Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
B Byggdjuret skrev:
Men intressant inställning att om man är smittad då är det inte lika noga.? Att smitta är inte lika noga som att inte smittas
Då är du lite väl egoistisk.
Det är väl när du är sjuk du ska ha den bästa masken
Nja. om det inte finns FFP3 till alla så är väl det bra om den som är sjuk inte sprider smittan till andra och då funkar nog enklare lösningar rätt så bra.
Men för att skydda den som fortfarande är frisk behövs mer än enklare skydd och då är FFP3 att rekommendera.
Inte egoistiskt utan i allmänt användande.

Skulle jag bli sjuk och behöver välja skulle jag ge mina FFP3 till den som skulle behöva hjälpa mig och jag kunde nöja mig med enklare för att inte sprida smittan runt mig.

Har du svårt för att läsa skriven text?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Men intressant inställning att om man är smittad då är det inte lika noga.? Att smitta är inte lika noga som att inte smittas
Då är du lite väl egoistisk.
Det är väl när du är sjuk du ska ha den bästa masken
När du är medveten om att du är sjuk så skall du vara hemma.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Bröt mot lagen – fick ned Covid-smittan 96% [DagensPS]
Attendos koncernchef svarar på frågor om att använda andningsskydd som inte var korrekt märka.
De förstod tidigt att det inte räckte att mäta tempen på personalen eftersom smittspridningen ändå ökade.

”Något annat hade i detta läget varit otänkbart. Vi skulle göra på samma sätt igen om vi var tvungna att prioritera mellan människoliv och CE-märkning på förpackningen.”
 
  • Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
optimum
blackarrow blackarrow skrev:
Bröt mot lagen – fick ned Covid-smittan 96% [DagensPS]
Attendos koncernchef svarar på frågor om att använda andningsskydd som inte var korrekt märka.
De förstod tidigt att det inte räckte att mäta tempen på personalen eftersom smittspridningen ändå ökade.

”Något annat hade i detta läget varit otänkbart. Vi skulle göra på samma sätt igen om vi var tvungna att prioritera mellan människoliv och CE-märkning på förpackningen.”
Bra gjort tycker jag. Tänk utanför boxen och rädda liv. Alternativet att inte använda skydd hade knappast blivit bättre än använda ej CE märkta och nu har man troligen minskat smittspridningen.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
sunnis
optimum optimum skrev:
Nja. om det inte finns FFP3 till alla så är väl det bra om den som är sjuk inte sprider smittan till andra och då funkar nog enklare lösningar rätt så bra.
Men för att skydda den som fortfarande är frisk behövs mer än enklare skydd och då är FFP3 att rekommendera.
Inte egoistiskt utan i allmänt användande.

Skulle jag bli sjuk och behöver välja skulle jag ge mina FFP3 till den som skulle behöva hjälpa mig och jag kunde nöja mig med enklare för att inte sprida smittan runt mig.

Har du svårt för att läsa skriven text?
Är man sjuk så ska man isolera sig. Du ska inte vara ute på stan med mask, eller ha hem folk med mask för att hjälpa dig. Är man så dålig att man inte klarar av sitt uppehälle, mat, hygien osv så är det nog dags att söka sjukvård för ens symptom, då är man dålig på riktigt.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Men intressant inställning att om man är smittad då är det inte lika noga.? Att smitta är inte lika noga som att inte smittas
Då är du lite väl egoistisk.
Det är väl när du är sjuk du ska ha den bästa masken
Prova att läsa om trådens inlägg om smittspridning, droppsmitta och aerosoler så kanske du förstår.
Du kanske är en av dem som skulle gå ut sjuk om du hade en FFP3 mask?
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
T
sunnis sunnis skrev:
Är man sjuk så ska man isolera sig. Du ska inte vara ute på stan med mask, eller ha hem folk med mask för att hjälpa dig. Är man så dålig att man inte klarar av sitt uppehälle, mat, hygien osv så är det nog dags att söka sjukvård för ens symptom, då är man dålig på riktigt.
I en perfekt värld är det som du skriver men vi vet att alla gör inte som man ska göra.
Utifrån att Kina, Sydkorea mfl. länder som har stor praktisk erfarenhet av pandemier rekommenderar mask och utifrån att att WHO rekommenderar mask i situationer när man inte kan hålla avstånd så tycker jag att FHM´s inställning till maskanvändandet är märklig.

