P
en kap/gersåg skulle vara på sin plats där.. eller både och:p
Bosch minsta GKS160 är en fin maskin annars!

nåväl tror du blir nöjd vad du än köper faktiskt

näe en kap/gersåg eller en cirkelsåg.. eller så gör som jag köp alla sorter som finns.. TS55. GKS65ce, GTS10, metabos tkhs 4,2 klyvsåg oså solosåg m7 :D
 
Jag blev övertygad för två år sedan, min fråga var extremt lik trådskaparens, jag ville ge 1000, alla sade: lägg 2000. Jag gjorde det och har inte ångrat mig en sekund sedan dess. Tidigare var jag rädd för cirkelsågar, numera ser jag den som ett precisionsvapen...
 
Skil uppfann ju cirkelsågen och har fortfarande bra och prisvärda modeller för runt tusenlappen. En sådan räcker nog fint till de flesta ändamål. Det svåraste beslutet är nästan storleken på klingan. Vill du kunna såga 45mm-reglar i 45 graders vinkel eller räcker det att kapa dem rakt? För Dewalten jag köpte för 1200kr är inte direkt supersmidig att handskas med. Jag ser mig dock som hyggligt stark och använder den rätt sällan, så jag valde att satsa på en större modell.
 
Hmmm, efter att ha läst era inlägg och snackat runt med folk har jag nog insett att det kanske inte är en cirkelsåg jag behöver... Jag trodde nog att det var ett bra alternativ/komplement till min sticksåg och att jag skulle kunna använda den för geringssågning också. Saken är den att jag bor i lägenhet och har begränsat med förvaringsplats så en fet kap & geringssåg känns lite overkill..... och dessutom kostar de rätt mycket.
Eventuellt köper jag en billig cirkelsåg för att ha till mitt trallbygge... (Nog för fogsvans säkert räcker och ger mig fina biceps, men... )
Hmmm, tillbaka till ritbordet, kan man säga...
 
Kap/geringsåg är lite större, ja, men till skillnad mot cirkelsåg så klarar man sig bra på en budgetmodell och dessa kostar inte mer än en tusenlapp. Handla en sådan, du kommer inte ångra dig! Det dröjde tills jag behövde kapa träskivor innan jag behövde en cirkelsåg i mitt bygge!
 
Gallianoman skrev:
Hmmm, efter att ha läst era inlägg och snackat runt med folk har jag nog insett att det kanske inte är en cirkelsåg jag behöver... Jag trodde nog att det var ett bra alternativ/komplement till min sticksåg och att jag skulle kunna använda den för geringssågning också. Saken är den att jag bor i lägenhet och har begränsat med förvaringsplats så en fet kap & geringssåg känns lite overkill..... och dessutom kostar de rätt mycket.
Eventuellt köper jag en billig cirkelsåg för att ha till mitt trallbygge... (Nog för fogsvans säkert räcker och ger mig fina biceps, men... )
Hmmm, tillbaka till ritbordet, kan man säga...
Att inte har plats är en prioriteringsfråga - i min lägenhet får det plats 1st 8" och 1st 10" kap/gersågar, funkar utmärkt om man trivs att bo på ett miniatyrlager:)

Nej men skämt å sido - ska du bygga ett trädäck så innebär det lite kapande och i värsta fall något enstaka klyvande. Det är lätt gjort med en fogsvans och bra bockar/stöd för virket. Med xt2600 så sågar du igen en 28*120 på i princip ingen tid alls. Håll den undan får att ligga på marken/smutsiga reglar/allt som rör vid tänderna så kommer den att funka toppen...du kommer att bli överraskad av hur bra den sågar.
 
Mikael_L
Skulle jag bygga en altan och fick välja antingen en kap/ger eller en handcirkel i min arsenal skulle jag alla gånger välja handklingan.

Bärreglarna under skulle jag kapa med "verktyget" som är länkat till i inlägg#16.

Trallen skulle jag grovkapa på fri hand, några cm för lång.
När all trall är skruvad skulle jag såga av hela kanten snyggt, rakt och snabbt, med en planka som anhåll mot handcirkeln.
 
jag tycker kap/gersåg med sågbord är helt överlägset vid ett altanbygge, cirkeln används endast vid klyvning eller för att såga av kanten på trallen.
 
Och hur kul är det att gera taklister och golvsocklar med en cirkelsåg?!
 
Nåja.. Cirkelsåg har bredare användningsområden, inget snack om den saken. Det går att klyva, kapa, gera! Men med en kap/gersåg kan du inte klyva :D
 
Mikael_L
injonil skrev:
Och hur kul är det att gera taklister och golvsocklar med en cirkelsåg?!
Jag tänker inte sätta taklist och golvsockel på min altan iaf ... :D ;)


mattias_75, dock svårt att klyva en trallbräda med kap/geren, likaså att rensåga kanten med samma verktyg.

Det är därför jag skulle välja handcirkeln till altanbygget ifall jag endast fick använda en maskin av dessa.

Dock för mig ett högst teoretiskt resonemang, då jag har två att välja bland av bägge maskintyperna. :)
 
Men om man ska må bra och kunna bygga altanen med ett leende så måste man ha båda, eller hur pojkar?
 
TS skulle ha något för att nu såga lister och socklar med och sedan någon gång även kunna använda till altanbygge. Då är det naturligt att välja en kap/ger-såg.
 
Jag håller med Mikael, fick jag bara välja en såg av cirkelsågen och kap/geren så hade jag valt cirkelsågen. Eller ännu hellre en bra fogsvans än en billig cirkelsåg.

Sen så blir det ju så att i verkligheten så behöver man alltid runt 80% av sina verktyg oavsett projekt, så skulle jag bygga ett trädäck idag så hade jag varit tvungen att släpa med mig 59 sågar bara för det...men hade jag bara haft en cirkelsåg hade jag nog kommit rätt långt med bara den...fast det tänker jag inte erkänna:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.