Nissens
optimum optimum skrev:
Helt rätt att det inte blir så allvarligt men troligen nya restriktioner och massa skit för företagen.
Vi ser att antalet avlidna ännu inte ökat i UK och beror nog på att de äldre och svaga är vaccinerade. Dock inte alla.
I Sverige.
Vi har de mellan 18-40 som ännu är få som fått vaccin. Samt de under 18. De blir oftast inte så sjuka men sprider smittan och vi får mer nedstängning.
Deltan är betydligt mer smittsam och kommer ställa till med massa skit. Att då inför detta att öppna upp är vansinne.
Jag anser att de som bestämt om att öppna upp inte är kloka i huvudet. Vansinnet personifierat.
"Tredje vågen, vi såg den inte komma" ojojoj
Nu dags för fjärde vågen.
FoHM:s scenarier kan de stoppa upp där solen inte skiner.
Och varför skall man stänga ner om ingen blir sjuk menar du?
Man stänger ju ner för att vårdapparaten inte skall gå under…. Även om de yngre blir smittade så lär vården fixa det…
Dödligheten har ju varit låg hela tiden, men nu blir den ännu lägre. :)
Såå, nu kan ni glädas åt att Sverige kommit såpass långt.
Sedan får vi se hur lång tid det tar innan pandemin lägger sig globalt..
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Nejdå, min arbetsgivare har helt andra direktiv än din. Vi skall hålla minst två meters avstånd. Alltid.
Jag ska avslöja en hemlighet för dig om du lovar hålla tyst.:D

2 meter räcker inte.:dizzy: Beror på omständigheterna.

Det är därför FoHM tagit bort avstånd för att inte anklagas för att ge råd som inte räcker till. Ja det tog ett bra tag innan polletten ramlade ner hos dem.:mad:

Känn dig lurad och du har säkert flera vänner/kolleger som varit sjuka.
Luta dig tillbaka och slappna av nu så kanske din pollett också ramlar ned.

Ha en bra kväll nu Nisse:heart:
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
Med tanke på hur vaccineringen ser ut i världen så kan vi nog räkna med ett antal mutationer till och att vi kan få en femte och en sjätte våg också, kanske även en sjunde och åttonde.
Spanska sjukan pågick i drygt två år med fyra vågor. Virus har möjlighet att resa mer och snabbare nu, så jag håller din hypotes för möjlig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Det känns som ett program som kan användas som underlag för diverse konspirationsteorier eftersom det är fritt för tittaren att dra helt egna slutsatser istället för att någon kunnig gör det
Ungefär som vilket annat program, som helst, med andra ord! Det finns en anledning till att jag inte tillhör avantgarde, utan avvaktar lite.
För den som väntar, kan fortfarande välja.

Staffans
 
Snälla, kan inte den här tråden få vara en nyhetstråd. Lägg ner era vendettor. Annars tror jag vi snart har ytterligare en låst corona-tråd.
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Vaccinerede står for halvdelen af smitten hos vaccine-frontløberenIsrael - og det er deltavariantens skyld

Israel har på mange måder været frontløber i vaccinekapløbet.

Næsten 60 procent af israelerne er således færdigvaccineret med vaccinen fra Pfizer/BioNTech, som også er den, flest danskere får.

Men nu er Israel gået fra at have nul nye smittetilfælde til mellem 100-200 om dagen.

Det skyldes udbrud med deltavarianten, og den vaccinerede del af befolkningen udgør helt op til 50 procent af de smittede. Det meddelte den israelske chef for coronaindsatsen, Chezy Levy, i sidste uge til TV-kanalen Kan Bet.


Källa DR https://www.dr.dk/nyheder/udland/va...en-hos-vaccine-frontloeberen-israel-og-det-er
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Du vet inte om du eller någon annan blivit smittad på ditt jobb. Alla får inte symtom, och ingen arbetsgivare tvångstestar sina medarbetare…

Jag hade nästan inga symtom heller, men åkte på en lunginflammation…

Och jag blev smittad av en besökare i mitt hem, sånt kan hända.

Personangrepp som du ofta ägnar dig åt är tråkiga.

Jag är minst normalbegåvad, så det behöver du inte oroa dig för. Men du måste ju förstå att när du påstår saker som du uppenbart inte kan veta något om så blir det ifrågasatt.

Dessutom har du så mycket negativa åsikter om människor som har gjort och gör ett svårt jobb, De har bevisat att de manövrerat på ett klokt sätt hittills om man gör en objektiv jämförelse internationellt.

Jag tycker att du tar dig själv på alldeles för stort allvar, kanske beror det på den uppfostran du ofta tar upp. :)
Jag förstår att du är bitter för att du inte lyckades hålla dig borta från covid men det är nog ditt sätt av leva som inte är helt säkert. Att skylla över din bitterhet på mig är enbart patetiskt. Jag har lagt till en del egna skydd till råden vi fått och lyckats klara mig mycket bra och jag lovordar företaget jag jobbar på som säkrat upp arbetsmiljön så vi alla klarat oss mycket bra. Att du är avundsjuk på det företag jag jobbar på är enbart larvigt.
Mogna till nu och inse att livet inte är rättvist och vissa har det bättre.
Idag börjar min semester och jag njuter av att kunna vara mer i sommarstugan på Västkusten nu och ska passa på att få lite mer naturligt D-vitamin genom att bättra på solbrännan och koppla av med någon bra ljudbok.:cool:
 
  • Haha
  • Arg
Tubes och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Vaccinerede står for halvdelen af smitten hos vaccine-frontløberenIsrael - og det er deltavariantens skyld

Israel har på mange måder været frontløber i vaccinekapløbet.

