Hej!

Jag har sökt runt i olika trådar och läst en hel del med stort intresse. MEN nu skulle jag vilja ha synpunkter på min vinkling.

Jag funderar på att köpa en cirkelsåg och funderar på vilken prisklass jag ska lägga mig på. Jag använder den förmodligen inte särskilt ofta men vill ändå ha en pryl som fungerar bättre än den "kaninpick" som jag använder idag. Jag kommer med andra ord inte lägga 6500 för en festool, men vill inte ha en "biltema"-plastsåg heller...

Jag har läst om att det finns skenor som underlättar sågningen, men är osäker på hur det hänger ihop... Jag bor i lägenhet och vill inte ha något stort stativ som tar jätteplats...

Har ni några synpunkter på vad jag ska tänka på och vad jag ska undvika etc.
 
Vad ska du såga?

Och vad är du osäker på avseende skenorna?
 
Daniel_N skrev:
Vad ska du såga?

Och vad är du osäker på avseende skenorna?
Just nu ska jag såga lister och socklar från IKEA, lite senare i vår/försommar ska jag såga trallvirke och en trapp...

Jag är osäker på hur skenorna överhuvudtaget är konstruerade, men det kommer jag väl titta på när jag fått ändan urr vagnen och passerat en järnhandel och kollat... så det är väl inget problem egentligen...
 
Lister och socklar kanske är lättare att såga med handsåg och geringslåda?
Jag köpte en stor Dewalt som var nedsatt från 18-1900kr till 1200kr på K-rauta och är nöjd med den. Tung, men stark och kan såga 45mm-reglar med lutad klinga.

Men alla verkar gilla Hitachin om man vill ha en smidig handcirkel.

/Pontus
 
Skenan är i sin enklaste form bara en "aluminiumlinjal" med en beläggning på undersidan som gör att den inte glider. Första gången man använder den sågar man ofta av en rand från skenan, så att man därefter vet exakt var snittet hamnar. Det finns även varianter av sågar som kopplas på skenan lite som en räls. En rätbräda och ett par snabbtvingar funkar ju också OK.
 
Sök på Festool TS55 på YouTube, där lär det finnas filmer som visar hur rälsen fungerar.
 
Men är det 2000 spänn som jag ska lägga ut. Jag är lite tudelad, dels blir det mindre kul att meka och snickra med dåliga verktyg, samtidigt vet jag inte hur mycket sågande det kommer bli.
Hur dåliga är cirkelsågar i tusen kronorsklassen? Hur dåliga är sågar i 500-lappsklassen?
Den här Hitachi sågen som man tydligen "ska ha" är den dubbelt så bra som en tusen kronors... (Det kan mycket väl vara så... )
 
Det är inte så att du egentligen klarar dig med en riktigt bra fogsvans (typ bahco xt2600) tex?
 
Det är ju inte fråga om att det inte går att använda en såg för 500kr eller 1000kr, men jag vågar nog påstå att Hitachin ifråga är ungefär dubbelt så bra. Som vanligt handlar det om hur mycket man är beredd att betala för kvalitén, och hur stor nytta man tycker att man har av maskinen ifråga.

En bra fogsvans kan mycket väl vara ett alternativ.
 
Daniel_N skrev:
Det är inte så att du egentligen klarar dig med en riktigt bra fogsvans (typ bahco xt2600) tex?
Jo, säkert... ;) Men det är inte lika roligt...

Jag hoppas att det inom ett par år kommer att snickras ett hyfsat trädäck och en friggebod, men det bygger på att allt går min väg...
 
Gallianoman skrev:
Jo, säkert... Men det är inte lika roligt...

Jag hoppas att det inom ett par år kommer att snickras ett hyfsat trädäck och en friggebod, men det bygger på att allt går min väg...
Sagt det tusen gånger men det tål att upprepas - underskatta aldrig det faktum att det blir roligare att hobby-snickra när grejjorna är bra.

+++++++:)++++++++:)++++++++:)++++++++:)++++++++:)++++++++
+
En dyr grej är bara dyr när du köper -
men en billig kommer alltid att vara billig!
+
+++++++:)++++++++:)++++++++:)++++++++:)++++++++:)++++++++
 
Redigerat:
Gallianoman skrev:
Jo, säkert... ;) Men det är inte lika roligt...

Jag hoppas att det inom ett par år kommer att snickras ett hyfsat trädäck och en friggebod, men det bygger på att allt går min väg...
För att göra det hela ännu roligare så kommer du med all sannolikhet att upptäcka att det hade varit praktiskt med en kap/ger-såg när det är dags att ta itu med de projekten...
 
Mikael_L
Gallianoman skrev:
Men är det 2000 spänn som jag ska lägga ut. Jag är lite tudelad, dels blir det mindre kul att meka och snickra med dåliga verktyg, samtidigt vet jag inte hur mycket sågande det kommer bli.
Hur dåliga är cirkelsågar i tusen kronorsklassen? Hur dåliga är sågar i 500-lappsklassen?
Den här Hitachi sågen som man tydligen "ska ha" är den dubbelt så bra som en tusen kronors... (Det kan mycket väl vara så... )
Nu är det så, att du får inte nånting som liknar Hitachi C6BU2 i kvalitet och användbarhet förrän du närmar dig åtminstånde 1500:-
Och kan du sträcka dig dit, så kan du säkert lägga några hundringar till för att få den såg som de allra flesta proffesionella snickare anser som den bästa byggsågen ;)
Slå ut pengarna på ett helt liv, som hobbyanvänd så lever den kanske så länge, och du inser att om du tar lite mindre salt på maten varje gång du kryddar så sparar du in pengarna. :D

Vill du hålla ner bugdeten så är det främst en Skil jag tycker du ska titta på. Nån deWalt på rea kan också finnas. Vad du än gör, köp inte en handcirkel utan klyvkniv, det är hajfenan bakom klingan. Jag köpte en Hitachi utan kniv, snart kastar jag den så långt bort som jag orkar.

Vad du nu än köper så tycker jag du kan göra en sån här styrskena istället, jag gjorde en som varit användbar. Använt den till lite av varje. Och i vissa fall, som t.ex. när jag skulle renkapa råsponten på taksprånget, så spikade jag helt enkelt fast den, rakt genom masoniten. Lägg alltid masoniten på "spara-sidan", då den inte styr åt bägge hållen, så riskerar du inte att förstöra det du ska såga.
http://www.youtube.com/watch?v=CH5dW-QcgeI&feature=related

Köper du en Hitachi så välj paketet med 3 klingor, som dom har drive på just nu. Dessa extra-klingor har negativ tandning, dvs sågar med ganska fint snitt, oavsett tandantal. Däremot är dom inte så snabba och effektiva på att klyva virke. Däremot är klingan som sitter på maskinen riktigt fin och mycket lämplig att klyva med. Var rädd om den, den är tunn, vass och överhuvudtaget trevlig. Skicka den på omslipning när den blivit slö.

Sen kan du köpa en deWalt series30-klinga till din Hitachi, att använda till de tillfällen då det inte finkapas lika mycket. Den är billig, knappt värd att slipa om, men den finns med 30mm centrumhål, som hitachi har.
Just 30mm centrumhål är kanske största nackdelen med hitachi, det blir mycket smalare utbud av klingor, än om det varit 20mm.
Skulle varit skönt att kunna köpa en 50-kronors biltemaklinga att kapa clickgolv eller mineritskivor med, och bara slänga sen.
 
Jag tycker det låter som om det är en kap/ger-såg som TS behöver och inte en cirkelsåg...

Förklara lite mer vad det är du vill göra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.