.
 
sunnis
blackarrow blackarrow skrev:
Ska det vara så otroligt svårt att förstå att andningsmaskens stora inverkan på smittspridningen för vanligt folk är att minska risken att smitta andra när man inte vet om att man sprider smitta. Dvs ca 1 dygn innan man är sjuk eller om man har infektionen och är symptomatisk.

Det finns väl ingen som säger att sjuka ska gå ut på stan med FFP3 mask?
Jag är helt enig i detta, det finns inga hinder att använda mask, ser dagligen folk med mask. Tycker det är bra och är själv skeptisk till FHM dåliga kommunikation i det hela. Det är inte så svårt att greppa konceptet.

Men ska du hoppa på det här så får du nog se vad jag ifrågasätter.

Förstår fortfarande mig inte på hur Optimum resonerar. Man ska inte in på akuten med egen bil om man har covid19 med mask eller inte, är man så risig så man beställa sjuktransport och är det akut så får man ringa efter ambulans där personalen kommer med förkläde, visir, handskar, mask och hela kittet med de rutiner som finns. Vill du sitta i bil med en svår covidsjuk person? Men du kanske tycker det är lugnt med mask och sen köra på som vanligt på jobbet dagen efter?

Tycker snarare att optimum sätt att resonera är ett typiskt exempel hur Anders Tegnell menar vad som är riskerna med mask. Folk gör då lite som de vill bara de har en mask. Går man in till akuten via den vanliga vägen så är mask en klen tröst till alla riskgrupper som väntar på vård för andra åkommor. Kul för personalen dessutom att sanera lokalerna efteråt...
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
sunnis
T TAR12 skrev:
I en perfekt värld är det som du skriver men vi vet att alla gör inte som man ska göra.
Utifrån att Kina, Sydkorea mfl. länder som har stor praktisk erfarenhet av pandemier rekommenderar mask och utifrån att att WHO rekommenderar mask i situationer när man inte kan hålla avstånd så tycker jag att FHM´s inställning till maskanvändandet är märklig.

Tegnell har sagt att "man ska stanna hemma om man har symtom" vilket jag håller med om, men han har också sagt att" de flesta av oss kommer inte ens märka av att vi haft Covid-19". För mig blir det lite motsägande för hur ska man kunna stanna hemma om man har Covid 19 och kan smitta när man knappt märker av det?
Helt enig! Men vad har detta med jag citerade om att göra?
 
sunnis
optimum optimum skrev:
Är du trög eller?

Om jag blir sjuk allvarligt och jag behöver få hjälp att komma till akuten så ska vi givetvis skydda varandra.

Inte skulle jag gå ut om jag är sjuk.
Var i katten har du hittat något om att jag som sjuk skulle vara ute på stan bland andra?
Som sjuk och jag kan ta hand om mig själv hemma isolerad från andra.
Om jag blir allvarligt sjuk med mask och en till den som ska hjälpa mig till närmsta sjukhus.

Jag är troligen mer skötsam än de flesta när det gäller sådant här.
Du pissar på fel person.
Du vet att man beställer sjuktransport eller ringer ambulans va där personalen hämtar dig med förkläde, visir, mask och handskar och infektionsmottagningen på sjukhuset kan göra rätt åtgärder. Tycker det här ett tydligt exempel på vad Anders T befarar, mask är inte på långa vägar ett fullgott skydd.
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Ska det vara så otroligt svårt att förstå att andningsmaskens stora inverkan på smittspridningen för vanligt folk är att minska risken att smitta andra när man inte vet om att man sprider smitta. Dvs ca 1 dygn innan man är sjuk eller om man har infektionen och är symptomatisk.

Det finns väl ingen som säger att sjuka ska gå ut på stan med FFP3 mask?
Och är asymtomatisk skulle det vara. För sent att rätta till. Bäst att förtydliga även om jag tror de flesta förstod.
 
Nu kanske dom kastar ut dr whistleblower från youtube :(

Vi får se hur det blir?

Videon handlar om ett TV4 reportage.

Här pratar han svenska och visar på att han långt innan detta TV4 reportage gjordes har gapat om att man vid vissa tillfällen har satt in palliativ vård på felaktiga grunder hos gamla och svaga covid19 patienter.

På hans sida finns det flera videos om detta som är postade långt innan TV4 gjorde detta reportage.

