Q Qvanten skrev:
Märkligt att du säger att du tycker att det är "superbra" att andra vaccinerar sig samtidigt som du så uppenbart försöker sprida oro och osäkerhet omkring vaccinerna. Det är knappast något som gör dig trovärdig i vad du säger.

Om andra länder inte vill ta emot dig utan vaccination är det knappast något du kan gnälla över, det är deras val precis som det är ditt val om du vill vaccinera dig eller inte.
Tror att du missar poängen. Resandet är ett exempel. Hur hade du känt om det var tvärt om. Om folk som var vaccinerade inte fick resa? Och varför ska det göras skillnad på folk och folk? Du blir inte immun. Du kan ändå bli sjuk och ändå smittas. Varför ska din rörelsefrihet inskränkas beroende på om du tagit vaccinet eller inte? Vad är nästa steg? Vaccinpass för att få komma in i matbutiken? ”Det är helt frivilligt, men du får ingen mat om du inte säger ja”. Tycker du inte själv att det låter rätt obehagligt?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Kan vara väldigt intressant om vaccin eller ej men är ingen nyhet. Kan ni inte starten en egen tråd för detta?
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Okej. Har du någon mer fakta i frågan som du kan upplysa oss med?
Typ att väldigt få av dessa överviktiga personer har fyllt 60 år, har högt blodtryck, diabetes eller någon av de andra riskfaktorer som medför att de ingår i fas 3?
Nej. Då du och ditt avantgard, verkar resistenta mot allt som inte kommer från "rätt" källa:D.
Jag bara repeterar det som sagts av de som jobbar med sjuka -Fetma i sig, är en riskfaktor! Hur svårt kan det vara att förstå, att folk som redan från början har svårare att andas, får det etter värre med trettio kilo fett som trycker mot lungorna.

Staffans
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
emmschen emmschen skrev:
Tror att du missar poängen. Resandet är ett exempel. Hur hade du känt om det var tvärt om. Om folk som var vaccinerade inte fick resa? Och varför ska det göras skillnad på folk och folk? Du blir inte immun. Du kan ändå bli sjuk och ändå smittas. Varför ska din rörelsefrihet inskränkas beroende på om du tagit vaccinet eller inte? Vad är nästa steg? Vaccinpass för att få komma in i matbutiken? ”Det är helt frivilligt, men du får ingen mat om du inte säger ja”. Tycker du inte själv att det låter rätt obehagligt?
Tycker du inte själv att din argumentation är absurd? Att andra länder inte vill att du ska komma dit ovaccinerad och riskera att bli sjuk och därmed belasta deras sjukvård, ska de inte ha rätt att stoppa det?

När vi förhoppningsvis kan öppna upp samhället tack vara en bred vaccinering så tycker jag det är rimligt att de som har vaccinerat sig får åtnjuta det först före er som vill åka snålskjuts.
Vaccinationen har visat sig ha en mycket bra effekt mot att bli svårt sjuk och hamna på sjukhus, vilket är mycket bra för den personal som gått på knäna och för de människor med olika krämpor som fått stå tillbaka under lång tid.

Dessutom även om vaccinet inte är 100% effektivt mot att bli smittad och smitta vidare så verkar det klart minska smittspridningen vilket leder till att restriktionerna inte längre behövs och det är rimligt att de som vaccinerat sig drar nytta av det först. Jag har inte sett eller hört något förslag i något västland om att införa hårdare restriktioner för de som är ovaccinerade än vi haft för alla under pandemin. Ditt prat om att förbjudas köpa mat är bara en halmgubbe.

Sedan vill jag säga att jag inte pekar finger åt dig för att du inte vill vaccinera dig. När jag tog min första spruta förra veckan kände jag en anspänning när jag stod i kön trots att jag ser mig själv som rationell, tror på vetenskapen, myndigheternas kontroll och hade tänkt igenom fördelar och risker. Jag skyller det på den oerhörda uppmärksamhet som allt omkring pandemin fått och de förhoppningar jag har på att vi ska slippa alltihop snart.
Jag tog sprutan, men vi är alla olika, har olika erfarenheter, befinner oss på olika platser i livet och är helt enkelt olika funtade.
Men du måste då också ta konsekvenserna av ditt handlande, du kan inte äta kakan och ha den kvar. Det är fullständigt rättvist att samhället öppnar upp senare för den som inte vaccinerat sig. Kan du inte acceptera det är du ganska bortskämd.
 
