peternicklas skrev:
Fungerar inte att räkna så då båda är slumpklippare. Det är algoritmerna som styr hur mycket den klipper/h. Du kan lika gärna gissa om något värde för mer info om hur de klipper finns inte. Kanske Worx klipper det dubbelt så snabbt eller inte, vem vet? Och vem bryr sig? Vet bara det att vi på båda fabrikaten INTE behöver Armaflex=)
Behøver inte gissa Peterniclas ... alt er som du skriver matematik ... kan man inte rekna så er det er bare at lesa LD tråden .... 168 timmar i veckan og den rekker ändå inte över 800kvm ....

Og siden du er så veldig intereserad av Bosch Indego så vil den med god margin klara 800kvm på 4 timmer + laddning (y)
 
peternicklas
rcjofo skrev:
Behøver inte gissa Peterniclas ... alt er som du skriver matematik ... kan man inte rekna så er det er bare at lesa LD tråden .... 168 timmar i veckan og den rekker ändå inte över 800kvm ....

Og siden du er så veldig intereserad av Bosch Indego så vil den med god margin klara 800kvm på 4 timmer + laddning (y)
1. Han ÄLSKAR att se sin Landroid ute och klippa, dessutom så hörs den ju inte så den stör ingen=))))
2. Den behöver 27/vecka för att klippa 1000 kvm.
3. Bosch behöver 5 h för att klippa 1000 kvm + laddning c:a 10 h. För att få någon effekt med kvävegödsling så behöver den gå varannan dag. 3,5 dagar/vecka * 10 h = 35 timmar/vecka. OPPS! blev lite för mycket timmar för Bosch=)) Blir dessutom gräset för långt så börjar den ju att bröla så det vill nog till att den klipper minst varannan dag.
 
peternicklas skrev:
1. Han ÄLSKAR att se sin Landroid ute och klippa, dessutom så hörs den ju inte så den stör ingen=))))
2. Den behöver 27/vecka för att klippa 1000 kvm.
3. Bosch behöver 5 h för att klippa 1000 kvm + laddning c:a 10 h. För att få någon effekt med kvävegödsling så behöver den gå varannan dag. 3,5 dagar/vecka * 10 h = 35 timmar/vecka. OPPS! blev lite för mycket timmar för Bosch=)) Blir dessutom gräset för långt så börjar den ju att bröla så det vill nog till att den klipper minst varannan dag.
1. Vi vet du elskar å se på din Works .... :D Som oss andra robotegare ;)

2. Hur går det da med kvevegjødningen ...

3. Det stemmer Indgoen behøver ca 5 timmar + laddning på å klippe 1000m2 .. Men , kom ihåg at den klipper 100% av ytan. Det går fint at kjøra den varje dag .. eller var 2dra dag. Det er bare å stella inn tidssjemaet så klipper den ½ ytan den ene dagen ock den 2dra halvan dagen derpå. Den vet vilket areal som er ferdig og fortsetter der den slapp neste dag. Smart hva ? (y)

Brølande du beskriver er väl icke längre et problem på årets nya modeller... dom klarar av 1300m2 också ...

MEN, denna tråden omhandler Clipper vs LD ock det kunne varit mere spennande å høre om nogon har erfaring med Clipper 1200
 
rcjofo skrev:
1. Vi vet du elskar å se på din Works .... :D Som oss andra robotegare ;)

2. Hur går det da med kvevegjødningen ...

3. Det stemmer Indgoen behøver ca 5 timmar + laddning på å klippe 1000m2 .. Men , kom ihåg at den klipper 100% av ytan. Det går fint at kjøra den varje dag .. eller var 2dra dag. Det er bare å stella inn tidssjemaet så klipper den ½ ytan den ene dagen ock den 2dra halvan dagen derpå. Den vet vilket areal som er ferdig og fortsetter der den slapp neste dag. Smart hva ? (y)

Brølande du beskriver er väl icke längre et problem på årets nya modeller... dom klarar av 1300m2 också ...

