Ulltand Ulltand skrev:
Så blir det troligen för de som inte vaccinerat ordentligt med Pfizer eller Moderna. Ser riktigt mörkt ut för länder som kört på Sinovac. Har sämre koll på hur sputnik klara delta? Någon som vet?
Det är inte helt orimligt att det dyker upp någon ny mutation som inte heller Pfizer eller Moderna biter särskilt bra på. Allt kan hände och allt kan vände, som Babben säger...
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är inte helt orimligt att det dyker upp någon ny mutation som inte heller Pfizer eller Moderna biter särskilt bra på. Allt kan hände och allt kan vände, som Babben säger...
Precis så är ju. Man bör inte glömma att SARS och MERS också är coronavirus. Potential finns fortsatt för global katastrof av stora mått.
 
optimum
WHO varnar om nya våg, statistiken från UK visar tydligt vad som är på gång och Sverige öppnar upp.
Antalet smittade ökade ytterligare idag i UK till nästan 28.000 (26.000 igår)
Myndigheterna i Sverige visar återigen sin fullständiga idioti med att öppna upp.
Resandet ökar, budskapet går att faran är över.
Ikväll säker party party på krogen när de får festa och dricka alkohol hela natten.
Oj oj oj.
Och som vanligt kommer Sverige göra för lite och för sent.
Jag är jäkligt glad att jag och frugan hunnit få vaccin så vi har någon form av skydd när skiten träffar fläkten igen.
Gissa om det lilla förtroendet jag haft för Sveriges myndigheter inklusive FoHM nu är totalt borta nu. Idioter hela bunten. Sparka packet så långt det kan gå.
Jo restriktioner kan man börja plocka bort när alla är vaccinerade.
Nej jag byter inte vinterdäcken till sommar däck på bilen för att det är barmark några veckor i februari.

Illustration av viruspartiklar över strandscen och man med mask, rubrik om WHO:s varning för ny coronavåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dessutom åka utomlands på semester!
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
WHO varnar om nya våg, statistiken från UK visar tydligt vad som är på gång och Sverige öppnar upp.
Antalet smittade ökade ytterligare idag i UK till nästan 28.000 (26.000 igår)
Myndigheterna i Sverige visar återigen sin fullständiga idioti med att öppna upp.
Resandet ökar, budskapet går att faran är över.
Ikväll säker party party på krogen när de får festa och dricka alkohol hela natten.
Oj oj oj.
Och som vanligt kommer Sverige göra för lite och för sent.
Jag är jäkligt glad att jag och frugan hunnit få vaccin så vi har någon form av skydd när skiten träffar fläkten igen.
Gissa om det lilla förtroendet jag haft för Sveriges myndigheter inklusive FoHM nu är totalt borta nu. Idioter hela bunten. Sparka packet så långt det kan gå.
Jo restriktioner kan man börja plocka bort när alla är vaccinerade.
Nej jag byter inte vinterdäcken till sommar däck på bilen för att det är barmark några veckor i februari.

[bild]
Nu är du tillbaka i gamla fotspår och sågar allt vad Sverige gör igen.
Skönt att ordningen är återställd.
Har du fixat din arbetsplats så att ni håller avstånd ännu?
Du behöver inte vara orolig, Sverige har klarat sig relativt bra hittills, och det kommer sannolikt att fortsätta så. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Nu är du tillbaka i gamla fotspår och sågar allt vad Sverige gör igen.
Skönt att ordningen är återställd.
Har du fixat din arbetsplats så att ni håller avstånd ännu?
Du behöver inte vara orolig, Sverige har klarat sig relativt bra hittills, och det kommer sannolikt att fortsätta så. :)
Det är inte jag som sätter upp reglerna på företaget.
Vi anställda följer dem som företagsledningen bestämt och ingen har blivit smittad på företaget.
Men det har du blivit.

Min egna arbetsplats är säkrad då jag snabbt insåg att FoHM:s råd är för klena och de var för sena med allt.

Och jag vet att jag aldrig varit sjuk, svårt att få in det i ditt huvud?
Hur kommer jag aldrig berätta för dig för det begriper du inte ändå.
 
Fairlane
Det är enligt mig vettigt att man lättar lite på restriktionena nu när mycket pekar åt rätt håll. Man tar inte bort alla restriktioner och man kan skriva åt det igen om det drar iväg. Alternativet skulle vara att hålla igen väldigt länge och det orkar folk inte med. Med tanke på hur vaccineringen ser ut i världen så kan vi nog räkna med ett antal mutationer till och att vi kan få en femte och en sjätte våg också, kanske även en sjunde och åttonde. Tur att inte FoHM och regering inte behåller restriktionerna i många år utan att man håller sig till de planer man talat om.
 
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
WHO varnar om nya våg, statistiken från UK visar tydligt vad som är på gång och Sverige öppnar upp.
Antalet smittade ökade ytterligare idag i UK till nästan 28.000 (26.000 igår)
Myndigheterna i Sverige visar återigen sin fullständiga idioti med att öppna upp.
Resandet ökar, budskapet går att faran är över.
Ikväll säker party party på krogen när de får festa och dricka alkohol hela natten.
Oj oj oj.
Och som vanligt kommer Sverige göra för lite och för sent.
Jag är jäkligt glad att jag och frugan hunnit få vaccin så vi har någon form av skydd när skiten träffar fläkten igen.
Gissa om det lilla förtroendet jag haft för Sveriges myndigheter inklusive FoHM nu är totalt borta nu. Idioter hela bunten. Sparka packet så långt det kan gå.
Jo restriktioner kan man börja plocka bort när alla är vaccinerade.
Nej jag byter inte vinterdäcken till sommar däck på bilen för att det är barmark några veckor i februari.