  • Gilla
Wide Glide och 7 till
  • Laddar…
D
emmschen emmschen skrev:
Ja visst är det tur att det är så många som frivilligt ställer upp. Jag tycker det är superbra, för då slipper ju t.ex. jag :) Det är ju helt ”frivilligt”, ändå får man skit från större delen av samhället för att man fritt väljer att inte vara med. Och snart får man väl inte resa alls utan att ha tagit det och registrerat sig med sitt vaccinpass. Men det är ju helt ”frivilligt”. Förutom att du plötsligt blir fånge i ditt eget land om du inte ”frivilligt” ställer upp. Nämnde jag att det är helt frivilligt förresten?
Det här orerandet över "långtidsbiverkningar" är bara trams, vi har med råge passerat "lång tid" för ett sånt här preparat, du har svaren redan. Man kan ha olika bevekelsegrunder för att inte vaccinera sig men de landar alla i samma sak, irrationalitet och okunskap. Att andra påpekar detta är varken konstigt eller fel.
 
  • Gilla
remrag och 5 till
  • Laddar…
Nissens
emmschen emmschen skrev:
Ja visst är det tur att det är så många som frivilligt ställer upp. Jag tycker det är superbra, för då slipper ju t.ex. jag :) Det är ju helt ”frivilligt”, ändå får man skit från större delen av samhället för att man fritt väljer att inte vara med. Och snart får man väl inte resa alls utan att ha tagit det och registrerat sig med sitt vaccinpass. Men det är ju helt ”frivilligt”. Förutom att du plötsligt blir fånge i ditt eget land om du inte ”frivilligt” ställer upp. Nämnde jag att det är helt frivilligt förresten?
Det är ju ruggigt naivt och egoistiskt att resonera som du gör. Självklart vill man hindra smittspridningen och därför hindra dem som inte vaccinerat sig att resa.

Trodde du att det var ett straff att inte få resa? Du borde nog försöka se helheten och vilken liiiiten del du och varje person är i den.

Själv skall jag äntligen resa om ett par veckor när min vaccinering bitit ordentligt. Visserligen i tjänsten, men ändå. :)
 
  • Gilla
Wide Glide och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej. Då du och ditt avantgard, verkar resistenta mot allt som inte kommer från "rätt" källa:D.
Jag bara repeterar det som sagts av de som jobbar med sjuka -Fetma i sig, är en riskfaktor! Hur svårt kan det vara att förstå, att folk som redan från början har svårare att andas, får det etter värre med trettio kilo fett som trycker mot lungorna.

Staffans
Fel, jag har inga problem att acceptera det under förutsättning att du kan presentera bra underlag för din hypotes. Men att bara mer eller mindre överviktiga personer i 60-årsåldern ligger på IVA är inte alls något sorts bevis för att övervikt i sig är en riskfaktor. Man måste ju då också veta om de har någon annan riskfaktor.

Sett över hela pandemin har alla män 60-79 år på IVA haft dessa riskfaktorer:
56 % högt blodtryck
32 % diabetes
23 % kronisk hjärtsjukdom
15 % kronisk lungsjukdom

I åldersgruppen 40-59 år ser det ut så här:
33 % högt blodtryck
22 % diabetes
13 % kronisk lungsjukdom
10 % extrem fetma

Som du ser så är högt blodtryck något som en majoritet på IVA har haft och det hänger ihop med övervikt. För att avgöra vad som är en riskfaktor måste man ta hänsyn till samvarians och hur vanligt något är i befolkningen.

Du hänvisade till sjukhuset i Skövde om jag kommer ihåg rätt och det är ett av sjukhusen som hör till Skaraborgs Sjukhus och där ligger för närvarande 7 personer på IVA. Förstår du att man inte kan dra långtgående slutsatser utifrån 7 patienter eftersom det är ett alldeles för litet underlag?
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej. Då du och ditt avantgard, verkar resistenta mot allt som inte kommer från "rätt" källa:D.
Det är ju faktiskt ett sundhetstecken att kolla vem det är som presenterar något.
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Början till slutet fortsätter, som förväntat.