Det kanske inte är jag som är ”bortom all räddning” och ”cyklar i blå pyjamas”?
 
Redigerat:
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu kanske dom kastar ut dr whistleblower från youtube :(

Vi får se hur det blir?

Videon handlar om ett TV4 reportage.

Här pratar han svenska och visar på att han långt innan detta TV4 reportage gjordes har gapat om att man vid vissa tillfällen har satt in palliativ vård på felaktiga grunder hos gamla och svaga covid19 patienter.

På hans sida finns det flera videos om detta som är postade långt innan TV4 gjorde detta reportage.
[media]
Det kanske inte är jag som är ”bortom all räddning” och ”cyklar i blå pyjamas”?
Tja... Problemet är vad som är sant och inte. Eftersom ivo kommer granska en del så får vi reda på sanningen.
Bara för att media skriver något innebär inte att det är sant.
Troligtvis finns det en sanning i det hela. Men vad och hur mycket.
Det kan vara brist i kommunikationen från läkarnas sida. Men det är bra att det kommer upp.
Youtube tar främst bort Trump och folk till höger.
 
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
[länk]

Jag använder enklare masker men såhär ska man göra med dessa enligt WHO.
Jag är skeptisk till hemma gjorda munskydd. En seriös aktör som Who borde inte syssla med sådant.
 
optimum
B Byggdjuret skrev:
Jag är skeptisk till hemma gjorda munskydd. En seriös aktör som Who borde inte syssla med sådant.
Nja, nu är ju WHO:s råd till hela världen och inte bara till Sverige där man tror de dimper ned i brevlådan när man ber om dem.
Men med den beredskap vi har så kanske vi ligger i samma områden som u-länder och får tillverka våra egna.

Har sett förslag på att använda kaffefilter som munskydd.
Vad tror du om sådana "munskydd" ?

WHO har en del råd som vi i Sverige inte följer. Vi vet troligen mera.
 
  • Gilla
Kreutzer och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Jag är skeptisk till hemma gjorda munskydd. En seriös aktör som Who borde inte syssla med sådant.
Det räcker att de är bättre än inget för att de ska göra skillnad. Och det är dom bevisligen även när gemene man använder dem :) Och på sina håll lär det inte finnas några andra alternativ.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det räcker att de är bättre än inget för att de ska göra skillnad. Och det är dom bevisligen även när gemene man använder dem :) Och på sina håll lär det inte finnas några andra alternativ.
Det här väldigt tydligt en sak. Att de siffror som nämns inte stämmer med verkligheten. Eftersom man inte har en aning om hur bra de är de hemmagjorda.
Men det här speglar ett stort problem
Med ett masktvång. Eftersom det inte finns några krav på munskydden så blir även nyttan lidande. Om man ska ett masktvång måste de även kräva vilket skydd det ska ge.
Den synen att allt är bättre än inget.
Är enligt mig inget godkänt resonemang om fhm skulle fundera på masktvång.
Om man skulle tvinga en att bära munskydd då måste man ställa krav.

Men då det alltså bättre att jag håller toapapper framför munnen.

Det roliga är att man ser desperationen lysa starkt när man tycker att ett hemma gjort är bättre än inget... Det innebär att munskydden som fröknarna Hilton har är okej....
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nja, nu är ju WHO:s råd till hela världen och inte bara till Sverige där man tror de dimper ned i brevlådan när man ber om dem.
Men med den beredskap vi har så kanske vi ligger i samma områden som u-länder och får tillverka våra egna.

Har sett förslag på att använda kaffefilter som munskydd.
Vad tror du om sådana "munskydd" ?

WHO har en del råd som vi i Sverige inte följer. Vi vet troligen mera.
Tja jag vet att who är världsomspännande. Det hörs liksom på namnet.
Men jag tycker ändå inte att Who ska ge råd om hur man gör sin egen mask.

Du vet tydligen bättre en fhm så....
Så då jämnar det ut sig...
Jag älskar människor som sitter och tror att de är bättre än andra. Här sitter man och är övertygad om att man skulle vara med och styra ett land bättre än en fhm. Är inte de ganska kaxigt?


FHM styr Sverige tillsammans med regeringen när det gäller corona. Det är unikt för Sverige att låta experterna styra.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.