MEN, denna tråden omhandler Clipper vs LD ock det kunne varit mere spennande å høre om nogon har erfaring med Clipper 1200
Fel, denna tråden handlar om Clipper 1200 och möjligen kusinen Gforce 2000. Du får ge upp ditt korståg mot Worx för när det gäller klippkapacitet räcker den mer än väl till 1000 kvm utan att behöva köra mer än ca. 7% av veckans timmar (y)
 
MBygga skrev:
Fel, denna tråden handlar om Clipper 1200 och möjligen kusinen Gforce 2000. Du får ge upp ditt korståg mot Worx för när det gäller klippkapacitet räcker den mer än väl till 1000 kvm utan att behöva köra mer än ca. 7% av veckans timmar (y)
Her er den førsta posteringen MBygga ....

clipper 1200 på Rusta
Hej funderar på Worx Landroid m eller l.Jag läst igenom hela tråden.Men idag var jag på Rusta och såg denna robot clipper 1200 undrar om någon känner till den.Den ska klara 1200 kvm har små skärblad som worx men den verkar inte ha regn sensorer.Här är en länk https://www.youtube.com/watch?v=wl0Gj_ijXE8 Pris 6000 kr.

Det er inget korståg mot din älskade Works :D ...

Bare undrar hur den kan klare med så mycket nær den er så liten når en sammenlignar med de större Clipper - Gforce roboten.

Vad er egentlig klipphastigheten på Works ?
 
rcjofo skrev:
Her er den førsta posteringen MBygga ....

clipper 1200 på Rusta
Hej funderar på Worx Landroid m eller l.Jag läst igenom hela tråden.Men idag var jag på Rusta och såg denna robot clipper 1200 undrar om någon känner till den.Den ska klara 1200 kvm har små skärblad som worx men den verkar inte ha regn sensorer.Här är en länk [länk] Pris 6000 kr.

Det er inget korståg mot din älskade Works :D ...

Bare undrar hur den kan klare med så mycket nær den er så liten når en sammenlignar med de större Clipper - Gforce roboten.

Vad er egentlig klipphastigheten på Works ?
Vet inte klipphastigheten och tror inte det står någonstans lätt tillgängligt men som både peternicklas och jag försöker berätta för dig beror inte avverkningskapaciteten bara på vilken hastighet och klippbredd den har utan hur smart den går i förhållande till begränsningslinan och andra hinder. Ingen är så smart som Bosch men för att vara slumpklippare klipper LD ganska effektivt.
 
peternicklas
Henke2600 skrev:
Den följer avgränsningstråden hem
Då den följer slingan hem så får man kolla lite med att den klipper över slingan med 0,20- 0,50. Det är en stor klippare som behöver brett för hemgång. Motsvarande behöver den avstång för att kunna gå 0,5m.över slingan vid klippning. Här är en stor klippare en stor nackdel då det kommer att bli oklippta kanter.
 
celica90 skrev:
Transporthastighet på Clipper 0.50 m/s vet ej vilken hastighet Worx har.
rcjofo skrev:
Vad er egentlig klipphastigheten på Works ?
Landroid M 0.356m/s eller 1,3km/h :) (uppmätt med stoppur över 10meter)
 
Någon nämnde priset och Landroid. En kul fördel som ett vedertaget märke har är prisgarantier. Jag köpte en Landroid M/2.0 här om veckan, den kostade enligt prisjakt någonting på mitten 8xxxKr. Med hjälp av forumet och eget tjatande så kunde jag köpa den på Jem o fix för 5096kr. Detta pga deras prisgaranti som gäller även tillfälliga kampanjer som alla kan ta del av. I mitt fall gick jag med i club clas ohlson och kunde köpa klipparen för 6731kr och det gick jem o fix 20% under. Nyckelordet är att alla kunde ta del av och det kunde jag trots att jag inte tidigare var club clas ohlson medlem.

Med det sagt så tar jem o fix idag 7789kr och Net on net som är billigast med fysisk butik på prisjakt tar 7739kr, dvs klipparen kostar i praktiken 6191kr på Jem o fix för dagen. Kanske finns den till lägre pris hos någon annan. :)

Bra att veta om nu prislappen styr dvs :)
 
Works kjør i 1,3km/t da vil den bruke 17 timer mot Clippers 10 timer på på kjøra over samma areal. Laddningstiden er inte medreknad.