Næsten 60 procent af israelerne er således færdigvaccineret med vaccinen fra Pfizer/BioNTech, som også er den, flest danskere får.

Men nu er Israel gået fra at have nul nye smittetilfælde til mellem 100-200 om dagen.

Det skyldes udbrud med deltavarianten, og den vaccinerede del af befolkningen udgør helt op til 50 procent af de smittede. Det meddelte den israelske chef for coronaindsatsen, Chezy Levy, i sidste uge til TV-kanalen Kan Bet.


Källa DR [länk]
Jag såg också det, men på ett annat ställe med svensk text:
https://sverigesradio.se/artikel/sa-mycket-skyddar-vaccin-mot-deltavarianten

Så, inte heller två doser Pfizer stoppar delta-varianten. Dags att stänga ner igen?
 
engs
B b8q skrev:
Jag såg också det, men på ett annat ställe med svensk text:
[länk]

Så, inte heller två doser Pfizer stoppar delta-varianten. Dags att stänga ner igen?
Någon som sett uppgift om hur allvarligt sjuka de vaccinerade bli vs ovaccinerade?
Pfizervaccin vs Delta.
 
Nissens
Och eftersom medellivslängden påverkades marginellt i Sverige pga det var de äldsta som främst råkade illa ut så märks det knappt i statistiken, medellivslängden har ökat mycket t.om 2020:

https://texttv.nu/119/arkiv/2021-7-2/30501820/
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag såg också det, men på ett annat ställe med svensk text:
[länk]

Så, inte heller två doser Pfizer stoppar delta-varianten. Dags att stänga ner igen?
Det är nog dags att fundera på vaccinernas effekt för att motverka allvarlig sjukdom är tillräckligt och ge upp förhoppningen att vaccin skall totalt utrota viruset. Kommer vi hinna utveckla nya effektiva vaccin som hindrar smittspridningen eller kommer vi att få leva med detta nya virus?

En del tycker inte ens viruset är så farligt. Det är ju så få som dör och i Sverige dör det ju så väldigt lite ”extra” människor pga det nya viruset. Det har dött 180 miljoner människor i världen med covid-19 enligt Our World in data. Det har ju i vissa länder blivit logistikproblem med de döda och begravningar live över WhatsApp. Konstiga tider…

Storbritannien med 90% delta ser ju ut att klara sig bra mot dödsfall infalla fall.
(Källa Reuters, tappade bort länken till en sida med intressant sammanställning av info om UK)

Graf med dagliga nya infektioner och dödsfall p.g.a. viruset, inklusive handskrivna noteringar och teckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl ingen som har trott att vaccinet skulle utrota viruset? Man har väl i stort sett hela tiden pratat om att det kommer att bli ytterligare ett virus att lägga till i samlingen över säsongsbundna virus som drabbar äldre och sköra hårdast?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Det är enligt mig vettigt att man lättar lite på restriktionena nu när mycket pekar åt rätt håll. Man tar inte bort alla restriktioner och man kan skriva åt det igen om det drar iväg. Alternativet skulle vara att hålla igen väldigt länge och det orkar folk inte med. Med tanke på hur vaccineringen ser ut i världen så kan vi nog räkna med ett antal mutationer till och att vi kan få en femte och en sjätte våg också, kanske även en sjunde och åttonde. Tur att inte FoHM och regering inte behåller restriktionerna i många år utan att man håller sig till de planer man talat om.
Det vi saknar här i denna gruppen är ju diversifiering, jag gissar att vi är en grupp vita CIS-män och kvinnor någonstans i medelåldern, relativt välbesuttna, (med en knepig fixering på ett (1) virus) och ur ett sånt isolerat perspektiv kan en del ha svårt att se helheten.

Men om man hade gjort det så hade man förmodligen sett bilden där det inte är rimligt eller motiverat att strypa folks liv, eller för den delen ta livet av många, med restriktioner som förmodligen varken gör från eller till.

Regeringen har redan fått kritik av riksrevisionen i den riktningen och de har ögonen på sig, varje inskränkning måste kunna motiveras ordentligt och det är nog svårt i det läge vi är nu.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Jag tror många tror att viruset ska ”dö ut” av sig själv som SARS och MERS utbrotten. Eller möjligen små begränsade utbrott som inte sprider sig som MERS.
Varför annars denna diskussion om flockimmunitet ?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Samt (ursäkta att jag tjatar om det här) rapporterar andra länder döda av covid eller döda med covid?
Sverige gör det senare.
Ja den enda siffran som jag fått presenterad som rimligt jämförbar är ju överdödligheten över tid och detta gäller väl då bara de mest normala EU-länderna, de andra får vi nog ta med en nypa salt även här.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.