""Antalet coronapatienter inom intensivvården har sjunkit med 24 procent på en vecka. Minskningen går just nu snabbare än efter de tidigare smittovågorna, men trycket på sjukvården är fortsatt mycket högt.""

""Med den nuvarande minskningstakten kommer antalet covidpatienter på iva att halveras om 20 dagar, visar SvD:s beräkning. Om hastigheten i nedgången håller i sig kommer vårdtrycket att sjunka snabbare nu än efter den första och den andra vågen.

[länk]
Men Blekinge har snarare stigande antal på IVA och i Sörmland och Halland m.fl. är det en platå. I de regionerna är det ju större andel som har vaccinerats än i storstadsregionerna så allt beror verkligen inte på vaccinationerna.
Stapeldiagram som visar antal coronapatienter på IVA i Blekinge över tid, med både bekräftade och uppskattade fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Det verkar alltså inte alls som att alla kurvor har vänt nedåt som du hävdade skulle ske med början förra veckan. #8214
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar alltså inte alls som att alla kurvor har vänt nedåt som du hävdade skulle ske med början förra veckan. #8214
Jo alla kurvor vänder nedåt, på nationell nivå givetvis. Jag talar om Sverige. Att det kan finnas enstaka "hot spots" ett tag till är ju självklart.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jo alla kurvor vänder nedåt, på nationell nivå givetvis. Att det kan finnas enstaka "hot spots" ett tag till är ju självklart.
Det var inte det du skrev och det var därför som jag svarade att det var ett mycket tvärsäkert uttalande.
Ulltand Ulltand skrev:
Men from nu kommer alla kurvor att peka nedåt och i en accelererande takt.
 
Q Qvanten skrev:
Tycker du inte själv att din argumentation är absurd? Att andra länder inte vill att du ska komma dit ovaccinerad och riskera att bli sjuk och därmed belasta deras sjukvård, ska de inte ha rätt att stoppa det?
- Nej. Eftersom du inte blir immun. Ändå kan bli sjuk, och smittas, oavsett om du är vaccinerad eller ej. Får du däremot mildare symptom vid ev sjukdom, så är ju risken större att folk avfärdar en lite rinnande näsa, och således riskerar att smitta andra i större utsträckning. Så resonerar jag.

Q Qvanten skrev:
När vi förhoppningsvis kan öppna upp samhället tack vara en bred vaccinering så tycker jag det är rimligt att de som har vaccinerat sig får åtnjuta det först före er som vill åka snålskjuts.
Vaccinationen har visat sig ha en mycket bra effekt mot att bli svårt sjuk och hamna på sjukhus, vilket är mycket bra för den personal som gått på knäna och för de människor med olika krämpor som fått stå tillbaka under lång tid.
- De som blivit allvarligt sjuka har varit främst folk med andra underliggande åkommor. Jag är ung och frisk, och risken att jag blir allvarligt sjuk och kommer belasta sjukvården är mikromal. Att inte vilja spruta in kemikalier med ovissa långtidsverkningar, när alternativet är en så liten risk är inte värt det för mig. Jag har inte ens Ipren i onödan.

Q Qvanten skrev:
Dessutom även om vaccinet inte är 100% effektivt mot att bli smittad och smitta vidare så verkar det klart minska smittspridningen vilket leder till att restriktionerna inte längre behövs och det är rimligt att de som vaccinerat sig drar nytta av det först. Jag har inte sett eller hört något förslag i något västland om att införa hårdare restriktioner för de som är ovaccinerade än vi haft för alla under pandemin. Ditt prat om att förbjudas köpa mat är bara en halmgubbe.
- Läs lite om hur vaccinationspassen används i t.ex. Israel. Bara för att det inte är så nära som i norden betyder inte att det inte händer. Och jag tycker att det är en obehaglig utveckling. Tycker inte du?