Nu kan det vara så at Works slumpar til å vara mere intelligent enn denna nye utfordrar, men jeg tror nå at jag har mina ord ang. kapasiteten i behold.
 
rcjofo skrev:
Works kjør i 1,3km/t da vil den bruke 17 timer mot Clippers 10 timer på på kjøra over samma areal. Laddningstiden er inte medreknad.

Nu kan det vara så at Works slumpar til å vara mere intelligent enn denna nye utfordrar, men jeg tror nå at jag har mina ord ang. kapasiteten i behold.
Obs detta är ingen jämförelse eller ett inlägg att använda vid värdering av de två maskinerna inför köp!! bara svammel

Utan att veta så kan vi läsa manualerna,

Landroid M skall klara sig på 27timmar per vecka på 1000m², (3.85timmar/dag)

Clippers manual säger 5-6timmar/dag för 900m², 7-8timmar/dag 1200m² med reservation för att det kan öka markant om förutsättningarna inte är perfekta. Säg att vi tar det högre intervallet utan att lägga på "fler timmar" som manualen säger så blir det 7 timmar per dag, eller dubbelt så mycket.

Så hur man räknar fram detta kan man ju undra. Påstår inte att Landroid är dubbelt så snabb eller bättre på något sätt, jag har helt enkelt ingen aning. Påstår bara att vi egentligen inte har data nog för att gissa rätt. :)
 
Henke2 skrev:
Side du undrar på hur jag har räknat.

Vi har nogra fakta: Hastighet - klippebredde på tallrik ock da får du hur stort areal de forskjellige tekker pr timme.

En slumklipper behøver at gå 4 gånger arealen før at ha klippt øveralt ... Men, det vi inte vet er deras intelligens til å forkorte ner denna tiden.

Du kan omså legge inn batterikapasitet, forbruk ock laddningstid om du vil.

De forskjellige fabrikater uppgir forskjellige areal deras respektive robot skal rekke over..... husk at de sejer ingenting om resultatet på gressmattan .. hur många passeringar ... Vi er alle forskjellige noen synes det er ok om det står igjen nogra tustar gress ... andre blir inte nøyda uansett resultat ...
 
rcjofo skrev:
Side du undrar på hur jag har räknat.

Vi har nogra fakta: Hastighet - klippebredde på tallrik ock da får du hur stort areal de forskjellige tekker pr timme.

En slumklipper behøver at gå 4 gånger arealen før at ha klippt øveralt ... Men, det vi inte vet er deras intelligens til å forkorte ner denna tiden.

Du kan omså legge inn batterikapasitet, forbruk ock laddningstid om du vil.

De forskjellige fabrikater uppgir forskjellige areal deras respektive robot skal rekke over..... husk at de sejer ingenting om resultatet på gressmattan .. hur många passeringar ... Vi er alle forskjellige noen synes det er ok om det står igjen nogra tustar gress ... andre blir inte nøyda uansett resultat ...
Så eftersom vi faktiskt inte vet bättre, räkna går att göra på flera godtyckliga sätt, kan vi bara gå på de fakta som respektive tillverkare rekommenderar och då handlar det alltså om max 1200 kvm för Clipper och max 1000 kvm för Landroid M, samtidigt menar tillverkarna att a) Clipper behöver minst 7 timmar/dag (antar att det är inklusive laddtid) = 49 timmar/vecka för sina 1200 kvm och LD M behöver 27 timmar (inkl. laddtid) för sina 1000 kvm.
Av det kan var och en sen dra sina slutsatser om effektiviteten för var och en maskin.
 
peternicklas
MBygga skrev:
Så eftersom vi faktiskt inte vet bättre, räkna går att göra på flera godtyckliga sätt, kan vi bara gå på de fakta som respektive tillverkare rekommenderar och då handlar det alltså om max 1200 kvm för Clipper och max 1000 kvm för Landroid M, samtidigt menar tillverkarna att a) Clipper behöver minst 7 timmar/dag (antar att det är inklusive laddtid) = 49 timmar/vecka för sina 1200 kvm och LD M behöver 27 timmar (inkl. laddtid) för sina 1000 kvm.
Av det kan var och en sen dra sina slutsatser om effektiviteten för var och en maskin.
Jo de siffrorna stämmer bra. MEN vissa går bara inte att övertyga. Släpp detta nu, det lönar sig inte att stånga sig blodig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.