[bild]

Jag är inte lika orolig denna gång

Visst kommer smittan att öka men alla riskgrupper och alla över 50 har i princip fått två doser. ´Vaccinationen fortsätter och sommarfukten ger också en naturlig broms av smittan. När sommaren är över har ett mycket stort antal fått två doser Pfizer som ger ett bra skydd.

Tyvärr kommer dock ett antal till drabbas av långtidscovid men det har ju FHM aldrig lyft och det största effekten av det har vi redan fått med runt 2 miljoner smittade i Covid 19.
 
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Jag är inte lika orolig denna gång

Visst kommer smittan att öka men alla riskgrupper och alla över 50 har i princip fått två doser. ´Vaccinationen fortsätter och sommarfukten ger också en naturlig broms av smittan. När sommaren är över har ett mycket stort antal fått två doser Pfizer som ger ett bra skydd.

Tyvärr kommer dock ett antal till drabbas av långtidscovid men det har ju FHM aldrig lyft och det största effekten av det har vi redan fått med runt 2 miljoner smittade i Covid 19.
Helt rätt att det inte blir så allvarligt men troligen nya restriktioner och massa skit för företagen.
Vi ser att antalet avlidna ännu inte ökat i UK och beror nog på att de äldre och svaga är vaccinerade. Dock inte alla.
I Sverige.
Vi har de mellan 18-40 som ännu är få som fått vaccin. Samt de under 18. De blir oftast inte så sjuka men sprider smittan och vi får mer nedstängning.
Deltan är betydligt mer smittsam och kommer ställa till med massa skit. Att då inför detta att öppna upp är vansinne.
Jag anser att de som bestämt om att öppna upp inte är kloka i huvudet. Vansinnet personifierat.
"Tredje vågen, vi såg den inte komma" ojojoj
Nu dags för fjärde vågen.
FoHM:s scenarier kan de stoppa upp där solen inte skiner.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Det är inte jag som sätter upp reglerna på företaget.
Vi anställda följer dem som företagsledningen bestämt och ingen har blivit smittad på företaget.
Men det har du blivit.

Min egna arbetsplats är säkrad då jag snabbt insåg att FoHM:s råd är för klena och de var för sena med allt.

Och jag vet att jag aldrig varit sjuk, svårt att få in det i ditt huvud?
Hur kommer jag aldrig berätta för dig för det begriper du inte ändå.
Du vet inte om du eller någon annan blivit smittad på ditt jobb. Alla får inte symtom, och ingen arbetsgivare tvångstestar sina medarbetare…

Jag hade nästan inga symtom heller, men åkte på en lunginflammation…

Och jag blev smittad av en besökare i mitt hem, sånt kan hända.

Personangrepp som du ofta ägnar dig åt är tråkiga.

Jag är minst normalbegåvad, så det behöver du inte oroa dig för. Men du måste ju förstå att när du påstår saker som du uppenbart inte kan veta något om så blir det ifrågasatt.

Dessutom har du så mycket negativa åsikter om människor som har gjort och gör ett svårt jobb, De har bevisat att de manövrerat på ett klokt sätt hittills om man gör en objektiv jämförelse internationellt.

Jag tycker att du tar dig själv på alldeles för stort allvar, kanske beror det på den uppfostran du ofta tar upp. :)
 
  • Gilla
Tubes och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jag anser att de som bestämt om att öppna upp inte är kloka i huvudet. Vansinnet personifierat.
"Tredje vågen, vi såg den inte komma" ojojoj
Jag är luttrad. Förra sommaren öppnade man inte upp när det var bra läge men lagom till andra vågen släppte man besöksförbudet till äldrebo.

Men det är ju inte givet att man behöver stänga ner i en fjärde våg om ingen dör och IVA inte blir överbelastad. Det blir ju lite mer som en smittsam influensa med många skjukskrivningar.

Sedan är det lite oklart *när* vi får bra flockimmunitet, och R<1 utan åtgärder, men den kommer. Kanske redan augusti/september?
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och jag blev smittad av en besökare i mitt hem, sånt kan hända.
Ja, men bara om man har besökare i sitt hem.
 
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Jag är luttrad. Förra sommaren öppnade man inte upp när det var bra läge men lagom till andra vågen släppte man besöksförbudet till äldrebo.

Men det är ju inte givet att man behöver stänga ner i en fjärde våg om ingen dör och IVA inte blir överbelastad. Det blir ju lite mer som en smittsam influensa med många skjukskrivningar.

Sedan är det lite oklart *när* vi får bra flockimmunitet, och R<1 utan åtgärder, men den kommer. Kanske redan augusti/september?
Nja, företagen har nog samma regler och då blir det kaos om många har symptom och måste få test negativt för att få komma tillbaka. Men vi får se. Hoppas verkligen vi kunde få mer fart på vaccinationer.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens
F fiskbuggaren skrev:
Ja, men bara om man har besökare i sitt hem.
Du är klok som en bok. Men det är omänskligt att inte träffa någon människa på 1,5 år. :)
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Nja, företagen har nog samma regler och då blir det kaos om många har symptom och måste få test negativt för att få komma tillbaka. Men vi får se. Hoppas verkligen vi kunde få mer fart på vaccinationer.
Nejdå, min arbetsgivare har helt andra direktiv än din. Vi skall hålla minst två meters avstånd. Alltid.

Dessutom måste vi ha väldigt starka skäl om vi skall jobba på kontoret. Hemifrån är det som gäller.

Jag har väl varit två ggr på kontoret i år…

Även om det kommer en ny våg så lär det inte bli så hårt tryck på vården som det varit tidigare, vilket varit det största problemet hela pandemin. Tur att dödligheten är så låg, och med de sköraste vaccinerade nu så minskar risken för svårare komplikationer ytterligare. :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.