Q Qvanten skrev:
Sedan vill jag säga att jag inte pekar finger åt dig för att du inte vill vaccinera dig. När jag tog min första spruta förra veckan kände jag en anspänning när jag stod i kön trots att jag ser mig själv som rationell, tror på vetenskapen, myndigheternas kontroll och hade tänkt igenom fördelar och risker. Jag skyller det på den oerhörda uppmärksamhet som allt omkring pandemin fått och de förhoppningar jag har på att vi ska slippa alltihop snart.
Jag tog sprutan, men vi är alla olika, har olika erfarenheter, befinner oss på olika platser i livet och är helt enkelt olika funtade.
Men du måste då också ta konsekvenserna av ditt handlande, du kan inte äta kakan och ha den kvar. Det är fullständigt rättvist att samhället öppnar upp senare för den som inte vaccinerat sig. Kan du inte acceptera det är du ganska bortskämd.
- "Konsekvenserna av mitt handlande"? Men det är ju "frivilligt". Att röra mig fritt (resa) är inte bara frivilligt, det är allas rättighet. Att bli påtvingad en injektion i sitt blodomlopp för att få behålla sina rättigheter kallar inte jag "frivilligt". Åter igen påtalar jag endast att det här är en riktigt obehaglig utveckling.
Det känns för mig helt obegripligt att så många tycker:
- Du kan inte äta kakan och behålla den.
- Du får ta konsekvenserna av ditt handlande
- Det är ju klart att jag ska få utöva min rörelsefrihet, men inte du o.s.v. Det är "rättvist"!

Man får alltså helst inte tycka eller känna annorlunda för ett helt frivilligt kroppsligt ingrepp, utan att nästan bli behandlad som en förrädare. Och dessutom bli ifråntagen sina rättigheter.
 
BirgitS
emmschen emmschen skrev:
Eftersom du inte blir immun. Ändå kan bli sjuk, och smittas, oavsett om du är vaccinerad eller ej. Får du däremot mildare symptom vid ev sjukdom, så är ju risken större att folk avfärdar en lite rinnande näsa, och således riskerar att smitta andra i större utsträckning. Så resonerar jag.
Det är väldigt stor skillnad på att ha 95 % skydd mot att få några symtom över huvud taget och ha 0 % skydd. Håller du med?

emmschen emmschen skrev:
- De som blivit allvarligt sjuka har varit främst folk med andra underliggande åkommor. Jag är ung och frisk, och risken att jag blir allvarligt sjuk och kommer belasta sjukvården är mikromal.
Många som hamnat på sjukhus har inte haft några underliggande sjukdomar, t.ex. elitidrottsmän. Du har lika stor risk som någon annan att få postcovid vilket kan leda till långa sjukskrivningsperioder och kanske skador som du får leva med resten av livet, samt belastar då sjukvården.

emmschen emmschen skrev:
Jag har inte ens Ipren i onödan.
Det är ju tur det eftersom risken för allvarliga biverkningar med Ipren är så stor.
Fler än 1 av 1000 får t.ex. njurskador, magsår, svullnad i de övre luftvägarna eller andnöd.
Fler än 1 på 10 000 får t.ex. brustet magsår, leverskador eller hjärnhinneinflammation.

Om det finns effekter som kommer efter något år eller mer är inte ens undersökt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
emmschen emmschen skrev:
- Att röra mig fritt (resa) är inte bara frivilligt, det är allas rättighet. Att bli påtvingad en injektion i sitt blodomlopp för att få behålla sina rättigheter kallar inte jag "frivilligt".
Det har du nog fått om bakfoten. Det BORDE vara en mänsklig rättighet att få resa tycker jag, men sanningen är ju att du inte ens får lämna Sverige utan att myndigheterna har givit sitt godkännande i form av ditt vanliga pass.

Många länder kräver visum, även från svenskar. Många länder har alltid haft vissa krav på vaccinationer innan inträde.
 
  • Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
emmschen emmschen skrev:
Det känns för mig helt obegripligt att så många tycker:
- Du kan inte äta kakan och behålla den.
- Du får ta konsekvenserna av ditt handlande
Wut?!?
Tycker du detta är konstigt tyckande?

Nog för att vi svenskar ofta vill att andra skall ta ansvar för det vi gör men menar du allvar?
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.