BirgitS
Silver78 Silver78 skrev:
Förutom covid-19 som härjar kan det vara klokt att vaccinera sig mot influensan. Den har varit i praktiken på obefintliga nivåer under två års tid. Det innebär att vårt immunförsvar är lågt mot detta virus och när den slår till så slår den till med full kraft. Jag brukar själv inte vaccinera mig mot detta men kommer att göra det i år.
Vi får väl se hur långt influensavaccinerna räcker i år. Regionerna har visserligen beställt mer men förra året fick de ju inte allt som hade beställts och det räckte inte till många utanför äldre, riskgrupper, sjukvårds- och äldreomsorgspersonal.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker att det just inte har varit något nytt i det som media har skrivit om kommissionens rapport utan välbekanta saker.

Det var ett exempel på där jag tror att regeringen inte är ytterst ansvarig och du verkade ju påstå att regeringen är ytterst ansvarig för allt.
Men jösses! Skit i beredskapslagren. Det är en droppe i havet av allt som gått fel där du i princip försvarat allt som gjorts med näbbar och klor sedan tråden startade.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Så du säger att de budskap som FHM basunerar ut i media är otillräckliga?

Ja det stämmer men tyvärr är det vad majoriteten av befolkningen tar del av.

Mindre än någon procent av befolkningen var med på just den presskonferensen där JC sa att munskydd fungerar.
Naturligtvis går det inte att klämma in allt innehåll på presskonferenserna i budskap på Facebook.

Majoriteten av befolkningen håller inte på och skriver här vad Fohm säger.

Tur att det är lite mer än någon procent av befolkningen som läser tidningar och ser på TV-nyheter mm.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men jösses! Skit i beredskapslagren. Det är en droppe i havet av allt som gått fel där du i princip försvarat allt som gjorts med näbbar och klor sedan tråden startade.
Så du håller med om att regeringen inte är ytterst ansvarig för allt?

Nej, jag har fortfarande flera gånger tyckt att andra saker ska göras. Du har väl selektiva ögon när det gäller mig likaväl som när det gäller Fohm.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis går det inte att klämma in allt innehåll på presskonferenserna i budskap på Facebook.
.
Nej största delen går ju att att muntligt beskriva statistisk om smittan vilket inte har så stor preventiv verkan.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej största delen går ju att att muntligt beskriva statistisk om smittan vilket inte har så stor preventiv verkan.
Fohm har ett informationsuppdrag. Med tanke på medias intresse för presskonferenserna och att de själv skriver en massa och presenterar statistik på sitt sätt så lär media bedöma att folk är intresserade av information och statistik för annars hade de inte lagt pengar på det.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
P pmd skrev:
Flockimmunitet är alltid ett mål man bör sträva mot i en epidemi, och vi är ju ganska nära nu efter att en mycket stor del av befolkningen har vaccinerat sig.
Du vet ju att FHM sökte det genom sjukdom?
 
Fotfolket fick ta smällen och lyckades så långt det är möjligt,

""Den svenska sjukvården har klarat att ställa om till covidvård, och gett vård efter behov trots dålig pandemiberedskap och stor brist på personal redan innan krisen.

– Det är en imponerande bedrift, och i stor utsträckning de anställdas förtjänst, säger Coronakommissionens ordförande Mats Melin.""
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det här är det som du driver på och skadar all möjlighet till att göra bättre nästa gång.


""Det fanns kritiker redan från start som förespråkade en mer ingripande strategi, många av dem var forskare. Men de blev stundtals bemötta som landsförrädare. Det spred sig en patriotisk stämning, där Sveriges annorlunda vägval var ett värde att försvara och identifiera sig med, som docent Gina Gustavsson och forskaren Jonas Larsson Taghizadeh har beskrivit."
Nej, det skadar inte all möjlighet att göra det bättre nästa gång.

Ska rekommendationer och råd få genomslag så måste landet stå enigt bakom dem för annars har folk inget förtroende för att de är vettiga. Det var nog därför som hela riksdagen stod bakom regeringen förra våren och det fanns ingen offentlig kritik från något riksdagsparti.

Sår man splittring genom att kritisera och hävda att råd och rekommendationer är felaktiga så får man en befolkning som inte bryr sig om något av det som sägs.

Var sak har sin tid. Pandemin är långt ifrån över.
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du vet ju att FHM sökte det genom sjukdom?
Nej, det är din åsikt.
 
  • Gilla
Lilak och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Sår man splittring genom att kritisera och hävda att råd och rekommendationer är felaktiga så får man en befolkning som inte bryr sig om något av det som sägs.

Jag förstår att du tror det men det är absolut grundläggande att aldrig tumma på sanningen. Den kommer alltid fram till slut men ju förr dess bättre
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är din åsikt.
Nej det har Anders Tegenell skrivit i sin e-post när andra forskare undrat vad man håller på med.

Varför hymla om det?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det har Anders Tegenell skrivit i sin e-post när andra forskare undrat vad man håller på med.
Det är din tolkning av utdrag ur mejl. Det säger inget om hur diskussionen gick internt på Fohm.

Jag tror inte att du heller skulle bli så långrandig i mängder med likartade mejl om dagen samtidigt som du ska vara avdelningschef i en myndighet som är i en krissituation.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag förstår att du tror det men det är absolut grundläggande att aldrig tumma på sanningen. Den kommer alltid fram till slut men ju förr dess bättre
Så hur ska folk veta vad som är viktigt att göra när vissa säger en sak och vissa en helt annan sak?
Har du kunskap om hur folk reagerar i den situationen?
Kan det möjligtvis bli som i USA där det var just så?
Där ser man resultatet av en polarisering där en stor del av befolkningen vägrar vaccinera sig, vägrar hålla avstånd, vägrar använda munskydd osv.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.