Tegnell har sagt att "man ska stanna hemma om man har symtom" vilket jag håller med om, men han har också sagt att" de flesta av oss kommer inte ens märka av att vi haft Covid-19". För mig blir det lite motsägande för hur ska man kunna stanna hemma om man har Covid 19 och kan smitta när man knappt märker av det?
 
  • Gilla
optimum och 4 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Är man sjuk så ska man isolera sig. Du ska inte vara ute på stan med mask, eller ha hem folk med mask för att hjälpa dig. Är man så dålig att man inte klarar av sitt uppehälle, mat, hygien osv så är det nog dags att söka sjukvård för ens symptom, då är man dålig på riktigt.
Ska det vara så otroligt svårt att förstå att andningsmaskens stora inverkan på smittspridningen för vanligt folk är att minska risken att smitta andra när man inte vet om att man sprider smitta. Dvs ca 1 dygn innan man är sjuk eller om man har infektionen och är symptomatisk.

Det finns väl ingen som säger att sjuka ska gå ut på stan med FFP3 mask?
 
  • Gilla
mnils och 5 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Skrämmande åsikter om människovärdet..
Jag håller helt med dig!
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
optimum
sunnis sunnis skrev:
Är man sjuk så ska man isolera sig. Du ska inte vara ute på stan med mask, eller ha hem folk med mask för att hjälpa dig. Är man så dålig att man inte klarar av sitt uppehälle, mat, hygien osv så är det nog dags att söka sjukvård för ens symptom, då är man dålig på riktigt.
Är du trög eller?

Om jag blir sjuk allvarligt och jag behöver få hjälp att komma till akuten så ska vi givetvis skydda varandra.

Inte skulle jag gå ut om jag är sjuk.
Var i katten har du hittat något om att jag som sjuk skulle vara ute på stan bland andra?
Som sjuk och jag kan ta hand om mig själv hemma isolerad från andra.
Om jag blir allvarligt sjuk med mask och en till den som ska hjälpa mig till närmsta sjukhus.

Jag är troligen mer skötsam än de flesta när det gäller sådant här.
Du pissar på fel person.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nja. om det inte finns FFP3 till alla så är väl det bra om den som är sjuk inte sprider smittan till andra och då funkar nog enklare lösningar rätt så bra.
Men för att skydda den som fortfarande är frisk behövs mer än enklare skydd och då är FFP3 att rekommendera.
Inte egoistiskt utan i allmänt användande.

Skulle jag bli sjuk och behöver välja skulle jag ge mina FFP3 till den som skulle behöva hjälpa mig och jag kunde nöja mig med enklare för att inte sprida smittan runt mig.

Har du svårt för att läsa skriven text?
Inte mer än du...
Jag bara funderar på hur du tänker när du är smittad då ska du inte skydda dig så noga. Men när du är frisk?
 
J
T TAR12 skrev:
I en perfekt värld är det som du skriver men vi vet att alla gör inte som man ska göra.
Utifrån att Kina, Sydkorea mfl. länder som har stor praktisk erfarenhet av pandemier rekommenderar mask och utifrån att att WHO rekommenderar mask i situationer när man inte kan hålla avstånd så tycker jag att FHM´s inställning till maskanvändandet är märklig.

