BirgitS
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
engs
emmschen emmschen skrev:
- "Konsekvenserna av mitt handlande"? Men det är ju "frivilligt". Att röra mig fritt (resa) är inte bara frivilligt, det är allas rättighet. Att bli påtvingad en injektion i sitt blodomlopp för att få behålla sina rättigheter kallar inte jag "frivilligt". Åter igen påtalar jag endast att det här är en riktigt obehaglig utveckling.
Det är en verklighet sen länge för typ Gula febern till många länder. Och särskilt mellan, dvs när man inte kommer direkt från Sverige utan passerar en lokal gräns.

Edit: I Australien så får inte barn en plats på motsvarande kommunala dagis om de inte är vaccinerade. För att skydda de barn som inte kan vaccineras av medicinska skäl eller som trots det inte har fullt skydd.

Fullt rimligt och skulle motverka mässlingsutbrott likt de som skett bland antroposof-tokarna i Järna. I varje fall skulle det minska mässlingen bland de som inte hör till sekten men drabbats av försvagad flockimmunitet pga ovanligt hög andel byfånar.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag tycker du kan få diskutera den saken med @Ulltand ett tag. :p

Yes! Så är det nog tyvärr att långtidscovid för många kommer att bli ett livslångt problem.

Det har man sett efter bla SARS, MERS och man vet inte varför,

En stor grupp uppfyller kriterierna för ME vilket ofta blir en kronisk sjukdom med stort lidande.

Det stämmer visserligen att vi inte vet 100%-ight om långtidseffekter av vaccin men att det skulle vara värre än sjukdomen håller jag för extremt osannolikt
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Dödstalen sjunker kraftigt nu.

""Ytterligare 26 dödsfall med covid-19 har rapporterats in i Sverige sedan i fredags.

Totalt har 14 301 personer avlidit med covid-19 i landet, enligt Folkhälsomyndigheten.

Hittills har 3 300 122 personer vaccinerats med minst en dos.

Därtill har ytterligare 10 017 personer bekräftats smittade sedan i fredags."" //Expressen



Totalt har 1 047 143 personer i Sverige bekräftats smittade med covid-19
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
harry73
Goda nyheter!!

Hamnar man på IVA kan man (på sikt) andas med rumpan.
Bra om man först förlorar luktsinnet :rofl:

Mammalian enteral ventilation ameliorates respiratory failure

Highlights
  • Enteral ventilation (EVA) enabled systemic oxygenation in mammalians
  • EVA improved survival and behaviors in pre-clinical models of respiratory failure
  • EVA yielded no major signs of complications in pre-clinical models
  • EVA may serve as a transformative approach in respiratory failure patients
Context and significance
The SARS-CoV-2 pandemic has overwhelmed the clinical need for ventilators and artificial lungs, resulting in a critical shortage of available devices and endangering patients’ lives worldwide. Inspired by organisms such as loaches that use intestinal air breathing, we show the effectiveness of an enteral ventilation approach in attaining systemic oxygenation in both rodent and porcine models. Intra-rectal delivery of a liquid form of O2 known as conjugated perfluorocarbon, a compound historically used in clinics for liquid ventilation through airway administration, is highly tolerable and efficacious in ameliorating severe respiratory failure. Thus, by repurposing the distal gut as an accessary breathing organ, enteral ventilation therapy offers an alternative paradigm as an adjunctive means to patients who are in critical need of respiratory support
https://www.cell.com/med/fulltext/S...m/retrieve/pii/S2666634021001537?showall=true
 
  • Wow
  • Haha
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
emmschen emmschen skrev:
Jag följer nyheter på fler ställen än på SVT och expressen ja. Gör det mig till rasist, högerextremist och foliehatt också? Jag är inte lite lätt misstänksam mot coronavaccin. Jag är mycket skeptisk mot det. Jag är inte emot vaccin generellt. Men det här tänker jag inte ta. Inte nu iallafall. Jag väntar tills man vet mer om långtidsutsikterna. 2023 ska testerna vara klara. Är allt grönt då åskan jag fundera på saken. Men då är det här skräpet förhoppningsvis över.

Rätt konstigt ändå att man blir kallad konspirationsteoretiker för att man följer både fram- och ”baksidan” av ett högst infekterat ämne. Man kan ju inte bara kolla på ena sidan känner jag. Då blir det ju svårt att få en nyanserad bild av det hela.
Många av oss vet vad Torbjörn Sassersson, som äger Newsvoice står för.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Ännu en nyhet: [länk]
Attans så mycket värdefull information vi går miste om, vi som lyssnar på SVT, läser Expressen ibland och alla tråkiga analyser om hälsoläget i vår värld.
 
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
D
A Abies koreana skrev:
Attans så mycket värdefull information vi går miste om, vi som lyssnar på SVT, läser Expressen ibland och alla tråkiga analyser om hälsoläget i vår värld.
Ja nu får man lite perspektiv på folks tvekan.
 
D djac skrev:
Vad jag har förstått så finns det ingen som på allvar tror att det finns några "långtidseffekter" av vaccinen, det är beprövade tekniker så ingen stor gissning, utan nu har vi upplevt det hela, det blir inte mer än så här.
Vet inte vad du menar med ”lång tid” och ”välbeprövade tekniker”.
Välbeprövad teknik har väldigt så fall kineserna använt till sitt vaccin som bygger på riktigt virus som inte ska kunna föröka sig (minns inte om det är försvagat eller avdödat coronavirus).
Utgör studierna och tiden vi vaccinera lång tid?

Idén med mRNA vaccin är från 1993. [RNA vaccine, wikipedia]

Studier med cancer- mRNA-vaccin har pågått sen 2011. Känner ingen som botats.

AstraZs och ryssarnas vaccinteknik är väl 10-20 år eller så, men har inte använts i någon större skala, så långtidseffekterna eller ovanliga biverkningar är inte kända. De kommer nu. Ibland är det inte idén bakom vaccinet utan en specifik tillverkningsmetod som kan ställa till med biverkningar.
mRNA vaccinen är väldigt rena i sin design och ska vara enkla att producera. [tror det sagts det i någon intervju med Matti S på SVT.se]

Five things you need to know about: mRNA vaccine safety, Horizon
The world’s first mRNA vaccine has begun its rollout after being produced at unprecedented speed as part of the global effort to end the Covid-19 pandemic. A second one is hot on its heels. The two – one made by Pfizer/BioNTech and the other by Moderna – mark the first time this vaccine technology has been approved for use.
Beprövad teknik finns innom rabies vacciner. Tex mRNA vaccin för katt. Eller detta...
Rabies virus-based COVID-19 vaccine CORAVAX™ induces high levels of neutralizing antibodies against SARS-CoV-2, Nature.com
Abstract
The recently emerged coronavirus SARS-CoV-2, the causative agent of COVID-19, is rapidly spreading in the world. The exponentially expanding threat of SARS-CoV-2 to global health highlights the urgent need for a vaccine.
Herein we show the rapid development of a novel, highly efficient, and safe COVID-19 vaccine using a rabies virus-based vector that has proven to be an efficient vaccine against several emerging infectious diseases. This study reports that both a live and an inactivated rabies virus containing the SARS-CoV-2 spike S1 protein induces potent virus-neutralizing antibodies at much higher levels than seen in the sera of convalescent patients.
Here we present a rabies virus (RABV)-based vaccine that offers a combination of features that could prove valuable for an effective, globally distributed SARS-CoV-2 vaccine. Additionally, we have demonstrated protection against another coronavirus, MERS-CoV, in challenge studies in mice utilizing the same RABV vector platform12.
Det Rabiesbaserade vaccinet hade kanske varit mer en berprövad platform, men svårare att få acceptans för skulle jag tro. Men vad vet jag. Det är en spekulation.

Jag är ganska nöjd över valet att ha tagit en spruta Pfizers.
 
Det går allt snabbare nu och det har inte att göra med att folk plötsligt följer rekommendationerna bättre.

""Smittspridningen föll
med 26 procent i Region Stockholm förra veckan jämfört med veckan före, då smittspridningen föll 8 procent. Det visar regionens senaste lägesrapport.

– Det är en tydlig nedgång och vi hoppas att det är ett trendbrott som håller i sig. Men det är fortfarande en stor smittspridning och det gäller att fortsätta att följa rekommendationerna, säger tillförordnade hälso- och sjukvårdsdirektören Johan Bratt till SvD.""
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
Jag väntar lite på att det ska skrivas något om ovanliga biverkningar av Pfizer vaccinet från Israel och USA. De har varit kända några veckor nu tror jag. Det finns ännu ingen bevisad koppling till hjärtmuskelinflammation och mRNA vaccinen, men man har sett att i USA i motsvarande grupp av "gröna" vältränade män under 30 år har mindre förekomst av denna ovanliga sjukdom om de vaccinerats med Jansen-vaccinet. :oops:

Man kan få inflammationen av covid-19-infektion eller av en förkylning.
Kanske Jansen vaccinet skyddar mot denna sjukdom?
Prevalensen (förekomsten av sjukdomen i Sverige) beräknas utifrån obduktionsstudier variera mellan 0,12 till 12 procent. [Netdoktor]

Are Rare Cases Of Myocarditis Linked To Pfizer, Moderna Covid-19 Vaccines? Forbes
Of more than 5 million vaccines administered in Israel, 62 cases of myocarditis were recorded days after vaccination. Most were seen in men under age 30; 56 of the 62 cases occurred after the second vaccine dose
Israel has had six people diagnosed with myocarditis after the first dose of the Pfizer/BioNTech Covid-19 mRNA vaccine and 56 after the second dose. Two of the people have died, a 22-year-old woman and a 35-year-old man. The remaining 60 are reportedly in good condition after being treated in and discharged from the hospital. Given that over five million people have received the vaccine in Israel to date, these numbers would translate to myocarditis diagnoses in only one out of every 100,000 who received the second dose of the . That’s just 0.001% if you run the numbers on your abacus. Since most of the myocarditis cases have been in men below the age of 30, this number bumps up to one out of every 20,000 for those who are 16 to 30 years old.
Pentagon Tracking 14 Cases of Heart Inflammation in Troops After COVID-19 Shots, MilitaryToday.
The Defense Department has administered 2,713,640 COVID-19 vaccines, with diagnoses of myocarditis occurring in .000516% of that group.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Ännu en nyhet: [länk]
Vad var det jag sade! Skall bli spännande att se om det är kroniskt eller övergående.
Vad kommer härnäst?

Staffans


Staffans
 
  • Haha
Hemmakatten
  • Laddar…
D djac skrev:
Ännu en nyhet: [länk]
Perfekt! Jag ska vaccineras idag och det är Eurovision song contest på tv i helgen :D
 
  • Haha
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Vad var det jag sade! Skall bli spännande att se om det är kroniskt eller övergående.
Vad kommer härnäst?

Staffans

Staffans
Nu klarnar det... är det därför du har vaccinskräck?
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.