Tegnell har sagt att "man ska stanna hemma om man har symtom" vilket jag håller med om, men han har också sagt att" de flesta av oss kommer inte ens märka av att vi haft Covid-19". För mig blir det lite motsägande för hur ska man kunna stanna hemma om man har Covid 19 och kan smitta när man knappt märker av det?
Nja det vet jag inte om det är så motsägelsefullt. Det är ju inte alla som inte känner symptom, och det är väl jättebra om just dom håller sig hemma då eftersom det troligen är dom med mest symptom som smittar mest eftersom dom kan ha högre koncentration av viruset. Även om det bara är få så gör det ju nytta för tex en person i riskgrupp att slippa bli smittad.
 
optimum
Kan tillägga
FFP3 mask visste jag redan i januari att man ska ha om man ska skydda sig själv mot virus.
Givetvis med rätt handhavande på och av samt under användandet och behöver ingen föreläsning om sådant.
3M med röda band skaffade jag. Gick köpa i Sverige i januari.
Ja för de tröga, man tvättar händer och ansikte före man bryter förpackningen och tar på skydden.
Behöver man justera dem så gör man det med rena händer.
Svårt?

Men viktigaste, kan man säkerställa social distans så behöver man ingen mask.
Kan man inte säkerställa detta så antingen är man inte där eller så har man skydd.

Och de fall man inte kan få fullgott social distans och skulle behöva skydd är givetvis inte när man är och handlar utan nr man behöver hjälpa någon annan.

Hur svårt kan det vara?
Måste man missuppfatta allt?
Detta är enkelt, se till att inte bli smittad för då blir man inte smittspridare själv.

Not. De som inte är tröga eller inte har svårt att läsa innantill behöver bara se detta ur ett positivt perspektiv.
Kan tillägga, jag och min familj är fortfarande friska.
Så ska vi förbli.

Råden från FHM funkar rätt så bra.
Tvätta händerna se till att hålla social distans.
Med tillägget, använd munskydd om situationen påkallar det.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
optimum
B Byggdjuret skrev:
Inte mer än du...
Jag bara funderar på hur du tänker när du är smittad då ska du inte skydda dig så noga. Men när du är frisk?
Jag tror om man måste välja så är det viktigare att den friska har bästa skyddet.
Behöver man inte välja och kan så ska båda köra med FFP3

Och har man inga skydd alls så borde man på något sätt skydda så den sjuka inte sprider smitta, typ vid hostningar. mm.

Detta är min teori och du får gärna förklara varför du tror på något annat.
 
optimum optimum skrev:
Kan tillägga
FFP3 mask visste jag redan i januari att man ska ha om man ska skydda sig själv mot virus.
Givetvis med rätt handhavande på och av samt under användandet och behöver ingen föreläsning om sådant.
3M med röda band skaffade jag. Gick köpa i Sverige i januari.
Ja för de tröga, man tvättar händer och ansikte före man bryter förpackningen och tar på skydden.
Behöver man justera dem så gör man det med rena händer.
Svårt?

Men viktigaste, kan man säkerställa social distans så behöver man ingen mask.
Kan man inte säkerställa detta så antingen är man inte där eller så har man skydd.

Och de fall man inte kan få fullgott social distans och skulle behöva skydd är givetvis inte när man är och handlar utan nr man behöver hjälpa någon annan.

Hur svårt kan det vara?
Måste man missuppfatta allt?
Detta är enkelt, se till att inte bli smittad för då blir man inte smittspridare själv.

Not. De som inte är tröga eller inte har svårt att läsa innantill behöver bara se detta ur ett positivt perspektiv.
Kan tillägga, jag och min familj är fortfarande friska.
Så ska vi förbli.

Råden från FHM funkar rätt så bra.
Tvätta händerna se till att hålla social distans.
Med tillägget, använd munskydd om situationen påkallar det.
Bra att du tänkte till tidigt. Och kör med riktigt filter. Enligt mig är skyddsmask det som räknas.
En fundering brukar inte dessa masker vara okej att använda fler ggr? Eller det kanske inte gäller det skyddet? Jag funderar ärligt eftersom jag inte vet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.